De același autor
După multe luni de tăcere, președintele reîntors de la summitul NATO de la Madrid a susținut o conferință de presă, transcrisă integral pe site-ul presidency.ro. Transcrierea transmite formal poate mai multe decât textul conferinței propriu-zise, pornind de la distribuția rolurilor: e o discuție între „Președintele României” și categoria generic numită „Jurnalist”. Forma aleasă evocă mai degrabă tratate moralizatoare sau manualele republicane din preajma Revoluției de la 1848, când pentru educarea cetățenilor era util să discuți în categorii generice, pentru că modernitatea politică însemna, printre altele, depersonalizarea, disjuncția dintre „cele două corpuri ale regelui”, dar și construirea unor categorii similare în corpul politic, menit să devină un partener de discuție cu fundamente similare, deci la fel de abstracte. Pentru a nu evoca decât un exemplu relevant și pentru spațiul românesc (pentru că e preluat și adaptat de Nicolae Bălcescu fără prea multe menajamente legate de drepturile de autor și rebotezat Manualul bunului român), poate fi citat Manualul republican al omului și cetățeanului (Manuel républican de l’homme et du citoyen) publicat de Charles Renouvier la 1848 și care avea ca personaje „Institutorul” și „Elevul”.
Iată deci că Administrația Prezidențială aplică deja principiile României educate, producând un manual republican ad-hoc pentru uzul supușilor pe cale de a se transforma în cetățeni. E, de altminteri, una din puținele situații unde se poate afirma că marele PDF albastru produce și altceva decât mici PDF-uri albastre. Altfel, bilanțul în cifre al ultimelor examene din preuniversitar, oricât de triumfalist ar fi încercat să-l prezinte autoritățile, coroborat cu elementele empirice, arată că generația care încheie acum liceul fie nu are proiecții prea clare pentru viitor, ceea ce este perfect explicabil la 18 ani și în contextul global în care se pregătesc acești copii să înfrunte viața de adult, fie, atunci când formulează un asemenea proiect, el se leagă în proporție din ce în ce mai mare de plecarea din țară, întâi la studii, apoi în căutarea unui rost mai solid.
Se va spune, nu lipsit de temei, că nu poți să arunci vina exclusiv pe o administrație sau pe alta, că ultimii 32 de ani au fost sfâșiați de contradicții, sau că, dacă tragem linia, progresele făcute sunt totuși remarcabile. Nu e nimic fundamental greșit în niciuna din aceste perspective. La ele se adaugă multe alte perspective care întregesc tabloul și care arată că, punând sub semnul întrebării rezultatele unei administrații anume, se discută de fapt evoluția unei clase politice unitare și solidare în proastă guvernare, cel puțin de 20 de ani încoace. Așadar, a chestiona eficacitatea implementării unui proiect care tot proiect rămâne, de șase ani încoace, cum este „România educată”, nu înseamnă numai critica unui proiect prezidențial scris ca să arate frumos pe site, ci e punerea în discuție a unui proiect de țară inexistent, deși mereu evocat în campanii electorale, care a subminat capacitatea de proiecție în timp pe mai multe generații. Din perspectiva tinerilor absolvenți de liceu care doresc azi să plece la studii în străinătate, dacă au posibilitatea să o facă, iar mâine aleg să părăsească definitiv România, principala cauză nu e starea mizerabilă a orașelor, a școlilor, a drumurilor în fotografia lui iulie 2022, ci filmul integral al vieții lor de până acum: 18-20 de ani în care li s-a tot arătat că nimic nu se schimbă fundamental sau durabil, că școala tot cu meditații se face, că valorile democratice sunt bune de pus în discursuri, iar apoi la fel de bune de aruncat la coș, că una învață, eventual, acasă, și alta le arată interacțiunea socială de fiecare zi, la școală, la magazin sau pe stradă.
