Pe aceeași temă
Promisiunile aiuritoare de creşteri de salarii şi de pensii, în contextul unui avânt spectaculos al economiei, sau scenariile unor investiţii fără precedent în economie cu banii unor fonduri suverane au fascinat, probabil, imaginaţia electoratului fidel PSD şi a unor salariaţi din mediul public. Lejeritatea cu care unii miniştri au împrăştiat promisiuni, retrase apoi de alţi politicieni, indiferenţa, ostilitatea şi chiar replicile brutale împotriva criticilor, lipsa de transparenţă a actului de guvernare, neprofesionalismul celor care gestionează ţara au iritat însă restul României.
Ultima aventură ratată este promisiunea de creştere cu 25% a salariilor în mediul public. Cei peste un milion de angajaţi ai statului au avut zilele astea confirmarea că pe hârtie vor creşte salariile de la 1 ianuarie 2018, dar nu şi câştigurile reale, cele din conturi, deoarece majorarea va compensa introducerea noului sistem de colectare a contribuţiilor sociale direct de la angajat.
Controversata măsură de transfer al contribuţiilor sociale doar în sarcina angajatului s-a născut din nevoia de a respecta o promisiune majoră a programului de guvernare, a fost lansată fără a avea studii de impact şi nu a lămurit deocamdată cum se va aplica în companiile private, aşa încât acolo să nu echivaleze cu o reducere de venituri.
O altă promisiune nerespectată este aceea a neimpozitării salariilor mai mici de 2.000 de lei. Iniţial, guvernanţii se gândeau să impună impozitul global pe gospodărie, la pachet cu neimpozitarea salariilor sub 2.000 de lei, o altă şmecherie prin care, de fapt, se cumulau veniturile membrilor gospodăriilor şi, în final, aproape toată lumea era taxată.
În schema mai largă a impozitului pe gospodărie apăruse o altă aiureală, angajarea a 35.000 de „consultanți fiscali“, de fapt nişte funcționari ai fiscului de tipul perceptorilor de altădată. Însă meseria de consultant fiscal este reglementată şi nu poate intra oricine în profesie, iar în România există vreo 4.100 de consultanți activi, din aproape 5.500, câți sunt înregistraţi. Guvernanţii nu s-au împiedicat de acest detaliu, deoarece, desigur, orice lege poate fi rescrisă, inclusiv cele care reglementează profesii. N-au apucat însă, deoarece ideea impozitului pe gospodărie s-a dizolvat relativ rapid, faţă în faţă cu realitatea imposbilităţii aplicării sale imediate, pentru a face rost de bani.
Guvernanţii au utilizat şi strategia amânării unor creşteri salariale promise, cazul profesorilor şi al personalului medical, făcându-se că nu înţeleg sau chiar nepricepând că în anul viitor deficitul bugetar va exploda sub presiunea poverii cheltuielilor sociale, aşa încât greu se vor mai putea găsi bani pentru alte majorări de salarii. Lucru care, evident, nu a fost valabil în privința creșterii salariilor parlamentarilor.
Uluiţi că încasările din taxe şi impozite sunt prea mici faţă de aşteptările bugetului, guvernanţii au resuscitat suprataxarea carburanţilor, măsură la care renunţaseră în ianuarie. Acciza la carburanți se va majora cu 32 de bani pe litru, în două tranşe, de la 15 septembrie şi apoi de la 1 octombrie, ceea ce va duce la scumpiri în lanț.
Printre promisiunile care s-au pierdut în tranşeele guvernării pesediste putem enumera şi eliminarea impozitului pe dividende, de la 1 ianuarie 2018, sau scutirea medicilor de impozitul pe venit.
Au fost şi episoade de dezmeticire a guvernanţilor, în care idei care parazitaseră temporar programul de guvernare au fost reconsiderate sub presiunea mediului privat, cum ar fi introducerea impozitului pe cifra de afaceri, în locul celui pe profit, sau taxa de solidaritate, o noţiune rămasă încă ambiguă, la stadiul de intenţie.
