Pe aceeași temă
Proiectul VEHMED este un proiect innovator, cofinantat de Fondul Social European prin Programul Operational Sectorial de Dezvoltarea Resurrselor Umane 2007-20013, prin constructia unor vehicule speciale pentru formarea abilitatilor practice ale studentilor jurnalisti. Proiectul este orientat spre student si nu spre procesul de practica si furnizeaza servicii intr-o abordare integrata unui numar de 400 de studenti.
Problema centrala adresata de proiect este reflectata de faptul ca activitatile din sistemul educational, care ar trebui sa conduca la crearea abilitatilor (ex. laboratoare), sunt foarte greu de pus in practica in acest domeniu (datorita investitiilor ridicate) sau desfasurate in mod formal sau avand un impact limitat (practica studentilor in anumite companii media, in special datorita faptului ca societatile nu risca sa delege sarcini reale catre studenti deoarece le poate afecta semnificativ functionalitatea prin anumite greseli ce pot apare).
Astfel, obiectivul general al proiectului este de a imbunatati capacitatea de a-si gasi un loc de a 400 de studenti care studieaza jurnalismul din regiunile Nord-Vest, Sud Est si Bucuresti-Ilfov prin crearea unui mediu real in care ei sa-si dezvolte abilitatile practice si sa-si asigure o minima experienta profesionala competitiva pentru piata muncii. Proiectul are patru obiective specifice, la nivelul celor 400 de studenti din regiunile Bucuresti-Ilfov, Nord-Vest si Sud-Est: Primul obiectiv este de a creste gradul de intelegere de catre cei 400 de studenti, a contextului in care acestia vor lucra.
In acest sens, proiectul va facilita intalniri ale studentilor cu autoritati/organizatii de reglementare/reprezentare care protejeaza drepturile sau monitorizeaza obligatiile jurnalistilor, cu angajatori si reprezentanti ai diferitelor institutii media. Al doilea obiectiv este de a facilita practicarea profesiei de jurnalist intr-un mediu real de catre cei 400 de studenti. In acest sens, proiectul creaza trei ministudiouri TV pentru emisie on-line si asigura resursele necesare pentru productia a trei ziare locale.Aceste vehicule media se vor dezvolta in cadrul unor intreprinderi simulate si vor fi operate de studenti pentru studenti.
Al treilea obiectiv este de a transfera catre cei 400 studenti un know-how relevant privind practicile si experientele de succes in profesia de jurnalist in Romania si Franta. In vederea realizarii acestui obiectiv, proiectul va organiza sesiuni de dezbateri si informare cu jurnalisti consacrati din cele doua tari, precum si un schimb de experienta la diferite studiouri TV si redactii de ziare din Franta pentru 60 de studenti care au obtinut performante deosebite in procesul de formare.
Al patrulea obiectiv al proiectului este de a asigura o imbunatatire a capacitatii de a promovare a competentelor si abilitatilor profesionale a celor 400 studenti. In acest sens, proiectul asigura sesiuni de orientare profesionala personalizate in raport cu cerintele specifice ale pietei muncii, dezvolta instrumente de promovare si faciliteaza contacte cu diferiti angajatori.
In conditiile in care tot mai multe fime disponibilizeaza angajati experimentati, sansa tinerilor absolventi de a se angaja devine tot mai mica. Concedieri masive se regasesc in mai toate institutiile importante de media. In ciuda experientei, jurnalistii concediati de criza isi cauta fara succes un loc de munca, iar o parte dintre ei s-au orientat catre bloguri, in incercarea de a face din acestea o sursa de venit. Sunt persoane cu peste 15 ani de experienta concediati care nu isi gasesc locuri de munca iar acesti profesionisti vor concura cu tinerii absolventi fara experienta.
