De același autor
Un sondaj comandat de Parlamentul European institutului Kantor, dat publicității la jumătatea săptămânii trecute, indică o scădere a încrederii cetățenilor români în eficacitatea instituțiilor europene. Cu excepția Marii Britanii (+14), România înregistrează cea mai mare creștere a procentului de cetățeni care cred că lucrurile merg în direcția greșită din perspectiva construcției europene.
Sondajul relevă o scădere dramatică față de luna martie a acestui an, când România s-a plasat pe locul al patrulea în același subiect. Un total de 57% din cetățenii chestionați atunci se declarau încrezători în UE, față de o medie europeană de 42%.
În analizele și comentariile sociologilor sau politologilor, euroscepticismul a fost legat – cel puțin în ultimii zece ani – de fenomenul extinderii UE, pe de o parte, și de cel al crizei economice din 2008, pe de altă parte. Au fost două perioade critice la intervale scurte, care nu au permis o adaptare confortabilă nici pentru instituțiile europene și cu atât mai puțin pentru cetățenii „vechii Europe“, care au legat, în mod nedrept dar previzibil, insecuritatea financiară crescândă de impactul lărgirii granițelor Uniunii Europene. Extinderea Uniunii a trecut în ochii publicului european drept o diminuare indirectă a propriilor bugete și o fragilizare a pieței locurilor de muncă, brusc ocupate de nou-veniții și nepoftiții din Est.
Resorturile aflate la originea unei asemenea reacții au fost apoi acționate și din alte direcții, de data aceasta ideologice. Partidele populiste și extremiste au pescuit întotdeauna cu folos în ape tulburi, iar eficacitatea strategiilor folosite în ultimii ani se vede cu ochiul liber într-o seamă de state europene.
Logica replierii în sine, a închiderii, a învinovățirii străinului nu e invenția contemporană a unor lideri suficient de abili și de vicleni încât să alimenteze resentimentele unor populații nemulțumite și să le amplifice în propriul beneficiu electoral. Atât Occidentul, cât și Orientul (ca să evocăm două categorii utilizate abundent în secolul XIX, când s-a consfințit ideologic relația lor dialectică) s-au regăsit de multe ori în posturi concurente și au făcut schimb de note de plată și de culpabilizări reciproce vreme de două secole.
Astfel, peste criză, peste șocul cultural și economic al extinderii, peste lestul istoric de care prea adesea uităm, dar care se răzbună când ne așteptăm mai puțin, Europa s-a trezit confruntată, tot în ultima decadă, cu problema tot mai vizibilă a terorismului. Toate acestea alimentează din plin elanurile separatiste, xenofobia și, din nou, antisemitismul. Extrema dreaptă câștigă teren mai peste tot, chiar dacă nu reușește să obțină încă procente suficiente pentru negocieri mai serioase. E vorba însă de partide care, cu o legislatură-două în urmă, nu ar fi intrat în parlamentele țărilor unde acum devin, cu 10-13%, actori legitimați de votul popular. În Franța, Germania, Austria, Cehia (la alegerile din 22 octombrie), formațiunile de extremă dreaptă au fost catapultate de cetățenii nemulțumiți în locul de unde vor avea un cuvânt de spus în noile guvernări.
Revenirea extremei drepte în prima ligă a partidelor politice, în state europene care ar trebui să știe și să-și aducă aminte de consecințele episodului istoric anterior, se leagă evident și de problema migrației și a islamismului în creștere. „Ciocnirea civilizațiilor“ pare însă o explicație ușor depășită și, în orice caz, incompletă. Ea nu reușește să acopere în mod satisfăcător recrudescența mișcărilor care-și pun cu succes în programul politic alungarea străinilor (arabi, evrei sau alte populații care devin ținte predilecte).
Un alt sondaj, realizat tot de Kantor la comanda Institutului Ellie Wiesel și dat publicității pe 20 octombrie, arată că problematica relației de încredere a majorității românești cu minoritățile (întrebările chestionarului nu se referă la migranți) este în continuare dificilă și nu se ameliorează, dimpotrivă: numai două persoane din zece ar accepta fără rezerve să aibă în familie sau printre prieteni persoane de altă etnie. Explicațiile ar trebui deci să meargă și în altă direcție: o vorba de o modificare a unui ciclu de transmitere a memoriei unor procese sau evenimente pe care se pare că Europa începe să-l trăiască. Un eminent cunoscător al operei lui Max Weber vorbea recent despre schimbarea de paradigmă a electoratului german de astăzi, care se află în plin proces de ieșire din „doliul“ post-Holocaust. Memoria imensului sentiment colectiv de vină al germanilor, asumat pe drept sau pe nedrept – nu aici e locul pentru o asemenea dezbatere – de cel puțin trei generații care au reconstruit Germania după dezastrul celui de-Al Doilea Război Mondial, începe să pălească.
În cazul României, lucrurile arată și mai rău: nu a existat o culpabilitate cu virtuți terapeutice din partea niciunuia dintre actorii implicați în dezastrul comunismului. Mai mult decât atât, ei sunt astăzi revalorizați, împachetați în hârtia lucitoare a patriotismului (vezi cazul Iulian Vlad și toată dezbaterea din jurul lui). Iar generațiile care vin vor asimila, tot mai ușor, discursul așa-zis patriotic fabricat în laboratoarele propagandei populismului și extremismului.