De același autor
Ordinea internațională bazată pe reguli creată de democrațiile liberale se confruntă cu provocări fără precedent. În același timp, mediul de securitate din vecinătatea UE rămâne extrem de volatil.
În Sud, organizațiile teroriste și criminale proliferează pe măsură ce instabilitatea se răspândește, în mare parte din cauza unor state eșuate sau fragile care generează spații neguvernate. În Est, războiul Rusiei împotriva Ucrainei continuă. La fel și anexarea ilegală a Crimeei. Tacticile hibride - inclusiv terorismul cibernetic, războiul informațional sau politicile energetice de tip Nord Stream 2 - nu sunt doar concepute pentru a destabiliza țările Parteneriatului Estic, ci și democrațiile occidentale. Criza migrației la frontierele sudice și sud-estice generează provocări dramatice pentru UE și statele membre, inclusiv din perspectiva preocupărilor legate de securitate, și trebuie abordată într-un efort colectiv. Amenințările externe și interne de securitate sunt acum profund interconectate.
Brexit-ul și incertitudinile create de noua administrație americană complică suplimentar peisajul global al securității. Suntem ferm angajați față de comunitatea transatlantică a valorilor și intereselor comune, care va rămâne cel mai important instrument pentru menținerea securității europene în viitorul apropiat. Consolidarea coordonării UE în domeniul securității și apărării nu se va realiza în detrimentul NATO, ci va complementa cooperarea transatlantică.
Forțele armate ale statelor membre reunesc 1,4 milioane de soldați, mai mult decât au SUA. Cheltuielile de apărare ale statelor membre se ridică la peste 200 de miliarde de euro, însă eficiența acestora este considerabil mai scăzută decât în SUA. Lipsa cooperării, a coordonării și sinergiilor, dar și duplicările profunde contribuie la cele de mai sus. Prin urmare, asistăm la o risipă a banilor contribuabililor și la o diluare a eforturilor în domeniul apărării comune.
Cetățenii sunt tot mai preocupați de securitate și se uită spre Uniune pentru protecție. A venit timpul ca UE să-și asume mai multă responsabilitate pentru propria sa securitate.
Progresele Uniunii Europene
UE dispune deja de experți civili de primă clasă și trebuie să aibă capacitatea de a-i desfășura rapid. Ar trebui instituită o forță europeană de protecție civilă pentru a reacționa rapid la dezastre, precum și o brigadă europeană comună de apărare cibernetică pentru a contracara amenințările virtuale tot mai mari pentru infrastructura Europei și a statelor membre.
Adoptarea Strategiei Globale a UE, în iunie 2016, a reprezentat o piatră de temelie în consolidarea apărării europene.
Salutăm prezentarea Planului de Acțiune pentru Apărarea Europeană de către Comisia Europeană și prezentarea noului pachet de apărare, un mijloc de îmbunătățire a capacităților militare ale statelor membre. Subliniem faptul că, în documentul său de reflecție privind viitorul apărării europene, Comisia Europeană și un număr tot mai mare de state membre s-au angajat să lanseze Uniunea Europeană a Apărării. Este exact ceea ce Grupul PPE solicită de mult timp.
Eforturile de a lansa Cooperarea Structurată Permanentă (PESCO) merg în direcția cea bună. PESCO este un mijloc special de cooperare sporită și eficientă în domeniul securității și apărării (de exemplu, prin înființarea unui spațiu Schengen militar), reunind statele membre care ar putea să dezvolte în comun capabilități, să investească în proiecte comune sau să creeze formațiuni multinaționale.
Salutăm recenta înființare a Capacității de Planificare și Coordonare Militară ca nucleu al unui cartier general permanent al UE.
Salutăm aprobarea a 42 de inițiative comune ale UE-NATO menite să consolideze atât cooperarea și coordonarea între cele două organizații, cât și asigurarea securității cetățenilor europeni.
Recunoaștem că statele membre au poziții diferite privind politica de securitate și apărare din motive istorice și că există protocoale în tratatele UE în acest sens.
Propunerile Partidului Popular European
Instituțiile UE și statele membre trebuie să-și îndeplinească angajamentele de a întări securitatea cetățenilor noștri. Este important ca statele membre să-și consolideze nivelul de încredere și să pună în aplicare voința politică exprimată în comun; UE contribuie la ecuația de securitate prin experiența unică în domeniul puterii soft, însă trebuie să-și consolideze în continuare puterea hard.
Statele membre UE trebuie să profite de sinergia rezultată din intensificarea cooperării și coordonării în domeniul apărării (în sfera planificării apărării, a cercetării și dezvoltării, a achizițiilor, a consolidării industriei militare).