În esenţă, guvernarea pesedistă şi-a propus să cumpere liniştea socială, în spatele căreia încearcă să opereze fără anestezie justiția, cu promisiuni de majorări de pensii şi salarii, dar a reuşit să producă doar confuzie, haos şi incertitudine. În final, bilanțul guvernării este un lung șir de promisiuni nerespectate.
Banii din pilonul II, preţul pensiilor speciale
Guvernanţii aşteaptă în aceste zile rezultatul unei analize privind sistemele de pensii gestionate privat, pentru a tranşa chestiunea pilonului II de pensii. Nu a existat însă niciun studiu serios de impact al majorării pensiilor, care să arate, la timp, unde sunt dezechilibrele şi ce corecturi trebuie operate
Încă din ziua audierilor din parlament pentru ocuparea funcţiei de ministru al Finanţelor, Ionuţ Mişa a declarat că pilonul II de pensii va fi desfiinţat până la sfârşitul anului. |
înainte de a majora punctul de pensie. Nici succesivele guverne, nici mintea confuză din spatele programului de guvernare nu au remarcat că sistemul de pensii rula deja cu un deficit uriaş, care trebuia alimentat permanent de la bugetul de stat. La un moment dat, pe traseul dezmeticirii în faţa cifrelor, politicienii aflaţi la putere au înţeles că factura pensiilor speciale depăşeşte 6 miliarde de lei în acest an şi, probabil, va urca la 15 miliarde de lei în următorii doi ani.
Impasul se cerea rezolvat şi aşa a apărut ideea, influenţată şi de precedentul creat de Viktor Orbán în Ungaria, de a pune mâna pe miliardele de lei din pilonul II de pensii obligatorii administrate privat. Aceşti bani, aproximativ 7 miliarde de euro, ar fi asigurat liniştea şi ar fi acoperit deficitele produse de cele peste 160.000 de pensii speciale, care costă, anual, cam 1,3 miliarde de euro.
Şi în acest caz au domnit confuzia şi haosul: au apărut zvonuri, brutal infirmate de guvernanţi, apoi declaraţii nesăbuite ale noului ministru de Finanţe, corectate şi ele de liderii politici, pentru ca în final intenţia să devină aproape certitudine.
Posibilitatea confiscării banilor din pilonul II este blocată de un paragraf constituţional care protejează proprietatea. Or, aceste conturi individuale în care se varsă banii pentru pensia administrată privat se încadrează în definiţie. Nu se putea însă exclude o reformulare a Legii pensiilor, prin care pilonul II să se dizolve în ceea ce era al treilea pilon, adică în pensii private, dar asta însemna ca statul să nu poată pune mâna pe nici un leu. Şi aşa a apărut soluţia de compromis, în care statul reduce valoarea coeficientului virat drept contribuţie către pilonul II, de la 5,1%, cât este în prezent, la 2,5%.
Statul ar urma să câştige aproape un miliard de euro din această mişcare doar în 2017, potrivit estimărilor analiştilor financiari, bani suficienţi pentru a acoperi, deocamdată, factura pensiilor speciale. Oamenii pierd însă bani, deoarece, aşa cum au dovedit că habar n-au guvernanţii, în cap cu premierul, în timp ce sistemul public de pensii se confruntă cu deficite, randamentul anual în ultimii zece ani al plasamentelor în pilonul II a fost de 9,34%. Un ritm în care nu vor creşte pensiile de stat în următorii ani.
Clientela primeşte Fond Suveran
Cel mai periculos efect al politicilor haosului şi improvizaţiei este deprofesionalizarea conducerilor companiilor statului şi gheara lungă a politicienilor vârâtă în afacerile companiilor publice.
Efectele acestei mereu surprinzătoare guvernări PSD & ALDE sunt greu de estimat şi analiştii se rezumă, deocamdată, la avertismente privind supraîncălzirea economiei, devalorizarea leului, inflamarea inflaţiei şi creşterea costurilor la care se împrumută statul, deci şi a datoriei publice.
La finalul anului, leul ar putea ajunge la un curs de 4,62 de lei pentru un euro, ceea ce ar echivala cu o devalorizare de 2,26%. O devalorizare suficientă cât să şteargă toată diferenţa de bani care ar fi rămas din exerciţiul fals și nereușit de majorare a salariilor cu 25%. Odată cu devalorizarea leului, cresc însă şi toate preţurile produselor din import, alt puseu inflaţionist.
