De același autor
Finalul de mandat al Guvernului Cioloș este marcat de diverse gesturi simbolice și încercări de a prinde din urmă reformele pe care premierul și colaboratorii săi le-au evitat cu asiduitate până au ajuns aproape de bilanțul final. Astfel, pe ultima sută de metri, cu mai puțin de o lună înainte de alegeri, ministrul Sănătății, Vlad Voiculescu, face în sfârșit ceva și schimbă, printr-o ordonanță de urgență, condițiile de selecție și funcționare a managerilor de spitale. Ordonanța conține câteva prevederi sănătoase, care merită salutate: extinderea conflictului de interese pentru manageri cu deținerea de către soţul/soţia, rudele ori afinii până la gradul al IV-lea, inclusiv managerul, a unor funcții de membru în comitetul director și a unor funcții de conducere la nivel de secții și departamente și la situații în care cei menționați mai sus au interese „de natură patrimonială care ar putea influenţa îndeplinirea cu obiectivitate a funcţiei de manager“; interzicerea finanțării pentru activităţile didactice sau de cercetare ştiinţifică ale managerilor și membrilor comitetului director din partea furnizorilor de bunuri şi servicii ai spitalului; incompatibilitatea funcției de manager cu o funcție de conducere în cadrul unui partid politic. Reglementări binevenite, dacă vor rezista în parlament.
Problemele apar odată cu liberalizarea accesului la funcția de manager, adică admiterea la concurs și a persoanelor care nu sunt medici primari sau profesori universitari, precum și a unor candidați din alte domenii decât medicina. Scopul acestei prevederi este, desigur, spargerea monopolului deținut de baronii sistemului medical, care au transformat spitalele în feude pe care le conduc în mod netransparent și discreționar. Lovitura de grație pentru ei ar trebui să fie programul obligatoriu pentru manageri între orele 8-16, ceea ce face imposibilă candidatura unui practician al medicinei sau a unui cadru universitar. Este o limitare ridicol de drastică. Ce medic bun va renunța la meserie pentru a fi exclusiv manager? Iar dacă vom lăsa managementul în grija medicilor mai puțin talentați, care se refugiază în administrație, oare relațiile dintre specialiști și management se vor putea desfășura fără probleme și frustrări? Medicina este un domeniu extrem de specializat și foarte greu de înțeles și administrat de către outsideri. Introducerea unui program strict, de funcționar, pentru manager pare deci o măsură disperată, care ar putea să nu-și atingă obiectivul. Rectorii universităților de medicină au reacționat imediat și, din declarațiile vicepremierului Vasile Dâncu, înțelegem că nu se vor putea exclude universitarii de la exercitarea unor funcții de conducere și că ministrul Voiculescu a trebuit să accepte un proiect mai puțin ambițios.
Această temperare a zelului ministrului, manifestat târziu și parțial, demonstrează cât de puțin curaj au toți guvernanții când se pune problema reformării unui sistem minat de rețele puternice de interese și complicități consolidate de-a lungul anilor. Și atunci recurg la măsuri parțiale, singurele ce pot fi impuse prin ordin de la minister. Rezolvarea reală a problemelor din sănătate vine însă doar de la o schimbare din temelii a sistemului, prin spargerea monopolului Casei Naționale de Asigurări de Sănătate și introducerea competiției și transparenței în sistem. Revoluționarea managementului spitalelor va deveni o consecință naturală a unei astfel de reforme, printr-un control mai bun și mai eficient asupra utilizării resurselor. Dar o astfel de reformă de sistem s-a dovedit de-a dreptul imposibilă până acum și Guvernul Cioloș a avut grijă să se ferească de ea. Așa cum este la ora actuală, sistemul ar reacționa vehement la o astfel de schimbare radicală, cum a reacționat și în iarna lui 2011, iar partidele politice nu au niciun apetit în acest sens.
Același blocaj paralizează și educația, care produce cu nonșalanță analfabeți funcțional în proporție de 42% în rândul elevilor de 15 ani, și este minată de impostură la nivel universitar. Reforma lui Daniel Funeriu era menită să curețe grajdurile lui Augias din educație, dar a fost demontată punct cu punct de armata de parlamentari comandată de Ecaterina Andronescu, susținută de sindicaliști, desigur, dar și de fostul ministru Adrian Curaj, pe care Dacian Cioloș l-a păstrat în funcție prea multă vreme. Noroc că, totuși, Curtea Constituțională a blocat aberația legislativă care permitea renunțarea de bună voie la titlul de doctor, menită să-i facă scăpați pe plagiatori de rigorile legii. În domeniul preuniversitar, însă, nu s-a schimbat nimic: programele au rămas aceleași, iar concursurile pentru posturile de director de școală nu au adus înnoirile așteptate. Rămânem cu principiul ocupării posturilor prin concurs, dar, la fel ca în sănătate, reforma reală rămâne un obiectiv mult prea îndepărtat, deși ambele domenii sunt în pragul colapsului.
Sunt însă posibile reforme radicale în sisteme profund corupte și rezistente, în absența totală a voinței politice? Din istoria reformelor aflăm că ele nu pot fi realizate decât dacă se creează în interiorul sistemului o masă critică de actori care să preseze în direcția reformei și să-i forțeze pe politicieni să acționeze în consecință. Așa s-a întâmplat cu reforma administrației publice britanice în secolul al XIX-lea. Așteptăm, așadar, ieșirea din inerție și intimidare a medicilor, mai ales a celor tineri, precum și a profesorilor și a părinților. Cum medicii tineri preferă să plece din țară, iar profesorii par mulțumiți cu perpetuarea actualului sistem puțin performant, dar comod, cred că mai avem foarte mult de așteptat.