Anumiti jurnalisti concediati si-au dezvoltat mici afaceri ce freelanceri, o mare parte dintre ei prin intermediul internetului. In acest context, sansa absolventilor jurnalisti fara o experienta minima relevanta de a-si gasi un loc de munca in domeniu este aproape nula. Nici stagiile de practica uzuale nu mai pot reprezenta in prezent alternative viabile pentru construirea unei experiente competitive. Chiar in cazul in care exista, stagiile de practica au un rol formal sau reprezinta situatii in care studentul priveste ce se intampla fara a avea posibilitatea exercitatii efective a atributiilor. Pe de alta parte, in contextul crizei economice, reducerea costurilor ca obiectiv de supravietuire scade masiv interesul firmelor pentru a asigura stagii de practice, reale, in care tinerii studenti sa aplice cunostintele acumulate.
Pentru angajator, stagiul de practica reprezinta un stres, o perturbare a activitatii si o alocare de resurse (indrumatori) de la activitatea curenta catre proiectul de stagiu. Acest lucru se datoreaza faptului ca in acest mediu companiile sunt orientate spre supravietuire si nu spre dezvoltarea pe termen lung. De aceea proiectul VEHMED urmareste sa combata aceste probleme urgente si curente ale tinerilor studenti, construind vehicule media (televizuni operate de studenti si ziare operate de studenti) care sa faciliteze in mod real dezvoltarea abilitatilor practice ale studentilor, in acelasi timp stimulandu-le creativitatea si chiar oferindu-le idei si contacte pentru initierea unor afaceri sau viitoare colaborari dupa finalizarea facultatii.
Pentru grupul tinta, proiectul prin obiectivele sale contribuie la obtinerea unor beneficii variate:
- asigura formarea abilitatilor practice necesare pentru exercitarea profesiei de jurnalist si mai ales a unei minime experiente care sa fie competitiva pe piata muncii;
- asigura crearea unui portofoliu profesional (proiecte ce incorporeaza articole, emisiuni, etc.)
- asigura o intelegere a standardelor si elementelor de referinta la care se pot raporta studentii;
- asigura o crestere a gradului de socializare in mediul profesional si o dezvoltare a abilitatilor de comunicare etc.;
- sprijina studentul in descoperirea punctele tari si slabe, profesionale;
- sustine prezentarea in CV a unei activitati profesionale care ii poate asigura o minima competitivitate in raport cu alte persoane cu experienta aflate in cautarea unui loc de munca.
- asigura cunoasterea mediului in care vor activa pe piata muncii; Activitatile proiectului,
- prin facilitatea interactiunii cu diferiti angajatori din audiovizual si presa scrisa din Romania si Franta, cu diferiti jurnalisti consacrati si a unor experti,
- prin facilitarea exercitarii atributiilor reale pe diferite posturi in cadrului unei televiziuni sau a unei redactii
- prin orientarea si consilierea profesionala in corelatie cu cerintele identificate ale industriei media.
- prin evaluarea profesionala a modului in care studentul a pus in practica cunostintele profesionale prin filmarea proceselor si analiza lor,
- prin crearea de instrumente de promovare a studentilor (pagini web dedicate cu prezentarea produselor/rezultatelor obtinute de catre acestia),
- prin identificarea practicilor europene la diferite institutii media de renume din Franta, contribuie la obtinerea beneficiilor mentionate mai sus in corelatie cu nevoile profesionale ale studentilor.
Desi proiectul este inovativ la nivelul Romaniei, modelul a inceput sa fie utilizat pe larg in tarile ale Uniunii Europene. De exemplu in Marea Britanie, exista o asociatie nationala a televiziunilor operate de studenti, formata din aproximativ 30 de astfel de televiziuni. Valoarea adaugata a proiectului este determinata atat de noutatea vehiculelor media ce vor fi dezvoltate, de beneficiile multiple obtinute prin proiect precum si de caracterul integrat al serviciilor oferite - networking, consiliere si orientare profesionala, promovare personala si dezvoltare de abilitati in mediu real – punand in centrul atentiei studentul si nu procesul de practica. Fara finantarea FSE proiectul si activitatile sale nu pot fi dezvoltate la nivel universitar in special datorita costului ridicat pentru crearea unui post de televiziune (chiar si on-line) iar practica in astfel de structuri reale nu se poate realiza altfel.
Pentru detalii: www.resurseumane-aur.ro