De același autor
Turcia oscilează între dorința de a fi un partener al comunității euro-atlantice, un membru influent al Uniunii Europene și proiectele sale de a se afirma ca putere regională majoră și a deveni ea însăși centrul unui sistem supranațional.
„Occidentul nu ne iubește. Vrea numai să ne exploateze bogățiile și acesta este motivul pentru care se implică în conflictele din Orientul Mijlociu.“ „Vreau să vă spun deschis că străinii iubesc petrolul, aurul, diamantele și mâna de lucru ieftină din lumea islamică. Le plac conflictele, confruntările și certurile în Orientul Mijlociu. Dar, credeți-mă, noi nu le suntem pe plac.“ „Par amicii noștri, dar vor să ne vadă morți, le place să vadă cum ne mor fiii. Până când îi vom suporta?“ Aceste cuvinte au fost pronunțate de președintele turc Recep Tayyip Erdoğan acum un an, în fața reprezentanților a 57 de state musulmane reuniți la Istanbul în cadrul Comitetului permanent de cooperare economică al Organizației Conferinței Islamice. Potrivit liderului turc, „unica soluție pentru depășirea crizelor lumii islamice este unitatea, solidaritatea și alianța“. La exact un an după pronunțarea acestor cuvinte, Uniunea Europeană a anunțat că va deschide – la jumătatea lui decembrie - următorul capitol de negocieri cu privire la aderarea Turciei, un proces aflat în impas din 2005, şi va pregăti alte capitole de negociere în primele trei luni din 2016.
Desigur, importanța Turciei pentru Uniunea Europeană și NATO este de netăgăduit. Poziția geografică a Turciei, la confluența Asiei și Europei, vecinătatea cu Iranul, Irakul, Siria și Caucazul face din această țară un partener inconturnabil al Occidentului. Ponderea ei demografică (78 de milioane de locuitori), economică (a 15-a economie mondială) și militară (a doua armată din Orientul Mijlociu, după Israel), la care se adaugă afinitățile cu țările turcofone din Caucaz (Azerbaidjan) și Asia Centrală (Kazahstan, Uzbekistan, Turkmenistan și Kîrgîzstan), o diasporă turcofonă consistentă în țări europene (Germania – între două și trei milioane, Bulgaria – în jur de 750.000 de pomaci, Cipru – circa 250.000) și din Levant (Siria – în jur de 1,5 milioane de turkmeni) și prezența în Balcani îi conferă un rol de placă turnantă și îi justifică pe deplin aspirațiile de putere regională. Tradițiile moștenite din perioada otomană îi permit să aspire la rolul de stat-far al lumii sunnite. Chiar fragilitățile Turciei (18-20 milioane de kurzi în interiorul frontierelor, din ce în ce mai radicalizați; destinație și loc de trecere pentru migranți proveniți din întreg Orientul Mijlociu) sporesc importanța acestei țări pentru Europa. Este și motivul pentru care Uniunea Europeană a semnat cu Turcia al doilea acord de asociere (12 septembrie 1963, la circa doi ani după Grecia). De atunci și până acum, adeziunea Turciei la Uniunea Europeană a fost trenată sub diverse motive, cel mai adesea invocat fiind încălcarea drepturilor omului. De-abia în timpul campaniei din 2007, candidatul de atunci la președinţia Franței, Nicolas Sarkozy, recunoștea o parte din adevăratele motive: „Nu voi explica școlarilor francezi că frontierele Europei sunt cu Irakul și Siria. În momentul în care vom face din Kurdistan o problemă europeană, nu vom avansa deloc lucrurile [pe calea integrării]“.
Într-o Uniune Europeană condusă pe baza echilibrului de putere pur și simplu nu este loc pentru o țară de dimensiunile demografice și economice ale Turciei și mai ales pentru o țară cu ambițiile Turciei. De bine, de rău, cuplul franco-german încearcă să fie echilibrat: Germania deține puterea economică și demografică (82 de milioane de locuitori, față de 67 ai Franței), iar Franţa, prin statutul său de membru permanent al Consiliului de Securitate ONU și potențialul militar (capacitate de proiecție și arsenal nuclear), are o anumită proeminență politică. Acest echilibru este tot mai fragil într-o lume în care economia dictează. Cum ar putea, în mod real, atât Parisul, cât și Berlinul să accepte în cadrul unei Uniuni în care dau tonul o țară care la orizontul 2040 va avea 100 de milioane de locuitori și perspectiva de a deveni a opta economie mondială? În plus, ambițiile extraeuropene ale Franței, Germaniei și Marii Britanii nu sunt antioccidentale, precum ambițiile Turciei de a deveni stat-far în lumea sunnită. Spațiile postimperiale franceze (Francofonia) și britanice (Commonwealth și chiar alianța privilegiată cu Washingtonul) sunt complementare proiectului european, conferindu-i acestuia ambiții planetare, în timp ce proiectul postimperial al domnilor Davutoğlu și Erdoğan, nu.
