Pe aceeași temă
Există mai multe feluri în care îţi poţi dedica viaţa teatrului, poţi fi scenarist, regizor, actor... sau poţi să scrii despre el o viaţă întreagă, să-l observi ca pe un organism viu, să-i cunoşti componentele mai bine şi mai clar decât oricine altcineva şi asta tocmai pentru că te afli mereu în preajma fenomenului teatral, îl contempli, te bucuri de el şi îl împărtăşeşti şi altora. Asta a făcut şi face Doina Papp şi tocmai de aceea munca dumneaei s-a constituit adesea între coperţile unei cărţi.
Despre două dintre ele voi vorbi în cele ce urmează. Sunt două volume diferite ca structură şi, aş îndrăzni eu să spun, ca public căruia i se adresează, dar în ambele se regăseşte acelaşi stil remarcabil al cronicarului teatral, acelaşi mod de a aduce scândura scenei mai aproape de cititori, adesea oameni grăbiţi care nu au vreme şi răgaz pentru a interioriza actul de creaţie pe care îl presupune teatrul.
Prima dintre cele două cărţi se numeşte De la cortina de fier la teatrul fără perdea, apărută în 2012 la Editura Unitext. În acelaşi an, dovadă a prolificei activităţi a autoarei, a fost editată şi cartea O poveste cu Horaţiu, la Editura Allfa. Şi poate nu întâmplător, pe coperta primeia se află chiar o imagine cu actorul Horaţiu Mălăele în piesa Aceşti îngeri trişti de D.R. Popescu, cel căruia îi este consacrată a doua carte.
De la cortina de fier la teatrul fără perdea este o istorie a teatrului postdecembrist ce cuprinde cronici teatrale scrise de către Doina Papp fără a judeca şi lăsând cititorului rolul de a discerne între ce a fost bine şi rău în transformările care au avut loc în teatru în ultimii douăzeci de ani. Articolele nu sunt grupate cronologic, ci pe teme, astfel încât, aşa cum ni se promite din titlu, trecem prin vreme de la teatrul din perioada comunistă până la cel din actualitate, ultima însemnare referindu-se la o manifestare din 2011. Principalele evenimente istorice sunt reflectate şi în teatru, iar volumul de faţă ne arată cum s-au manifestat, Doina Papp neratând nici un spectacol sau festival ce a însemnat o piatră de hotar în această artă.
Cum spuneam, cartea pleacă de la teatrul esopic de dinaintea momentului ‘89, atunci când „scena era tribuna“, iar spectatorii umpleau sălile de spectacol în căutarea unei guri de aer proaspăt. În eterna luptă cu cenzura, piesele căpătau semnificaţia unor bastioane de rezistenţă împotriva sistemului. De aici şi momentul de derivă postrevoluţionar, când, dintr-o dată, teatrul s-a golit de sens pentru unii; nu mai puteai căuta semnificaţii ascunse în cuvintele rostite de actori, dar nici înţelesul frust nu era agreat. Au urmat momente de redefinire.
Autoarea le notează pe toate în paginile cărţii: primul spectacol de teatru mut realizat în România, primul spectacol de teatru nud, primul spectacol care îmbină teatrul şi dansul şi lista poate continua. Apoi a urmat euforia călătoriilor, plecările din ţară nemaifiind un lucru rarisim, trupele puteau acum colinda prin lumea largă, arătându-şi creaţiile şi vizionându-le pe ale altora. Chiar acestea sunt cuvintele folosite de autoare pentru a denumi capitolul dedicat acelei perioade şi pentru a ilustra atmosfera de atunci: Euforia călătoriilor. Cartea oferă o abundenţă de nume de regizori, actori şi piese de teatru, permiţându-ţi chiar să urmăreşti traseul unora dintre ei de-a lungul vremii.
