De același autor
După cum se știe, teza lui Samuel Huntington referitoare la ciocnirea civilizațiilor a produs una dintre cele mai interesante dezbateri despre viitorul ordinii mondiale, la sfârșitul Războiului Rece. Deși împărtășesc unele dintre obiecțiile formulate la adresa coerenței modelului și la adresa capacității predictive a teoriei, cred că este deosebit de puternică intuiția lui Huntington referitoare la incongruența între ideologia fundamentalistă și organizarea societăților islamice în state-națiuni capabile să gestioneze provocările politicii de masă. De asemenea, mi se pare puternică intuiția referitoare la „granițele însângerate“ ce ajung să treacă prin inima metropolelor occidentale.
Eu sunt destul de sceptic în privința capacității actorilor politici (fie ei și unii foarte puternici, pe arena internațională) de a opri sau deturna procese care au cauze structurale. Consider că ne aflăm într-o fază extrem de intensă a mobilizării politice arabo-sunnite, un proces care poate fi măsurat în decenii și care a parcurs etape de intensități diferite. Date fiind dimensiunile geografice și sociale ale procesului, intervențiile actorilor internaționali – fie ele și încărcate de consecințe, cum a fost cazul intervenției americane în Irak – nu sunt, în sine, decisive pentru configurația actuală a relațiilor dintre Islam și lumea occidentală.
„Terorismul islamic“ mi se pare un concept legitim, așa cum mi se par și alte juxtapuneri între substantiv și atributul (adjectivul) care îl determină. Nu e vorba de a atribui un caracter inerent violent Islamului politic: pur și simplu, notăm existența unui ansamblu de fenomene ce trebuie să stea în atenția cercetătorului relațiilor internaționale. Există, desigur, multe alte tipuri de terorism, dar acesta reprezintă cea mai importantă amenințare la adresa securității internaționale, în epoca noastră.
Cred că Occidentul va rămâne extrem de vulnerabil față de acest tip de violență. Spre deosebire de epocile anterioare, există mult mai mulţi vectori de radicalizare a musulmanilor care resping modelul politic al statelor în care trăiesc, fie ei cetăţeni, refugiaţi, migranţi economici sau persoane cu alt statut. Este aproape imposibil să controlezi în mod eficace şi să previi radicalizarea, precum şi să anticipezi când aceasta va atinge pragul violenţei. Accesul la arme, explozibil şi alte materiale din trusa teroristului este, de asemenea, facil. Mă tem, așadar, că atentate precum cele de la Paris sau din Mali vor mai avea loc, în viitorul apropiat.
Sunt sceptic în ceea ce priveşte capacitatea sistemelor politice occidentale de a limita aceste riscuri prin politici sociale (pornind de la ideea că sărăcia şi excluderea generează înstrăinare şi favorizează radicalizarea), prin politici de recunoaştere a identităţii sau prin alte mijloace. Discuţia despre criza democraţiei occidentale ar putea include şi aspecte de acest gen – mi se pare semnificativ și din alte puncte de vedere eșecul actual al Occidentului de a promova un model de cetățenie democratică. Din păcate, așadar, trebuie să tratăm simptomele, întrucât cauzele bolii ne sunt inaccesibile.
Încheierea rapidă a conflictului din Siria și Irak este vitală. Se pune, acum, întrebarea dacă SUA și aliații săi au resursele de putere și de voință pentru a o impune singuri. Cel mai probabil, nu se va întâmpla astfel, fiind nevoie de luarea în considerare a intereselor Rusiei și, eventual, ale altor actori globali semnificativi. Situația actuală este extrem de riscantă, așa cum a dovedit-o incidentul soldat cu doborârea avionului rus de către forțele aeriene turce. În mod normal, Organizația Națiunilor Unite ar trebui să ofere urgent, prin consensul marilor puteri, un cadru politic pentru definirea unui nou regim în Siria, chiar dacă aceasta ar putea însemna o partiție de facto. Ulterior, tot ONU ar trebui să legitimeze acordarea unui sprijin militar substanțial pentru forțele ce se opun grupării „Stat Islamic“.
Această formulă ar trebui să permită repatrierea unui număr semnificativ de refugiați și migranți ajunși în Europa Occidentală în ultimele luni. Fără o soluție politico-militară urgentă, nu se va putea susține politic o decizie de repatriere a refugiaților și migranților ajunși în Europa în ultimele luni, în conformitate cu standardele etice ale Europei Occidentale. Altfel, situația devine extrem de riscantă: s-au deschis clivaje politice periculoase și s-a oferit muniție forțelor ostile oricărei forme de proiect european.
Acordul Schengen era de multă vreme o țintă a euroscepticilor (includem aici și mișcări ce nu trebuie asociate în niciun fel cu extremismul), astfel că valul de refugiați a creat condiții ideale pentru o regândire. Europa unită poate supraviețui și în condițiile reintroducerii controalelor la frontieră, dar are puține șanse dacă se redeschide o discuție mai amplă despre suveranitate. Ne place sau nu, Uniunea Europeană este un proiect al elitelor, extrem de vulnerabil în situația în care o asemenea dezbatere va lua amploare.