VEHMED – la început de drum

Rodica Palade | 23.11.2010

Pe aceeași temă

17 noiembrie 2010: o dimineaţă blajină de toamnă tîrzie care te îndeamnă mai mult la hoinăreală prin parcurile arămii, cînd eşti student, decît să stai la şcoală şi să asculţi prelegeri sau să asişti la prezentări de proiecte. Cu atît mai uimiţi, dar şi încîntaţi am fost, noi, adulţii, coordonatori şi experţi, descoperind amfiteatrul, plin ochi, de la etajul III al Universităţii Hyperion, în acea zi. Era ziua prezentării proiectului VEHMED – Vehicule media pentru formarea abilităţilor practice, televiziuni şi ziare,  operate de studenţi pentru studenţi; un proiect cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013 “Investeşte în oameni!”, la articularea căruia echipa AUR, coordonată de Ioana Mănăilă, lucrează de aproape un an.

Un proiect generos, de aproape cinci milioane de euro, derulat pe trei ani, în folosul a patru sute de studenţi, care vor avea astfel şansa de a se insera mult mai uşor în companiile de media, după terminarea studiilor. Aşadar, momentul implementării lui a sosit şi, după o conferinţă de presă de prezentare (în octombrie), iată echipa de la Bucureşti-Ilfov la treabă. Pentru că, trebuie amintit că proiectul VEHMED include înca două axe de desfăşurare, la Universitatea Danubius din Galaţi si Babeş- Bolyai din Cluj.

Pe ecranul de deasupra catedrei se succed descrieri ale fazelor proiectului, obiective, grupuri ţintă, valoarea adăugată etc., în limbajul clasic de acum al redactării documentelor de acest gen. Tocmai de aceea, ulterior prezentării, doi dintre partenerii de proiect, Rodica Palade (Revista 22) şi Cezar Ion (Asociaţia Jurnaliştilor din România), oameni care fac efectiv presă, “traduc” studenţilor substanţa proiectului la care au fost chemaţi să participe. Căci VEHMED îşi propune să treacă dincolo de ceea ce studenţii pot dobîndi prin practica inclusă în mod obişnuit de programa şcolară (universitară), atunci cînd, trecători printr-o redacţie, prind sau nu cîte ceva din tainele meseriei, în forfota cotidiană a ziariştilor consacraţi, terorizaţi de exclusivitate şi de deadline.

Adică, prin VEHMED, şi aşa se ajunge la “traducerea” a ceea ce cu puţin timp înainte le fusese prezentat studenţilor ca “valoare adăugată” vor fi simulate intreprinderi de presă, ministudiouri TV şi redacţii de ziare, în care participanţii îşi vor putea dezvolta abilităţile practice, obţinînd o primă experienţă profesională, într-un cadru de lucru asistat, dar într-un mediu real, cu sarcina, dar şi satisfacţia de a produce un “obiect” real, emisiune tv sau publicaţie scrisă. Studenţii selectaţi cu această ocazie în proiectul VEHMED, vor juca rînd pe rînd rolul de reporter, prezentator, redactor etc., avînd posibilitatea de a parcurge astfel principalele etape ale realizării produselor media, cu implicare directă în toate procesele succesive cerute de industria de presă: culegere de informaţii, prelucrare, prezentare.

“Pînă veţi ajunge vedete media” – le spune studenţilor ironic-tandru profesoara Alexandra Săraru, completată de Bogdan Gamaleţ, şi el profesor la Hyperion – “veţi învăţa munca în echipă”; “teroarea a ceea ce în presă înseamnă deadline” – adaugă Cezar Ion, “şi veţi învăţa ce gravitate enormă atrage după sine propria greşeală” – le atrage atenţia Rodica Palade. Studenţii privesc curioşi, deocamdată, nu-i priveşte niciun deadline, nicio echipă şi nicio greşeală.  Aflaţi în primii ani de studiu la Jurnalism, ei trăiesc încă în spaţiul securizant al şcolii şi al familiei, responsabilitatea şi etica cerute de meseria de jurnalist pentru care se pregătesc sunt încă departe, aşa că le ramîne să se copilărească, punînd întrebări aiurea dar care li se par al naibii de provocatoare sau interesîndu-se de ceea ce li s-a părut cel mai atractiv din proiect: schimbul de experienţă în Franţa, cu durata de patru zile, care va cuprinde vizitarea unor studiouri tv, a unor redacţii de ziare, întîlniri şi discuţii cu jurnalişti din oraşul de pe malurile Senei.

Prin VEHMED, studenţii vor avea şi posibilitatea de a se întîlni cu angajatori din industria media (televiziuni şi presă scrisă), în cadrul unor sesiuni de dezbateri, vor afla care sunt “tainele” unui CV de succes, cu ce atuuri trebuie să se prezinte la un interviu de angajare, în fine, se vor întîlni şi vor discuta direct cu reprezentanţi ai diferitelor organizaţii şi instituţii care reglementează şi infuenţează exercitarea profesiei de jurnalist – asociaţii profesionale, organizaţii patronale, sindicate etc.

Aflat la început de drum, proiectul VEHMED i-a reunit în această primă etapă, de selecţie, pe studenţi, ca beneficiari, şi pe cei care îi vor pilota cu tact, pe parcursul a trei ani, stabilindu-se o relaţie caldă, de comunicare deschisă, atît de necesară lucrului în comun.

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22