De același autor
Începe vacanța forțată a elevilor din învățământul primar, gimnazial și liceal. În marea sa înțelepciune, guvernarea în derivă a decis că online-ul contribuie, se pare, la răspândirea virusului, așa încât a decis să închidă școlile pentru două săptămâni.
Dar ca să fie lucrurile complete și în acord cu strivitoarea competență și mai ales bună-credință a oficialilor, în drumul dintre Comitetul Național pentru Situații de Urgență (CNSU) și hotărârea de guvern publicată în Monitorul Oficial care a reglementat modul de funcționare a școlilor, un articol buclucaș s-a pierdut așa-zis pe drum, lăsând totuși școlilor private posibilitatea să nu intre în vacanță. Și astfel, lucrurile s-au clarificat definitiv, dacă mai avea nevoie cineva. Duminică seara, când publicul spectator a început să observe mica „scăpare”, așa cum a numit-o ministrul, personaj care încarnează pe două picioare eșecul școlii românești, comunicarea guvernamentală a încercat să repare mica „eroare”, anunțând o reuniune pentru a doua zi.
Pentru o decizie care a avut ca principal argument tocmai egalitatea de șanse, această „scăpare” nevinovată este ironia finală. „A freudian slip” în favoarea învățământului privat, explicată la televizor de individul (ministrul interimar al finanțelor) care punea la îndoială în urmă cu vreo trei săptămâni, când începeau să curgă statisticile cu sute de morți pe zi, principiul contributivității și solidarității în asigurările de sănătate. Iată că principiul s-a dorit aplicat și în domeniul educației: de ce să-i privăm, nu-i așa, de școală și pe cei care au oricum mijloace, adâncind astfel inegalitățile?
Pentru că Ministerul Educației a avut, la un an și jumătate de la debutul pandemiei, după trei semestre online, o revelație: școala online discriminează în sistemul public, pentru că populația școlară nu are acces egal nici la rețea de internet, nici la materiale de învățare. Soluția luminoasă ieșită din fabrica de genii a guvernului a fost deci să oprească școala complet. Ca orice revelație românească, ea vine cu vreo 30 de ani întârziere pe puțin: nu era nevoie de o pandemie pentru ca oficialii să realizeze că sistemul românesc de educație nu se bazează pe principiul egalității de șanse. Nici înainte de pandemie, un copil din mediul rural care se ducea, când apuca, la o școală cu toaleta în curte, neîncălzită, cu pereții igrasioși și cu ceai în loc de mic dejun nu se bucura de șanse egale în accesul la educație.
Nu școala online a creat inegalitățile, ci eventual le-a arătat mai clar. Soluția nu era aceea de a suspenda școala pentru toți, ci de a pregăti online-ul din vreme, pentru că devenise evident dinainte de începutul școlii că situația pandemică se va agrava. Strategia guvernamentală în domeniul educației a fost însă marcată, din nefericire, de aceleași inconștiență și neglijență pe care le putem constata la oricare nivel al gestionării crizei sanitare. În loc să gândească un pachet minim de strategii de ameliorare a accesului la online – nu se rezolva totul, evident, dar se mai găseau soluții locale, regionale –, s-a mers berbecește cu ideea școlii față în față cu orice preț, lăudabilă poate dintr-o perspectivă pur teoretică, dar catastrofală din perspectiva realului pandemic românesc.
Al treilea an de școală aproape inexistentă, în condițiile unei calități oricum precare a învățământului, al treilea an cu examene date și luate pe picior, într-o accentuare permanentă a inegalității: acesta este efectul real despre care ministerul evită să vorbească.
Pe de altă parte, e deja ridicol și în orice caz inutil să remarcăm lipsa de anticipare a guvernanților, nepăsarea, incapacitatea de a desena un plan care să stea în picioare măcar pe termen scurt, de vreme ce acțiunile oficialilor în integralitatea lor, arată exact contrariul. Pare că în lista ipotetică a competențelor unui funcționar guvernamental, indiferent de eșalonul de selecție, locurile fruntașe sunt ocupate de nepăsare, incompetență și insolență.
