De același autor
Probabil că România se va trezi din somnolență în momentul în care va fi limpede că lipsa de acțiune în ceea ce privește viitoarele răsturnări demografice, care produc noi clivaje la nivelul UE, nu este oportună.
Ce au în comun gestiunea dezastruoasă a crizei migranților, a monedei unice și eșecul Europei Occidentale în prevenirea naționalismului toxic, responsabil de distrugerea fostei Iugoslavii în 1990? Toate arată faptul că Uniunea Europeană e o instituție mediocră, atunci când vine vorba despre anticiparea și evitarea problemelor, gestionarea crizelor reale și aplicarea propriilor valori de solidaritate paneuropeană, așa cum popoarele Iugoslaviei au descoperit pe propria piele în urmă cu 25 de ani.
Dar erorile continuă să se acumuleze, pentru că niciun lider nu și-a văzut cariera distrusă de astfel de eșecuri. UE își insularizează procesul de luare a deciziilor în raport cu cetățenii europeni. Ei nu mai reprezintă un factor care trebuie luat în calcul înainte de adoptarea marilor decizii. Este puțin probabil că Angela Merkel s-a gândit la cum va reacționa electoratul din Franconia și Bremen față de politica sa impulsivă de a-i invita pe refugiați (și pe mulți alții care se pretind refugiați) în țară, în absența infrastructurii capabile să îi absoarbă.
Și, cum a devenit puțin probabil ca ea să participe la viitoarele alegeri pentru a cere electoratului german peste doi ani un al patrulea mandat, d-na Merkel se comportă ca avocatul radical al unei lumi fără frontiere teritoriale, fără economii naționale sau forțe armate interne. Cu alte cuvinte, este promotorul evanghelic al stângii - liberale, ecologiste și contra-culturale -, precum și al forțelor corporatiste capitaliste care visează la crearea unei singure ordini globale: din perspectiva lor, această lume capitalistă, postcapitalistă și anticapitalistă va fi, în mod unic, progresistă.
Consensul corect politic
Mogulii capitaliști și alternativa verde sunt în consens pe un mare subiect: societățile coagulate în jurul loialităților și intereselor naționale nu ar trebui să facă parte din noua ordine globală. Tocmai de aceea sunt percepute cu atâta ostilitate la Berlin preocupările multora dintre est-europeni față de menținerea tradițiilor naționale bazate pe religie și limbă, pe fondul altor încercări imperiale de a le eradica.
Din nefericire, Merkel nu este singurul lider care suferă de un complex de tip Mesia, care o convinge că poate renunța la orientarea creștin-democrată a partidului său și la modelul consultativ care se presupune că există la nivelul procesului decizional al UE. La conducerea Bisericii Catolice vedem o tipologie similară, care crede în menirea unică de a plasa Biserica în centrul dezbaterii despre schimbările climatice, în timp ce face foarte puțin pentru supraviețuirea creștinilor vânați în Siria și Irak, ale căror biserici sunt distruse.
Papa Francisc și Merkel sunt, de fapt, niște provinciali. Ea nu a ieșit din Germania de Est până la 40 de ani, iar el și-a petrecut cea mai mare parte a vieții într-o Argentină dominată de dictaturi militare și de stânga populistă. Când destinul i-a transformat dintr-o dată în mari jucători pe scena globală, nu a fost nicio surpriză că s-au orientat către agendele aflate la modă în lumea corporatistă sau la nivelul elitelor media și academice ale Europei.
Cancelarul german Angela Merkel şi Papa Francisc
Amândoi sunt ecologiști, promotori înfocați ai multiculturalismului, în ciuda devastării pe care o creează în diverse părți ale Europei, și indiferenți în fața rolului Rusiei ca putere interesată de coagularea unui pol global al forțelor autoritare. Pentru a-și găsi locul în această Europă inocentă și parohială, unde prădători din imediata vecinătate îi dau târcoale, Papa și Merkel au adoptat cele mai la modă principii ale corectitudinii politice. Astăzi, Papa visează să-și transforme biserica într-o congregație protestantă liberală, cu biserici naționale și regionale aflate într-o comuniune flexibilă cu Roma.
Desigur, efectul ultim al unor astfel de personalități care se simt predestinate să conteste ortodoxia instituțiilor care le-au produs ar putea produce schisme majore în interiorul acestor instituții. Nu există nicio lege de fier care să spună că Biserica Catolică este imună la fisurile care au slăbit protestantismul european, nici că Germania va rămâne o țară stabilă și consensuală, în cazul în care multe dintre comunitățile germane vor fi copleșite de imigranți cu alte valori, care se dovedesc imposibil de integrat.