Un gol de 2 miliarde |
---|
Fondul Suveran (FSDI) va fi capitalizat iniţial cu o injecţie din buget de 1,85 miliarde de lei şi cu valoarea pachetelor de acţiuni ale statului de la 27 de companii, inclusiv Hidroelectrica, Romgaz, Loteria Naţională sau Nuclearelectrica. Bugetul statului pierde dividende în valoare de circa 2 miliarde de lei, spun experții. |
Spre finalul anului, agenţiile de evaluare financiară ar putea dinamita ratingul României, lansând deja avertismente în acest sens. Creşterea economică rapidă nu le-a impresionat, iar agenţia Fitch semnala „riscul supraîncălzirii economice, în contextul în care salariile depăşesc ritmul creşterii productivităţii“, observaţie lansată deja de analiştii români, dar ignorată de guvernanţi. Criza răcoreşte o economie supraîncălzită, arată istoria.
La începutul lunii octombrie, guvernanţii trebuie să prezinte Comisiei Europene măsurile de compensare a derapajelor bugetului de stat. Dacă nu vor fi convingători, Bruxellesul ar putea penaliza România, prin impunerea procedurii de deficit excesiv. Exemplul Ungariei, care a trecut prin procedură, ar trebui să ne îngrijoreze: Comisia a suspendat, după penalizare, 29% din Fondurile de coeziune. Ungaria a ieşit din procedură prin măsuri ale economiei „iliberale“: a impus băncilor taxe suplimentare, a pus taxe noi pe telefonie şi a introdus aşa-numita „taxă Robin Hood“ pe veniturile companiilor energetice. Cabinetul Orbán a îngheţat însă pentru trei ani angajările în sistemul de stat, a amânat creşterile salariale promise profesorilor şi a taxat retragerile de bani de la ATM-uri. Modelul există, ca şi capcanele lui. Ne putem deci aştepta atât la îngheţarea fondurilor europene, cât şi la un contraatac disperat al guvernanţilor prin măriri de taxe, amânări de creşteri salariale şi, de ce nu, chiar concedieri în sistemul public.
Supraacciza şi scumpirile |
---|
Inflaţia va urca la finalul anului la 1,7%, iar în februarie va creşte până la 2,7% - este evaluarea prudentă a analiştilor financiari, care nu ia în calcul impactul reinstalării suprataxei pe carburanţi. Se estimează că aceasta va creşte preţul carburanţilor cu 8%, ceea ce va genera scumpiri în lanţ și deprecierea leului. |
Dar cel mai periculos efect al politicilor haosului şi improvizaţiei este deprofesionalizarea conducerilor companiilor statului şi gheara lungă a politicienilor vârâtă în afacerile companiilor publice. După ce au impus transferul a 90% din dividendele companiilor statului către buget, tăind astfel posibilitatea unor investiţii, politicienii se pregătesc pentru un asalt decisiv asupra acestora. Ministerul Finanţelor a publicat proiectul constituirii Fondului Suveran de Dezvoltare şi Investiţii (FSDI), o structură care va gestiona cele mai profitabile companii unde statul are acţiuni. Poate că, într-un final, fondul care se va crea, estimat la 10 miliarde de euro, mai mult decât dublu faţă de Fondul Proprietatea, ar putea fi o soluţie pentru finanţări inteligente ale afacerilor statului. Din păcate, însă, conducerea acestora va fi impusă de guvern, existând riscul satisfacerii clientelei politice. Eşecul adoptării managementului privat în companiile statului este un exemplu negativ, care îngrijorează, deoarece aceste consilii de supraveghere vor putea schimba ce vor, pe cine vor, cu cine vor ei în conducerea celor 27 de companii. Vom putea asista la impunerea unor neştiutori neprofesionişti care vor decide parteneriate şi afaceri. Modelul există şi aici, livrat de impunerea unor membri ai boardurilor Hidroelectrica sau Nuclearelectrica, aspru criticaţi de conducerea Fondului Proprietatea. Dacă nu se vor impune criterii profesioniste de selecţie, ne putem aştepta deci la împlinirea obiectivelor ascunse ale programului Vâlcov: linişte şi pace socială, îmblânzirea justiţiei şi bani pentru clientelă. //
Premierul Mihai Tudose
Consecințele iresponsabilității
România a fost singura ţară din regiune care nu a fructificat creşterea economică în încasări mai mari la bugetul statului.
