De același autor
Parcă niciodată nu am asociat mai mult cuvântul criză cu Uniunea Europeană. Asistăm la o avalanșă de știri proaste în ceea ce o privește. Nu de mult, în discursul de început de an privind starea Uniunii, președintele Comisiei Europene, Jean-Claude Juncker, vorbea despre „policriza“ europeană, o criză multiplă ce nu ar fi pe deplin gestionată. Dacă acum 10 ani Uniunea Europeană era văzută ca un proces ireversibil, pentru prima dată, de câțiva ani încoace, evocăm posibilitatea ieșirii unor state din Uniune (forțat sau voit) – ipoteza ieșirii Marii Britanii din Uniune, a Greciei (pusă atât de insistent anul trecut). Opiniile publice occidentale sunt tot mai opuse ideii unei Europe extinse, iar rezultatul referendumului din Olanda (care nu este singurul „nu“ la adresa actualei forme a UE, întrucât olandezii au respins și Tratatul Constituțional, la trei zile după ce acesta fusese respins de cetățenii francezi) pe tema Acordului de Asociere dintre Uniunea Europeană și Ucraina este o dovadă cât se poate de clară. Dificultatea constă în faptul că este nevoie de acțiuni integrate pentru rezolvarea crizelor, dar, pe de altă parte, opiniile publice doresc o abordare în cadru național. Policriza despre care vorbea d-l Juncker este în primul rând o criză de leadership, de asumarea curajului într-o perioadă dificilă, marcată de creșterea partidelor populiste în sondaje și de marea probabilitate ca cei care își asumă acțiuni îndrăznețe să plătească un preț politic important. Inacțiunea și lipsa curajului cronicizează unele crize, cum este cea greacă, intrată în al șaptelea an și care părea uitată pe fondul dezbaterii legate de Brexit.
Criza greacă
Expresia italiană „un serpente che si morde la coda“ (un șarpe care își mușcă coada) pare foarte potrivită pentru a descrie criza în care se zbate Grecia. În ciuda planului de restructurare a datoriei (care a presupus o asistență financiară nerambursabilă de 250 de miliarde de euro, la care se adaugă 120 de miliarde puse la dispoziție de Banca Centrală Europeană - BCE), situația Greciei se înrăutățește. Țara este în faliment, în ciuda celui de-al treilea plan de asistență financiară din partea Uniunii Europene, demarat anul trecut în august, și care a însemnat încă 86 de miliarde de euro, bani destinați în primul rând băncilor grecești. În șapte ani de la intrarea în colaps a finanțelor grecești, Produsul Intern Brut al țării a scăzut cu 27%, iar șomajul a ajuns la 25%. Catastrofal pentru o țară a cărei creștere economică este dependentă de piața internă. De altfel, PIB-ul a scăzut anul trecut cu 0,8% iar anul acesta toate previziunile vorbesc despre o scădere de cel puțin 1%. Fără o creștere economică robustă, este exclus ca țara să iasă din marasm. Dar cum se poate ajunge aici, având în vedere că modelul creșterii economice grecești este bazat pe consumul intern și investițiile publice? În plus, slaba creștere economică din zona euro afectează schimburile cu Grecia (o treime din schimburile comerciale grecești sunt cu țările din zona euro). Între timp, datoria Greciei a ajuns la 200% din PIB. Pe scurt, țara nu este în faliment deoarece se află sub perfuzia organismelor financiare internaționale, dar nimeni nu pare încă dispus să atace chestiunea frontal. Contextul geopolitic este nefavorabil, având în vedere că Grecia reprezintă una dintre cele mai importante porți ale Uniunii Europene în fața migranților.