Școala online nu este, așa cum de sute de ori s-a spus deja, idealul în educație. Pe de altă parte, lipsa educației, combinată cu însușirile enumerate mai sus, ne-au condus în situația îngrozitoare din aceste săptămâni, în care marea masă a populației face cozi la centrele de vaccinare de abia după ce i se interzice accesul în malluri și nu pentru că adoptă o atitudine informată. De aceea online ar fi fost mai bine decât nimic.
În mediile favorizate, copiilor li se plătesc meditații, elevii din anii terminali oricum au o baterie completă de lecții private care suplinesc din banii părinților minunata școală publică așa-zis gratuită. Pentru ei, părinții vor asigura să plătească din buzunarul din care-și plătesc și impozitele, în locul statului obligat prin Constituție, continuitatea pedagogică. În schimb, pentru copiii folosiți acum în mod rușinos ca argument al suspendării cursurilor, școala nu va mai exista deloc, nici măcar cât ar fi putut fi online, cu un profesor la celălalt capăt al unei conversații cu semnal GSM slab. Pentru ei, egalitatea de șanse este oricum o ficțiune, o frază care sună bine în programe de politici publice făcute pe bani europeni, cât vor mai veni și aceia. //
Comentarii 2
LevSt. - 10-27-2021
"...În mediile favorizate, copiilor li se plătesc meditații, elevii din anii terminali oricum au o baterie completă de lecții private care suplinesc din banii părinților minunata școală publică așa-zis gratuită..."____-----____ cu siguranta ca si meditatoarea nr. 1 a natiei, tot asa o sa zica, ca-si plateste vacantele si excursiile exotice, din meditatii:„Dupa ce ieri, Presedintele Romaniei ,i-a chemat…”2- ‘Iohannis, turist la piramidele din Egipt alături de soție, în timp ce criza politică din România se prelungește la nesfârșit (Miercuri, 27 Octombrie 2021, ora 22:37)///3-Președintele Braziliei, acuzat de crime împotriva umanității în contextul pandemiei COVID-19 (Miercuri, 27 Octombrie 2021, ora 10:27) „Senatul Braziliei recomanda punerea sub acuzare a…”——____——-Se pare ca a fost ultimul lucru facut , inainte de a se arunca in avion,si indiferent de destinatie este un lucru absurd de efectuat in asa situatii, si -absolut cu siguranta- NU exista nicio problema romano-egipteana atat de acuta, incat sa necesite o asa vizita…Este clar, individul o avea programata, dar ce reiese si din aceasta situatie, este faptul ca mariajul celor 2 este doar de convenienta, ea a refuzat sa-l urmeze la bucuresti, insa -tzop!(precum tzoapa)- apare si ea la orice VIZITA DE STAT( si de lucru), mai ales in locatii exotice sau la sindrofii inalte…Iar altceva de notat, este si faptul ca si ceausescu a fost in aceiasi situatie (in „89), era in Iran(sau Iraq?), iar cand s-a intors nu a mai durat decat cateva zile, sa speram ca iha-nul ( si mujera)vor fi arestati chiar la momentul intoarcerii, la scara avionului, pentru a fi judecati pentru crima de genocid, iata ca si Brazilia doar ce si-a acuzat presedintele de acelasi lucru, in acelasi context, numai ca iha-nul este chiar mai neobrazat, el vrea sa demonstreze ca poate calca peste fluvii de cadavre si nimeni nu-l va tine responsabil , pentru nimic… Daca chiar asa vor sta lucrurile, atunci ar fi cinstit ca romanii sa-si cera -la ONU- „dreptul” de a fi scosi din istorie…PS-Am mai semnalat de cateva ori, individul poate sa nu se mai intoarca in tara, banuind ce-l asteapta, deci serviciile trebuie sa fie pregatite "sa-l aduca", in tara...
RăspundeLucian Nicolescu - 10-27-2021
Oamenii aceștia au pierdut busola. Ei nu mai pot să se orienteze, orice s-ar întâmpla. Ba nu! Adulmecă extrem de bine mirosul banilor. Și pentru asta, ne dau într-o parte pe noi, ceilalți. Și care nu înțelegem să nu-i mai votăm. Quousque tandem...
Răspunde