Pe aceeași temă
In iulie 2006 era publicata in Monitorul Oficial Legea tinerilor nr. 350/2006, care prevedea ca imobilele, fondurile banesti si alte active care au apartinut fostei Uniuni a Tineretului Comunist trec in patrimoniul unei Fundatii Nationale pentru Tineret. In anexa legii, singurul imobil care satisfacea conditia de mai sus era cel situat in Calea Victoriei nr. 120, in care isi au sediul Grupul pentru Dialog Social si revista 22. Prin Hotararea Guvernului nr. 1603/2004 (modificata prin Hotararea Guvernului nr. 325/2005), imobilul in cauza fusese dat in folosinta gratuita Grupului pentru Dialog Social, cu destinatia de sediu, pe o perioada de 10 ani.
In decembrie 2006, guvernul a emis Ordonanta de Urgenta 105/2006 pentru modificarea Legii tinerilor, care scotea din anexa cladirea din Calea Victoriei 120. Numai ca, in februarie si martie 2007, Senatul si Camera Deputatilor au votat respingerea ordonantei. Presedintele Traian Basescu a retrimis legea de aprobare a ordonantei in parlament, unde Senatul a respins-o, din nou, in iunie 2007, dar Camera Deputatilor, cea cu putere decizionala, a aprobat-o in martie 2008, ceea ce a permis GDS si revistei 22 sa ramana in sediul din Calea Victoriei 120.
Numai ca imobilul cu pricina a facut subiectul unei noi modificari a legii, initiata de 42 de deputati si senatori din toate partidele parlamentare. Proiectul a fost depus la Senat, in data de 9 mai 2007, in numele initiatorilor, de liderul grupului PRM din Camera Deputatilor. Modificarile aduse schimbau anumiti termeni juridici, astfel incat patrimoniul viitorului Consiliu National al Fundatiilor pentru Tineret (CNFT) se imbogateste si cu imobilele care, la un moment dat, s-au aflat „in posesia UTC“, si nu in proprietatea acesteia, asa cum se arata in Legea tinerilor. Astfel, lista imobilelor care vor face parte din patrimoniul CNFT include si cladirea din Calea Victoriei 120, care nu s-a aflat niciodata in proprietatea UTC.
Pe data de 4 septembrie 2007 a fost trimis Senatului punctul de vedere al guvernului. La punctul III se spune ca „guvernul nu sustine adoptarea acestei initiative legislative“. De asemenea, guvernul a cerut intocmirea unei anexe care sa clarifice situatia juridica a imobilelor din patrimoniul CNFT.
Pe 17 octombrie, Senatul a aprobat modificarile aduse Legii tinerilor, iar pe 11 decembrie 2007, Camera Deputatilor a adoptat proiectul de Lege pentru modificarea Legii nr. 350/2006 cu 201 voturi pentru, 2 voturi impotriva, 7 abtineri, 7 voturi neexprimate. Ca urmare a votului, legea a fost trimisa presedintelui spre promulgare.
Pe data de 8 ianuarie 2008, presedintele Traian Basescu a inaintat Senatului o cerere de reexaminare a Legii pentru modificarea Legii tinerilor (350/2006). Seful statului a mentionat ca, „prin HG nr. 1606/2004, cu modificarile ulterioare, s-a aprobat transmiterea imobilului din Calea Victoriei, nr. 120, Sectorul 1, Bucuresti, in folosinta gratuita Asociatiei Grupul pentru Dialog Social, pentru o perioada de 10 ani“, iar atribuirea respectivului imobil „s-a bazat si pe considerentul ca imobilul este de multi ani sediul Asociatiei, declarata de utilitate publica prin HG 1551/2004“. La 27 februarie 2008, Senatul a respins cererea de reexaminare formulata de presedintele Romaniei.
La 8 octombrie 2008, Camera Deputatilor a adoptat raportul Comisiei pentru Invatamant, Stiinta, Tineret si Sport care propunea respingerea cererii de reexaminare formulata de presedinte cu 114 voturi pentru (PSD, PRM, PC, 8 deputati UDMR), 86 impotriva (PD-L, PNL), 13 abtineri si un vot neexprimat. Prin urmare, s-a respins cererea de reexaminare, iar legea a fost trimisa spre promulgare in forma initiala.
La 24 octombrie, presedintele Romaniei a trimis presedintelui Curtii Constitutionale o sesizare de neconstitutionalitate a Legii privind modificarea Legii tinerilor 350/2006. S-a invocat, astfel, ca articolul II al legii (care prevede reorganizarea FNT in CNFT) incalca art. 1 alin. 4 din Constitutia Romaniei privind principiul separatiei puterilor in stat. FNT a fost infiintata printr-o hotarare judecatoreasca, astfel ca „parlamentul, ca unica putere legiuitoare a tarii, nu poate interveni in atributiile autoritatii judecatoresti“. Pe de alta parte, alineatul 2 al articolului 14 al Legii nr. 350/2006, in forma modificata, prevede ca patrimoniul CNFT este constituit din imobilele care au fost in posesia structurilor centrale ale UTC, dispozitie ce contravine art. 44 din Constitutie referitor la garantarea proprietatii, „deoarece CNFT devine proprietar asupra unor imobile care nu au fost in proprietatea UTC, ci doar in posesia acesteia“. (O.M.)
Stenograma sedintei Camerei Deputatilor din 6 octombrie 2008
Reexaminarea, la cererea presedintelui Romaniei, a Legii pentru modificarea Legii tinerilor nr. 350/2006 (ramas pentru votul final).
Bogdan Olteanu: Pct. 21. Reexaminarea, la cererea presedintelui Romaniei, a Legii pentru modificarea Legii tinerilor nr. 350/2006. Rog comisia sa prezinte raportul.
Petre Popeanga: Multumesc, domnule presedinte. In sedinta din 23 septembrie 2008, comisia a hotarat, cu 16 voturi pentru si o abtinere, respingerea cererii presedintelui Romaniei. Mentionez ca in sedinta din data de 27 februarie 2008 si Senatul a respins cererea formulata de presedintele Romaniei in aceasta cauza. Va multumesc.
Bogdan Olteanu: Multumesc foarte mult. Interventii la dezbateri generale. Nu sunt. Nu exista amendamente admise sau respinse. Proiectul ramane la vot final.