De același autor
Este esențial acum ca în România și în Uniunea Europeană să păstrăm o balanță justă între drepturile și libertățile cetățenești și instrumentele de luptă împotriva terorismului.
În aceste zile, toți privim spre Franța întrebându-ne cât din Europa pe care o știm va rămâne în picioare începând de mâine. Oameni obișnuiți, ziariști și politicieni ies în stradă pentru a arăta că solidaritatea există mai ales în timpuri grele. Serviciile secrete anunță că marile capitale riscă să devină țintele unor noi atacuri teroriste. Comisia Europeană vorbește despre noi măsuri care să contracareze aceste riscuri, măsuri care să se aplice uniform în întreaga Uniune Europeană. Grupuri de activiști atenționează asupra pericolului la fel de mare ca, în acest efort de a contracara amenințările teroriste, Europa să renunțe la drepturile și libertățile civile. Recent, Curtea de Justiție a Uniunii Europene a invalidat directiva privind retenția datelor, generând un val de decizii ale curților constituționale din statele membre privind legislațiile naționale pe acest subiect. Motivul invalidării – lipsa unor garanții suficiente că drepturile individuale nu sunt limitate excesiv prin măsurile de supraveghere.
Aceste fierberi sunt vizibile și în România, unde două proiecte de legi – una privind retenția datelor și cealaltă privind înregistrarea cartelelor PrePay – au fost declarate neconstituționale de către CCR. O a treia lege – cea privind securitatea informatică – a fost aprobată în unanimitate în parlament, iar ulterior a fost atacată la CCR de către PNL. Nu există încă o decizie a CCR privind acest ultim act normativ. După atentatele de la Paris, subiectul a revenit în forță pe agenda publică de la noi. Organizațiile neguvernamentale acuză autoritățile române că folosesc atentatul din Franța pentru a restrânge drepturile fundamentale, iar autoritățile române anunță că, fără noi instrumente la îndemâna serviciilor secrete, România este vulnerabilă la atacuri teroriste. S-a înființat chiar și un grup de lucru interministerial care să analizeze efectele deciziilor pronunțate deja de CCR și să propună noi texte legislative. Se vorbește mai mult sau mai puțin serios și despre aprobarea acestor noi texte prin OUG, deși o asemenea OUG ar fi în mod evident neconstituțională, pentru că afectează drepturile și libertățile cetățenești.
Legiferarea sub presiune este cea mai nefericită soluție. Normal ar fi ca pe o temă atât de sensibilă să se organizeze o amplă consultare publică anterior aprobării legislației – de altfel, asta pare să indice și MAI, printr-un comunicat: „S-a convenit asupra necesității repunerii pe agenda guvernului, a parlamentului și a societății civile a pachetului de acte normative absolut indispensabile asigurării climatului de siguranță publică și securitate națională, în raport de noile evoluții ale situației de securitate, dar și de normele Uniunii Europene și naționale în domeniu“. Punctul de plecare ar trebui să îl reprezinte cele două decizii ale CCR, care spun care au fost viciile de neconstituționalitate identificate anterior. Pe scurt, în privința retenției datelor, CCR, în acord cu CJUE, arată că, pentru a se asigura garanții pentru protecția drepturilor cetățenilor, serviciile de informații ar trebui să aibă acces la aceste date doar pe baza unei decizii judecătorești. CCR nu a declarat neconstituțională retenția datelor în sine, ci faptul că accesul la aceste date şi utilizarea lor nu sunt însoţite de garanţiile necesare care să asigure ocrotirea drepturilor fundamentale. Argumente similare au fost invocate și în precedentele decizii ale CCR în această materie, dar parlamentul nu a ținut cont de ele atunci când a modificat Legea retenției datelor. În privința cartelelor pre-plătite, neconstituționalitatea e generată de legătura strânsă cu Legea retenției datelor. Suplimentar, CCR arată că legiuitorul trebuie să se asigure că datele personale ale utilizatorilor de cartele pre-plătite sunt protejate corespunzător de cei care le gestionează, punându-se în discuție inclusiv modalitățile de comercializare a cartelelor. Proiectele de lege se află acum în parlament, care este singura autoritate competentă să le modifice în acord cu deciziile CCR și după consultări cu societatea civilă.
