Pe aceeași temă
Ministrul Educației, Ligia Deca a declarat luni, la prezentarea proiectelor legilor educației naționale, că s-a ajuns în acest punct mult așteptat de întreaga comunitate școlară şi universitară, ea precizând că legile au beneficiat de un amplu proces de consolidare, au sprijinul politic al coaliției. „Din cele 422 de măsuri, 75% sunt deja implementate, în curs de implementare sau se creează cadrul legislativ prin aceste două legi”, a mai spus ministrul.
Ea a adăugat printre măsurile incluse ar fi faptul că liceele pedagogice şi universitățile vor forma profesorii de învățământ primar, iar masteratul didactic va include 80% practică, fiind acordată şi o bursă lunară egală cu salariul unui debutant, indiferent dacă aceștia au parcurs un alt masterat sau vor parcurge în viitor.
De asemenea, va fi înființat Centrul National pentru Formare în Cariera Didactică, iar salarizarea cadrelor didactice va fi progresivă şi va fi redusă pentru cadrele didactice cu vechime de 15 ani şi acordată o primă în cuantum a două salarii de bază cadrelor didactice la pensionare.
Ministrul a arătat că legile s-au bazat pe proiectul România Educată şi pe rapoartele experţilor OECD.
„Am luat în calcul şi schimbările la legislația conexă”, a mai spus ea, precizând că este vorba de Codul Administrativ, legile justiției, precum şi deciziile CCR, precum şi angajamentele României.
„Din cele 422 de măsuri, 75% sunt în curs de implementare, 21% sunt măsuri care ţin de legislația secundată sau au fost implementate parțial în cele două acte normative, 4% din măsuri nu au mai fost considerate oportune sau necesare ca urmare a schimbărilor legislative survenite de pandemia COVID-19, a mai spus ministrul.
Critici dure la adresa legilor educației
Ministrul a fost intens criticat, atât de către politicienii social-democraţi, dar şi de sindicate şi de asociaţiile de părinţi, pentru lipsa de transparenţă în legătură cu aceste legi, dar şi pentru lipsa unor consultări pe tema lor.
Anunţul referitor la legile educaţiei vine în urma acordului la care s-a ajuns în coaliţie pe acest subiect.
Ministrul Educaţiei, Ligia Deca, a declarat în urmă cu o săptămână, despre adoptarea legilor educaţiei, că doreşte ca, după discuţiile din coaliţie, să poată să facă public un calendar cu toate etapele care urmează. Despre salarizare, ea a afirmat că îşi doreşte ca profesorii care merg în zonele dezavantajate să aibă un sprijin suplimentar. Astfel, ea a spus că sunt luate în calcul o serie de beneficii care vizează prime de instalare şi posibilitatea de creştere a salariilor pentru cei care merg în aceste comunităţi.
Conform deciziei iniţiale din coaliţie, legile ar fi urmat să fie aprobate până la 15 martie.
Combaterea analfabetismului funcțional
„Primul pilon este creșterea calității în educație şi reducerea analfabetismului funcțional. 5 din 10 elevi până în vârstă de 15 ani au competente matematice sub nivelul minim de performanță. 4 elevi din 10 tot de 15 ani citesc un text şi nu pot formula ușor concluziile. 2 din 10 elevi nu au promovat examenul de Bacalaureat, iar 6 din 10 nu au participat la niciun curs de predare a științelor cu metode moderne în ultimii 2 ani. Dorim să existe profiluri foarte clare de formare din care să decurgă standardele de formare. Vom creste calitatea formării inițiale corelat cu o formare continuă mai adecvată contextului, pe trei paliere. Liceele pedagogice şi universitățile vor forma profesorii de învățământ primar. Ceea ce formam doar la nivel de învățământ mediu acum vom forma la nivelul învățământului superior”, a mai anunțat ministrul Deca.
Nu se va mai putea renunța unilateral la titlul de doctor
Ministrul Educației Naționale Ligia Deca a declarat luni, la prezentarea legii învățământului universitar, că nu se va mai putea renunța unilateral la titlul de doctor, iar tezele de doctorat vor fi publice. Eventuale abateri de la etică vor putea fi sesizate înainte de susținere.
”Nu se mai poate renunța unilateral la titlul de doctor. Tezele devin documente publice. Înainte de susținere, vor exista 3 luni în care ele vor sta într-o platformă astfel încât oricine dorește să le poată consulta și să poată sesiza eventuale abateri de la etica universitară înainte ca teza să fie susținută”, a precizat Deca.
Politicile de etică și de deontologie nu vor mai fi lăsate în sarcina universităților, ci va exista un cod cadru în acest sens, adoptat prin HG, a precizat ministrul.
