De același autor
Educația nu are loc în birourile de la minister sau inspectorate. Educația are loc în fiecare clasă, în școli și este făcută de către profesori la școală și de părinți acasă. Sistemul este format din profesori și schimbarea sistemului se va produce numai dacă se schimbă fiecare profesor! Așadar, startul revoluției în educație se dă în clasă! Cine are curajul să înceapă?
Lucrez mult cu profesorii, fac zeci, sute de ore de formare cu ei și primul lucru pe care îi întreb la începutul fiecărui curs este: „Dacă ați avea puterea să schimbați ceva în educație, care ar fi primul lucru pe care l-ați alege?“. Răspunsurile sunt diverse și, de cele mai multe ori, extrem de subiective, având legătură cu gradul de înțelegere, cu nevoile personale și contextul în care trăiesc respondenții mei. Mi-am dat seama că înțelegem foarte diferit (sau... nu înțelegem!) concepte fundamentale din educație, ceea ce duce, în mod evident, la așteptări, răspunsuri și abordări divergente ale predării, ale învățării și chiar ale copiilor. Asemenea democrației și justiției, educația este un exemplu a ceea ce filosoful Walter Bryce Gallie numea „un concept esențial contestat“. Educația înseamnă lucruri diferite pentru oameni diferiți, în funcție de sistemele lor axiologice, de nevoi și de așteptări, de modul în care înțeleg concepte precum împlinirea socială, implicarea socială, relaționarea cu cei din jur, rolul fiecăruia dintre noi în societate.
Plecând de la aceste constatări, cred că, înainte de orice demers de schimbare sau transformare a educației, este absolut necesar să stabilim o minimă înțelegere comună a principalelor concepte care definesc procesul educativ. Mai întâi, trebuie să ne punem de acord în privința a ce anume înțelegem prin educație. Avem, aici, o foarte mare problemă! Profesorii noștri nu învață în facultate să fie profesori „de educație“, spun eu, ci învață, în cazul cel mai fericit, să fie profesori de matematică, limba română, istorie etc. Eu cred că, înainte de a fi profesor de orice disiciplină, trebuie să fii profesor de educație. Altfel spus, când ai decis să devii profesor, ai decis să fii, în primul rând, profesor de educație, adică, să te ocupi de educația copiilor cu care vei lucra, nu să fii doar un transmițător de cunoștințe. Am putea spune, la modul cel mai simplu de înțeles și acceptat, că educația se referă la programe și demersuri de formare și învățare organizate, ce se desfășoară în contexte formale sau nonformale. De asemenea, am putea accepta că, la baza educației formale, trebuie să stea premisa imperativului ca elevii să învețe, să înțeleagă și să aplice în contextul vieții reale cunoștințele pe care, altfel, nu ar reuși să le învețe sau să le înțeleagă, dacă nu ar fi în clasele noastre. O astfel de abordare, extrem de simplă și cât se poate de pragmatică, l-ar ajuta pe profesor să înțeleagă că rolul lui în clasă nu e doar să transmită informațiile, ci să se asigure că elevul înțelege, asimilează și, apoi, e în stare să folosească ceea ce a acumulat. Ca aceste lucruri să se întâmple, trebuie să te apropii de copil, trebuie să-l cunoști, să știi cum învață el mai bine, să-ți adaptezi metodele la nevoile lui și să-l implici în proces. Altfel spus, înseamnă să faci educație, nu doar transfer de cunoștințe!
Un al doilea concept care necesită o înțelegere unitară din partea profesorilor este învățarea. Din păcate, în sistemul educațional românesc, cei mai mulți profesori înțeleg prin învățare achiziționarea de cunoștințe și, apoi, reproducerea lor la evaluări sau examene. Este o înțelegere profund greșită! Ființele umane învață din orice context ce să facă sau ce să nu facă, sunt creative și inovative, iar învățarea este un proces care durează toată viața. Copiii se nasc cu o dorință extraordinară de a învăța. Încă de mici, ei sunt ca niște bureți care absorb totul cu o viteză absolut uimitoare. Copiii sunt avizi de cunoaștere, dar, pe măsură ce parcurg anii de școală, acest apetit pentru cunoaștere scade și mulți dintre ei fie nu-și finalizează studiile, fie sfârșesc prin a fi analfabeți funcțional. Testele internaționale PISA plasează România pe ultimul loc la nivel european, cu mai bine de 40% elevi de 15 ani analfabeți funcțional. Ce se întâmplă în 8-10 ani de școală cu acei copii dornici de învățare și creativi despre care vorbeam ceva mai sus? Se pare că școala, în loc să-i formeze, îi deformează și îi „programează“ pentru eșec, prin ceea ce face sau nu face pentru ei. Tristă, dură, aceasta e realitatea pe care trebuie să o recunoaștem și, mai mult, să ne-o asumăm, dacă dorim cu adevărat să schimbăm ceva în educația copiilor noștri. Fiecare profesor (și părinte) trebuie să înțeleagă că elevii vin la școală să învețe, iar învățarea nu se referă doar la reproducerea unor cunoștințe. Învățarea înseamnă achiziționarea de cunoștințe, formarea deprinderilor și dezvoltarea atitudinilor corecte față de viață, față de semeni și societate. Ora la care nu are loc procesul de învățare este o oră pierdută din viața copilului. Conștientizăm oare faptul că elevii care vin la școală și nu învață nimic la orele noastre sunt sortiți eșecului în viața reală? Avem curajul să numărăm orele pe care aceștia le-au pierdut la orele noastre fără a învăța nimic și să ni le asumăm ca fiind propriul nostru eșec? A preda nu are sens dacă fiecare copil nu învață. Nu predarea dă sens unei ore, ci învățarea! Acestea sunt întrebările la care trebuie să răspundem altfel decât am făcut-o până acum, cred eu!
