De același autor
Incapacitatea de a rezista returnării creditului nu a fost provocată obligatoriu de bănci, ci de scăderea veniturilor populaţiei, de creşterea taxelor şi de pierderea locurilor de muncă.
În tranşeele instanţelor se duc bătălii aspre între bănci şi clienţii înglodaţi în datorii. Clienţii reproşează băncilor că, în lăcomia de a câştiga mai mult şi mai repede bani grei, au creditat scump şi au practicat comisioane grase.
Dar oare doar băncile sunt de vină pentru că ne-au sedus cu oferte de creditare aparent tentante? Să observăm un lucru: majoritatea clienţilor care-şi caută dreptatea în justiţie au luat credite în valută, nu în moneda naţională. Motivul? Leul era scump, împrumuturile în moneda locală fiind acordate, în anii euforiei, la dobânzi duble faţă de cele în valută. Era oare vreun moft sau vreo preferinţă a bancherilor? Nici vorbă. Leul era tarat de inflaţie, care afecta direct dobânzile la depozitele populaţiei şi firmelor. O mare parte din vină o poartă economia fragilă, care a rulat cu inflaţie mare ani la rând, ceea ce a interzis practic pentru vreo 16 ani creditarea. Aşa încât în momentul în care au apărut creditele în valută, mai ieftine, lumea s-a năpustit.
Cum băncile nu împrumută banii lor, ci pe cei ai deponenţilor, cum ne repeta regretatul bancher Bogdan Baltazar, dobânzile la credite trebuiau să le depăşească serios pe cele asociate economiilor noastre din bănci. Iată deci că băncile au ales să rişte în România banii deponenţilor din Austria, Grecia, Ungaria sau Franţa. Acum, în calculul acestei mişcări masive de bani intervine şi riscul de ţară, care intră în cost. Ca atare, băncile-mamă recomandau un cost mai mare al creditării, pentru a trimite banii pe plaiurile mioritice.
Banca Naţională a României (BNR) mirosea riscul şi a limitat capacitatea băncilor de a acorda credite în valută. A luat, cu forţa, 40% din valuta băncilor şi a ţinut-o în vistieria sa, prin cunoscuta rezervă minimă obligatorie. Desigur, BNR nu a plătit dobândă mare, ci una aproape penalizatoare. 40% din valută stătea captivă la BNR, producea costuri şi, evident, asta se reflecta în costul creditelor acordate. Unele bănci au sfidat BNR şi au fixat aşa-numitele comisioane pentru rezerva minimă obligatorie. BNR s-a înfuriat la aflarea veştii, a cerut anularea comisioanelor, probabil, considerându-le o sfidare. Au dispărut comisioanele respective, dar băncile în chestiune au făcut atunci exact cum procedaseră rivalele: au camuflat cheltuiala în alte comisioane sau în marja de dobândă.
A fost deci BNR sursa creditelor scumpe? Nicidecum, nu şi-a dorit asta. Banca centrală stătea cu ochii pe o piaţă veselă, vioaie, pe care o considera, deja, primejdios de euforică şi încerca astfel să limiteze un eventual dezastru.
Apoi a venit criza financiară şi leul s-a dezechilibrat în faţa euro, scumpind astfel toate creditele în moneda europeană. Lovitura de măciucă a venit însă de-abia atunci când francul elveţian şi-a dublat valoarea faţă de leul românesc.
Toţi clienţii au plătit şi ei aceste penalităţi. Creditele sunt în continuare scumpe în România şi vor rămâne, probabil, scumpe. Aici este problema războaielor cu băncile. Orice decizie se va lua în instanţe, ea trebuie să ţină cont de regulile pieţelor financiare. Instanţele nu pot decide nici dispariţia dobânzii, nici neplata creditului. Sigur că băncile trebuie să-şi revizuiască atitudinea faţă de clienţi. Dar există un risc mare în această bătălie: ca unele decizii să propage efecte de bumerang, altele să deschidă adevărate cutii ale Pandorei. Băncile vor plăti şi vor afişa pierderi, dar cei mai păgubiţi vom fi tot noi, cei care avem credite în lei sau vrem să cumpărăm, cu credit, o locuinţă. Costurile acestor procese se vor reflecta în credite mai scumpe şi mult mai rare. Deja România este ţara cu cele mai puţine credite noi acordate din Europa.
Incapacitatea de a rezista returnării creditului nu a fost provocată obligatoriu de bănci, ci de scăderea veniturilor populaţiei, de creşterea taxelor şi de pierderea locurilor de muncă. Faptul că mulţi clienţi au preferat creditarea în franci elveţieni a fost, uneori, o repoziţionare în faţa creditului scump. Acum, când avem o dobândă joasă la lei, susţinută de perspectiva unei inflaţii mici, creditul în moneda naţională poate părea avantajos, tentează. Dar o eventuală criză, provocată de probleme ale economiei noastre sau de contagiunea faţă de eventualele crize regionale, poate scumpi instantaneu creditele în lei. În piaţa financiară nimic nu este sigur, totul este volatil, în mişcare. Nimeni nu-ţi poate promite că vreo monedă sau alta se va aprecia în următorul an, aşa încât să câştigi tu bani pariind pe aceasta.
Rezolvarea acestei situaţii trebuie să apară în raporturile dintre bănci şi clienţi. Băncile trebuie să reducă povara creditelor scumpe, iar clienţii trebuie să se aşeze la masa negocierilor. Orice exces poate implica bani publici în joc, aşa cum s-a întâmplat în Ungaria, unde, e drept, au plătit băncile, dar a scos masiv bani din buzunar şi guvernul. Ne permitem noi în an electoral alte cheltuileli? Şi, mai ales, este corect ca toţi contribuabilii să fie penalizaţi pentru ca unii să-şi reducă povara datoriilor asumate? Să nu uităm că în Ungaria, unde a fost impus un curs fix, cei mai câştigaţi au fost clienţii cu bani mulţi, deoarece ei erau şi cei mai afectaţi. Clienţilor săraci sau şomerilor cu credite nu le-a folosit prea mult reducerea poverii, era oricum prea mare.
Nu putem deci spune că doar băncile sunt vinovate pentru dificultăţile noastre financiare. Nimeni nu a impus, nici azi, reguli clare în piaţa imobiliară, una dintre sursele actualelor incapacităţi de plată.