Salarizare progresivă a cadrelor didactice
De asemenea, salarizarea cadrelor didactice va fi progresivă, având la bază salariul mediu brut pe economie. Ea a menționat că această prevedere este inclusă în legile educației și avem sprijinul politic al coaliției pentru a o pune în practică.
”Ne dorim educatori și profesori motivați, prețuiți și susținuți. Salarizarea cadrelor didactice va fi progresivă, având la bază salariul mediu brut pe economie. Această prevedere este inclusă în legile educației și avem sprijinul politic al coaliției pentru a o pune în practică”, a anunțat ministrul. Ligia Deca a arătat că ”norma didactică va fi redusă pentru cadrele didactice cu vechime de peste 15 ani, pentru a păstra atractivitatea profesiei și pentru a da timp acelor profesori cu experiență să se poată implica fie în management școlar fie în activități de mentorat”, a afirmat ea.
”Se acordă o primă în cuantum de două salarii de bază cadrelor didactice, la data încetării de drept a contractului individual de muncă”, a spus ea, adăugând că se va asigura un nivel mai bun nivel de mentorat didactic pentru debutanți și stagiari.
Majorarea burselor
Ligia Deca a anunțat și că bursele vor crește, precizând că cele de merit vor ajunge la 450 de lei pe lună de la 200 de lei pe lună, elevii care obțin medalii la olimpiadele naționale vor primi 700 de lei pe lună, iar cei care aduc medalii de la olimpiadele internaționale vor fi răsplătiți cu 1000 de lei pe lună. Deca a menționat că bursele vor fi plătite din bugetul Ministerului Educației.
“Susținem și excelența în educație. Creștem bursele. Astfel, bursa de merit crește de la 200 de lei la 450 de lei pe lună. Bursele de performanță, care devin burse de excelență olimpică vor avea valoare pentru cei care au premii la olimpiadele naționale – 700 de lei pe lună, cei care aduc medalii de la olimpiadele internaționale – 1000 de lei pe lună. De asemenea, permitem ca cei cu capacitate de performanță școlară înaltă să poată promova doi ani de studii într-un an școlar. Vom finanța suplimentar centrele județene de excelență care își propun activități de aprofundare, mentorat și sprijin structural pentru elevii capabili de performanță înaltă. De asemenea, elevii care câștigă medalii la sporturi olimpice, organizate de federațiile sportive naționale, vor beneficia de burse de merit, încurajăm și sportul în școală”, a declarat Lidia Deca, luni, într-o conferință de presă.
Ea a menționat că plata burselor se va face de la bugetul Ministerului Educației.
“Plata burselor elevilor se va realiza direct de la bugetul Ministerului Educației pentru a preîntâmpina întârzierile datorate alocărilor bugetare care treceau prin bugetul autorităților publice locale. Ne-am fost semnalat acest lucru în repetate rânduri din teritoriu. Acolo unde autoritățile publice locale pot suplimenta aceste sume vor putea face acest lucru”, a explicat ministrul Educației.
Generalizarea învățământului tehnologic dual până în 2027
Ministrul Educației, Ligia Deca a declarat că prin legile educației își dorească să generalizeze învățământul tehnologic dual până în 2027, iar rutele liceale, cele trei, teoretic, vocațional, tehnologic, conferă șanse egale de acces în învățământul superior.
„Centrarea educației pe elev are ca bază o schimbare de paradigmă, nu mai vorbim de curriculum la decizia școlii ci la decizia elevului, din oferta școlii. Ne dorim ca elevii și familiile lor să aibă mai mult de spus în ceea ce înseamnă materiile din această plajă opțională”, a precizat Deca.
”De asemenea, portofoliul educațional devine un instrument cheie în susținerea elevilor. El are și un rol hotărâtor împreună cu recomandările consilierului școlar în ceea ce înseamnă orientarea pe o filieră sau alta sau după liceu, orientarea către o profesie sau pentru învățământ universitar”, a spus ea.
Ne dorim să recunoaștem învățarea în toate formele ei, recunoaștem și certificăm mai bine, inclusiv în portofoliul școlar, educația extrașcolară, în condițiile în care cunoașterea nu mai vine dintr-o singură sursă.
”Rutele liceale, cele trei, teoretic, vocațional, tehnologic, conferă șanse egale de acces în învățământul superior”, a mai spus ministrul, precizând că și bacalaureatul se bazează pe profilul liceal, dând tuturor șansa dacă au acest potențial să urmeze un program de învățământ superior să poată face acest lucru”, a explicat ea.
”Ne dorim să generalizăm învățământul tehnologic dual până în 2027, asta înseamnă că orice program de învățământ tehnologic se va realiza în strânsă cooperare cu un angajator, tocmai pentru a garanta alinierea curriculei și a avea sprijin efectiv pentru cei care se înscriu în aceste programe și o perspectivă pentru angajare ulterioară”, a spus ea.