Democrația, se spune adesea în teoria politică, e conținută în durată, în modul echilibrat în care se articulează segmentele temporalității noastre, individual și în societate. O societate hrănită exclusiv fie în spiritul urgenței, fie în contemplarea nostalgic-pășunistă a unui trecut inventat, fie în sacrificiul pe altarul viitorului (ne e rău acum ca să ne fie bine cândva) ori în milenarismului revizitat al noilor reprezentări apocaliptice va fi rapid deconectată de timpul democratic. Se va trezi proiectată în capcana uneia din dimensiuni: prezentismul rapace și egoist, reacționarismul rudimentar și comunitarist și distopia apocaliptică; niciuna din aceste opțiuni nu încurajează fluiditatea benefică a unei societăți a indivizilor democratici care, în treacăt fie spus, pare în contextul actual scenariul cel mai utopic dintre toate.
Acesta este contextul României mereu pe punctul de a fi educată. În țara în care Petre Daea redevine, pentru nu se mai știe a câta oară, ministrul agriculturii (un ministru pentru toate anotimpurile, și în sensul cel mai propriu al termenului), cine mai poate propune proiecții credibile de viitor? E, deja, probabil, prea târziu. Dar să fim liniștiți, pentru că „Președintele României” îl asigură pe „Jurnalist” că programul România educată este „în faza în care se lucrează pe pachetul de legi”. Probabil exclusiv în sensul cel mai propriu al expresiei. //
Comentarii 6
frâncu gheorghe - 08-05-2022
o problemă practică din Ro educată: Pentru proiectul România educată, Un obiect antic numit în literatura de specialitate vas-pateră este clasat în patrimoniul cultural național mobil ca obiect de cult păgân și este cuprins întrun ansamblul de cult păgân numit de erudiți tezaurul de la Pietroasa (iar de profani cloșca cu puii de aur). Pe peretele interior al vasului este lucrat (în basorelief) un program iconografic în care sunt înfățișate personaje umane și simboluri; prin care sunt consemnate condițiile aderării barbarilor din regiunea nord-dunăreană la imperiul roman. Diploma se referă (printre altele) la o alianță militară între părți, granița barbarilor cu imperiul roman, relațile diplomatice și comerciale între părți, creștinarea barbarilor, etc.; programul iconografic cuprinde o hartă a regiunii nord-dunărene la care se referă alianța. Documentul/diplomă este întocmit cu simboluri și poate fi citit în orice limbă având cunoștințe medii, printre altele, de: simbolistică, mitologie, istorie (antică), geografie, astronomie și calendar. În actualul context politic european scopul specialiștilor școlii oficiale române de istorie-arheologie este de a-l face cunoscut istoricilor europeni, obiectul/document fiind de o importanță deosebită pentru istoria europeană. Demersul presupune scoaterea vasului-pateră din ansamblul de cult păgân numit tezaurul de la Pietroasa și clasarea lui în patrimoniul cultural național mobil ca obiecte de cult creștin; întrebarea care se pune este: care instituție de cultură din Romania educată are menirea să facă acest demers? cu deosebită stimă, ing. Gheorghe Frâncu, telefon 0740517181
RăspundeVladix - 07-21-2022
Din pacate tarile cu parlamente nu sint democratii (poporul conduce) adevarate, ci oligarhii (putini conduc). Pentru a fi democratii adevarate ar trebui ca deciziile Parlamentului sa fie supuse aprobarii cetatenilor. "Oboseala" democratiei survine atunci cind exista o mare diferenta intre interesele celor alesi și alegători, astfel oamenii isi pierd increderea in modul de functionare al societatii si prin crapaturile din ce in ce mai largi se vede trupul oligarhiei. Aspectul democratic (in acest tip de oligarhie) este un efect colateral in societățile în care economiile au un aspect puternic concurențial, adică interesele celor ce detin puterea economica în societate sint divergente. Astfel cei cu bani, și