Ce este esențial acum în România și în Uniunea Europeană este să păstrăm o balanță justă între drepturile și libertățile cetățenești și instrumentele de luptă împotriva terorismului. Până la urmă, drepturile și libertățile cetățenești fac Europa ceea ce este și pentru apărarea lor oamenii au ieșit în stradă. Nu există instrumente care să elimine definitiv riscurile teroriste – din păcate, experiența franceză ne arată că terorismul este posibil, chiar dacă la procurarea cartelelor pre-plătite trebuie prezentate acte de identitate și chiar dacă retenția datelor este reglementată prin lege.
Comentarii 7
Tony - 01-17-2015
Din păcate, experienţa universală, inclusiv românească, ne arată ca omorul, tâlhăria etc. sunt posibile, chiar dacă există organe de ordine publică, iar ele sunt sancţionate de lege. Existenţa reglementărilor, de orice fel, nu garantează inexistenţa abaterilor de la ele.
Răspundesoso - 01-16-2015
wow, porumbei ... am evoluat, lumea in care traim poate programa orice. teroristii din Paris foloseau cartele prepay introduse in calculatoare, cu o aplicatie care schimba cartela de pe care se vorbeste la cateva secunde inainte ca aceasta sa poata fi depistata / inregistrata de serviciul secret din tara respectiva. cartelele prepay sunt permise in romania si o mare parte din teroristi au "cuiburi" pe aici, vin cumpara cartele cu sutele, in 2013 in timisoara sau cumparat dintrun chiosc in decurs de 2 saptamani 600 de cartele, distribuitorul de cartele a ramas fara stoc cand au primit o comanda de 12.000 de bucati prin intermediul chioscarului care nu reusea sa aprovizioneze un arab ... nu va rezolva legea big brother acesta problema, dar macar o va atenua.
Răspundejeans - 01-16-2015
Armonizarea legislatiei in vigoare prin ingradirea drepturilor si libertatatilor cetatenesti in dauna sigurantei nationale care nu este garantata 100% cu atat mai mult prevenirea si combaterea terorismului trebuie facuta fara ingradiri,mai cu seama ca in mioritica Romanie exista interese politice,financiare,ale unor Grupuri Infractionale Organizate cu staif care vor sa profite de oportunitatea de a supravehea pe bani grei din contracte cu statul toata populatia Romaniei.Eu nu am icredere in SRL-ul condus de Liviu Maior-Ghita si alte institutii pentru ca sunt politizate.In opinia mea ce s-a intamplat in Franta si restul Europei nimic nu este intamplator.exista un regizor din umbra care programeaza toate actiunile teroriste.Consider ca nu este cazul sa ne grabim cu adoptarea legilor Big Brother si a cartelelor pre-pay acum prin ordonanta de urgenta cand situatia este la cald,confuza!!!Cand vad aceste supravegheri exagerate este posibil ca teroristii sa nu folosesca cartele pre-pay si alte comunicatii electronice ,sa foloseasca metode alternative:mesaje prin porumbei dresati,comunicatii codate,cautarea unor tari in care cartele preplatite sunt permise sau o tara care foloseste comunicatii electronice prin satelit care nu are Big Brother.
RăspundeEo mis` - 01-15-2015
Cred ca eszti dus cu pluta!!! Ce ai cu religiile monoteiste? Important este sa crezi si sa fii si tolerant adica sa respecti dreptul celui de alaturi de tine la opinie si credinta. Nimeni nu spune ca trebuie sa ridicam si aruncam piatra. Sa nu uitam ca s-au facut greseli. Comentand ca si tine nu facem decat sa le repetam. Imi pare rau pentru tine.