Liceele vor anunța cu un an înainte pentru ce profiluri vor organiza examen
Ministrul Educației, Ligia Deca a declarat luni că liceele vor anunța cu un an înainte pentru ce profiluri vor organiza examen și a arătat că au 4 ani să clarifice și metodologia și procedura și să facă și pilotare.
„Liceele vor anunța cu un an înainte pentru ce profiluri vor organiza examen, pentru că competiția demonstrată trebuie să fie competiția în anii anteriori examenului, dar avem 4 ani să clarificăm și metodologia și procedura și să facem și pilotare, în așa fel încât formula pe care o implementăm prin legislație secundară să adreseze toate îngrijorările pe care părinții, profesorii, elevii le-ar avea” ,a spus Deca.
Ministrul a arătat că a auzit vocile care spun că procentul de 90% din locuri scoase în concurs pentru profilurile foarte căutate este prea mare și că trebuie să dăm șansa și acelor copii care poate nu se concentrează în ziua examenului dar au făcut o bună performanță la evaluarea națională, să poată opta pentru acele profiluri în liceele căutate, deci s-a încercat o echilibrare.
„Există un studiu al Uniunii Europene care vorbește de sistemele de admitere, de filtrare de la un ciclu la altul, în acel studiu se menționează că exisă o retenție mai bună a elevilor acolo unde există examene de selecție, sigur, sunt provocări legate de echitate doar că acele provocări le adresăm prin alte tipuri de programe cum este cel pentru combaterea abandonului școlar. Practic, încercăm să creștem șansele ca elevii care trec printr-un examen de admitere pe profil să li se potrivească profilul și a face față”, a explicat ministrul Educației.
Ligia Deca a explicat că toți elevii la finalul clasei a VIII-a vor da examenul de evaluare națională. ”Acesta este primul examen, pentru toată lumea. După aceea, dacă vor dori, pe profilurile pentru care va exista această ofertă din partea liceelor, vor putea da și examen de admitere la liceu. Repartizarea computerizată nu se va face decât după finalizarea acestor două etape”, a mai spus Deca.
„Evaluarea Naţională rămâne în formula de până acum: probe scrise la matematică, limba şi literatura română şi limba maternă pentru cei care urmează gimnaziul în această formă. Se introduce ideea de concurs de admitere la profilurile liceelor unde există concurenţă dovedită în ultimii ani. Dacă liceele doresc să scoată aceste locuri la concurs pentru acele profiluri cu concurență mare, liceele pot alege două probe evidenţiate pe profil. De exemplu, pentru chimie, biologie pot alege chimia şi biologia în aşa fel încât să poată selecta dedicat pentru potrivirea pentru profilul respectiv. Pentru 60 la sută din locurile de pe profilurile vizate se poate da concurs, 40 la sută din locuri rămânând în repartizare computerizată. Din aceste 40 la sută, prioritate pe 10% din dintre acestea vor avea elevii cu cerinţe educaţionale speciale sau elevii de etnie romă. Subiectele sunt standardizate, unice, elaborate de Centrul Naţional pentru Curriculum şi Evaluare, în conformitate cu programele la nivel gimnazial şi, evident, cu un grad de dificultate adecvat competiţiei, adică mai degrabă pentru selecţie decît pentru forma de examen sumativă pe care o are Evaluarea Naţională în acest moment”, a afirmat Deca.
Introducerea Bacalaureatului tehnologic
Ministrul Ligia Deca a anunțat că, prin noile legi ale Educației, va fi introdus Bacalaureatul tehnologic. „Examenul de Bacalaureat se pliază pe fiecare profil, deci vom avea Bacul tehnologic, pe care liceele tehnologice îl propun și îl așteaptă de multă vreme”, a spus ministrul. Ligia Deca a anunțat că vor rămâne două probe de competențe lingvistice, limbă străină 1, limbă străină 2, „tocmai pentru a crește potențialul de angajare și adecvarea absolvenților pentru societatea viitorului”.
Ministrul a anunțat introducerea unei noi probe de competențe.
„Ce avem în plus față de formula actuală este o probă așa-zis complementară, de competențe de bază”, a spus ministrul. Aceasta probă va fi de Matematică sau Științe ale Naturii ori de Istorie, Logică, Filosofie, Psihologie. La această probă, notarea se va face pe sistem admis/respins.
„În sesiunile de vară/toamnă, elevii vor avea mai puține discipline de examen, pentru că probele de competențe limngvistice pentru limba1, limba 2, probele de competențe digitale și proba de competență complementară se vor putea da încă din timpul anului școlar”, a mai anunțat Ligia Deca.