De același autor
Instalarea celui de-al treilea cabinet al coaliției majoritare după alegerile din decembrie 2016 a trecut, ca și precedentele, ca „o scrisoare la poștă“, cum spune o expresie franțuzească (ce-i drept, ușor incomprehensibilă în cazul Poștei Române). Și, de fiecare dată, elemente fundamentale ale democrației și statului de drept sunt puse la încercare, aruncate în derizoriu și tratate ca un decor supărător pentru afacerea privată care a devenit guvernarea României de un an și două luni încoace.
Învățământul nu a scăpat nici în Cabinetul Dăncilă, dar lovitura a fost aplicată chiar înainte ca ministrul titular al portofoliului să fie avizat de comisiile de specialitate ale parlamentului, pe 29 ianuarie. De data aceasta, Consiliul Național al Rectorilor (CNR), organismul creat pentru a reprezenta interesele mediului universitar, este cel care a declanșat o acțiune de fragilizare a ideii de autonomie universitară fără precedent după 1989. Este vorba de acel Consiliu despre care se poate citi chiar pe pagina instituției că veghează la aplicarea Legii educației naționale și a „altor prevederi normative de profil“, precum şi la „asigurarea autonomiei universitare“. Vizitatorul paginii mai poate afla că CNR „reprezintă universităţile acreditate din România, în raport cu autorităţile statului, fiind singurul organism de promovare a intereselor universităţilor în raport cu acestea, inclusiv în procesul legislativ care afectează educaţia şi cercetarea“.
Deplin conștienți de implicațiile rolului asumat, 30 de rectori membri ai acestui organism (45, după 12 ore de gândire și muncă de convingere, 44 după încă 12 ore) au considerat că cel mai bun mod de a-l duce la bun sfârșit este redactarea și semnarea unui text de susținere a viitorului posibil – la data respectivă – ministru de resort, dată fiind expunerea mediatică negativă de care acesta avusese deja parte în intervalul de timp scurs de la publicarea propunerii de cabinet. Textul a fost îndelung comentat, la fel și modul cum s-au cules semnăturile de susținere. O scurtă analiză a numelor prezente și absente conduce către desprinderea a trei categorii distincte. Prima, evident și cea mai numeroasă (după chipul și asemănarea democrației noastre desfigurate și strâmbe), îi reunește pe acei rectori care, din oportunism, servilism sau frici de diverse tipuri, nu au văzut nimic rău în angajarea în acest demers trist a comunităților academice care i-au votat să le reprezinte interesele. A doua categorie (redusă la un singur element) îl aduce în scenă pe rectorul Universității „Babeș-Bolyai“ din Cluj, care, după 12 ore de tăcere – timp în care semnătura sa a circulat în spațiul public, a încins discuțiile prin universități și i-a mobilizat pe studenții de la Cluj să redacteze un mesaj public de protest –, a realizat că trebuie să întreprindă ceva. Domnul rector a declarat în al 14-lea ceas că nu și-ar fi dat acordul pentru includerea UBB pe lista de adeziuni. O a treia categorie o formează absenții: acei rectori – de la Universitatea din București și Universitatea de Vest din Timișoara în mod special – care au arătat că înțeleg pe deplin sensul mandatului încredințat de comunitățile lor academice.
Ceea ce rămâne imposibil de digerat pentru universitarii onești și cu adevărat conștienți de rolul mediului academic și al studiilor superioare este capacitatea celor aleși în fruntea lor de a angaja în mod abuziv, prin semnătura personală, instituțiile pe care se presupune că trebuie să le apere. Textul slugarnic de adeziune asumat de atâția rectori din țară evocă în mod neplăcut și profund îngrijorător celor care au trăit perioada respectivă – sau au studiat-o – scrisorile de adeziune inundând paginile Scânteii și României libere în perioada comunistă, înainte de Congresele PCR.
Misiunea universității, așa cum se definește ea de la înființarea primelor instituții de acest fel în Europa (sfârșitul secolului al XI-lea) și în orice caz de la marile reforme ale universităților la jumătatea secolului XIX, este asigurarea independenței de gândire, a spiritului critic și a avansului cunoașterii în deplină libertate de conștiință. Însăși ideea redactării unui text de susținere – extrem de precar, trebuie remarcat, chiar și la nivel stilistic și al redactării – pentru un viitor posibil ministru într-un cabinet departe de a fi amenințat cu invalidarea și fără vreo competență ministerială dovedită este devastatoare pentru apărarea acestei misiuni.
Dacă mai există speranțe, ele vin din partea puținelor comunități academice încă vii și active, care au ținut să se delimiteze de nesăbuința reprezentanților lor. Așa s-a întâmplat la UNATC din București, unde Senatul a dezavuat semnătura rectorului printr-un comunicat dat publicității pe 31 ianuarie.
Din păcate, reacțiile de acest fel rămân izolate, iar tăcerea altor universități devine cu atât mai apăsătoare. Scrisoarea celor 45-1 va fi probabil una dintre piesele de rezistență în dosarul distrugerii programatice și conștiente a democrației postcomuniste românești, aflate într-una dintre cele mai tulburi și amenințate perioade din ultimii 28 de ani.