implicit cu putere politica în societate, se supraveghează între ei ca nici unul sa nu aibe avantaje nemeritate datorita politicului. Din aceasta cauza tarile în care resursele minerale au o pondere importanta în PIB nu sint democratice (Rusia, Venezuela), pentru ca un grup mic de oameni poate exploata aceste resurse în interes propriu. În tările sarace resursa principala exploatata poate fi chiar bugetul statului, ei avind interese convergente în a beneficia, în interes propriu, de aceasta resursa. E ceea ce se observa în România cind, indiferent ce partid vine la putere, rezultatul e acelasi. Soluția este democratia directa moderna în care fiecare cetățean poate vota, atunci cind dorește, peste capul parlamentarului ce îl reprezinta. Ba chiar îl poate demite dacă majoritatea alegătorilor lui considera ca nu le reprezinta corect interesele
RăspundeVictoria R - 07-16-2022
România educată... România a fost educată! Declinul a început în momentul în care li s-a impus învățătorilor și profesorilor să promoveze ,,la normă" pe toți elevii. Era în anii 1980... După aceea a venit ,,schimbarea de fond și de formă". În loc să corectăm, am stricat și mai mult. Cei promovați atunci ,,la normă" au ajuns părinții care azi se adresează copiilor lor cu ,,prințesă", ,,prinț", ,,viteaz", etc. și pretind învățătorilor și profesorilor să acorde note mari odraslelor lor. Așa s-a ajuns ca la sfârșitul anului școlar toată clasa să primească Diplome de excelență pentru ,,orice" și mai grav ,,oricum". Când educatorii sunt tratați cu dezinteres de elevi, când elevii vin la școală fără structura de bază, adică CEI ȘAPTE ANI DE ACASĂ, este greu să implementezi orice Proiect de Țară, indiferent de domeniu. De la grădiniță și până la atât de ,,la modă" doctorat se găsesc lacune mari. România educată înseamnă mai mult decât un proiect citat la început și sfârșit de mandat. România educată înseamnă să fim un popor care are responsabilitate pentru orice proiect care ne aduce respectul de sine și prosperitate. Ați aflat despre așa ceva? Eu nu. În schimb am văzut oameni care au primit titlul de ,,doctor în științe" dar au probleme cu exprimarea, cu ortografia și nu în ultimul rând cu respectul față de cei cu care intră în contact.
RăspundeM Ordean - 07-13-2022
Multe vorbe mari, de o parte și alta a baricadei. În paralel, realitatea merge după capul ei.
RăspundeLevSt. - 07-12-2022
"...Din perspectiva tinerilor absolvenți de liceu care doresc azi să plece la studii în străinătate, dacă au posibilitatea să o facă, iar mâine aleg să părăsească definitiv România,..."___---___bine punctat, as indrazni sa dau procente, probabil ca nici 5% NU " au posibilitatea sa o faca", insa peste 50%(as zice "la sigur") se gandesc permanent sa plece din Romania, si cred ca cel putin 20% chiar pleaca,cea ce -din start - este o greseala, Romania are in esenta ei multe oportunitati(fizice=materiale si umane) sa existe ca o tara model, insa -chiar si acesti tineri- se lasa dusi de nas , exact de ce are mai pervers Romania, politicienii si de ieri si de azi, si-probabil- si de maine..."Lupta se da acolo, acasa", odata plecati, apetitul pentru o tara mai buna scade, se rezuma la trimis ceva bani celor ramasi acasa, bani-de multe ori- castigati cu mult prea multa truda, nejustificata...Inca odata, "LUPTA SE DA ACASA", doborati clasa politica , armata si popimea si NUMAI ASTFEL, veti fi liberi si etalon de prosperitate...
RăspundeLucian Nicolescu - 07-12-2022
Nu mai așteptați, doamnă Alexandrescu, nimic de la niște tâmpiți, mincinoși și hoți. Ceeace ei așteaptă, este un singur lucru. Și ei să fie aleși de alți tâmpiți și proști. Și așa, în simbioză, să propășim în minciună o țară cu drumuri făcute de M.S. Regele Carol I și întreținute de Ceaușescu, o țară frumoasă cu conducători hoți și leneși. Quo vadis homine?
Răspunde