De același autor
O remarcă folosită de Trump în primul său discurs la ONU - „din Ucraina până în Marea Chinei de Sud, trebuie să respingem amenințările la adresa suveranității“ - rezumă azimutul pe care McMaster, Kelly, Mattis, Tillerson încearcă să-l imprime politicii externe.
La un an de la alegerea lui Trump, relația SUA cu Europa Veche rămâne destul de rece. Disprețul președintelui pentru Berlin și Bruxelles a produs o mulțime de resentimente greu de depășit. Dimpotrivă, se simte mult mai confortabil pe Flancul Estic, la Varșovia, de exemplu. Pentru o parte dintre decidenții europeni, Trump la Casa Albă anunță vremea emancipării, a autonomizării strategice pentru Europa. Dar cei care se grăbesc în această direcție ar face bine să citească manifestul experților germani care avertizau că eventuala „decuplare de Statele Unite va pune sub semnul întrebării unul dintre cele mai importante câștiguri politice din ultimii 70 de ani: integrarea Germaniei în Vest“. Cu alte cuvinte, SUA rămân puterea indispensabilă a securității europene. Este și mesajul de reasigurare transmis deopotrivă de Pentagon și de Casa Albă (Pence, McMaster).
Politica administrației față de Europa se află la un stadiu încă incipient. Noul asistent al secretarului de stat pentru Afaceri Europene, Wess Mitchell, abia și-a început mandatul pe 2 noiembrie. Și nu va avea deloc o misiune ușoară, mai ales în contextul în care Departamentul traversează momente tectonice. Corpul diplomatic îl contestă la scenă deschisă pe Tillerson și chiar vedem o hemoragie de nestăvilit a experților din sistem. Însă putem intui o zonă în care Mitchell va investi cu prioritate: alianțele subregionale (de tipul grupului Nordic) din proximitatea Rusiei subversive. „Această sarcină ar trebui să primească un nivel de prioritate similar Comunității Europene a Cărbunelui și Oțelului în anii ’50 sau al extinderii NATO în anii ‘90“, spunea el anul trecut.
În Asia pare să se închege unul dintre cele mai importante proiecte ale Administrației Trump de până acum. Foarte probabil un construct de cursă lungă. Este simbolic faptul că Trump și-a început mandatul (retragerea din TPP) și termină primul an (turneul regional) sub semnul Asiei. Se continuă cumva pivotul strategic inițiat de Obama. Câteva sunt elementele care individualizează noua administrație. Pe de o parte, vedem rolul central pe care îl joacă premierul nipon Abe în baletul american din Pacific. Dar celălalt mare pilon devine India. Scena fusese pregătită în prealabil – rolul Indiei în strategia de stabilizare afgană devine central (un veritabil sacrilegiu pentru Pakistan). Mai mult, la jumătatea lui octombrie, Tillerson vedea o „convergență strategică“ între SUA și India pentru următoarea sută de ani. Australia este și ea foarte activ curtată. Și, nu întâmplător, pentru că mantra care domină proiecția administrației – o regiune Indo-Pacifică „liberă și deschisă“ – este de multă vreme parte din repertoriul strategic al Canberrei. La New Dehli percepția este aceea de „antantă a democrațiilor din Asia-Pacific“, un fel de cămașă de forță regională care să oblige China să respecte regulile jocului. Se vrea mobilizarea unei coaliții „care gândește la fel“ care să apere ordinea Indo-Pacifică. Să fie oare precedentul „manciurian“ pe care China l-a demonstrat în Marea Chinei de Sud un catalizator suficient de convingător?
Pentru Trump, prioritatea centrală anunțată în timpul campaniei electorale a fost „înfrângerea“ ISIS. Pe acest front, progresele au fost semnificative, mai ales dacă ne raportăm la eliberarea Mosulului și căderea capitalei Califatului. În ianuarie 2017, campania împotriva ISIS, lăsată moștenire de predecesorul său, nu stătea rău deloc. ISIS era în defensivă, iar teritoriul controlat se reducea în fiecare zi. La sfârșitul anului trecut, 56% din teritoriul controlat în Irak și 27% în Siria fusese recuperat. Sub Trump însă, asistăm la o accelerare a campaniei, a tempoului operațional, precum și la o delegare a autorității decizionale la nivelul teatrului tactic. De la începutul campaniei până astăzi au fost eliberați 6 milioane de oameni aflați în teritoriul Califatului. Pe fond însă, greul abia acum începe. Cum să faci ca astfel de succese militare, tactice să fie transformate într-o victorie strategică la nivel politic și care să reziste. În urmă cu câteva luni, l-am întrebat pe generalul David Petraeus despre nivelul următor. Mesajul său a fost sugestiv - campania militară este vitală, dar nu suficientă. „Suficiența necesită reconciliere (...) ține de politică, guvernanță, domnia legii, economie. (...) Mă îngrijorează faptul că după înfrângerea sa vor mai rămâne segmente alienate în societate care ar putea deschide calea către o nouă versiune de ISIS.“ În gestiunea etapei post-ISIS vom vedea cu adevărat arta acestei administrații.