Pe aceeași temă
Îl ador pe Paul Cornea.
Ce înseamnă că-l ador? Există în primul rând o diferenţă de vârstă de peste cinci decenii între noi, practic prezenţa lui Paul Cornea deschide altă lume pentru mine: eleganţa cu care scrie şi vorbeşte are şi patină, dar şi vioiciune (franţuzismele sale sunt adorabile). Combinaţia dintre etichetă şi spontaneitate, dintre un subţire contur al posturii şi o (altfel) discretă lejeritate a prezenţei, dintre sinceritate şi poză, aşa zicând, nu se degradează niciodată graţie unei inteligenţe deopotrivă afective şi morale. Distanţa e atât de mare, încât nu vreau să „fiu el“: am detaşarea cu care pot să-l ador şi atât. Nu i-am fost student, nu mi-a fost profesor, ceea ce a făcut probabil întâlnirile noastre mai directe, dialogul, dintr-o dată, mai consistent. Nu sunt eu omul care să nu găsească noduri în papură, iar în relaţie cu Paul Cornea am simţit mereu că pot să le scot la iveală, să le dezbat. Ceea ce, dincolo de rarele ocazii în care ne-am aflat împreună, am apreciat cel mai mult la profesorul Cornea este extraordinara putere de a fi la curent cu mai tot ce se scrie astăzi în lume – nu spun în România! – şi a de trece tot ce citeşte prin filtru. Să vorbeşti despre cultural studies la 88 de ani, după ce i-ai cunoscut pe Dimitrie Gusti şi pe Mihail Sebastian, după ce ai stat pe muchia de cuţit din mâna lui Răutu, nu-i de colo. Ca preşedinte onorific al Asociaţiei de Literatură Generală şi Comparată a fost mereu un desăvârşit federator de afinităţi. Îl ador, şi nu doar îl admir de la distanţa care separă poiana unde mă aflu de Olimpul pe care şade, şi pentru micile lui „omenii“: iubirea necondiţionată pentru fiu, pentru Andrei Cornea, pe care-l citează tactic în propriile volume, şi datorită căruia – cred – îşi calculează mai strâns propriile opţiuni politice. Nu e nimic, nimic de condamnat aici, e vorba doar de revelarea unei umanităţi pe care, cum spun, n-o lasă niciodată să abuzeze de spaţii pe care le-ar putea invada.
Spre deosebire de Costi Rogozanu, mie mi-a plăcut cartea concoctată de „Profesor şi Discipol“ (am scris sintagma de dragul simetriei, nu ştiu dacă e chiar aşa). Spre deosebire de Ioan Stanomir, eu nu pot scrie despre Paul Cornea aşa: „iluministul ce se încăpăţânează să proclame dreptul raţiunii de a înfrunta demonii şi întunericul“. Tocmai de aceea îl ador, pentru că Paul Cornea ştie mai bine ca mine, şi ca mulţi alţii, cât de mult contează şi va conta afectul în alegerile unui om, în desfăşurarea argumentelor prin care reuşeşte să vorbească cu sine însuşi şi cu cei din jur. Iar cartea aceasta arată cu asupra de măsură preeminenţa afectului în raport cu raţiunea („pură“) şi a experienţei sociale în raport cu aceea, orgolioasă şi la limită autistă, a teoriei. Paul Cornea, alături de alţi venerabili intelectuali români, este un foarte bun gânditor, tocmai pentru că ştie să-şi dozeze adeziunea la „fapte“, la „idei“, la „oameni“, în aşa fel încât să nu-şi piardă nici autenticitatea, nici bunul simţ, nici detenta conceptului. Viaţa pe care şi-o deapănă cu savoare, distanţă, regret, „obiectivism cras“, în schimbul de mesaje cu Daniel Cristea-Enache, a cunoscut atât de îndeaproape şi cu atâta insistenţă exagerarea, încât motivul pentru care Paul Cornea pare astăzi „iluminist“ e unul înainte de toate afectiv.
