De același autor
Doamna a deschis ușa, a urcat scara, i-a înapoit cheia și l-a întrebat cum se simte. Goed, bine, a răspuns el zâmbind scurt, ca întotdeauan. Apoi i-a povestit de cancerul său. Doamna l-a întrebat de ce nu face un tratament cu raze, puternic. Coen i-a răspuns că nu mai vrea niciun asemenea tratament. De ce? Zo is het goed: Așa e bine. Ea nu a știut ce să-i mai spună, cum să-l convingă, s-a și jenat de o insistență socotită poate nelalocul ei. Coen a îndemnat-o să-și ia din biblioteca lui imensă orice carte dorește, drept cadou. Așa făcea cu toți prietenii care-l vizitau, renunțând aparent fără dificultate la cărțile pe care le strânsese o viață întreagă, cu mare atenție și multe cheltuieli. După o vreme, ea s-a ridicat și a plecat. Pe malul Amstelului ajunsă, a ridicat privirea. Coen era la geamul mare al camerei lui de primire, îi zâmbea și-i făcea semn cu mâna a despărțire. A continuat așa până ce ea a traversat podul peste Amstel spre Operă și s-a pierdut în mulțime...
Nu pot să uit această scenă de despărțire tăcută, dar zâmbitoare, la care nu am asistat și în care știu că totul s-a spus în patru cuvinte, o carte, un lung zâmbet și o lungă mișcare cu mâna. Parcă eu am fost acolo, parcă eu i-am privit pe amândoi sau poate parcă ei au jucat o scenă pentru cei care nu erau de față, precum eu însumi, deși ar fi trebuit să fie... Așa este bine. La un moment dat, altceva nu mai rămâne de spus, nici de făcut. Doar așteptarea. Dar așa este bine, fără vorbărie, fără dramă, fără show de durere. Când totul se termină, îți rămâne zâmbetul și așteptarea în tăcere.
Coen Stork în locuinţa sa din Amsterdam (foto: Wim Ruigrok) |
Nu cred că a fost religios, Coen, nu se potrivea cu el. Nici un exaltat încrezător în minunile științei. Nu, așa este bine, să privești zâmbind eforturile celorlalți, după o vreme de încercare. Dădea mereu impresia că este un om slab, manevrabil, doar pentru că era foarte cald, în ciuda aparentei distanțe, dar și foarte rezervat. Zâmbea, dar te îmbrățișa, dacă te îmbrățișa, ca un tipic olandez, bătându-te stângaci pe umeri sau spate. Nu avea efuziuni, nu se destăinuia sau îți spunea ceva scurt rezumativ, dar era mereu cu tine, alături de tine, dacă aveai nevoie. Cu un zâmbet. La fel cu prietenii și cu neprietenii. Toți care l-au cunoscut spun nenumărate povești cu el în care totdeauna pare stângaci, dar este eficient, pare abstract, dar înțelege în profunzime, nu întreabă multe, dar știe ce să facă pentru a te ajuta. Multe întâmplări cu el au intrat în cronica bucureșteană a anilor ’80 și ’90. Nu le pot uita pe cele trăite de mine, modul dezinvolt, dar în fond extrem de controlat în care vorbea cu tine în fața personalului de serviciu din casă ori din mașină. Aștia nu te spun mai departe? L-am întrebat. Ba da, dar informația e fără valoare, în realitate voi proceda complet altfel! Mai importantă decât teama este îndemânarea de-a juca teatru în fața celor suspecți, am înțeles atunci.
Când am venit la București în martie 1989 s-o văd la spital pe mama pe patul de moarte m-a aşteptat la Otopeni înăuntru, aproape de avion. Am fost aspru contolat de un colonel, eram atunci la Amsterdam și Haga cel care organiza manifestațiile de protest. Colonelul l-a întrebat iritat ce caută acolo. Îl aștept pe Sorin, a răspuns el simplu, zâmbind. Colonelul m-a lăsat apoi imediat să plec cu el. Nimic din ce era important nu fusese spus de nimeni, dar acest nespus actualiza limitele diplomatice de fier ale situației.
Am dormit atunci la Ambasada Olandei, spre siguranță. Când mergeam prin oraș, trebuia să-l sun din oră în oră pe Coen spre a-l asigura că totul este în regulă. Am mers și la patul mamei de la Salvare, unde ajunsese călcată de o mașină, „din întâmplare“. A plecat dintre noi câteva zile mai târziu, fără să-și revină din comă. Nu știu dacă m-a recunoscut. A trebuit să plec și eu înapoi la Amsterdam, viza de şedere nu mi s-a mai prelungit. La câteva zile a avut loc slujba la biserică. Spre surpriza tuturor a venit și Coen și a stat până la sfârșit. Întrebat de ce a venit, a răspuns că a venit în locul meu pentru că eu nu puteam fi de față... Zo is het goed, va fi spus el atunci. Nu vreau să vorbesc despre acest moment mai departe; am scris o dată că atunci, la Biserica Mătăsari, Coen Stork a fost ambasadorul unui singur om. Care nu va uita acest lucru cât va trăi.
În rest, pentru mine Coen a fost tipul perfect al olandezului aparent distrat, în fond fin intuitiv, simplu eficace, lăsând nespus tot ce este decisiv în comunicarea cu celălalt, dar sugerându-l. Stoicismul face parte integrantă din olandezul de calitate, nu agresivitatea, nici timiditatea şi, în niciun caz, vorbăria. Cuvintele au rezonanță pentru că sunt puține. În toată viața lui, a ajutat oamenii printr-o prezență tăcută și zâmbitoare. L-am privit totdeauna ca pe un soi de frate căruia mă jenam să-i mărturisesc că așa-l consideram, dar am știut, în același timp, din zâmbetul lui, că a înțeles. Așa s-a și întâmplat? Îl vâd zâmbind. Zo is het goed.
Presa olandeză despre moartea lui Coen Stork |
---|
În numărul dn 25 octombrie al Nieuwe Rotterdaamse Courant (NRC), Bram Vermeulen scrie:
|