De același autor
Sunt o alegătoare consecventă.
Vă spun onest că am exclus a priori din opțiunile mele partidele extremiste. Sunt o adeptă a societății deschise și mă tem de dușmanii ei. Acești dușmani încap fără vătămări, altele decât eventual de imagine, în societățile plurale în care oamenilor le este permisă libertatea și încurajată exercitarea drepturilor, indiferent de sex, rasă, etnie, religie sau nonreligie, orientare sexuală, de avere sau clasă. În societățile închise, ultratradiționaliste, unii dintre cei din urmă nu încap la exercitarea deplină a drepturilor. Ei devin persona non grata și sunt excluşi, din diverse motive, de la exercitarea libertății și drepturilor. Sunt recunoscătoare concetățenilor mei că nu au dorit o lume închisă și intolerantă. E drept, noi nu aveam temeri de occidentali. De unde atâta xenofobie și islamofobie într-o țară de emigranți, în care pribegii de războaie nu doresc să se refugieze la noi?
Vă spun, de asemenea onest, că am exclus și votul pro-PSD. Dar nu a priori. Nu e nimic neonorabil și riscant pentru democrație să votezi un partid care nu pune în pericol europenizarea și alianțele strategice occidentale. Dimpotrivă, a contribuit la acestea. Nu pune în pericol nici capitalismul. Multora le place să fie ei înșiși capitaliști. Nu pune în pericol pluralismul, nici nu a demonstrat o alergie specială la cei diferiți. În plus, este mult mai bine organizat în teritoriu, mai coerent și mai serios decât celelalte partide. Mai mult, de data aceasta a inclus pe liste, pe locuri eligibile, femei și romi, personaje noi, de foarte promițătoare calitate1. Atunci de ce l-am exclus din opțiunile mele? Pentru că a avut și mai are cea mai mare concentrație de personaje corupte și de plagiatori. Și pentru că a demonstrat sistematic că le protejează. Nu l-am votat pentru că, odată ajuns la putere, nu ocupă doar spațiul legitim politizabil, ci poate tinde să devină partid-stat, să distribuie clientelar funcții, până la nivel de directoare de grădiniță. Pentru că, mai general, are o endemică alergie la competiția onestă și corectă. Pentru că, în domeniul meu de muncă, învățământul superior, odată cu PSD aripa Andronescu-Costoiu, vin la pachet: repartizarea clientelară a tuturor funcțiilor de decizie din învățământ și cercetare, distribuirea preferențială a banilor. E predictibil să se întoarcă la criterii de selecție și promovare care ignoră faptul că nu poți să fii om de știință serios, cu valoare recunoscută numai între amicii tăi români. Producția științifică se validează inclusiv și mai ales internațional. Pe scurt: ei cred în democrație ca ritual, dar le pasă mai puțin de ingredientul substanțial al acesteia - statul de drept. Cu astfel de abordare, speranța în democrație consolidată scade. Nu agreez faptul că susține populist scăderea impozitelor, menținerea cotei unice, dar mai scăzute și totodată creșterea mare a salariilor bugetare; că se preface că nu înțelege ingredientul bugetar specific social-democrației: echitatea socială se bazează pe impozitare progresivă. Are un apetit foarte scăzut pentru secularizare, preferând să joace în tradiția „symphoniei bizantine“, în simbioză cu biserica. Aceasta este o altă contribuție cu totul originală la doctrina socialistă. E drept, nu atât de originală precum cea a PNL la liberalism, în aceeași privință. PSD este ceea ce a fost și în primul deceniu postcomunist: un partid conservator. Atunci, de stânga. Acum este perfect împăcat și cu conservatorismul de dreapta. Dar este un partid democrat care câștigă adepți noi, fiindcă în țara cocktailurilor ideologice oarbe și a degringoladei organizatorice, cocktailul său este mai degrabă chior, iar organizarea e bună. Aceste caracteristici sunt apreciate în special de pensionari, mai ales de cei cu pensii mici (cei mai mulți), dar și de angajații cu salarii mai mici (din nou, cei mai mulți dintre salariați). Nici studenții nu le resping. Cu atât mai puțin cei cu studii mai puține și șomerii. Toți acești oameni sunt o majoritate semnificativă2. Ei sunt votanți raționali, căci își urmează propriile interese. Nu sunt naivi. Dar cred că măcar o parte cât de mică din creșterile fantasmagorice de pensii, salarii și burse promise în campanie le vor reveni.