Cum poate fi integrată în Uniunea Europeană o țară care nu acceptă construcția de lăcașuri creștine pe teritoriul său, dar are pretenția ca celelalte țări să accepte construcția de moschei pentru comunitățile turce? În peste 90 de ani de la proclamarea republicii turce, o singură autorizație a fost acordată pentru ridicarea unui lăcaș creștin (în ianuarie 2015, pentru comunitatea siriacă ortodoxă). Ultima biserică creștină fusese construită în Istanbul în anul 1914!
Astăzi, Turcia este o ceea ce Fareed Zakaria (citat de cotidianul britanic The Guardian) numește „illiberal democracy“, o țară care organizează alegeri în mod regulat, dar care fraudează procesele electorale în favoarea regimului aflat la putere, un guvern care îi hărțuiește pe jurnaliști și pe criticii regimului.
Pozițiile ambigue ale Turciei, manifestate de-a lungul timpului, ridică și ele un semn de întrebare cu privire la o eventuală integrare în Uniunea Europeană. Prezența a 30.000 de militari turci în jumătatea de nord a Ciprului și colonizarea, din 1974 și până azi, a circa 120.000 de turci anatolieni fac din republica turcă singurul stat care ocupă și colonizează un teritoriu al Uniunii Europene. Totodată, șicanarea Greciei, țară aflată în evidentă inferioritate strategică, nu este compatibilă cu un stat care își dorește integrarea în Uniunea Europeană. Analistul Ted Galen Carpenter arată într-un articol recent publicat în revista americană National Interest că, numai în cursul anului 2014, forțele aeriene turce au violat de 2.000 de ori spațiul aerian grec. Problema cea mai preocupantă este însă jocul dublu pe care Ankara îl practică vis-à-vis de organizația Statul Islamic, în ciuda presiunilor occidentale. Philippe Migault, director de cercetări la Institutul de Relații Internaționale și Strategice (Paris), atrage atenția asupra intereselor divergente dintre, pe de o parte Ankara, de cealaltă parte, Bruxelles și Washington, pe dosarele Siria și Irak: „Statul Islamic vinde fără nicio opreliște petrol la frontiera cu Turcia și autoritățile turce închid ochii în fața fluxului nesfârșit de camioane-cisternă care circulă între teritoriul turc și zonele controlate de Statul Islamic. Turcia este astfel complice teroriștilor, în măsura în care, dacă ar decide să își închidă în mod ermetic frontiera, ar fi în măsură foarte repede să stopeze cea mai mare parte a veniturilor Statului Islamic. În același timp, Ankara închide ochii și în fața combatanților care ajung în Siria prin teritoriul ei. (...) Este greu de realizat o coaliție împotriva Statului Islamic cu țări care nu vor să îl combată. (...) Potrivit unor estimări, turcii îi bombardează în medie de șapte ori mai mult pe kurzi decât pe combatanții Statului Islamic. (...) Turcia este o bază de plecare pentru atacurile americane contra Statului Islamic, și-a deschis spațiul aerian aparatelor franceze care decolează de pe Charles de Gaulle pentru a bombarda ISIS, dar se ferește serios să grăbească sfârșitul celor pe care putem să-i numim protejații ei“. În sfârșit, rivalitatea strategică cu Rusia în Orientul Mijlociu și Apropiat adaugă un element care complică relațiile Ankarei cu Uniunea Europeană. Recenta inculpare pentru spionaj a directorului cotidianului cu vederi de stânga Cumhuriyet, Can Dündar, și a șefului redacției de la Ankara, Erdem Gül, care riscă 20 de ani de închisoare pentru motivul de a fi publicat fotografii care dovedesc livrările turce de armament pentru combatanții din Siria, pune sub semnul întrebării dacă Turcia este astăzi parte a soluției căutate de Uniunea Europeană în Orient.
Toate aceste probleme ne arată o țară care oscilează între dorința de a fi un partener al comunității euro-atlantice, un membru influent al Uniunii Europene și proiectele sale de a se afirma ca putere regională majoră și a deveni ea însăși centrul unui sistem supranațional. Mutațiile pe care le înregistrează această mare țară ar trebui să dicteze Uniunii Europene integrarea Balcanilor de Vest și, mai ales, întărirea statelor aflate în periferia sud-est europeană (Grecia, Bulgaria și România) prin relansarea economică, întărirea statului de drept și oprirea declinului demografic (Parag Khanna folosește termenul Istanbulgaria, pentru a defini transformarea țării de la sud de Dunăre într-o adevărată periferie a metropolei de pe Bosfor).