De același autor
Nu există niciun dubiu că 2017 a fost un annus horribilis pentru statul de drept și anticorupția din România și, în cele din urmă, pentru poziția României în spațiul euroatlantic. Și aceasta pentru că anul s-a terminat mai prost decât a debutat: retragerea OUG 13 în februarie s-a dovedit în final un subterfugiu care a permis PSD-ALDE și UDMR să încheie anul cu un Blitzkrieg împotriva independenței justiției: legile privind organizarea judiciară, CSM și statutul magistratului au fost modificate în sensul supunerii procurorilor și judecătorilor controlului politic, iar Legea ANI a fost amendată pentru a legaliza conflictul de interese. La final de an, pe fondul luptei pentru putere din interiorul său, PSD a lansat, apoteotic, o competiție de proiecte legislative privind modificarea legislației penale astfel încât, practic, politicienii și funcționarii corupți nici să nu poată fi anchetați. Sub tăvălugul majorității parlamentare, s-a ales praful de ceea ce păruse o victorie a președintelui Iohannis și a societății civile. În zadar au protestat magistrații în fața instanțelor, în zadar au semnat peste patru mii de judecători și procurori o petiție prin care cereau retragerea legilor inițiate de PSD-ALDE. GIO Dragnea a mers înainte, sigur pe sine, de vreme ce doar deputatul PNL Cătălin Predoiu și USR i-au creat mici probleme în parlament, rezolvate cu câte o ripostă grobiană, marca Nicolicea sau Șerban Nicolae; restul PNL doar a mimat opoziția, iar PMP a fost mână moartă.
Deși nu au mai adunat zecile și sutele de mii de oameni de la începutul anului, protestele au fost remarcate de presa internațională și justețea lor a fost confirmată de solicitarea secretarului general al Consiliului Europei adresată președintelui Iohannis de a cere un punct de vedere din partea Comisiei de la Veneția, pe care România era oricum obligată prin MCV să o consulte în privința numirii procurorilor șefi, de scrisoarea celor șapte ambasadori din UE, care sesiza o serie de pericole la adresa statului de drept, și de cererea GRECO de examinare a legilor justiției. Nu mai vorbim de celebra declarație a Departamentului de Stat, în care parlamentarii români erau îndemnați să respingă legile care mutilau independența justiției.
La începutul lui 2018 întrebarea este dacă se mai poate salva ceva după dezastrul generat în 2017. Actorii principali ai următoarelor săptămâni vor fi șeful statului și CCR, care a fost sesizată deja de opoziție. Dar CCR ne-a obișnuit deja cu decizii favorabile mai degrabă penalilor și mai puțin luptei anticorupție, iar unul dintre judecătorii săi cei mai influenți, Daniel Morar, a fost surprins luând masa cu Florin Iordache. Putem anticipa așadar că, în cel mai bun caz, CCR va menține esența legilor pesediste, chiar dacă va admite parțial unele contestații. Speranțele românilor cu spirit civic se îndreaptă însă către președintele Iohannis, care poate retrimite legile în parlament și le poate contesta la CCR, cum îi cer o serie de ONG-uri și organizații ale magistraților, în afară de UNJR, one-woman-show-ul Danei Gârbovan. Din păcate, președintele s-a arătat foarte scump la vorbă în această perioadă, profitând și el de perioada de doliu după decesul Regelui Mihai pentru a nu se implica aproape deloc în dezbaterea publică. Este adevărat că a ținut un discurs destul de dur la ședința CSM de la începutul anului, reiterând opoziția sa față de prezența penalilor în posturi de conducere și angajându-se să facă „tot ce stă în puterea mea constituțională“ pentru a ajuta CSM să garanteze independența justiției. Partea proastă este însă că noua președintă a CSM este apropiată de clanul Dragnea-Iordache, iar cu un discurs, fie el și ferm, nu se face primăvară. Președintele a tăcut prea multă vreme. Fără să încalce Constituția, el ar fi putut să vorbească mai des și mai apăsat, explicând importanța statului de drept și flagelul corupției. Ar fi creat astfel un curent de opinie mai puternic și ar fi încurajat protestele, dar s-a ferit de o astfel de implicare ca necuratul de tămâie. Mai mult, înțelegem că nici SRI, aflat sub directa sa autoritate și condus de un apropiat al său, Eduard Hellvig, a încetat să furnizeze informații relevante către DNA în dosarele de mare corupție, deși corupția este considerată o amenințare la adresa siguranței naționale. Amintim – pentru cei care au uitat – că domnul Hellvig și-a început cariera politică în partidul lui Dan Voiculescu și apoi a fost un USL-ist convins. Poate că îndepărtarea lui Florian Coldea din SRI, susținută din umbră și de Eduard Hellvig, a avut totuși și scopul pervers de a pune un mare bemol luptei anticorupție.
În tot cazul, din sfera prezidențială au venit prea puține impulsuri privind structurarea unei rezistențe civice și politice față de campania de subordonare politică a justiției, exact atunci când era mai multă nevoie de ele. Jocul președintelui pare dictat de calculele pentru anul preelectoral, nu de o convingere profundă privind necesitatea anticorupției. Dar cine știe ce convingeri politice are Klaus Iohannis? În 2014 a fost votat pentru că era singura alternativă decentă la Ponta, nu pentru că impresionase prin viziune și convingeri. Așadar, chiar dacă domnul Iohannis va mai înainta și niște contestații pe la CCR sau va sesiza Comisia de la Veneția, nu este exclus să-și conceapă demersul ca pe o operațiune de imagine, fără să fie preocupat de efectele sale concrete, mizând din nou pe lipsa unei alternative decente la candidatul PSD-ALDE. Dar noi, oare, mai avem dreptul să votăm din nou mioritic?