De același autor
Acțiunile Rusiei în Crimeea și sud-estul Ucrainei au sporit solidaritatea în cadrul NATO și au impulsionat statele membre să consolideze capabilitățile Alianței Nord-Atlantice. De asemenea, au făcut ca România și Polonia, doi cei mai mari membri „tineri“ ai NATO care au aderat după 1999, să-și redefinească pozițiile în cadrul NATO și UE.
Cele două proiecte de colaborare regională
Până de curând, Bucureștiul și Varșovia nu avuseseră prea multe ocazii de a se evidenția în cadrul NATO și UE. Dar cum România se învecinează cu Ucraina, la fel ca și Polonia, care în plus are graniță directă și cu Rusia (cu exclava Kaliningrad), cele două țări au inițiat două proiecte de colaborare regională menite să le consolideze pozițiile: Formatul București (B9) și Inițiativa celor Trei Mări (3SI).
Puțin cunoscută, B9 este o inițiativă de cooperare a statelor „tinere“ ale NATO. A luat ființă la inițiativa președintelui român Klaus Iohannis și a omologului său polonez, Andrzej Duda, în timpul Summit-ului Statelor din Europa Centrală și de Est de la București, din noiembrie 2015. Nouă state - Bulgaria, Cehia, Estonia, Letonia, Lituania, Ungaria, România, Slovacia și Polonia - au decis să dezvolte o relație regională specială de colaborare pentru a sprijini obiectivele NATO de întărire a securității între mările Baltică și Neagră. Inițiativa celor Trei Mări a apărut un an mai târziu, în timpul Forumului de la Dubrovnik din august 2016, atunci când președinta Croației, Kolinda Grabar-Kitarović, împreună cu președintele Poloniei, Andrzej Duda, au propus crearea unei axe Nord-Sud în cadrul UE, cu scopul întăririi cooperării economice în partea centrală și estică a Uniunii. 3SI cuprinde toate țările B9, plus Austria, Croația și Slovenia.
Ambele inițiative au în comun percepția creșterii amenințărilor de securitate regională, mai exact, a agresivității Rusiei președintelui Vladimir Putin. Totuși, până acum, cele două inițiative nu au demonstrat o prea mare importanță geopolitică. În forma actuală, ele nu schimbă cu nimic în principiu structura instituțională a Europei Centrale și de Est și niciuna dintre ele nu s-a bucurat de prea multă susținere și interes din partea liderilor politici occidentali europeni. Doar Washingtonul a arătat public o oarecare susținere pentru cele două inițiative. În noiembrie 2016, adjunctul secretarului general NATO, Rose Gottemoeller, a participat la Summit-ul B9 de la București, în timpul primei sale vizite oficiale într-un stat aliat. Iar în iulie 2017, președintele SUA, Donald Trump, a participat la Summit-ul 3SI de la Varșovia.
Participarea președintelui Trump la Summit-ul de la Varșovia a reușit să facă cunoscută 3SI la nivel internațional, dar și să nască o serie de suspiciuni la Bruxelles că această inițiativă ar putea fi mai degrabă în interesul SUA decât al UE. Mai mulți oficiali germani, printre care și cancelarul Angela Merkel, ar fi de părere că 3SI reprezintă o încercare de divizare a Uniunii Europene și de contrabalansare a Germaniei și Franței în cadrul UE. Iar europarlamentarul croat Ivan Jaković declara chiar că inițiativa servește presupuselor interese ale Washingtonului de slăbire a Europei și de reducere a importanței globale a UE. Într-adevăr, 3SI a luat ființă în contextul rezistenței unor state UE față de presiunea în creștere a Germaniei și Franței pentru aprofundarea integrării europene, pe de o parte, și promovarea politicii America First de către SUA, pe de altă parte.
Opticile Bucureștiului și Varșoviei
Deși polonezii sunt puternic proeuropeni, guvernul ultraconservator actual de la Varșovia demonstrează o preferință mai degrabă pentru relațiile cu Washingtonul decât cu Bruxellesul. În acest context, trebuie amintite divergențele Poloniei cu UE pe chestiunea distribuirii refugiaților și atacurile la adresa independenței justiției, mass-media și a societății civile poloneze. De cealaltă parte, Bucureștiul este un susținător puternic atât al UE, cât și al NATO. Bucureștiul vede în B9 și 3SI mai degrabă instrumente de întărire a legăturilor UE-NATO și a cooperării europene decât platforme de disensiune intraoccidentale.
Prezența României și Poloniei în ambele formule contribuie la întărirea securității frontierei estice atât a UE, cât și a NATO. Ambele state găzduiesc componente ale scutului american antirachetă, infrastructură de comandă și control NATO și ambele au interese strategice directe în vecinătatea estică rezultate din considerente istorice, culturale, lingvistice (Polonia cu Ucraina și Belarus; România cu Republica Moldova).
