De același autor
Chiar dacă reuniunea europeană la nivel înalt de la Bratislava a fost doar informală și de etapă, totuși a lăsat să se întrevadă ce va însemna o Uniune Europeană post-Brexit sau, cel puțin, planurile celor care dau orientările UE. Pentru Paris, în ciuda îngrijorărilor exprimate de președintele François Hollande cu privire la criza existențială europeană, Uniunea traversează un moment istoric propice refondării prin relansarea unor proiecte blocate până de curând de Marea Britanie. Dacă drumul de urmat în materie de politică economică separă încă Parisul de Berlin, cele două capitale se regăsesc pe temele formării unui nucleu dur al UE (care va cuprinde între 6 și 19 țări membre) și ale chestiunii autonomiei strategice a acestuia. Deja, pe 27 iunie, miniștrii de Externe francez și german semnau un document comun (O Europă puternică într-o lume nesigură) prin care se declarau în favoarea constituirii unui nucleu dur centrat pe cuplul Paris-Berlin, cu o politică externă și de securitate integrată. La scurt timp, pe 23 august, miniștrii de Interne francez și german anunțau și o politică comună în materie de securitate internă și de control al frontierelor și crearea unui nou instrument comunitar – Agenția Europeană pentru Poliția de Frontieră și Garda de Coastă. În sfârșit, pe 11 septembrie, miniștrii Apărării francez și german înaintau Înaltului Reprezentant al Uniunii pentru Afaceri Externe și Politica de Securitate, Federica Mogherini, un document de 12 pagini, în care sunt expuși pașii de urmat pentru o apărare comună europeană, complementară cu NATO, dar autonomă. Sunt menționate constituirea unui cartier general permanent european, a unor forțe de reacție europene, obținerea unor capacități de transport strategic la nivel european, capacități satelitare europene și, ceea ce este și mai important, inițierea unui complex militar industrial european, prin facilitarea apropierii între grupurile industriale europene în domeniul apărării, crearea unui instrument financiar de susținere a cercetării în materie de industrie militară europeană și acordarea de facilități fiscale pentru companiile implicate în fabricarea de componente pentru industria militară.
Cât despre orientarea politică a apărării europene, nu este niciun secret că, pentru Paris, este inacceptabil ca o putere extraeuropeană (SUA) să joace un rol mai important decât europenii în apărarea continentului, iar părți esențiale ale sistemului de apărare pe continent (scutul antirachetă) să se afle sub control politic american. Dacă dorim să înțelegem poziția franceză în acest dosar, trebuie să ne oprim asupra viziunii pe care elitele de la Paris o au cu privire la Uniunea Europeană: multiplicator de putere. Or, pentru ca Uniunea să fie un veritabil multiplicator de putere pentru Paris, sunt necesare două condiții: solidaritatea Berlinului, simplificarea deciziei la nivel comunitar și reducerea influenței americane pe continent. Nu trebuie neglijat faptul că Franța, spre deosebire de alte state europene, are, alături de un orizont european, și un orizont de putere extraeuropean (Francofonie, teritorii de peste mări), iar acest lucru o face să fie adepta unei lumi multipolare. Aici stă și explicația apropierilor tactice cu Moscova. În noul sistem internațional, alianțele au geometrii variabile. Acest lucru este valabil și în interiorul UE: inițiativele franco-germane ne-au arătat că Brexit-ul nu va însemna înlocuirea cuplului franco-german cu o trilaterală Paris-Berlin-Roma. Realitate dureroasă pentru premierul Renzi, care a refuzat să ia parte la conferința de presă de la finalul Summit-ului de la Bratislava alături de președintele Hollande și cancelara Merkel. Poate merita amintit ceea ce Helmut Schmidt i-a spus încă din 1984 președintelui italian Francesco Cossiga: „Fără un raport special între Franța și Germania, nu vom construi niciodată Europa. Înțeleg că voi puteți fi geloși, dar nu există alternativă“.
A doua chestiune post-Brexit pentru Paris este legată de ocuparea locului lăsat liber de Marea Britanie. Amintesc, în această privință, cele 14 posturi la cabinetele comisarilor europeni ocupate încă de britanici, din care doi șefi de cabinet și trei adjuncți de șefi de cabinet. Totodată, britanicii vor elibera președinţia a două comisii europarlamentare foarte importante pentru Paris, cea a libertăților civile și a pieței interne, dar și câteva sute de posturi de experți (vectori importanți de influență) în toate instituțiile comunitare.
Crearea unor noi instrumente de cooperare pune pentru Paris și problema întăririi rolului orașului Strasbourg în peisajul capitalelor europene – construirea unui nou cartier european (favorizată și de aglomerarea Bruxellesului), iar propunerea instalării la Strasbourg a unui eventual parlament al zonei euro se află deja pe agenda diplomației franceze.
În această viziune sofisticată a Parisului unde se afla România? Este clar că România nu se va afla, cel puțin în viitorul apropiat, în cele trei cercuri ale integrării aprofundate europene: apărare și politică externă, spațiul de liberă circulație Schengen (este comod să îți declari sprijinul pentru România, în condițiile în care extinderea spațiului Schengen nu este la ordinea zilei...) și zona euro. Singurele domenii de interes ale Parisului în România sunt cooperarea economică (piața este încă importantă, de 19 milioane de consumatori) și francofonia (o carte pe care România nu o folosește din plin). Cât despre voința Bucureștiului de a juca vreun rol în UE și de a deveni interesant în proiectele franceze, Parisul nu își face nicio iluzie: România este un actor european ieșit de timpuriu la pensie.