Bucurestiul Cultural, nr. 107 - Matei Vişniec – Avignon OFF 2011

Fara Autor | 19.07.2011

Pe aceeași temă

Un număr de trei piese de Matei Vişniec, montate de companii franceze, vor fi prezentate în cadrul ediţiei de anul acesta a Festivalului Avignon Off, care se desfăşoară între 8 şi 31 iulie.

Buzunarul cu pâine
Théâtre du Gymnase, de la 8 la 28 iulie
Dacă într-o bună zi, în mijlocul unei câmpii, vei da de o fântână părăsită şi vei descoperi acolo un câine lătrând disperat, pe care n-ai cum să-l scoţi, ci doar să-i arunci câteva bucăţi de pâine, este important mai ales să nu te amăgeşti asupra situaţiei metafizice: acel câine eşti tu.
Această piesă a lui Matei Vişniec, Buzunarul cu pâine, este inspirată dintr-o situaţie reală. Editată la Actes Sud, ea rămâne de o mare actualitate, căci numărul fântânilor părăsite în care latră câini disperaţi se înmulţeşte peste tot în zilele noastre.
Interpreţi: Alain Spenle, Alexander Angel; Regizor: Dan Ţopa; Scenografie: Sorana Ţopa; Lumină şi sunet: George Puiu; Regie generală: Jean Besanceney, Gheorghe Butca

Désillusions marionettiques
Théâtre de la Condition des Soies, de la 13 la 31 iulie
Désillusions marionnettiques este un parcurs în jurul a două texte scurte ale lui Matei Vişniec, jucate de marionete: Păianjenul în rană şi O baie revoluţionară.
În prima piesă, marionetele sunt crucificate pentru a le face să atingă adâncimile disperării. Apoi, ele vor avea şansa să revoluţioneze lumea în jurul unei băi. Şi cine poate şti dacă, dând dovadă de o anume distanţare şi de umor, nu se vor simţi chiar mai bine?

Păianjenul în rană demontează cârjele religioase ale Omului în faţa morţii. Asistăm la ultimele momente ale lui Hristos pe cruce, în compania celor doi tâlhari. Speriaţi de un păianjen care ameninţă să urce către ei, îi cer intervenţia miraculoasă ilustrului lor tovarăş de agonie.
El nu-şi poate manifesta decât neputinţa, pronunţând faimoasele cuvinte: „Dumnezeul Meu, de ce m-ai părăsit?“. Ei ar vrea cu toată ardoarea să Creadă, dar îşi dau seama, puţin câte puţin, de adevărul că El nu poate face nimic pentru ei.
Într-o deriziune absolută şi patetică, tâlharii, într-un gest trivial şi disperat, dar pur şi simplu uman, vor ajunge să protejeze păianjenul de acest „jalnic palavragiu“ în care ei ar fi vrut să creadă.
Interpreţi: Dejan Ilic, Nikola Miocic, Richard Medkour; Regia: Dejan Ilic

O baie revoluţionară evocă eşecurile succesive ale revoluţiilor secolului XX, începând cu atacul iluziei metafizice şi terminând cu cel al politicului. Protagoniştii propun şi pun în practică trei soluţii radicale pentru a „schimba lumea“. Dar fiecare tentativă eşuează în promisiunea ei de fericire şi totul duce la distrugerea progresivă a celor două personaje.
Acest teatru al deziluziei este departe de a face o apologie cinică a disperării, iar folosirea marionetelor aduce distanţarea dată de un umor lucid, dar totodată critic.
Interpreţi: Arnaud Fremont, Carine Rousselot, David Van de Woestyne; Regie şi marionete: Catherine Hugot; Creaţie muzicală: Uriel Barthélémi; Lumini: Ali Laouadi

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22