Deschideți ușile sălilor de clasă, domnule ministru!

Tunegaru Cristina 10.12.2015
SHARE 3

De același autor

Inițiativa de a reforma curicula, programele școlare, respectiv manualele, nu poate fi decât lăudabilă, în măsura în care acestea vor fi scuturate de multe informații și se vor concentra pe formarea de aptitudini, deprinderi reale și pe dezvoltarea capacității copiilor de a operaționaliza, de a lucra cu diverse informații. Pentru că elevul de clasa a V-a are mai puțină nevoie de a ști cazurile substantivului sau modurile și timpurile verbului și mai multă nevoie de a construi propoziții clare prin care să transmită un mesaj, oricare ar fi acesta.

 

Însă domnul ministru trebuie să țină cont și de alte aspecte, esențiale în îmbunătățirea educației. Este adevărat că sistemul trebuie regândit pornind de la beneficiarii educației, înspre realizatorii acesteia. Înainte de a schimba programele școlare și de a porni la un drum lung al schimbării conținuturilor, trebuie să acceptăm o schimbare de viziune: actul didactic trebuie să fie desecretizat.

 

Voi semnala câteva dintre punctele asupra cărora cred că trebuie să se îndrepre refacerea sistemului:

 

  • Lipsa de motivare a profesorilor și lipsa de evaluare a cadrelor didactice.  Nu este nevoie de un master didactic, domnule ministru. Profesorii știu foarte bine ce ar trebui să se întâmple în timpul orei de curs, suntem foarte buni la chestiunile teoretice. Problema este că profesorii nu sunt stimulați să aplice toate aceste cunoștințe de didactică modernă. Este nevoie de instrumente prin care actul didactic să fie evaluat. În condițiile actuale, ceea ce se întâmplă în spatele ușii sălii de clasă este aproape necunoscut celorlalți. Cum își ține un profesor ora, ce anume le spune copiilor, cum își structurează demersul didactic, toate acestea trebuie să fie publice, și nu secrete. Instalarea de camere video și microfoane în toate sălile de clasă este necesară. Profesorul trebuie să se știe urmărit și să fie urmărit ca să-și facă treaba  bine întotdeauna. Deschideți ușile sălilor de clasă, domnule ministru, să vedem, să auzim ce se spune și cum se petrece ora de curs!

 

Pentru că am petrecut destul de mult timp în cancelarii știu că profesorii sunt foarte refractari la intruziunea în sălile de clasă, dar o astfel de măsură ar fi extrem de benefică, pentru că ar schimba nu numai comportamentul profesorilor, ci și al elevilor, devenind un mijloc foarte bun de disciplinare.

 

  • Evaluarea profesorilor este astăzi rușinoasă și presupune completarea, la finalul anului școlar, a unei fișe de evaluare și semnarea acesteia de către șeful de catedră pentru obținerea unui calificativ. În rare situații, directorul inspectează profesorul care, la rândul său, se pregătește intens pentru acea oră pentru ca totul să iasă bine. Nu neg priceperea, dăruirea profesorilor, ci militez pentru o evaluare continuă și o transparentizare a actului didactic. Este de neacceptat ca eu, profesor de limba română, să primesc în încadrare clase cu copii de 14 ani care nu sunt capabili să lege două cuvinte într-o propoziție și să o scrie, copii care nu cunosc limba română, copii care nu știu să-și scrie nici măcar numele. Un profesor a fost plătit tocmai pentru a-l învăța pe copilul acela să scrie, însă l-a ignorat și lucrul acesta a trecut neobservat, nesancționat.  

 

  • Acordarea gradației de merit trebuie să se facă urmărindu-se calitatea și succesul actului didactic, și nu acumularea de adeverințe și publicarea de cărți. Profesorul este, înainte de toate, acel angajat care îndrumă elevul în lumea cunoașterii și îl formează. Numai profesorul ai cărui elevi înregistrează evoluții deosebite trebuie recompensat.

 

  • Profesorul trebuie să cadă de pe soclul pe care se află astăzi. Profesorul nu are un statut special, ci este un angajat ca oricare altul, un angajat plătit să-și facă treaba. Ca orice angajat, profesorul trebuie evaluat periodic. Sistemul acesta de castă are efecte nefaste: profesorii nu-și mai dau silința să facă treabă, pentru că „oricum nu sunt sancționați în niciun fel, iar elevii sunt oricum nerecunoscători”. Am ascultat de multe ori cuvintele acestea amare ale cadrelor didactice. Există profesori minunați cu simțul datoriei, dar am cunoscut și colegi care întârzie la clasă 20 de minute, le dau copiilor să lucreze individual pe toată durata orei, pentru că ei au altceva mai bun de făcut sau le dictează, apoi îi ascultă după modelul didacticii vechi pentru că așa e mai ușor.

 

  • Profesorul trebuie să-și asume responsabilitatea actului didactic. Cadrele didactice nu trebuie să aibă libertatea de a renunța la o anumită clasă nedorită pe care să o înmâneze altuia, după ce au eșuat. Elevii unui anumit profesor trebuie să dezvolte într-un an de studiu niște abilități și deprinderi bine evidențiate. Acestea trebuie evaluate la finalul anului școlar și în funcție de rezultate, este apreciat și profesorul.

 

  • Profesorii trebuie redirecționați și către învățământul rural. Situația mai bună a școlilor din mediul urban, posibilitatea măririi veniturilor prin meditații, atrag profesorii buni în școlile din marile orașe. De aceea, se întâmplă ca în anumite zone din țară să nu existe profesori titularizabili, fie pentru că au luat o notă prea mică la examen, fie pentru că sunt necalificați. Atragerea profesorilor în mediul rural se poate face prin acordarea unui spor de rural consistent. 

