De același autor
Protestele din ultima lună și amploarea lor fără precedent au indicat că opinia publică din România are un potențial fenomenal de coagulare în jurul unei idei. Sutele de mii de oameni ieșiți pe străzi au cerut, de fapt, respectarea unui principiu fundamental al democrației: nimeni nu e mai presus de lege, iar legea trebuie să fie egală pentru toți. În mod paradoxal, însă, o solidaritate similară e mai greu de imaginat/obținut în cazul unui grup profesional fie și de 100 de persoane. Ideea coagulării în jurul unei opinii unitare sau al unei mize importante, eventual (dar nu obligatoriu!) în schimbul anumitor comodități de parcurs, este, încă, un exercițiu rar pentru grupurile sau corpurile profesionale din România. Explicațiile sunt multe și diverse: una dintre ele ar putea fi că ideea sindicală, bunăoară, după ce a fost complet distrusă de regimul comunist, s-a văzut încă o dată, și poate chiar mai eficient, înăbușită de privatizarea sindicatelor de după 1989, devenite rapid o afacere personală a liderilor, dispuși să-și monetizeze poziția și influența prin transformarea organizațiilor sindicale în remorcă de partid.
În orice parte ne-am uita, lucrurile stau cam la fel: unitate? solidaritate? spirit de breaslă? interes comun? Academicienii se poticnesc culpabil și solemn în fața măreției Institutului Levantului, lăsând cu ușurință deoparte vocația de apărare a prestigiului științific al instituției; marile universități au dificultăți să-și găsească o voce comună, deși în joc se află supraviețuirea pe termen mediu și lung; sindicatele din învățământul preuniversitar sunt divizate și slabe și se complac în supa reîncălzită a eternei gargariseli despre „menirea dascălilor“.
În multe dintre aceste cazuri, lipsa de solidaritate a corpului profesional, dificultatea de a adopta o poziție coerentă pornind de la principiul pe care sunt construite democrațiile moderne - interesul comun - duc la risipă, la cheltuirea aberantă a banului public, la stagnare. Alteori, tăcerea e complice la tragedii. Acum mai bine de o jumătate de an izbucnea scandalul Hexipharma, dezvăluirile făcute de Tolontan și echipa lui arătau oroarea în serial, lumea vedea șocată ceea ce de fapt bănuia de atâta timp, de la prieteni, cunoștințe sau din tragice experiențe directe. Opinia publică mai descoperea însă ceva, anume că în spitale lucrurile erau cunoscute de mult, dar trecute sub tăcere. Din teamă, din complicitate, din comoditate, din lașitate, personalul medical a închis în multe cazuri ochii, și-a astupat cât a putut urechile.
Spitalele românești sunt, cu puține excepții - am putut citi și vedea cu toții -, un soi de ruletă rusească. Săptămâna trecută, încă două cazuri de infecții nozocomiale soldate cu decesul pacienților au ajuns în atenția presei și au agitat spiritele. Dar nu suficient. După scandalul Hexipharma, care s-a dizolvat între timp precum dezinfectanții pe care-i vindea, speranța în reformarea sistemului din sănătate s-a îndreptat către noul ministru Vlad Voiculescu. Rezultatul muncii imense din lunile, puține, pe care le-a avut la dispoziție în fruntea ministerului au ajuns să capete forma OUG 79/2016 privind depolitizarea managementului în spitale. Noul parlament a trecut însă voinicește la treabă și a respins-o la Senat. Ar exista încă o brumă de speranță la Camera Deputaților, unde ar mai fi loc pentru negocierea unor amendamente, și nu pentru respingerea ei în bloc. Vom vedea.
Voința coaliției majoritare nu este însă un motiv real de surpriză. Nimeni nu se aștepta ca în actualul parlament reforma în sănătate gândită și proiectată de Vlad Voiculescu împreună cu echipa lui să fie primită cu aplauze. Coaliția majoritară nu putea fi suspectată că ar susține o reformă care propunea metode transparente de selectare a managerilor, de depolitizare a numirilor, de reducere a cheltuielilor umflate și inutile, de control efectiv și eficient al sumelor care se scurg prin spitale. Ceea ce este îngrijorător în toată povestea aceasta, care se încheie, inevitabil, cu pierderi de vieți omenești, este tăcerea, în ansamblu, a breslei asupra unor situații care afectează endemic mediul și exercitarea profesiei.
Așa a fost posibil un caz precum neverosimilul Secureanu, fostul director a Spitalului Malaxa. Așa sunt posibile, zi de zi, tragediile care-și mai croiesc drum în paginile ziarelor.
În învățământ, dramele nu sunt direct măsurabile în vieți omenești, dar nepăsarea, neglijența, indolența, incompetența din instituții, corupția și reaua voință vin și de acolo. Din incapacitatea unor corpuri profesionale de a-și identifica scopuri și interese comune, care ar putea coagula atitudini și acțiuni unitare și eficiente, cu beneficii pentru întreaga comunitate. Cum mult mai bine spunea Tocqueville (cu aproape 200 de ani în urmă), „interesul bine înțeles nu este o doctrină înaltă, dar e limpede și sigură (...); ea propune, în fiecare zi, mici sacrificii; singură nu ar putea să facă un om să devină virtuos; dar formează o mulțime de cetățeni corecți, sobri, moderați, prevăzători, stăpâni pe ei înșiși; și dacă nu duce la virtute prin voință, ea îi apropie pe nesimțite de aceasta prin obișnuință“. (Alexis de Tocqueville, Despre democrație în America, trad. Claudia Dumitriu, București, Humanitas, 1995, vol. 2, p. 136).