De același autor
Este esențial acum ca în România și în Uniunea Europeană să păstrăm o balanță justă între drepturile și libertățile cetățenești și instrumentele de luptă împotriva terorismului.
În aceste zile, toți privim spre Franța întrebându-ne cât din Europa pe care o știm va rămâne în picioare începând de mâine. Oameni obișnuiți, ziariști și politicieni ies în stradă pentru a arăta că solidaritatea există mai ales în timpuri grele. Serviciile secrete anunță că marile capitale riscă să devină țintele unor noi atacuri teroriste. Comisia Europeană vorbește despre noi măsuri care să contracareze aceste riscuri, măsuri care să se aplice uniform în întreaga Uniune Europeană. Grupuri de activiști atenționează asupra pericolului la fel de mare ca, în acest efort de a contracara amenințările teroriste, Europa să renunțe la drepturile și libertățile civile. Recent, Curtea de Justiție a Uniunii Europene a invalidat directiva privind retenția datelor, generând un val de decizii ale curților constituționale din statele membre privind legislațiile naționale pe acest subiect. Motivul invalidării – lipsa unor garanții suficiente că drepturile individuale nu sunt limitate excesiv prin măsurile de supraveghere.
Aceste fierberi sunt vizibile și în România, unde două proiecte de legi – una privind retenția datelor și cealaltă privind înregistrarea cartelelor PrePay – au fost declarate neconstituționale de către CCR. O a treia lege – cea privind securitatea informatică – a fost aprobată în unanimitate în parlament, iar ulterior a fost atacată la CCR de către PNL. Nu există încă o decizie a CCR privind acest ultim act normativ. După atentatele de la Paris, subiectul a revenit în forță pe agenda publică de la noi. Organizațiile neguvernamentale acuză autoritățile române că folosesc atentatul din Franța pentru a restrânge drepturile fundamentale, iar autoritățile române anunță că, fără noi instrumente la îndemâna serviciilor secrete, România este vulnerabilă la atacuri teroriste. S-a înființat chiar și un grup de lucru interministerial care să analizeze efectele deciziilor pronunțate deja de CCR și să propună noi texte legislative. Se vorbește mai mult sau mai puțin serios și despre aprobarea acestor noi texte prin OUG, deși o asemenea OUG ar fi în mod evident neconstituțională, pentru că afectează drepturile și libertățile cetățenești.
Legiferarea sub presiune este cea mai nefericită soluție. Normal ar fi ca pe o temă atât de sensibilă să se organizeze o amplă consultare publică anterior aprobării legislației – de altfel, asta pare să indice și MAI, printr-un comunicat: „S-a convenit asupra necesității repunerii pe agenda guvernului, a parlamentului și a societății civile a pachetului de acte normative absolut indispensabile asigurării climatului de siguranță publică și securitate națională, în raport de noile evoluții ale situației de securitate, dar și de normele Uniunii Europene și naționale în domeniu“. Punctul de plecare ar trebui să îl reprezinte cele două decizii ale CCR, care spun care au fost viciile de neconstituționalitate identificate anterior. Pe scurt, în privința retenției datelor, CCR, în acord cu CJUE, arată că, pentru a se asigura garanții pentru protecția drepturilor cetățenilor, serviciile de informații ar trebui să aibă acces la aceste date doar pe baza unei decizii judecătorești. CCR nu a declarat neconstituțională retenția datelor în sine, ci faptul că accesul la aceste date şi utilizarea lor nu sunt însoţite de garanţiile necesare care să asigure ocrotirea drepturilor fundamentale. Argumente similare au fost invocate și în precedentele decizii ale CCR în această materie, dar parlamentul nu a ținut cont de ele atunci când a modificat Legea retenției datelor. În privința cartelelor pre-plătite, neconstituționalitatea e generată de legătura strânsă cu Legea retenției datelor. Suplimentar, CCR arată că legiuitorul trebuie să se asigure că datele personale ale utilizatorilor de cartele pre-plătite sunt protejate corespunzător de cei care le gestionează, punându-se în discuție inclusiv modalitățile de comercializare a cartelelor. Proiectele de lege se află acum în parlament, care este singura autoritate competentă să le modifice în acord cu deciziile CCR și după consultări cu societatea civilă.
Ce este esențial acum în România și în Uniunea Europeană este să păstrăm o balanță justă între drepturile și libertățile cetățenești și instrumentele de luptă împotriva terorismului. Până la urmă, drepturile și libertățile cetățenești fac Europa ceea ce este și pentru apărarea lor oamenii au ieșit în stradă. Nu există instrumente care să elimine definitiv riscurile teroriste – din păcate, experiența franceză ne arată că terorismul este posibil, chiar dacă la procurarea cartelelor pre-plătite trebuie prezentate acte de identitate și chiar dacă retenția datelor este reglementată prin lege.