De același autor
Primul ministru și-a oferit pentru uzul personal, cu titlul de cadou de sfârșit de an, o ordonanță sur mesure, care să-l ajute să iasă fără consecințe neplăcute din situația în care se complace de doi ani și jumătate.
„Renunț la titlul de doctor“, spunea, la mijlocul lunii decembrie, pătruns deodată de responsabilitatea publică a funcției și a discuțiilor despre titlul său științific, primul ministru Victor Ponta. Mediul academic și presa au reacționat la scrisoarea postată pe Facebook, atrăgând atenția că de un titlu academic nu te poți debarasa când vrei tu, ca de o haină demodată sau de o pereche de ghete găurite.
Câteva elemente i-au venit în ajutor, suplimentar, lui Victor Ponta, în răstimpul scurs. În primul rând, remanierea guvernamentală. După doi ani de serviciu credincios, proaspăt învinsul la prezidențiale a considerat că trebuie să-i mulțumească ministrului sortant al Educației și a chemat din rezerva de adepți ai marelui proiect educațional al Ecaterinei Andronescu un alt fidel: rectorul Universității de Științe Agronomice şi Medicină Veterinară din București, Sorin Câmpeanu. Vârtejul doctoratului lui Victor Ponta a atras deja cel puțin trei miniștri ai Educației cu o prestație atât de palidă în gestionarea domeniului, încât ajungi să îți închipui că acoperirea plagiatului a fost misiunea lor de căpătâi.
Instrumentarul legislativ pus teoretic la dispoziția guvernului pentru situații speciale, dar folosit abuziv de actualul cabinet (practica, trebuie spus, are vârsta tranziției și amenință să se banalizeze atât de dramatic, încât se transformă din abuz în cutumă) a fost al doilea element ajutător al luptei lui Victor Ponta cu propriul plagiat. Pe lângă afilierea politică întru totul corespunzătoare - criteriu absolut valid pentru compunerea unui Executiv -, noul ministru a dorit să-și marcheze compatibilitatea cu echipa guvernamentală propunând în 29 decembrie, în cadrul ultimei ședințe de guvern din 2014, o ordonanță de urgență având ca obiect modificarea anumitor prevederi din Legea educației. Așa s-a născut deja celebra OUG 94/2014, cea mai năstrușnică formă așa-zis legală de reglementare a statutului titlurilor științifice și academice. Pentru că scrisoarea de renunțare la titlu, redactată de Victor Ponta pe 16 decembrie, fusese demontată deja de Universitatea din București printr-un demers legal - o adresă oficială, din 18 decembrie, către ministrul Educației, solicitând retragerea titlului de doctor în științe juridice acordat în 2003 lui Victor Ponta -, primul ministru și-a oferit pentru uzul personal, cu titlul de cadou de sfârșit de an, o ordonanță sur mesure, care să-l ajute să iasă fără consecințe neplăcute din situația în care se complace de doi ani și jumătate.
Ordonanța prezintă câteva serioase defecte de construcție. Primul și poate cel mai grav, din perspectiva consecințelor pe termen lung, este impactul nefast pe care-l are asupra imaginii și ponderii actului educațional în ansamblul său, fapt relevat de un comunicat al Universității din București, dat publicității pe 7 ianuarie 2015, în care își exprimă public „dezacordul față de prevederea Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 94/2014 care permite deținătorilor unui titlu științific să renunțe la titlul în cauză printr-o simplă solicitare adresată Ministerului Educației și Cercetării Științifice“. Argumentele invocate, împărtășite de altfel de mediul academic prin mai multe luări de poziție, individuale sau colective, țin de evidența însăși, legală și științifică: „Posibilitatea renunțării de către deținător la un titlu științific va genera un precedent ce aruncă în derizoriu procesul educațional și promovează un comportament iresponsabil și lipsit de etică față de studiile universitare“.
Un defect nu mai puțin grav al OUG nr. 94, relevat de aceleași voci ale mediului academic și societății civile - la care s-au adăugat cele ale opoziției, reflectate într-o conferință de presă a PNL, pe 8 ianuarie -, este caracterul personal al actului, croit pe nevoile de moment ale unui particular trezit într-o funcție publică, de care abuzează pentru rezolvarea propriilor probleme. Practica legislativă românească a tranziției este din păcate un lung șir de asemenea texte legate de un unic principiu de coerență - interesul personal al inițiatorilor. Statul democratic modern se întemeiază pe câteva principii simple și clare. Unul dintre ele este caracterul cât mai general al legilor. De 25 de ani asistăm la încălcarea sistematică a acestui principiu, însoțită, numai aparent paradoxal, de o dereglementare pe măsură. Pentru că, nu-i așa, diavolul se ascunde în detalii, dar soluțiile stau totuși în principii.