De același autor
În general, părerile sunt împărțite. Unii spun că nu iubești cu adevărat când (și) critici, alții spun că nu poți critica detașat și lucid, dacă iubești. Ambele situații presupun o opțiune radicală, eliminatorie. Mult mai puțin frecvent se manifestă a treia cale - când cele două dimensiuni nu se exclud ci, dimpotrivă, se completează. De ce pare așa greu? Probabil fiindcă libertatea noastră constitutivă, tot mai pretențioasă în lumea modernă, ne dictează să fim categorici. Să absolutizăm. Să dovedim cu orice prilej că am exprimat alegerea proprie și că acest drept fundamental s-a confirmat, fără drept de apel. Panoplia libertăților umane extinzându-se considerabil, componentele ei au devenit oarecum echivalente. Cot la cot stau, pentru unul sau altul dintre noi: libertatea de a iubi, libertatea de a urî, libertatea de a construi, libertatea de a demola, libertatea de a judeca și libertatea de a ierta, libertatea de a face sau a desface etc. Până la frontiera actelor penale, cam orice opțiune e binevenită și autosuficientă. De ce ne-am îngriji, așadar, să armonizăm o libertate cu alta, atât timp cât ne flatează supremația punctului de vedere într-un anume context? La urma urmei, această împrăștiere face viața palpitantă! Și totuși, cel interesat să nu se închidă în logica lui tertium non datur (ori iubire, ori spirit critic; ori credință, ori rațiune; ori alb, ori negru) va trebui să se situeze diferit. Adică, să privească dincolo de propria umbră, conștientizând că face parte dintr-un „complex“ incluzând Verticala. Un cadru generos care îi amintește făpturii că este parte a Creației, dându-i posibilitatea de a practica nuanțe inaccesibile în alt orizont decât cel al misterului divin.
Porunca iubirii e clară. A devenit practic un truism. Într-atât s-a dovedit de profundă brazda răsturnată de Hristos. (Să-ți iubești aproapele ca pe tine însuți, văzând în el chipul lui Dumnezeu, adică propriul tău chip, și, în consecință, să nu vezi paiul din ochiul lui înaintea bârnei din ochiul propriu ș.c.l.). Preceptul evanghelic al iubirii nu echivalează însă cu refuzul spiritului critic, dimpotrivă. Facultatea discernerii, a analizei, a decantării este obligatorie, a fost profesată de însuși Mântuitorul în timpul vieții Sale pământești și e oricând necesară spre a rafina, eventual a reconstrui ceea ce s-a deteriorat. Ce ne obligă să (și) iubim când criticăm, implicit să nu iubim orbește? Însuși rostul acestui subtil instrument al libertății. Cum nimic și nimeni nu e desăvârșit, rămâne întotdeauna loc pentru mai bine, mai frumos, mai just. O distincție este importantă: a critica (din gr. krino) nu echivalează neapărat cu a judeca (din lat. judicare) - deși frecvent se face această asimilare. Dacă primul termen implică o reciprocitate matură, cel de-al doilea presupune o catalogare sumară, de la înălțimea unei instanțe nu neapărat legitime. (E vorba de sensul moral, nu juridic al cuvântului.) Dubla interogație dacă critic, de ce critic? vs. dacă judec, de ce judec? poate revela privirii atente deosebirea între cele două: una presupune (teoretic cel puțin) un rezultat benefic, eventual un „re-start“; cea de-a doua reprezintă un verdict sec, menit mai degrabă să desființeze o stare de lucruri decât să o aprofundeze. Tocmai pentru că frontiera între cele două perspective rămâne fragilă, sofisticata învățătură creștină oferă nuanțe pe care este păcat să le ignorăm, din superbie.