Complexul puterii unilaterale
Când era ministru de Externe al Poloniei, în 2011, Radek Sikorski pleda pentru o Germanie care să renunțe la prudență, asumându-și un rol central în afacerile europene. Mă întreb dacă mai crede că asta ar fi o idee la fel de bună acum, când vede rezultatele activismului german sau cel puțin inițiativele lui Merkel. Germania acționează unilateral, pretinzând o autoritate morală superioară, dar uitând de consecințele produse de o atitudine similară în epocile anterioare.
În dosarul migrației, dar și al accelerării negocierilor privind statutul de membru al Turciei în UE, Merkel adoptă poziții care în mod clar afectează alte state europene. Reputația Germaniei, de chibzuință și pragmatism, a primit o lovitură din care cu greu va mai putea să-și revină. Cel mai probabil, improvizația va continua, fiind consecința tendințelor unui autocrat care, pe model Ceaușescu, este convins de absența unui potențial succesor cu idei diferite de ale sale în partidul său.
Grupul statelor de la Vișegrad rămâne însă ferm în faţa insistenței cancelarului Merkel de a impune cote obligatorii pentru refugiați, pentru a face față politicii unilaterale a ușilor deschise. Clivajul Nord-Sud, apărut în UE pe fondul eurocrizei și gestionat în favoarea Germaniei, a fost urmat de un altul, care plasează Germania împotriva majorității noilor state membre. Balticilor le este teamă să înfrunte Germania în mod direct, pentru că știu că puține lacrimi vor fi vărsate în Germania dacă Vladimir Putin ar face vreo mișcare împotriva lor.
După alegeri, este foarte probabil că și noii lideri de la Varșovia se vor alătura guvernelor de la Bratislava, Budapesta și Praga, insistând ca UE să meargă înainte pe baza intereselor naționale comune, devenind mai mult decât un simplu instrument pentru incoerenta axă franco-germană care a condus UE timp de câteva decenii. Grupul de la Vișegrad are încă memoria vremurilor în care Moscova era centrul puterii sovietice și decizii dăunătoare le erau impuse fără vreo consultare. Poate că pot fi iertați pentru sentimentul lor de déjà vu.
România somnolentă
Este greu de crezut (cel puțin la suprafață) că România era odată unul dintre sateliții rebeli ai epocii sovietice. În zilele noastre, pare că se află într-un somn adânc, în timp ce actorii majori ai UE iau decizii cu impact asupra stabilității locale.
Klaus Iohannis este prins între CSAT și propriile sale conexiuni germane, care sunt în principal în rândul social-democraților. Din moment ce viziunea sa asupra celor mai multe dosare externe este încă necristalizată, nu este deloc surprinzător că s-a alăturat aparatului care gestionează problemele de apărare și securitate, respingând atitudinea germană în privința cotelor obligatorii.
Nu este deloc surprinzător că Victor Ponta a intuit o oportunitate politică, denunțând respingerea cotelor ca fiind o eroare. Nu are niciun atașament față de reglementările care limitează oportunițătile rentiere ale elitelor politice postcomuniste. Dar în acest moment este șansa lui de a arăta că poate să joace rolul premierului UE progresist, deși contextual mai lansează atacuri etnocentrice împotriva Ungariei. Este ghidat în mod esențial de propria sa supraviețuire. Nu există niciun fundament conceptual în privința interesului național care să-l ghideze pe Ponta. Într-adevăr, este gata să folosească teritoriul național în avantajul său, ca și cum ar fi proprietatea sa.
Promovarea cinică a propiilor interese înaintea României a fost demonstrată în iulie, când a acceptat cererea autorităților de stat turce de a construi o moschee gigantică în nordul Bucureștiului. Se afla în convalescență la Istanbul, iar puterea sa părea să fie pe sfârșite, pe măsură ce justiția se apropia tot mai mult de el. Presa a rămas în bună măsură dezinteresată de subiect, deși jurnaliștii care cunosc contextul istoric ar fi trebuit să știe că ridicarea unui centru religios atât de mare și de strategic plasat, precum se dorește acesta în Sud-Estul Europei, va avea și consecințe politice.
Dar câteva lucruri pot fi extrase din acest episod trecut cu vederea în povestea lui Ponta. I-a permis să consolideze relații foarte bune cu un autocrat precum Recep Tayyip Erdoğan, cel care se opune orientării occidentale a Turciei și care este dornic să se amestece în conflictele din Orientul Mijlociu.
