De același autor
Oricine privește cu responsabilitate la viitorul României se va întreba în mod legitim cum este posibil ca, în condițiile în care țara este guvernată de cea mai incompetentă echipă PSD-ALDE, salariile scad și prețurile cresc, penalii au ocupat guvernul, iar independența justiției este masacrată, opoziția parlamentară și extraparlamentară – mă refer la România 100 – să rămână neconvingătoare și să nu capitalizeze politic deficiențele guvernanților.
Este tentant să explici acest eșec prin câteva clișee: PNL are nostalgii USL-iste și destui aleși corupți; USR nu și-a precizat identitatea politică, iar Dacian Cioloș nu știe ce vrea. Nu neg toate aceste aspecte, dar, chiar și așa, toate aceste trei forțe politice dispun de cadre infinit mai bine pregătite decât PSD și ALDE și au demonstrat că respectă standardele NATO și UE. Totodată, constatăm că PNL și USR nu sunt atât de inactive pe cât susțin televiziunile penalilor: ambele partide au combătut activ și au contestat la CCR modificările aduse de PSD, ALDE și UDMR legilor justiției; ambele au avertizat, cu argumente pertinente care s-au confirmat, asupra dezastrului economic declanșat de guvernele lui Dragnea, propunând amendamente în parlament. Există chiar și unele inițiative interesante, cum ar fi petiția online lansată de deputatul PNL Florin Roman pentru a modifica Legea nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, astfel încât cei care refuză să muncească să piardă ajutorul social, sau intenția USR de a include în Constituție interdicția ocupării de funcții publice de către cei cu probleme penale. Aceste demersuri nu beneficiază însă de o dezbatere obiectivă și corectă. Dar ceea ce îi lipsește opoziției, pe lângă o mediatizare corectă, este ceea ce se numește leadership.
O fi Ludovic Orban un opozant al PSD, dar este un om politic epuizat, fără viziune și fără discurs, care refuză să deschidă partidul către societate, conducându-l în schimb cu ajutorul unei echipe de fideli mediocri de prin filiale, de la care nu putem aștepta idei novatoare. Faptul că l-a înlocuit pe omul de casă al Antenei 3, Daniel Zamfir, cu Florin Câțu la conducerea comisiei pentru finanțe din Senat este binevenit, dar vine totuși târziu și nu rezolvă problema altor parlamentari PNL apropiați de Dan Voiculescu și televiziunea sa. Legat de această schimbare, contestată vehement de domnul Zamfir, observăm că liberalii își spală prea des rufele murdare în public, ceea ce dăunează imaginii PNL. Pe de altă parte, disputele interne din USR, soldate cu plecarea lui Nicușor Dan, au dus la clarificarea opțiunilor partidului și la dinamizarea activității sale. Noul său lider, Dan Barna, are curaj și idei, dar experiența politică îi lipsește.
Pe acest fond de ambiguități și dificultăți interne se grefează, din păcate, presiunile contraproductive ale lui Klaus Iohannis. Se pare că, pentru a-și putea aplica strategia de a lăsa PSD să ducă țara de râpă și – teoretic – să se compromită, el le-a sugerat PNL și USR să nu propună candidați pentru funcția de premier. Un calcul prost, decontat atât de președinte, cât și de cele două partide, care au lăsat impresia că nu vor să-și asume guvernarea și/sau nu au oameni capabili să preia funcția de premier - și aceasta, deși orice PNL-ist sau USR-ist ar fi fost mai competent decât Viorica Dăncilă. Nu știm dacă domnul Iohannis sabotează partidele de opoziție în mod deliberat, dar ne amintim cât rău le-a făcut în 2016, când le-a cerut să se agațe de Dacian Cioloș, cu rezultatele dezastruoase pe care le cunoaștem. Este oare domnul Iohannis mai puțin inteligent decât l-am crezut sau se teme de concurența unei eventuale personalități provenite din rândurile opoziției? De ce oare se comportă el ca o coadă de topor a „sistemului“, pe care de altfel nu l-a criticat niciodată, și dă impresia că a negociat cu Liviu Dragnea un noncombat la prezidențiale, în schimbul libertății totale la guvernare pentru PSD? Dincolo de speculații, cert este că domnul Iohannis nu ajută în acest moment nici partidele de opoziție, nici societatea civilă, care își pusese mari speranțe în el ca adversar activ al PSD.
În sfârșit, alt handicap major al opoziției este incapacitatea de a se uni, deși experiența demonstrează că doar o alianță a partidelor de opoziție se poate opune cu succes tripletei toxice PSD-ALDE-UDMR. Partea proastă este însă că o astfel de alianță ar fi dominată inevitabil de PNL, partidul cu cei mai mulți parlamentari și cu structuri teritoriale bine puse la punct. Din păcate, și cu tendințe dominatoare certe, care țin la distanță USR. Aceasta nu scuză însă tactica USR de a critica PNL mai sever decât PSD și ALDE, chiar dacă ea s-a mai atenuat în ultima vreme. Iar în privința lui Dacian Cioloș, chiar nu știm ce speranțe putem avea, dacă ne amintim cum, în 2016, a dezavuat tocmai PNL și USR, cele două partide care îi propuneau funcția de premier.
Așadar, iată-ne în situația paradoxală în care, deși avem o opoziție superioară intelectual și chiar etic coaliției aflate la guvernare, șansele acesteia de a învinge puterea PSD-istă sunt vagi, iar România riscă să rămână capturată de conjurația penalilor aflată acum la putere. Este ceva putred aici. Putem visa, desigur, la trezirea președintelui și a elitelor PNL, la maturizarea rapidă a USR sau la metamorfozarea lui Dacian Cioloș într-un lider politic cu viziune și curaj (nu râdeți!), dar poate mai sănătos ar fi să identificăm mecanismele complexe care blochează opoziția din 1989 încoace. Căci numai adevărul ne va ajuta să ne eliberăm de „ciuma roșie“. //