Desigur, discuții pe tema reformelor au început să se facă auzite, întrucât, în luna iulie, țara are de rambursat Băncii Centrale Europene și Fondului Monetar Internațional suma de trei miliarde de euro. Anumite reduceri ale cheltuielilor bugetare au fost operate de guvernul de la Atena, lansate o serie de privatizări și înăsprită fiscalitatea pentru agenții economici. De asemenea, vârsta de pensionare a fost mărită la 67 de ani. Totuși, colectarea taxelor de la particulari rămâne deficitară, Biserica Ortodoxă continuă să beneficieze de numeroase facilități, pensiile continuă să absoarbă aproape o zecime din PIB (2,8 milioane de pensionari). Gestionarea fluxului de refugiați se adaugă și ea pe factura cheltuielilor bugetare grecești (0,17% din PIB în 2015). Criza greacă reprezintă o gaură neagră pentru Uniunea Europeană și numai dimensiunile reduse ale economiei grecești (circa 2% din PIB-ul european) o fac sustentabilă.
Situația nu va putea însă continua la nesfârșit! În ciuda veridicității criticilor cu privire la absența voinței guvernului condus de Alexis Tsipras de a-și respecta angajamentele asumate, trebuie recunoscut că majoritatea parlamentară pe care acesta se bazează este foarte fragilă - 153 din cei 300 de membri ai Parlamentului de la Atena, suficientă pentru a vota reformele, dar dependentă de respectarea disciplinei de partid. Măsuri dureroase vor trebui însă luate de ambele părți, atât de clasa politică de la Atena, cât și de creditori, aceștia din urmă trebuind să accepte o restructurare serioasă a datoriei grecești, cu alte cuvinte, să fie de acord ca cea mai mare parte a banilor împrumutați să mai fie recuperată.
Brexit: o pierdere istorică
Criza greacă nu este însă singura criză cronicizată a Uniunii Europene. De câteva săptămâni, mobilizarea internațională în favoarea rămânerii Marii Britanii în Uniunea Europeană a luat proporții considerabile. Reprezentanți ai guvernelor de la Paris și Berlin s-au exprimat public asupra eventualelor consecințe dezastruoase în cazul victoriei lui DA la referendumul din 23 iunie. Recent, președintele american Barack Obama s-a aflat la Londra pentru a face campanie cot la cot cu premierul David Cameron în favoarea rămânerii Marii Britanii în cadrul Uniunii. Pariul șefului de la Casa Albă este însă riscant, având în vedere că, în asemenea momente cu puternică încărcătură identitară, ingerințele din exterior pot provoca efect contrar, mai ales că aveam de-a face și cu o criză în sânul partidului conservator, o confruntare între premierul Cameron și primarul Londrei, Boris Johnson. Dacă sondajele de la această dată indică un lejer avans în favoarea statu-quo-ului, rezultatul obținut va fi, în orice caz, la limită (40% dintre britanici sunt indeciși).
Dincolo de argumentele economice, importante, dar sustenabile atât pentru britanici, cât și pentru continentali, ieșirea Marii Britanii din marea familie europeană ar fi în primul rând o pierdere istorică. Marea Britanie face parte indiscutabil din civilizația europeană. În plus, din punct de vedere geopolitic, pierderea ar fi și mai mare, întrucât proiectul european este un proiect cu vocație universală, capabil să rivalizeze cu Statele Unite și China. Din acest punct de vedere, prezența Marii Britanii în sânul UE înseamnă un plus de experiență istorică, al unei națiuni prezente atâta timp simultan pe cinci continente, un actor indispensabil, în eventualitatea realizării unei apărări comune europene, și un foarte influent actor pe scena diplomatică mondială.
Un alt pericol major în cazul ieșirii Marii Britanii îl reprezintă ideea că proiectul european este reversibil. Însă forțele centrifuge nu erodează UE numai pe teritoriul britanic. Potrivit unui sondaj Gallup, 32% dintre europenii de pe continent (40% dintre italieni, 38% dintre francezi!) ar vota în favoarea ieșirii țării lor din UE, 47% ar vota în favoarea ieșirii din zona euro. În concluzie, indiferent dacă Marea Britanie va rămâne în Uniune, este necesară reformarea instituțiilor europene și în special simplificarea procesului de decizie și relansarea economică. Erodarea claselor mijlocii, creșterea somajului (25 de milioane de șomeri – a 29-a „națiune europeană“) reprezintă singurele măsuri care ar putea reda încredere în proiectul european.