Cartea are ca premisă un set de reguli. Una dintre ele este aceea că povestea se termină în 1990, înainte ca profesorul să fi împlinit, aşadar, 70 de ani. Alta este că fiecare capitol constituie un răspuns la câte o întrebare mai amplă, precedată de un scurt recapitulativ evaluativ al conlocutorului (aici vor fi excepţii, pe măsură ce povestea ia anvergură sau, mai degrabă, pe măsură ce zborul înspre cerul memoriei ia altitudine). Mi se pare evident că, pe măsură ce întrebările – bine gândite, bine documentate – curg, plăcerea protagonistului de a povesti atinge culmi resimţite ca atare de către cititor. Pe de altă parte, coautorii volumului au gândit textul cu un foarte bun simţ dramatic, aşa încât ceea ce citim devine, în accepţiune clasică, literatură. Aş putea încerca o comparaţie cu Roland Barthes par Roland Barthes, spunând aşa. Paul Cornea nu are datele culturale şi individuale ale lui Barthes pentru a îmbina avangardismul ideologic şi estetic cu plăcerea de a scrie. Sunt sigur însă, acum, după câteva profunde mărturii ale profesorului despre regimul Dej–Răutu, că oricărei voinţe avangardiste i-ar fi fost imposibil să se manifeste în România dejistă (sau în cea ceauşistă, de altfel). Dar lucrurile pot fi văzute şi altfel. Dacă Barthes ar fi acceptat o scriere în colaborare, aşa cum a făcut Paul Cornea, am fi avut desigur o perspectivă mai clară şi, cum să-i spun, mai degrabă pozitivă, asupra istoriei străbătute de Barthes, ca şi asupra opţiunilor lui intelectuale şi morale. Paul Cornea mai reuşeşte ceva: creionează portrete memorabile unor personalităţi care i-au marcat existenţa, fie ca maeştri, fie ca prieteni, fie ca tartori. Mihail Sebastian, Barbu Câmpina şi Eugen Stănescu, Constanţa Crăciun, Miron Constantinescu, George Ivaşcu, profesorii H.H. Stahl şi George Călinescu, apoi Leonte Răutu, desigur, devin personaje secundare, dar nu de fundal, surprinse cu multă precizie pe marginea drumului pe care se deplasează protagonistul.
Nu voi repovesti povestea lui Paul Cornea. Traseul ei trebuie totuşi redat în rezumat: copilăria unui evreu român nepracticant trezită repede de antisemitismul tot mai agresiv din anii 1930 duce la o adolescenţă răzvrătită în care opţiunea pentru comunism apare inevitabilă. Activitatea ilegală, curajoasă a unui tânăr UTC-ist îl face pe personajul PC să semene, pentru mine, cu Pistruiatul. Mi-ar fi plăcut – acesta este unul dintre puţinele, poate singurul reproş la adresa povestirii – ca anticipările să fie mai puţine. Naratorul simte foarte des nevoia de justificare, dar poate ar fi fost bine ca aceasta să rămână apanajul introducerii, apoi al acelui antract constituit de capitolul 17 – cezura care marchează finalul conversiunii – şi, poate, în cele din urmă, al capitolului concluziv. Dar justificările sub forma, cum li se spune naratologic, prolepselor, apar mai des decât aş fi vrut. Sunt şi aici concesiv: această poveste a lui Paul Cornea este una pe care o scrie şi pentru el însuşi. Două decenii, 1945-1965, timp în care Paul Cornea duce muncă de activist şi-şi termină studiile, atras foarte mult de sociologie, apoi în care ocupă funcţiile „încredinţate“ de partid, rând pe rând responsabil al teatrelor, al editurilor şi al producţiei de filme, fac miezul cărţii. E povestea luptei cu sine, a acumulării evidenţelor care duc la sleirea credinţei. E ca şi cum, într-un mariaj nefericit dar motivat, din partea unuia, de o mare pasiune, dependenţa apare tot mai des în lumina ei goală de strictă adicţie, fără a fi ajutată de fapte care s-o drapeze în faldurile crezului. Anii 1965-1989 curg mai repede în poveste, pentru că puterea lor dramatică e mică. După 1968 în special, devin evidente osificarea şi secarea ideii unei societăţi omeneşti socialiste sau comuniste. Regimurile comuniste de după 1968 seamănă cu o tulpină de leuştean: viguroasă pe dinafară, e goală şi colcăie de insecte pe dinăuntru. Am mai citit alte cărţi despre regimurile comuniste europene: mărturiile lui Paul Cornea îmi confirmă deducţia: socialismul, după 1968, în Europa, funcţionează strict din inerţie.