 

  • Selecția cadrelor didactice nu trebuie să se facă exclusiv centralizat prin inspectoratele școlare. Părinții trebuie implicați în decizia de a alege un profesor sau altul la clasă. Vocea părinților trebuie să fie importantă în evaluarea profesorului, pentru că un profesor bun nu este neapărat acela care a luat o notă bună la titularizare. Este nevoie și de alte calități, priceperi. Școala trebuie să aibă dreptul să-și aleagă profesorii, să-i angajeze, cu sprijinul părinților. Am cunoscut multe școli ai căror copii se tranferau din cauza unui anumit profesor. Părinții nu rămâneau indiferenți, iar școala avea de suferit pentru că nu s-a putut face nimic, de vreme ce profesorul era titular.

 

Din nefericire, oricare dintre soluțiile propuse anterior vor fi văzute drept mișcări ofensive și schimbări majore în logica de funcționare a sistemului și vor fi respinse cu ferocitate de cei mai mulți dintre profesori.

 

Veți avea curajul, domnule ministru, să faceți măcar câțiva pași mici înspre regândirea sistemului, deci plasarea copilului în centrul educației și eliminarea privilegiilor profesorilor?

Comentarii 3

profund-sceptic - 12-12-2015

interesante concepte. Opun prioritizarii Dvs cateva "priors": a. desprinderea scolii de inspectorat, altfel vom avea -indiferent de comuna- aceleasi materii cu aceleasi accente. Las imaginatiei dvs fortata identitatea a unei comune din Apuseni vs Delta, Teleorman vs Bucovina. Nu considerati consillile locale drept imbecili care nu-si cunosc interesul b. desprinderea scolii de dictatura sindicala, altfel nu vom avea adaptarea curriculei decat cu decret NATO, vom evalua profesorii numai prin prisma loialitatii fata de sindicat. c. scoateti calusul din gura parintilor ce fac parte din consiliul scolii, lasati-i sa vorbeasca si pricepeti ce vor sa spuna si poate ca prioritate zero, gasiti regulile dupa care -in unele cazuri- scoala se apropie FIZIC de elev vs cazurile cand elevul se apropie FIZIC de scoala. De ce trebuia spanzurat Funeriu care a propus deplasarea clasei a IX spre rural?

Răspunde

Ionescu - 12-10-2015

Formarea cetatenilor, din primii ani ai vietii lor! Va rog sa accesati: htt://www.wwu.edu/depts/csl/download/CR_guide.pdf Veti descoperi comoara : "A practical Guide for Integrating Civic Responsibility into the Curriculum" Acest ghid este folosit in scolile din SUA, pentru educarea civica a elevilor. Religia nu trebue sa fie inclusa in programul scolar. Sa fie inclusa istoria religiilor mai importante - cele care au influentat dezvoltarea generala a societatii omenesti. Nu, icoanelor in clasele de invatamint! Da, Educatiei Civice, de nezdruncinat, pe viata, da responsabilitatii civice! Prima lectie, repetata mereu, trebue sa fie "cum sa invatati"-metoda de a invata, incepind cu esentialul pe care, apoi,cel ce invata, sa brodeze detatiile, orientate tot timpul pe structura esentiala. Cea mai mica nota trebue sa se dea celui "prins" ca a tocit, ca e papagal, ca nu stie sa desprinda esentialul dintr-un text, ca pune pe prim plan detaliile, ca nu a meditat asupra textului pe care pretinde ca l-a invatat. Stiinta, priceperea de a invata ceva, atit de straina scolii romanesti, trebue sa fie insusita, in primul rand, de profesori, sa fie o conditie eliminatorie a licentierii lor ca educatori, invatatori sau profesori de toate gradele. Daca n-au timp suficient sa predea o lectie, daca n-au spatiu suficient pentru a scrie textul unei lectii (in carti), profesorii trebue, in mod obligatoriu, sa trateze complet esentialul, folosirea economicoasa a detaliilor trebuind sa fie inclusa numai in masura strict necesara intelegerii esentialului. In jurul esentialului trebue sa se construiasca intreaga lectie. Un "esential" bine predat si bine inteles il inarmeaza pe omul-elev cu un instrument pentru a-si construi o cariera, pentru o dezvoltare spirituala trainica si pentru a deveni un cetatean veritabil in tara sa si in intreaga lume, solid ancorat in realitatea vietii, capabil sa discearna deliberat, prin vointa proprie, bine orientat, stapan pe el, demn, celula valoroasa a societatii umane, in deplin acord cu societatile de toate speciile de pe pamant (si cu cea a firelor de iarba, a cateilor,.). Sa generalizam raspandirea stiintei invatarii, a 'filozofiei' invatarii! Materia predata elevilor trebue sa se refere permanent la legatura acesteia cu viata reala, actuala, sa dea convingere elevilor ca invata ceva util. Materiile trebue sa se sprijinereciproc, sa se refere una la alta, maximum posibil, ca in viata reala. Profesorii sa scrie carti de invatamant pentru elevi, nu pentru alti profesori, care sa fie proprii capacitatii de intelegere si interesului elevului, nu ca factor de competitie, dintre profesori.

Răspunde

Iuliu M - 12-10-2015

Parerea mea este sa inchideti si ferestrele si sa stingeti si lumina. Si sa opriti caldura neaparat. Bugetul serviciilor secrete, inca nepermis de scazut in conditiile actuale cand pericolul comunist este masiv si iminent, nu poate creste fara niste economii semnificative in sectoarele mai putin importante ale economiei.

Răspunde

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2025 Revista 22