O creştere economică spectaculos de sterilă, incapabilă să furnizeze bani pentru economie, un deficit bugetar ameninţător, un dezechilibru al contului curent, care arată că zboară valuta din ţară pe importuri, resuscitarea inflaţiei şi devalorizarea leului. Acestea sunt, în esenţă, efectele unei guvernări haotice, care a căzut în capcana unui program aberant de guvernare.
Imaginându-şi că majorând salariile cresc banii livraţi bugetului, atât prin canalul taxelor pe venit şi pe consum, cât şi pe cel al contribuţiilor sociale, liderii PSD au aruncat economia în haos, pregătind o cădere liberă în următorii ani şi o eventuală prăbuşire, în cazul unei crize globale, profeţită oarecum timid de unii analişti.
În buzunare, majorarea salariilor se simte relativ puţin, asta deoarece preţurile au crescut, tarifele la energie electrică au urcat cu 8,6% în iunie şi se vor mai mări în octombrie cu 5%, iar gazele se vor scumpi şi ele, în octombrie, cu circa 6-7%. Reintroducerea supraaccizei pe carburanţi va duce şi ea la scumpiri în lanţ. Vom avea deci inflaţie în acest an, cu dublul său efect: şterge din valoarea banilor şi majorează dobânzile la credite.
Importurile mai mari au creat un deficit riscant al contului curent al ţării, care descrie diferenţa dintre valuta care intră în ţară şi cea care iese din ea. Nu doar importurile au contribuit la dezechilibrarea contului de valută al ţării, ci şi investiţiile străine fragile, realitate care penalizează incertitudinea creată în mediul de afaceri de guvernarea haotică şi imprevizibilă.
Ca atare, leul s-a devalorizat constant. Leul se mişcă în apropierea nivelului de 4,6 de lei pentru un euro, o sfidare la adresa marilor gânditori economici ai PSD & ALDE, care au construit bugetul de stat în 2017 cu un curs mediu de 4,4 de lei pentru un euro.
Dar marea provocare este deficitul bugetar, cel care încurcă agenda de creşteri de salarii şi de pensii a guvernanţilor. Bugetul de stat a fost erodat nu doar de scăderi de taxe, ci şi de amploarea fenomenului evaziunii fiscale, mai ales la capitolul taxelor de consum. Încercarea de a petici bugetul prin introducerea plăţii defalcate de TVA, adică prin capturarea banilor direct în Trezoreria statului, a fost aspru crticată de comunitatea de afaceri din România şi efectul său ar putea fi dezastruos asupra economiei. Nici în acest caz nu există studii de impact, estimări, dezbateri cu reprezentanţii oamenilor de afaceri, ci doar impresii ale unor miniștri despre necesitatea gestului.
Dar dezechilibrul major al bugetului a fost produs de factura de salarii a statului, care a consumat 27% din bugetul său. Dacă adăugăm şi avântul cheltuielilor cu bunurile şi serviciile, ajungem ca 42% din banii bugetului de stat să se ducă pe plata activităţii funcţionăreşti din România, sumă nejustificată de performanţe remarcabile sau de servicii publice de bună calitate.
Datoria publică se inflamează şi ea, deoarece statul trebuie să-şi finanţeze cheltuielile, care au crescut cu peste 11 miliarde de lei faţă anul trecut şi au ajuns la 38,11% din PIB, în ciuda faptului că anul trecut statul român a avut sume mai mari de plată la datoria externă decât în acest an, potrivit datelor oficiale ale Ministerului Finanţelor. Viteza cu care creşte datoria publică îngrijorează, deoarece cheltuielile cu salarii şi pensii sunt o constantă în creştere, iar veniturile scad, deocamdată. România a fost, de altfel, singura ţară din regiune care nu a fructificat creşterea economică în încasări mai mari la bugetul statului, ci, dimpotrivă, a sfidat şi la acest capitol logica economică.