În trecut, PSD a beneficiat de legăturile foarte apropiate cu diverse cercuri de afaceri din Orientul Mijlociu, din Liban până la statele Golfului. Așadar, de ce a ajuns Ponta la concluzia că trebuie să atragă proeminenți actori religioși din regiune? Pentru el nici nu contează faptul că moscheea propusă este mult prea mare pentru populația musulmană locală. Mai degrabă, aceasta poate să devină un magnet pentru musulmanii bogați, pioși și chiar radicali din diferite state care sunt bucuroase să transforme Bucureștiul într-un nou centru european de influență islamică.
Paradoxal, Merkel pare să meargă pe aceeași linie cu Ponta. A negociat direct cu Erdoğan în numele întregii Uniuni. A oferit accesul a 75 de milioane de turci la spațiul Schengen, Turcia salvând-o în schimb de nebunia propriei sale atitudini promigrație. Dacă Turcia ia măsuri pentru reducerea valului de migranți care ajung în Europa Centrală, aceasta nu doar va beneficia de mulți bani europeni, dar, în cele din urmă, chiar statutul de membru poate să devină o realitate; și toate acestea în ciuda încarcerării și tratamentului dur la care sunt supuși sute de jurnaliști.
Este puțin probabil ca atentatul de la Ankara din 10 octombrie, foarte posibil săvârșit de ISIS, să-i fi generat lui Ponta îndoieli în legătură cu proiectul moscheei. În ciuda prezenței extinse a serviciilor de informații, România este o țară mult prea slabă, din perspectiva securității, pentru a putea să preîntâmpine dezvoltarea radicalilor islamiști la adăpostul moscheei. Iar președintele Iohannis este mult prea timid pentru a contesta ortodoxismul multicultural pervers al Europei, spunând Ankarei că moscheea este planificată într-un loc și într-un moment nepotrivit și că trebuie abandonată ca o ciudăţenie a unui politician cu foarte puține idei bune. Însă declarația sa evazivă de la summit-ul UE din 15 octombrie ne arată că nu el este liderul european care să îi spună lui Merkel să pună capăt acestui nonsens periculos.
Probabil că România se va trezi din somnolență în momentul în care va fi limpede că lipsa de acțiune în ceea ce privește viitoarele răsturnări demografice, care produc noi clivaje la nivelul UE, nu este oportună. În cazul în care România eșuează să-și contureze o poziție specifică fundamentată pe interesul național și pe nevoile Europei pe termen lung, influențând dezbaterile la cel mai înalt nivel de pe continent, rezultatul poate fi unul costisitor. Din păcate, UE nu diferă de alte sisteme politice din trecutul Europei continentale care au exploatat și înghițit statele care au eşuat în a-și enunța și apăra interesul național.
Și totuși, cum ar trebui România să influențeze mai bine dezbaterea legată de dreptul elitelor politice și economice din statele nucleu ale UE de a determina soarta demografică a continentului? Ar trebui România să se alăture opoziției militante antigermane a țărilor de la Vișegrad? În opinia mea, acest lucru ar fi o greșeală, pentru că România este mai slabă decât ele. Depinde într-o mai mare măsură decât acestea de relațiile bune cu Statele Unite, iar memoria exceselor ultranaționaliste ale anilor ’90 nu a fost uitată. Traian Băsescu, în particular, ar trebui să reflecteze asupra întelepciunii asumării unei atitudini populiste asupra migrației ca rețetă electorală.
Nu sunt convins că beneficiile pentru PMP vor fi mai mari decât prejudiciul adus reputației sale care, în 2014, ajunsese la un nivel destul de înalt în restul Europei.
Înainte de toate, este necesară o dezbatere despre pașii care trebuie adoptați de către țările individuale și de către agențiile cheie ale UE, pentru a preveni ca Europa să se transforme într-o nouă zonă de conflict cronic. România și celelalte state postcomuniste aduc perspective utile pe fondul zbuciumatei lor istorii recente. Discuții constructive și foarte directe trebuiau de mult să se întâmple. În absența lor, lideri precum Angela Merkel vor presupune că nu există nici un impediment în calea promovării unor proiecte la fel de iraționale precum cele adoptate în epoca Ceaușescu în anii ‘80.
Cartea lui Tom Gallagher, Scotland Now: A Warning to the World, va apărea în decembrie, la Scotview Publications.
Traducere şi adaptare de OCTAVIAN MANEA