Instituțiile UE și statele membre trebuie să-și intensifice eforturile privind elaborarea unei politici comune de apărare a Uniunii (Articolul 42 paragraful (2) din Tratatul UE). Într-un spațiu în care oamenii, bunurile, serviciile și banii se mișcă liber, securitatea nu poate fi garantată în totalitate de state membre care acționează singure. Statele membre ar trebui să planifice împreună, ca unul, și apoi să decidă care este contribuția fiecărui stat în parte. Acest lucru ar trebui să conducă la susținerea autonomiei strategice a Europei și la dezvoltarea unei apărări comune.
Strategia Globală a UE ar trebui să conducă la elaborarea unei Carte Albe pe dimensiunea de securitate și apărare, dar și la definirea unei foi de parcurs cu pași realiști și practici, în vederea instituirii unei Uniuni Europene a Apărării. Această Uniune ar trebui să încurajeze o aliniere mai puternică a culturilor strategice și o înțelegere comună a amenințărilor. Carta Albă trebuie să coreleze gândirea noastră strategică cu dezvoltarea capacităților militare.
UE trebuie să instituie și să consolideze structuri și mecanisme care să permită statelor membre să coopereze mai strâns în domeniul militar.
Statele UE trebuie să promoveze o bază industrială de apărare competitivă și inovatoare. Solicităm lansarea unei Politici Europene privind Capacitățile și Armamentele. Totodată, propunem structurarea eforturilor depuse în vederea stabilirii unor sinergii în domeniul cercetării în apărare, al achizițiilor de capacități (de exemplu, capabilități de monitorizare a spațiului, drone, capabilități de apărare cibernetică, tancuri de luptă și avioane de vânătoare).
Susținerea autonomiei strategice a Europei, cu alte cuvinte, capacitatea de a acționa pe cont propriu atunci când este necesar, impune statelor membre să cheltuiască mai bine și mai mult împreună în domeniul apărării, în special pe proiectele de achiziții comune.
Având în vedere complexitatea și fragmentarea sistemelor informatice pentru controlul și securitatea frontierelor, UE ar trebui să găsească modalități de îmbunătățire a interconectării și interoperabilității sistemelor informatice, evitând dublările și suprapunerile.
Trebuie lansate iniţiative de colaborare care să vizeze programele NATO, precum Apărarea Balistică a Europei sau Sistemul de Supraveghere și Control al Alianței, astfel încât să se asigure o implicare industrială europeană directă în programele NATO, consolidând astfel rolul european în NATO, dar și autonomia strategică europeană.
Cooperarea Structurată Permanentă a devenit piatra de temelie a viitoarei Uniuni a Apărării. Aceasta ar trebui să fie utilizată în vederea coordonării insulelor izolate de cooperare militară din Europa, dar nu trebuie să fie percepută doar ca un instrument de coordonare a proiectelor.
UE trebuie să elibereze întregul potențial al tratatelor în domeniul securității și apărării (clauza de apărare colectivă, încredințarea misiunilor CSDP unui grup de state membre, clauza de solidaritate).
Statele membre trebuie să aplice în integralitatea sa principiul împărțirii responsabilităților privind operațiunile și misiunile CSDP prin intermediul unei finanțări comune consolidate, astfel încât statele membre să fie încurajate să contribuie cu forțe și capacități, fără să fie constrânse de limitările lor financiare.
UE trebuie să instituie un Cartier General Civil-Militar Strategic, format pe fundația instituțională deja existentă la nivelul Serviciului European de Acțiune Externă (Capacitatea de Planificare și Coordonare Civilă, Capacitatea de Planificare și Coordonare Militară, Direcția de Management al Crizelor și Planificare).
UE trebuie să-și intensifice eforturile de furnizor de securitate regională și să devină un pilon european puternic al NATO. Protecția Europei va deveni o responsabilitate reciprocă a UE și a NATO. Trebuie să consolidăm sinergiile dintre UE și NATO, evitând suprapunerile inutile.
East StratCom Task Force trebuie transformat într-o structură permanentă a UE și să beneficieze de resurse financiare și umane adecvate.
Viitorul securității europene
Apărarea europeană nu mai poate rămâne cea mai slabă verigă a integrării europene. Europenii trebuie să-și ia destinul în propriile mâini și să întărească apărarea Europei, mai ales că jumătate dintre cetățenii chestionați în Eurobarometrul din iunie 2016 consideră acțiunea UE insuficientă, iar două treimi dintre aceștia ar dori un angajament mai mare al UE prin intermediul statelor membre în politica de securitate și apărare.
UE nu își mai permite să fie un simplu spectator. Dividendele păcii s-au terminat. Valorile și interesele noastre sunt contestate și este timpul să convenim asupra unui nivel mai ridicat de ambiție și să îl punem în practică. UE este unic poziționată pentru a-și asuma un rol activ datorită diversității instrumentelor sale de politică externă, deopotrivă civile și militare. Cu toate acestea, pentru a asigura pacea, trebuie să fim gata să acționăm rapid, decisiv și cu determinare. Acest lucru va fi cel mai bine realizat în cadrul viitoarei Uniuni Europene a Apărării.
Selecţie şi traducere de OCTAVIAN MANEA