Poate cele mai savuroase capitole pentru mine au fost cel dedicat operelor clasice şi felului în care ele au fost reinterpretate (Reciclarea clasicilor) şi cel dedicat performanţei unor actori anume (Ei, actorii!). Dar nu sunt de neglijat nici paginile rezervate cronicii festivalurior din ţară desfăşurate în diverşi ani, rânduri pline de informaţii şi repere pentru lumea teatrală. Volumul nu se opreşte însă doar asupra numelor consacrate şi recunoscute de publicul larg, ci şi asupra celor în curs de afirmare, a tinerilor dornici să creeze şi să experimenteze. Efortul de updatare pe care l-a făcut România atunci când a intrat în contact direct cu tot ceea ce se întâmpla la nivel artistic în Occident merită pe deplin o carte, mai ales o astfel de carte, care să consemneze şi eşecurile, tributul inevitabil al unei asemenea perioade.
Doina Papp este un observator atent şi sensibil al fenomenului teatral, dar care se străduieşte, aşa cum spune chiar ea, să nu facă critică de impresie. Este acea prietenă care ştie mai multe decât tine despre domeniu, iar atunci când se întoarce de la spectacol, sub influenţa momentului care n-o lasă niciodată rece, îţi povesteşte cum au fost actorii, cine şi în ce mod a strălucit, cum a arătat punerea în scenă şi care a fost vibraţia publicului. Cartea îţi permite o privire de ansamblu creată din detalii, din fragmente clare care, puse împreună, formează un sens mai mare decât cel pe care îl au separat. Totodată, este rezultatul unei munci şi unei dedicaţii pe care nu poţi să n-o remarci şi să n-o admiri în timp ce întorci paginile. Trebuie menţionat şi efortul de documentare, întrucât, pentru a reda tabloul complet al epocii despre care vorbeşte, autoarea a inclus şi extrase din interviuri şi articole apărute în diverse publicaţii de-a lungul vremii.
Trecând de la general la particular, cartea O poveste cu Horaţiu îi este dedicată actorului şi omului Horaţiu Mălăele. Dubla ipostază în care ne este prezentat se datorează, îndrăznesc să spun, prieteniei care o leagă pe autoare de omul de teatru după anii pe care i-au petrecut împreună la Nottara. Capitolele în care ni se vorbeşte despre spectacolele în care joacă sau a jucat Horă (aşa cum am aflat din carte că îi spun prietenii) alternează cu episoade din viaţa personală a acestuia, iar totul este condimentat cu poveşti din culise şi anecdote. Cuvintele actorului apar adesea în carte, fie în dialog cu autoarea, fie citate din alte surse, iar „geniul ludic“ al lui Mălăele pare să depăşească ipostaza sa oficială de actor şi regizor.
Autoarea ştie să ilustreze într-un mod viu performanţa îndrăgitului actor despre care s-au scris atâtea cuvinte de laudă, aşa încât partea dedicată spectacolelor jucate de el dă senzaţia unui ochi telescopic care pătrunde pe scenă şi se focalizează pe interpret. Avem ocazia să-l observăm, prin intermediul cuvintelor Doinei Papp, într-un mod profesional şi totodată apropiat. Cred că mulţi vor citi această carte în căutarea unei fărâme din personalitatea lui Horaţiu Mălăele şi nu vor fi dezamăgiţi. Păstrând acea zonă intimă pe care şi artistul şi-a apărat-o cu străşnicie pe tot parcursul carierei, Doina Papp reuşeşte să ne ofere ceva din trăsăturile care îl definesc, tocmai pentru că îl cunoaşte atât de bine.
Aflăm cum Horaţiu trebuia să devină pictor, nu actor şi cum hazardul l-a adus pe scenă. Dar nu a renunţat niciodată la „prima iubire“, desenul, acest talent şi această pasiune ajutându-l să fie marele actor care a devenit şi regizorul cu viziune. Printre multele ilustraţii ale cărţii, fotografii care însoţesc într-un mod fericit textul, se găsesc şi câteva caricaturi marca Mălăele. Nu este ignorată nici performanţa sa ca actor şi regizor de film, cartea vorbind deschis despre soarta filmului său, Nuntă mută.