Răspunderevista22fil - 01-15-2015
Inainte de terminarea mandatului sau de presedinte, Traian Basescu a avertizat ca exista o tendinta a serviciilor secrete de a isi extinde puterea mult peste cea necesara protejarii indicizilor si institutiilor, fiind necesara legiferarea unor masuri pentru evitarea acestor excese'. Totodata, presedintele Traian Basescu a subliniat ca, in conditiile actuale, in care terorismul si coruptia, crima prganizata de toate tipurile (inclusiv cea financiara) au o putere cu totul ingrijoratoare, tinzand sa sufoce societatea, este necesara intarirea capacitatii de lupta a serviciilor secrete, de culegere rapida si eficace a informatiilor necesare pentru urmarirea, prinderea, izolarea si pedepsirea celor care au format retele extrem de periculoase. In aceasta situatie, conducatorii tarilor, insasi societatea civila responsabila, se afla 'intre ciocan si nicovala' - intre intarirea protectoare a puterii serviciilor secrete, pe de o parte, si protejarea intimitatii cetatenilor onesti -, intre 'libertatea personala a oamenilor in raport cu statul', si 'liberatea lor in raport cu fortele negative, distructive'. S-a ajuns ca alaturi de sloganul : 'unde justitie nu e, nimic nu e!', sa fiinteze si un al doilea, la fel de important, de determinant pentru bunul-mers al societatii : 'unde protejarea functionarii sigure a societatii, a vietii oamenilor, nu este, nimic nu este!'.
Răspunderevista22fil - 01-14-2015
Romanii, imbroboditi de popi! CNA, ticalos! Ipoteza facute in urma cu sute sau mii de ani, despre existenta unui Dumnezeu care ar fi facut 'toate vazutele si nevazutele (intregul univers), ipoteza pe care sunt intemeiate religiile monoteiste (ismamica, crestina, iudaica), deja perimate azi, tinand seama de nivelul la care a ajuns cunoasterea umana, datorita unor ilustri cercetatori ai universului, ipoteza perimata genereaza fanatism, crime facute in numele lui Dimnezeu, invrajbirea de neimpacat dintre miliarde de oamenii ramasi, din nefericire, in primitivism, manipulati de preoti si de imami interesati sa isi mentina pozitia din varful societatii (avizi de putere si de imbogatire pe seama saraciei, mizeriei materiale in care se zbat cei mai multi dintre "drept-credinciosi". Acest primitivism, organizat conform 'Jihad', i-a determinat pe teroristii care i-au ucis pe extraordinarii talentati si luptaori curajosi de la Charlei Hebdo. Chiar daca Radu Banciu mai sare uneori calul, ca limbaj, trebue sa ii recunoastem meritul, curajul rar azi la romani, de a denunta primitivismul religios care a stat la baza crimei abominale comise in Paris - capitala culturala a lumii. CNA, avand datoria de a-l razbuna pe Ponta - cel care ii plateste cu salarii de zeci de milioane, l-a amendat pe Radu Banciu - cel care are curajul sa steraga pe jos cu hotul titlului de doctor, hotie comisa 'la smecherie', ca sa devina avocat fara sa dea examenul dat de toti cei intrati in baroul avocatilor. Ticalosia, lasitatea si incultura unei mari parti dintre concetatenii nostri nu au limite, justifica pozitia tarii noastre pe ultima pozitie in UE.
RăspundeLiviu din Timisoara - 01-13-2015
Daca dai in cap sau ameninti, esti pasibil de puscarie, o ingradire a libertatii. Daca, sistematic, unul ia contact cu un altul cunoscut pentru ideile sale anarhice si este cunoscut ca potential pericol pentru societate, mi se pare normal sa fie supravegheat ( ar trebui intrebati cei care si-au pierdut rudele intr-un autobuz, tren sau magazin ) - isi pierde dreptul la libertatea cetateneasca deplina.Si asta in mod legal, pe fatza.
Răspunde