Pe aceeași temă
Preotul Emilian Pena fusese subţirel, cu umeri înguşti ca de fată, cu faţa albă şi pilozitate discretă, înfăţişarea adolescentului sau a efebului fără cusur, dar de când luase în stăpânire o parohie care acoperea un perimetru central al oraşului – biserica unde slujea se afla exact la intersecţia străzilor Berzei şi Ştirbei Vodă –, câştigase atât în greutate, cât şi în autoritate, de parcă una fără alta nu ar fi mers. Doar îi spusese lui un profesor de la Seminar că preot slăbătură nici dracul n-a văzut şi că dacă vrea să fie respectat de credincioşi atunci să-şi lase abdomenul să se rotunjească şi nu care cumva să ţină diete păguboase. Postul e una, dat şi cerut de la Domnul, dar practicile de păstrare a siluetei cu totul altceva, care de multe ori nesocotesc firea. Aşa că, împlinit fizic şi duhovniceşte, ajunsese respectat deopotrivă de generaţiile vârstnice şi tinere. Atât babele, cât şi puştoaicele îl iubeau şi veneau spre el cu încredere neţărmurită. Femeile care rămâneau însărcinate fără voia lor se duceau la părinte ca să-i ceară sfatul. Avortează sau dimpotrivă lasă copilul fiindcă acesta e gândul secret al Domnului? Ceea ce le spunea preotul era lege. De multe ori salvase el cupluri de la dezbinare, făcuse să coboare pacea în familii înrăite, ajunsese să-i sfătuiască până şi pe politicieni ori pe oameni de afaceri pentru a lua decizii fericite. Desigur, nu puţini îl invidiau că doar aşa e firea omenească, dar nici nu aveau ce să-i facă, prin urmare părintele îşi vedea netulburat de păstorire şi liturghisire, îmbinând creator grija pentru cele pământeşti cu ofrandele înălţate spre necunoscutul ceresc. Acceptase de asemenea şi o funcţie administrativă în sistemul de învăţământ teologic tocmai spre buna gospodărire şi împăcare a tuturor. Ştia că printre profesorii de acolo Necuratul îşi vâra coada, iar examenele se luau cu bani şi cadouri grase. Vorbea bunăoară un părinte profesor despre Sfânta Treime şi despre cetele îngereşti, dar nu se sfia de mita întinsă, şi uite aşa ieşeau pe bandă rulantă teologi şi preoţi, cu cât se înmulţeau, cu atât era prilej mai mare de bucurie, deoarece care altă ţară număra mai mulţi slujitori ai Domnului? Cu toate acestea, necinstea îşi făcuse cuib şi, oricât de bun preot ar fi fost ulterior mituitorul, fapta sa nu putea fi ştearsă fie şi de privirea cea mai blajină a celui menit să ne ierte. De aceea părintele Pena încerca fără zgomot ori sancţiuni grele să asaneze o lume în care corupţia săpase şanţuri adânci. De multe ori, aflat la catedră, îşi simţea vocea înmuiată fiindcă, dincoace de serafimii şi heruvimii pe care îndrăznea să-i evoce, se aliniau deja batalioanele de infanterişti clerici care tocau pământul sub crampoanele lor şi nu mai ridicau ochii spre cer. Ce era atunci de făcut? De aşteptat? De răscumpărat? Totuşi, nu se temea că vreodată răul ar putea să-i ia complet în stăpânire pe oameni. Când vorbea la liturghie, simţindu-se ca înaripat, ştia că nu se adresează doar celor câteva zeci din biserică, ci întregului oraş, ţării, tuturor celor vii, dar şi celor morţi care-l ascultau din stranele lor îndepărtate. Despre el se mai spunea că s-ar înrudi cu moş Gavrilă Ogoranu, cel care, în pofida înverşunării trupelor de Securitate, nu fusese niciodată capturat, ştiuse să ocolească toate capcanele, alţi colegi de-ai lui căzuseră în cursele întinse, dar el apărat cu siguranţă de un înger scăpase de urmăritori. Părintele Pena nu-şi cunoscuse niciodată rubedenia. Când era mic îi veniseră la ureche doar şoapte fiindcă o asemenea înrudire le pricinuia celor în cunoştinţă de cauză mari necazuri. De altminteri, universul deţinuţilor politici se adâncea parcă într-o văgăună a munţilor înalţi şi temuţi, el se afla la poale şi-şi flutura inutil vestmintele, dar tare mult ar fi dorit să apuce şi el calea spre înălţimi, unde ar fi întâlnit oameni de alt soi, învecinaţi poate sfinţilor. Astfel din tinereţe i se aprinsese lui în minte un gând care merita îndelungată coacere. Stătea şi cugeta fără să se grăbească şi fără să se lase ispitit de hotărâri pripite. Anii ’90 furtunoşi şi amestecaţi