Alt concept care are nevoie de o nouă înțelegere este şcoala, care nu mai este doar spațiul convențional în care copiii petrec 5-6 ore zilnic. Trebuie să înțelegem că școala este mult mai mult. Școala poate și trebuie să se extindă și după programul formal prevăzut într-un orar, pentru simplul motiv că învățarea nu se poate limita doar la acel timp și spațiu. Astfel, orice grup care învață sau lucrează online poate fi la fel de bine considerat școală, o școală poate chiar mai bună decât școala formală. Profesorul care lucrează pe Skype cu elevii și pregătește textele pe care le va folosi a doua zi la oră face tot școală, în opinia mea. Trebuie să avem curajul să ne asumăm accepțiuni noi ale conceptului de „școală“ și ale modului în care aceasta funcționează. Școala trebuie să fie o comunitate de practică pentru profesori, iar aceștia trebuie să aibă înțelegeri comune cu privire la ceea ce înseamnă aceasta, asupra rolului ei și a felului în care ar trebui să se desfășoare orele de clasă. De acolo, de la nivelul școlii, trebuie să înțelegem că mersul la școală în fiecare zi și pregătirea lecțiilor după modelul în care am fost pregătiți noi, profesorii, nu mai reprezintă o garanție pentru succesul în viață. Absolut totul în jurul nostru a trecut prin schimbări majore. Nu mai mâncăm la fel ca acum 25 de ani, nu ne mai îmbrăcăm la fel, timpul ni-l petrecem altfel, casele noastre arată altfel, doar școlile par să fi rămas încremenite, undeva, într-un trecut despre care nu ne place să ne amintim. Mai mult, anumite mentalități și preconcepții care ne ierarhizează copiii și succesul lor educațional, în funcție doar de capacitățile lor intelectuale, sunt extrem de periculoase. Nu ierarhizarea e cea mai importantă, ci înțelegerea faptului că fiecare copil poate învăța, în ritmul său, și că fiecare copil trebuie să înregistreze un anumit progres în învățare.
Ințelegerea corectă a conceptelor și a demersurilor esențiale din educație este primul pas al oricărui proces de schimbare în acest domeniu. Nu putem schimba ceva dacă nu am înțeles unde greșim, dacă nu recunoaștem și, mai ales, dacă nu ne asumăm ceea ce facem. Fără îndoială, sunt necesare schimbări sistemice, intervenții la nivel de politici educaționale, dar, dacă nu vom reuși să înțelegem că este nevoie de schimbare, la nivelul fiecărei ore, a modului de predare, a modului în care înțelegem educația, învățarea, școala și copilul, șansele de reușită vor fi mult diminuate. Vom continua să începem reforme pe care nu le finalizăm, să ne rotim bezmetici alți 25 de ani în jurul școlilor lipsite de atractivitate și care distrug creativitatea copiilor, cu profesori lipsiți de motivație și entuziasm care vor transmite copiilor... ceea ce sunt ei la momentul respectiv: oameni neîmpliniți, frustrați și fără perspective în viață. Cred că vremea reformelor a trecut. Este vremea revoluției în educație, iar o revoluție începe întotdeauna de jos. Altfel spus, revoluția în educație trebuie să înceapă de la profesori și de la părinți. Revoluțiile nu așteaptă legislație. Ele apar, spunea Ken Robinson, din ceea ce fac oamenii la nivelul de bază. Educația nu are loc în birourile de la minister sau inspectorate. Educația are loc în fiecare clasă, în școli și este făcută de către profesori la școală și de părinți acasă. Sistemul este format din profesori și schimbarea sistemului se va produce numai dacă se schimbă fiecare profesor! Așadar, startul revoluției în educație se dă în clasă! Cine are curajul să înceapă?