De același autor
Închipuiți-vă una dintre acele nave colosale, prin proiect și construcție, nescufundabile. Închipuiți-vă că, totuși, nava e lovită și perforată din toate părțile. În sfârșit, închipuiți-vă că ofițerii superiori adună lumea pe punte și citesc un raport asupra evoluțiilor posibile: nava plutește, nava plutește într-o rână, nava plutește dacă pune pasagerii de clasa a II-a în bărci separate, nava stinge motoarele sau nava câștigă viteză după ce ofițerii împart vâsle pasagerilor. Cu asta, se cheamă că ați citit Cartea Albă asupra Viitorului Europei, prezentată Parlamentului European de Jean-Claude Juncker, președintele Comisiei Europene.
Cele cinci scenarii prezentate de Juncker descriu cinci Europe plauzibile. Așadar, viitoarea Europă va fi: 1) aceeași, dar mai atentă la frontiere și apărare; 2) redusă la Piața Unică, adică pusă pe colaborări pragmatice între statele membre și lipsită de regulament comun; 3) etajată, cu statele cuminți la parter și cu statele harnice și ambițioase la etaj; 4) concentrată pe câteva teme urgente (terorism, frontiere) și indiferentă la rest; sau 5) pusă pe fapte mari sub comandă unică, adică un stat federal care decide pentru toți și nu pleacă urechea la scâncete interne. Nu e clar de ce lista se oprește aici și nu include un 6) sau un 10) cu elemente extrase și recombinate din 2) și 4). Cu alte cuvinte, lista lui Juncker e arborată într-o expoziție, nu într-o sală de operații. Timpul nu presează și soluțiile imediate nu contează. În mod evident, documentul a fost elaborat de un grup select și impermeabil la vulgaritatea unei istorii care s-a apucat de murdării. Comisia Europeană crede că e timp berechet de meditat și că lumea din jur e dispusă să aștepte momentul în care Europa se va decide, în sfârșit, asupra căii de urmat.
Cum niciun pedagog nu intră în clasă fără elevi favoriți și niciun orator nu vorbește fără agendă, nici Comisia Europeană nu e străină de preferințe reale. Din cinci scenarii, unul singur e imediat executabil. Scenariul 3, în care UE se retrage pe ascuns și lasă nucleul occidental să facă bilanțul, pe caractere și aptitudini. Ședința stabilește că statele Vestului sunt o avangardă novatoare, iar statele Estului nu fac față, drept care se aleg cu o diplomă de consolare și primesc statutul de parteneri secundari. Ulterior, instituțiile europene se restrâng. Nucleul occidental decide. Estul privește. Solidaritatea europeană e înrămată și cărată în depozit.
Consecințele? În lipsa asumării occidentale, România, de pildă, rămâne o chestiune de interes românesc și vocație rusească. Problema acestui scenariu e tocmai probabilitatea. Căci, spre deosebire de fanteziile docte care compun celelalte scenarii, ideea unei Europe cu două viteze nu e literatură de anticipație. Scenariul separării pe etaje e singura variantă menționată deschis sau sugerată subtil, de mulți ani încoace. Vechea ruptură Vest-Est nu s-a resorbit niciodată. În aproape 30 de ani de viață comună, statele vestice au continuat să se simtă diferite și, mai ales, structural superioare statelor ezitant-liberale ale Estului. Prin urmare, din cinci zaruri aruncate pe masă, unul anume a fost pregătit dinainte și se va rostogoli cu fața câștigătoare în sus.
Fiindcă am ajuns aici, în acest punct fracturat și inferior, e cazul să înlăturăm zarurile de pe masă și să dăm cărțile pe față. Uniunea Europeană demonstrează o uluitoare nechibzuință istorică. Ce înseamnă asta? Înseamnă că trebuie să pornim de la chiar numele Cărții Albe care vorbește de Viitorul Europei. Și mai înseamnă că Europa de care se îngrijește UE e ceva mult mai complicat decât crede UE.
Europa postbelică e rezultatul unui proiect anglo-american în care UE e rezultatul, și nu inițiatorul. După victoria din 1945, aliații au căutat formula de a pune capăt maniei hegemonice a continentului (un stat domină Europa). Soluția a fost, în trepte și denominații succesive, ceva ce numim azi UE. Prosperitatea economică și liberalismul politic au înflorit în interiorul acestui proiect, dar numai după impulsul primordial al Planului Marshall și sub protecție militară americană.
După 1990, odată amenințarea sovietică (aparent) dizolvată, UE a dezvoltat o febră strategică din care au crescut ideea Statului Uniune și moneda europeană unică. Dar UE nu a avut decât o contribuție simbolică la transformarea din 1990. Eliberarea Estului a fost rezultatul unei partide jucate și câștigate de Statele Unite în fața URSS. UE a cooptat, generos, Estul în 2004-2007, dar, după numai 10 ani, lucrează, de fapt, la o soluție care pune cadoul înapoi, în cutie.
E o eroare formidabilă care ne spune că UE nu poate formula o strategie de mare putere. Nu e surprinzător. UE se împiedică tocmai pentru că încearcă o politică pentru care nu e croită. Istoria spune că UE nu și-a cucerit suveranitatea, ci a primit-o, după 1945. Această împrejurare genetică explică de ce anume desenele strategice ale Raportului Juncker sunt atât de nereușite. O eventuală îndepărtare a Estului ar grăbi un deznodământ tragic. Cu Estul la subsol, Vestul va cuceri etajul de la care se va arunca neîntârziat. Știm asta pentru că eroarea pe direcția Est e a doua decizie catastrofală. UE a lăsat Marea Britanie să plece și a dovedit, astfel, că nu înțelege sau a uitat cum s-a născut și pe ce stă adevărata ordine europeană. Restul e o operă birocratică în cinci scenarii, născută și sortită să-și trăiască viitorul în același loc: la arhivă.