Eu i-am preferat pe liberali și pe USR-iști. Rațiunile economice nu au contat. Au primat cele etice și afective. Nu am fost la fel de rațională precum votanții PSD. Am respins etic și politic hibele PSD. Nici memoria istorică nu m-a ajutat să îi votez. E greu să faci din ei obiectul sistematic al protestelor tale și apoi să îi creditezi politic. Atunci ce m-a atras la PNL? Faptul că eu sunt liberală, iar ei sunt tot mai conservatori? Faptul că sunt feministă, iar PNL era condus de o femeie căreia, de fapt, dincolo de declarații, puțin îi păsa de interesele femeilor și de reprezentarea lor? Faptul că în multe județe au făcut o selecție de candidați care a ținut oamenii onorabili în casă, profund jenați să gireze așa ceva? Sau că PNL a preferat figuri populare, unele nepotrivite radical cu politica, iar altele care îi puteau arunca rapid în extremism după locale? Desigur, nu. Faptul că au și ei faliții lor, dar mai puțini decât la PSD? Poate. Faptul că singura lor politică bună de cadre a fost una simbolică: îl vrem pe Cioloș prim-ministru? Da, asta în mod sigur. Nu neg că am căzut în capcana dorinței de „salvare“, fiindcă Cioloș și echipa sa au fost primii guvernanți la nivel de executiv despre care am perceput că sunt și „ai mei“, chiar în masă. Până la urmă, mi-am votat interesele. Dar ele nu erau acoperite de un partid, ci de un simbol derivat dintr-un experiment politic. La fel cum am votat și USR, partidul cu cel mai mare cocktail ideologic. Este însă un experiment al unei posibile politici făcute de oameni cu trecut profesional și de studii promițătoare. În plus, nu a avut timp să greșească major.
Intr-un final, m-am împăcat atât cu rezultatul votului, cât și cu absenteismul. Pe acesta din urmă l-am înțeles ca pe o reacție de reținere în fața lipsei de bun-simț în oferta de candidați în multe județe, încât să îi facă până și pe ardeleni să închine steagul lor albastru tradițional.
M-am împăcat chiar și cu retardul istoric. Noi nu trăim într-o lume suficient de postmaterialistă încât valorile și parti-pris-urile cultural-politice să conteze mai mult decât cele materiale3. Excepție fac comunitățile de avangardiști donquijotiști de pe Facebook, oameni capabili să iasă în stradă pentru valori postmaterialiste. Ideile acestor grupări sunt mainstream cultural-politic nu doar în SUA, dar și în bună parte din UE. Minoratul avangardei donquijotiste autohtone nu avea cum să supere atâta lume încât să alimenteze un populism de dreapta, de tip american sau vest-european4. Românii nu aveau cum să se simtă „străini în țara lor“ din cauza avangardiștilor locali. Lumea noastră, inclusiv cea politică, este preponderent bisericoasă și tradiționalistă. Este opacă sau imună major la cererile feminiștilor, ecologiștilor, militanților LGBTQ, chiar și ale cosmopoliților de nuanță neoliberală. Este atât de mică lumea emancipatoare și atât de ghetoizată în marile centre universitare, încât cine oare se poate îngrijora și supăra dramatic pe toate acestea, în afara altor marginali care îngaimă fără spor, în colțul opus: barză, brazdă, viezure, mânz?
Cred că mâhnirea noastră față de acest „strălucitor eșec“ electoral, în contextul în care democrații consolidate se autosubminează și devin democrații neliberale, cu derapaje extremiste, trebuie depășită cu realism și înțelepciune. Poate este cazul să învățăm lecția umilinței pluraliste noi înșine. Nu avem de ce să îi disprețuim pe cei care nu sunt atât de „departe“, cum suntem noi, ci să îi acceptăm așa cum sunt ei acum, căutând mai degrabă punți de înțelegere și conviețuire, decât securi discursive ca să tăiem arogant până și o minimă comunicare respectuoasă. //
Note
1. Vezi și argumentele lui Corneliu Ban, 2016, Romania: a social-democrat anomaly in Eastern Europe?.
2. Vezi analiza IRES din 13 decembrie, 2016 despre profilul votanților.
3. Vezi Inglehart, Roland and Pippa Norris, 2016, Trump, Brexit, and the rise of Populism: Economic have-nots and cultural backlash, https://research.hks.harvard.edu/publications/workingpapers/Index.aspx, accessed at November, 15.
4. Vezi cercetarea lui Inglehard și Norris (2016) din care reiese prevalența votului pro-Trump din rațiuni culturale.