Autobiografia lui Paul Cornea ridică câteva întrebări capitale despre relaţia dintre individ, istorie, nevoia de sens, societate – capitale pentru cineva format de o cultură laică, occidentală. O să mă opresc la două momente. Primul este cel al votului de blam pe care-l primeşte, prin 1959, ca şef al Direcţiei Generale a Editurilor, într-o şedinţă-mascaradă, după care este obligat de Leonte Răutu însuşi să accepte o altă funcţie de răspundere, pe care n-o mai voia, cea de director al Studioului de Filme Bucureşti. Începând cu 1953, Paul Cornea îşi dă seama că marja de manevră în astfel de posturi e foarte mică şi că rezultatele bune sunt efemere, pentru că politicienii nu puteau accepta ca puterea lor să intre în concurenţă cu cea a profesioniştilor – după ce o eliminaseră pe cea a „oamenilor de afaceri“. El îşi dă seama repede că principalul instrument de exercitare a puterii era purtat de un anumit discurs autosuficient şi autoreferenţial, strict, desuet însă, în raport cu stadiul de evoluţie a discursului public din lumea occidentală din acel moment istoric. Pe scurt, spre finalul anilor ’50, voia să plece din sistem. Multă lume crede astăzi că a pleca din sistem era o decizie individuală şi nu prea grea. Că e ca şi cum, astăzi, îţi dai demisia din PDL şi te duci la PSD, sau de la Antena 1 la PRO TV – ceva de genul ăsta. Am avut prima oară măsura unei astfel de decizii luate înainte de 1989 după lectura memoriilor lui Popescu-Dumnezeu. Paul Cornea nu atinsese nici pe departe poziţia celui din urmă, pe de o parte, iar raportul dintre inteligenţele lor este de asemenea diferit, în sens invers. Dar nici unuia, nici celuilalt partidul nu le făcea oferte de job printre altele, ci pe ambii îi însărcina cu câte o misiune. Destinele lor individuale erau practic controlate de partid, ei nu erau oameni liberi – ca-n mafie. Nu era deci vorba de o pierdere a unui post, a unor privilegii, ci de o conversie de amploarea părăsirii lumii în favoarea recluziunii monastice. Nu-i poţi imputa lui Paul Cornea că nu a ieşit din sistem „cu orice preţ“: eroismul nu mi se pare o atitudine adecvată culturii occidentale de după 1945. Aici aş vrea să adaug ceva. Regimul economic în curs, în România, e departe de a fi perfect. În dimensiunea lui participativă la „sistemul mondial“, el cauţionează şi crime, toată lumea o ştie. A lucra într-o bancă ar fi, astfel, imoral, după cum devine imoral să beneficiezi de o bursă de cercetare cu bani donaţi de cine ştie ce bancheri veroşi, sau a lucra într-un trust media al unui patron suspect de diverse infracţiuni. Ne dăm demisia, noi, astăzi? Şi mai vreau, ca un om al zilelor mele, să corectez o afirmaţie a lui Paul Cornea, poate nu destul de nuanţată. În comunism, scrie el, „ai dreptul la vot, dar nu de a alege efectiv“ (p. 331). Corect. Dar astăzi, astăzi poţi alege „efectiv“? Câţi dintre participanţii la această democraţie participativă a noastră mai au speranţa că, votând, ei chiar aleg pe cineva care îi reprezintă? Desigur, lucrurile au evoluat, nominal, opţiunile sunt multe. Sunt ele efective? Iată o întrebare.
Din loc în loc, Paul Cornea aminteşte „rezultatele“ regimului: „construirea de hidrocentrale, uzine, şcoli, spitale, căi de comunicaţie; punerea în valoare a litoralului Mării Negre; promovarea muncitorimii; reducerea analfabetismului; subvenţii importante pentru cultură (înfiinţarea de teatre, filarmonici, mărirea producţiei editoriale) etc. Însă preţul plătit pentru aceste realizări era intolerabil (...).“ (p. 257). Poate că în acest punct ar fi fost bine ca naratorul să prelungească digresiunea puţin. Desigur că preţul e intolerabil, deşi poate ar trebui să ne măsurăm preţul plătit de diverse state, de-a lungul vremurilor, pentru modernizare – nu în secolul XX, unul exagerat din toate punctele de vedere, ci înainte. Autorul scrie aceste rânduri în 2012, probabil, la peste două decenii de la căderea regimului, la capătul cărora poate evalua evoluţia postcomunistă din tot felul de puncte de vedere. E păcat că nu o face, pentru că ar fi avut ocazia să confrunte punctul de vedere al celor care cred că modernizarea ţării ar fi avut loc, în lipsa regimului comunist, oricum, dar mult mai armonios şi cu costuri mult mai mici. Îmi permit să am îndoieli, însă. Cred că, dacă interbelicul românesc a semănat cu postcomunismul din punct de vedere al mentalităţilor şi, consecutiv, al eficienţei, adeziunea la extremisme era foarte greu de combătut.
Povestea lui Paul Cornea este povestea unui om sănătos la minte încât să se simtă obligat la resemnare. Ca de obicei, înţelepciunea e sceptică. Revenirea la „normalitate“ nu mi se pare în sine deloc valoroasă. Regretul de a fi forţat peste limitele degradării un fel de a fi, despre care nu are rost să vedem acum cât e „natură“ şi cât e „cultură“, eliminând degeaba părţi întregi ale unei societăţi recent constituite, rămâne dincolo de orice satisfacţie a redării aşa-zise a liberului-arbitru public. Spre deosebire de o recentă autobiografie pariziană a lui Edgar Morin, cea a lui Paul Cornea nu cuprinde mai deloc date intime. Adresarea interlocutorului, „dragă Domnule Profesor“, acoperă o eventuală figură intimă a lui Paul Cornea cu vălul public al profesiei. Dar nu-mi pare rău.
Ce a fost. Cum a fost, Paul Cornea de vorbă cu Daniel Cristea-Enache, Polirom, Cartea Românească, 2013, 400 p.