Cum spuneam, la prima vedere, iubirea și critica nu fac casă bună. Ori (mă) iubești, ori (mă) critici. Veriga de legătură între cele două își găsește teologhisirea esențială în Epistola către Galateni a Sf. Apostol Pavel (6, 1-3) și se numește, simplu, blândețe: „Fraților, chiar dacă va cădea un om în vreo greșeală, voi cei duhovnicești îndreptați-l pe unul ca acesta cu duhul blândeții luând seama la tine însuți, ca să nu cazi și tu în ispită. Purtați-vă sarcinile unii altora și așa veți împlini legea lui Hristos. Căci, de se socotește cineva că este ceva, deși nu este nimic, se înșală pe sine însuși“. Cu alte cuvinte, fără duhul blândeții, demersul critic riscă să derapeze dinspre iubire spre... autopromovare stearpă, iar acesta înseamnă automat autoînșelare. (Ce poate fi mai trist?!) Dar cum să (re)cunoaștem bunătatea, cum să găsim în noi blândețea și să avem certitudinea că o manifestăm? Atunci când suntem la fel de severi cu noi înșine precum suntem cu ceilalți, e sigur că îngăduința va miji și poate astfel ne vom însenina, binevoitori. Dar o rețetă psihologico-morală pentru bunătate sau blândețe nu o vom afla nicicând, fiindcă aceste virtuți presupun conlucrarea Harului. Taină pe care maeștrii duhovniciei creștine din toate vremurile au pus-o la temelia viețuirii lor. Iată cum realiza Evagrie Ponticul (sec. IV) acordul fin al interacțiunii sale cu cei mulți care îi căutau sfatul... critic: „Frații mei, dacă cineva dintre voi are un gând adânc sau dureros, să tacă până ce se vor retrage frații și apoi să intre liber când vom fi numai el și cu mine. Să nu vorbească înaintea fraților, ca nu cumva unul dintre «cei mai mici» să piară prin acest gând și să-l înghită întristarea“. (apud Gabriel Bunge: Akedia. Plictiseala și terapia ei după avva Evagrie Ponticul, Deisis, 2007, pag. 33). Cunoscut, între altele, chiar pentru blândețea învățăturii sale, Evagrie coboară în duhul relației, se substituie celor aflați în căutarea înțelepciunii pe care el însuși o dobândea în lungi perioade de asceză, îndepărtând astfel orice posibilă turnură egocentrică. Căci „criteriul decisiv pentru el este intenția cu care facem sau suferim ceva. E vorba de a ști dacă facem binele pentru el însuși sau pentru a urmări alte scopuri egoiste“, după cum notează autorul volumului amintit.
O veritabilă sinteză a „iubirii critice“ o regăsim în secolul XX la Sfântul Siluan Athonitul - cel care face din dragostea pentru vrăjmași culmea nevoințelor sale. Maximalismul acesta implică în mod egal ambele dimensiuni: porunca iubirii (integrată prin revelația ce i-a fost personal hărăzită), dar și capacitatea de a-i identifica (se presupune corect) pe vrăjmași. Deci, de a discerne riguros între bine și rău. Cu atât mai mult în cazul unui aspirant la dragostea pentru „întreg Adamul“, grija obsesivă de a nu călca pragul mândriei, de a nu amesteca planurile îl face pe mistic să recurgă la arma supremă a rugăciunii. Scrie în acest sens Jean-Claude Larchet, în monografia pe care i-o dedică marelui duhovnic (Dumnezeu este iubire. Mărturia Sf. Siluan Athonitul, Sophia, 2015, p. 127): „Se cuvine să remarcăm că toate aceste sfaturi, deși li se dau în primul rând monahilor pe care viețuirea în lume i-ar abate de la isihie, ele sunt menite să-i ferească pe toți, fie monahi, fie trăitori în lume, de primejdiile duhovnicești venite din dorința de a-i învăța pe alții, cea iscată din patimi, care face mai mult rău decât bine, atât celui care învață și dă sfat, cât și celor care îl ascultă. Observăm astfel că există primejdia mândriei de a te crede în stare să lucrezi pentru mântuirea altora, datorită propriei sporiri duhovniceștei. Abaterile pot fi însă ocolite, iar aparenta contradicție dintre menirea sfinților de a lucra pentru mântuirea altora și împotrivirea lor la demersurile voluntariste în această direcție poate fi rezolvată prin această minunată lucrare spirituală care stă la îndemâna tuturor și este pe măsura fiecăruia: rugăciunea pentru sine și pentru aproapele“.
Ne întrebăm ce se poate prelua din asemenea pilde, în viața pragmatică, ne-îndumnezeită, de fiecare zi... Chiar dacă nu à la lettre, multe aspecte suportă o echivalare în limbaj moral-civic, atunci când furia libertății mai lasă loc și pentru altceva. În ceea ce privește spiritul critic, buna credință sau reaua credință cu care este exercitat separă întrucâtva apele, astfel încât să mai încapă (sau nu) în raza lui și dragostea. Din păcate, ceea ce în duh se îmbină așa firesc, pe plan rațional e privit strâmb. Deși nimeni nu poate atinge perfecțiunea, tentația de a pretinde acest lucru e uriașă, iar îmblânzirea de sine devine cu atât mai anevoioasă. Ar merita măcar să nu renunțăm la idee.