Bucureștiul și Varșovia par să fi învățat de pe urma competiției inutile dintre Sinergia Mării Negre – proiect lansat în 2008 de România, Bulgaria și Grecia cu scopul dezvoltării cooperării UE cu Armenia, Azerbaidjan, Georgia, Republica Moldova, Rusia, Turcia și Ucraina - și Parteneriatul Estic (PaE) – o inițiativă polono-suedeză care-și propune să aducă Armenia, Azerbaidjan, Belarus, Georgia, Republica Moldova și Ucraina mai aproape de UE, fără a le oferi însă perspective de aderare. În cele din urmă, Sinergia a pierdut din importanță și România a început să arate o susținere mai clară pentru PaE. În cazul B9 și 3SI, Bucureștiul și Varșovia au colaborat de la început la consolidarea frontierei estice a UE și NATO.
O nouă misiune
Totuși, în forma actuală, B9 și 3SI contribuie doar marginal la întărirea stabilității, securității și prosperității Europei Centrale și de Est. În același timp, rămâne de văzut ce poate furniza B9 în materie de securitate regională în plus față de garanțiile, acțiunile și resursele NATO care sunt deja prezente în statele membre central și est-europene. Fără o misiune, B9 și 3SI ar putea rămâne simple „cluburi de socializare“, fără un impact recunoscut, antagonizând chiar statele europene care nu sunt incluse în aceste inițiative.
În acest context, inițiativele B9 și 3SI ar trebui să includă și Georgia, Republica Moldova și Ucraina. În perioada 2014-2017, cei trei parteneri estici și UE au ratificat acorduri de asociere complexe care cuprind nu doar clauze economice, dar și obligații reciproce de politică externă și de securitate, care vor alinia treptat țările asociate cu țările membre UE. Prin includerea celor trei state ale Parteneriatului Estic ar deveni clar pentru cetățenii ambelor inițiative, cât și pentru instituțiile centrale UE și NATO, motivul pentru care au fost create B9 și 3SI și care este scopul lor. Cele două inițiative ar căpăta niște sarcini clar definite, distincte și importante: să întărească dimensiunea estică a Politicii Europene de Vecinătate și să susțină implementarea acordurilor de asociere cu UE.
Motoare ale integrării euro-atlantice
Mai presus de toate, 3SI și B9 ar putea avea o contribuție semnificativă la dezvoltarea și securitatea statelor post-sovietice care sunt deja apropiate de UE, dar care vor rămâne în viitorul apropiat în zona gri a Europei și, în consecință, vor fi expuse la riscuri și provocări dificile. Atât în termeni practici, cât și simbolici, cele două inițiative ar putea deveni motoare ale integrării euro-atlantice pentru cei trei parteneri estici, ar da procesului lor de asociere o substanță politică și economică și le-ar ajuta să-și pregătească o posibilă viitoare integrare în UE și NATO. Totodată, ar transmite Moscovei că statele membre în 3SI și B9 împărtășesc interese comune cu Ucraina, Republica Moldova și Georgia și că stabilitatea, securitatea și prosperitatea acestor state post-sovietice sunt importante pentru întreaga regiune central și est-europeană. Consolidarea rezilienței naționale a Georgei, Republicii Moldova și Ucrainei este în interesul geopolitic al Flancului Estic. Cu cât devin mai puternice și mai stabile cele trei țări ale Parteneriatului Estic, cu atât va fi mai întărită și securitatea națională a României, Poloniei și a celorlalți particpanți la B9 și 3SI.
Până în prezent, nu s-a discutat public despre extinderea estică a B9 și 3SI. Este posibil să existe decidenți politici importanți în cadrul B9 și 3SI care ar fi reticienți. Ar fi nevoie de o dezbatere amplă promovată de actori politici din Georgia, Republica Moldova și Ucraina, precum și de susținătorii lor din ambele inițiative pentru a promova agenda de extindere. Organizațiile occidentale și guvernele central și est-europene ar trebui să ajungă la o înțelegere că o asemenea restructurare a geopoliticii post-sovietice este utilă și de interes pentru toate părțile implicate. În acel moment, B9 și 3SI ar putea umple treptat golul de securitate din zona gri din estul Europei.
(O versiune anterioară a acestui articol a fost publicată în revista Foreign Affairs.)
VASILE ROTARU este cercetător la Departamentul de Relații Internaționale și Integrare Europeană în cadrul SNSPA, București.
ANDREAS UMLAND este cercetător la Institutul pentru Cooperare Euro-Atlantică din Kiev.