Nivelul următor în instituționalizarea nucleului dur european

Noul tratat franco-german de la Aachen devine oficial actul de naștere al Europei cu mai multe viteze.

Stefan Popescu 22.01.2019
SHARE 6

Emmanuel Macron și Angela Merkel pregătesc la 22 ianuarie aprofundarea relațiilor dintre cele două țări. Locul ales are un simbolism aparte: Aix-la-Chapelle/Aachen, oraș simbolic al sintezei franco-germane, în a cărui catedrală se odihnește Carol cel Mare (regele francilor, dar și „împărat al Occidentului“). Tratatul îl completează pe cel semnat în 1963 la Palatul Elysée de Charles de Gaulle și Konrad Adenauer și care a stat la baza cuplului franco-german. Va cuprinde 6 capitole referitoare la: afaceri europene; pace, securitate și dezvoltare; cultură, educație, cercetare și mobilitate; cooperare regională și transfrontalieră; dezvoltare durabilă, climă și afaceri europene și organizații internaționale.

La articolul 4, alin. 4, este prevăzută instituirea unui Consiliu franco-german de apărare și securitate, un organism politic care va coordona aprofundarea cooperării militare dintre Franța și Germania pe următoarele paliere: asistență militară reciprocă în caz de agresiune, angajamente militare comune la nivel internațional și dezvoltarea de capacități expediționare comune, cooperare militară industrială (precum tancuri și avioane de ultimă generație).

Această aprofundare a cooperării franco-germane, se afirmă în tratat, va fi în cadrul mai larg al NATO, dar finalitatea este, să o spunem deschis, autonomia strategică în raport cu SUA. Redimensionarea angajamentului SUA în Orientul Mijlociu creează un dezechilibru strategic în vecinătatea apropiată a UE care nu poate fi acoperit numai de Franța. În condițiile în care Marea Britanie, care părea să fie partenerul ideal (aspect materializat în acordurile militare franco-britanice de la Lancaster House, încheiate în 2010 de Nicolas Sarkozy și David Cameron, și intervenția comună în Libia), este tot mai absorbită de Brexit și are o agendă europeană imposibil de armonizat cu Parisul, Berlinul devine partenerul ideal. Iar acest lucru intervine și pe fondul asperităților tot mai mari dintre cele două capitale europene și Casa Albă. Divergențele pe linia Paris/Berlin–Washington se tot acumulează: viziunile diametral opuse privind tranziția energetică și climă; acordul cu Iranul și sancțiunile extrateritoriale americane; divergențele comerciale; mutarea Ambasadei SUA la Ierusalim fără consultarea aliaților; anunțul liderului de la Casa Albă privind retragerea unilaterală din tratatul privind armele nucleare cu rază medie de acțiune; retragerea abruptă din Siria, decisă de președintele Donald Trump, care pune o mare presiune pe Franța (care are cinci baze ale forțelor speciale între Kobané și Raqqa); amenințările la adresa Berlinului, cu privire la unele proiecte energetice cu Rusia. Așa-numita taxă GAFA pe care Parisul o va institui la adresa marilor companii americane din industria digitală (Google, Amazon, Facebook, Apple, Microsoft etc.) și pe care o dorește instituită la nivel european până la finele lunii martie a.c. va însemna un nou măr al discordiei între cele două maluri ale Atlanticului.

Tratatul dintre Franța și Germania reprezintă, prin urmare, actul de naștere al Uniunii Europene cu mai multe viteze instituționalizate. Noul tratat expune posibilitatea decuplării cuplului franco-german de la dinamica UE la 27 sau 28 pe toate palierele – politic, strategic, economic și cultural. O Adunare parlamentară franco-germană va fi instituită la începutul lunii februarie și va fi compusă din 100 de parlamentari (50/50), rolul său fiind de a veghea la punerea în practică a deciziilor consiliului ministerial franco-german și de a propune legi care să permită o și mai strânsă cooperare între Paris și Berlin. Alte inițiative franco-germane, aparent neutre din punct de vedere politic, completează acest tablou al primei instituționalizări a nucleului dur european: guvernele de la Paris și Berlin au anunțat încheierea unui acord pentru o integrare în materie de stocare a electricității – crearea unei uzine comune și punerea în sinergie a industriilor de profil. Amintiți-vă de primii pași ai integrării politice europene pornind de la punerea sub o autoritate supranațională a cărbunelui și oțelului!