Tinereţea exuberantă a artistului, spiritul său ludic excepţional manifestat şi prin glumele pe care le făcea (uneori colegii se trezeau cu el pe scenă în timpul piesei) sunt însoţite de relatări despre cum adeseori sistemul (chiar şi cel şcolar) a încercat să frângă spiritul actorului şi despre cum pentru el „revoluţia a început mai devreme“, prin revolta pe care a trăit-o în momentul în care i-a fos interzis să joace.
Trecerea lui prin teatrele Nottara, Bulandra sau Mundi a lăsat urme pentru spectatori şi regăsim asta în volumul dedicat lui, unde nu este uitată nici dragostea pe care o manifestă mereu publicul pentru el. Unele pagini te fac să retrăieşti emoţia unor spectcole despre care ştii că au avut un succes enorm, cum ar fi Caramitru – Mălăele, câte-n lună şi în stele sau săptămâna dedicată lui Mălăele la Teatrul de Comedie.
Vocea lui Horaţiu Mălăele se simte puternic în carte. Nu doar prin dialogul cu autoarea, despre care am vorbit, ci şi prin cele câteva paragrafe pe care le dedică actorilor importanţi din existenţa lui, prin catrene compuse de el şi scrisori deschise reproduse aici. Locul şi dinamica lui printre colegii de breaslă sunt evidenţiate clar cu ajutorul poveştilor şi al cuvintelor pe care de data aceasta colegii i le dedică lui Horaţiu. Am reţinut o imagine realizată de către actriţa Catrinel Dumitrescu: „Să nu vă lăsaţi furaţi de aparenta lui vulnerabilitate (vezi gestul caracteristic şi înduioşător al degetului arătător dus la ochi în spatele ochelarilor, pentru a şterge o lacrimă poate sau pentru a nu vedea... sau poate... nu ştiu... el ştie)“.
Partea de răsfăţ se găseşte la finalul volumului, iar primul lucru pe care l-am făcut atunci când am luat cartea în mâini a fost să privesc paginile cu fotografii color de la final; acolo este un Horaţiu Mălăele surprins în ipostaze oficiale sau în momente de familie, alături de cunoscuţi sau de oameni pe care îi admiră, oferind o minunată privire rapidă asupra paginilor ce au fost scrise. Mi-aş fi dorit să găsesc printre ele şi o fotografie alături de autoare, un om care îl admiră atât de mult. Apoi, tot în partea de final se găsesc şi extrase din presă despre prestaţiile lui Horaţiu Mălăele în spectacole, cuvinte care confirmă, dacă mai era nevoie, valoarea actorului şi care oferă o binevenită pluritate de voci elogiative.
Şi pentru că ursitoarele nu au prididit cu darurile la căpătâiul copilului care a fost Valentin (aşa cum i se spunea acasă), Horaţiu Mălăele are şi talent de scriitor. Ne-o dovedesc din plin Panseurile à la Horaţiu, oferite în câteva pagini şi care ating teme dintre cele mai diverse. „Desenul. Nu desenez pentru că sunt obsedat, desenez pentru că sunt.“ Ca orice carte care se respectă, volumul se încheie cu o listă a rolurilor jucate de Horaţiu Mălăele în teatru şi film, a producţiilor regizate şi a premiilor câştigate.
Cartea aceasta, dedicată unuia dintre cei mai iubiţi actori români, alături de meticuloasa De la cortina de fier la teatrul fără perdea, oferă două tonuri distincte ale aceleiaşi voci. Doina Papp încă este fascinată de teatru şi de oamenii lui, simţi printre rânduri bucuria spectatorului în faţa unui spectacol de care ştie să se lase captivată, în ciuda faptului că îi cunoaşte toate „rotiţele“.
Doina Papp, De la cortina de fier la teatrul fără perdea, Editura Unitext, 2012
Doina Papp, O poveste cu Horaţiu, Editura Allfa, 2012.