Proiectele franco-germane (forțe expediționare și proiecte industriale comune în domeniul militar și energetic) vor consuma ample resurse financiare din partea celor două state și este posibil ca tocmai politica europeană de coeziune să fie cea care să aibă de suferit. Deja principiul penalizării prin reducerea fondurilor europene pentru acele state care nu respectă statul de drept pare a fi acceptat atât la Paris, cât și la Berlin. Dar poate că, la un moment dat, și orientările strategice diferite de cuplul Paris-Berlin vor fi așezate sub același principiu. În mod deloc paradoxal, atitudinea Casei Albe față de marii aliați europeni, cu fracturile pe care le comportă, creează un spațiu suplimentar de manevră în UE pentru Rusia.

Suntem oare la București pregătiți să acceptăm eventualitatea transformării clivajelor dintre unele țări ale clubului transatlantic în frontiere instituționalizate? Suntem oare pregătiți să abandonăm teza unei UE și NATOimuabile în fața transformărilor sistemului internațional? Schimbările se vor simți în scurt timp, iar rezultatul lor va însemna o reconfigurare radicală pe parcursul următorilor 20-30 de ani a ceea ce numim „lumea occidentală“.

Comentarii 6

filip - 01-31-2019

comentariul d-lui Imreh pare la obiect, dar este tendențios. UE trebuie reformată rapid, sistematic, susținut, cu crearea unor mecanisme eficiente împotriva celor devianți. Umilitoare au ba, ostracizarea partenerilor care au alte idei trebuie continuată. Nu poți asista la distrugerea propriei tale țări și să nu iei atitudine - inclusiv / mai ales ca europarlamentar - doar de frică pentru că vei fi etichetat "trădător". D-le Imreh, partidul ajuns la putere cu 18% din maximum voturi posibile NU reprezintă țara. Este de datoria oricărui cetățean să ia atitudine când propria țară este subjugată de dictatură.

Răspunde

Cornel F - 01-27-2019

Ia sa vedem ce legi se mai respecta in Germania: https://www.welt.de/politik/deutschland/article187397370/Bundesregierung-Falsche-Angaben-im-Asylverfahren-nicht-strafbar.html

Răspunde

Stefan POPESCU - 01-26-2019

Va multumesc foarte mult pentru comentarii !

Răspunde

Nicolae Simion - 01-25-2019

Un articol foarte bun, o analiză obiectivă a dlui. Ștefan Popescu și un comentariu pe măsură al dlui. Imreh Istvan. Felicitări ambilor!

Răspunde

Sandu Benalla - 01-23-2019

Mi-a placut foarte mult barbatul de langa doamna.

Răspunde

Imreh Istvan - 01-23-2019

Da, mi a placut articolul. scoate in evidenta niste aspecte care pana acum erau camuflate, dar acum sunt puse fatis pe tapet. Dupa ce se pare ca proiectul UE nu merge asa cum doresc cei doi, peste care se suprapune politica SUA ( America prima), dupa ce au privatizat si aspirat tot ce se poate de la noii veniti si din zona mediteraniana, Merkel si Macron, amandoi marfa expirata la ei acasa, incearca o ultima lovitura adevarat dictatoriala, deloc democratica. Peste institutiile europene, ei in particular doresc o intelegere bilaterala, pe care ulterior doresc sa impuna in UE. Mai interesat in aceasta intelegere este Macron, care cu o economie la pamant, cu demonstratii de protest extinse pe toata tara si cu atentate ce induc insecuritate in sanul populatiei doresc aspirarea banilor si mai intens catre ei. De aici decurg de fapt si sanctiunile financiare ce se zaresc pe orizont pentru asa zisele tari reticente. si cred ca concluzia trasa de autor este foarte corecta si poate genera teama si panica, citez: "Proiectele franco-germane (forțe expediționare și proiecte industriale comune în domeniul militar și energetic) vor consuma ample resurse financiare din partea celor două state și este posibil ca tocmai politica europeană de coeziune să fie cea care să aibă de suferit. Deja principiul penalizării prin reducerea fondurilor europene pentru acele state care nu respectă statul de drept pare a fi acceptat atât la Paris, cât și la Berlin." Si tot ei doi, cu lingaii de serviciu, stanga liberalo-verde si de extrema stanga va hotara arbitrar cine nu respecta si cine nu respecta statul de drept. S-a vazut clar metoda folosita impotriva Romaniei, Poloniei si Ungariei, cat de umilitoare poate fi, nedreapta si jignitoare, mai ales daca este sustinuta si de europarlamentari autohtoni. Pacat ca autorul nu a tras o concluzie clara si un semnal de alarma, fata de aceasta incercare deloc democratica, ci foarte dictatoriala a celor doi conducatori vinovati de situatia actuala in UE. Si aceasta alianta va fi sustinuta si de o amenintare militara clara spre reticenti, prin punerea in practica a acelei intelegeri militare de intimidare, in primul rand, si toate sub palaria NATO. Oare administratia Americana va fi incantata? Nu cred!!!!

Răspunde

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2025 Revista 22