îl tulburaseră îndeajuns pentru ca, în cele din urmă, după o părelnică liniştire a apelor, să se vadă uns preot paroh al bisericii cu hramul sfântului arhidiacon Ştefan, cel lapidat odinioară şi adus în veşnicie. Aici urma el să îmbătrânească frumos. Hlamida bisericească acoperea toate beteşugurile iar omul hiberna sub binecuvîntat adăpost. Şi totuşi în sufletul său lucrurile nu erau întocmai aşezate şi o mână nevăzută isca nebănuite rebeliuni. Liniştea spre care aspira alături de tânăra sa soţie şi de pruncuşorul de curând dăruit nu era chiar pajişte şi păşune pentru cei trecuţi prin poarta Domnului. Aici era tipsia cu jar din care se hrăneau adevăraţii eroi şi sfinţi. De aceea nu se simţea el deloc dispus să se plece în faţa ierarhilor care din tronurile episcopale supravegheau forfota clericilor şi a mirenilor, spatele lui se îndrepta şi voia să le ceară, ce? Nu ştia exact cum să formuleze, dar iarăşi îşi aducea aminte de rubedenia sa îndepărtată pe care nici după 1989 nu ajunsese s-o întâlnească. O zărise în câteva rânduri la televizor şi, mai mult, aflase că în anii prigoanei preotul din satul de baştină al lui moş Gavrilă, văzând că mama acestuia şi-a trecut fiul la pomenire din rândul morţilor în cel al viilor, nu pregetase să anunţe Securitatea, şi aşa ştiuseră organele care-l crezuseră mort că omul trăieşte. Ce fel de preot fusese acela? Nu i se întărise harul în inimă ca un cheag de sânge şi nu plesnise atunci netrebnicul? Şi nu doar puţini se slujiseră de calitatea lor pentru a le smulge oamenilor mărturisiri şi a-i vinde apoi stăpânirii. Dar poate aşa se exprimase într-un timp sumbru raportul primordial dintre trădare şi jertfă. La liturghie şi mai ales în apropierea Crăciunului părintele le vorbea oamenilor despre îngeri, dar ceea ce îl preocupa pe el nu erau atât entităţile supraformale al căror înveliş este inaccesibil simţurilor, cât sfinţii, adică acei oameni în carne şi oase care prin ceea ce fac, suferă şi dăruiesc ridică între semenii lor şi cer scări pe care oricine de bună-credinţă le poate urca. Aceasta era adevărata preocupare a părintelui Pena fiindcă ştia că aceasta şi este piatra de poticnire a bisericii. Aici se vedeau curajul şi nobleţea slujitorilor Domnului. Cum îşi populează cerul de deasupra capului? Pe cine dintre morţi îi aleg spre o asemenea populare? Ce riscuri îşi asumă astfel? Întrebări numeroase se roteau în mintea sa şi înţelegea că preoţia nu este deloc o profesie uşoară. Luată în serios, adică trăită prin orizontul sfinţeniei, exprimă o miză uriaşă, iar tu, umil slujbaş, abia din acel moment încolo înţelegi că te-ai înhămat la un plug fără pereche care ară câmpuri de stele şi taie brazde în pieptul lui Dumnezeu. Oho, de multe ori se simţea depăşit de misiunea sa. De aceea nu-i venea să creadă când aproape ruşinat se confrunta cu nepăsarea şi suficienţa confraţilor. Învârteau aceştia manivela care intra de altminteri într-un perpetuum mobile şi uite aşa aţipeau, în timp ce liturghia torcea ca o mâţă blândă şi grasă, iar credincioşii se îmbulzeau cu acatiste pe care Sfântul Duh să le citească, doar n-o să-şi strice ei ochii, asta-i biserica în care am intrat? nu înceta el să se întrebe şi înălţa ochii sau îi cobora căutând un reazim, braţul îngerului protector, tocmai ca să nu se lase ispitit de cine ştie ce îndrăzneală. Sfinţii ne însufleţesc, dar îngerii ne păzesc, le spunea el studenţilor, sperând să citească o tresărire pe figurile lor. Ne raportăm mereu la sfinţi fiindcă şi ei doar au fost oameni, dar tot îngerii sunt taina grozavă pe care n-o desluşim cu mintea. Uneori se mai pomenea pe cap cu un tânăr gazetar care, vrând s-o facă pe interesantul, îi punea întrebări deplasate, ca nuca-n perete: părinte, revista noastră a găzduit recent un concurs, prin care i-am invitat pe mulţi dintre cititori să-şi relateze experienţele trăite după ce s-au întâlnit cu îngeri, poveşti adevărate cu îngeri, aşa se cheamă concursul ajuns la ediţia a şaptea şi se bucură de un succes formidabil etc., etc. Doamne sfinte, nu ştia cum să se descurce în faţa unei asemenea prostii manifestate atât candid cât şi arogant. S-a abţinut ca să nu dea frâu liber indignării. I-a răspuns tânărului ţinând dreapta cumpănă. Ca preot nu am avut încă nici un credincios la spovedanie care să-mi spună că s-a întâlnit cu un înger. Apoi a continuat. Prezenţa angelică nu poate fi contestată, doar că ne lipsesc parametrii după care se poate testa. În ce măsură îl lămurise pe spiritualistul gazetar nu ştia. Felul cum individul vulgarizase era specific vremurilor şi nici nu trebuia să supere. De altminteri într-o anchetă realizată tocmai în Statele Unite, 45 la sută dintre cei intervievaţi declaraseră că avuseseră întâlniri cu îngeri. Să rămâi cu gura căscată... De unde, fir-ar să fie, dobândiseră cetăţenii aceia o asemenea siguranţă? Doar fiindcă la un moment dat li se năzărise ceva, până şi halucinaţie era mult spus, iar atunci, evident, simţiseră fiori prin corp? Anchetele de acest soi se ţineau lanţ. Îngeri, dar şi demoni, extratereşti, talmeş-balmeş, ciulama new-age-istă, se oţelea în părinte fibra împotrivirii faţă de asemenea amestecuri, dar pe de altă parte nici nu mai putea să-l sufere pe răzeşul ortodox care nesimţitor calcă pe lespezile cerului. Când la Radu Vodă avusese loc protestul părintelui Calciu nu împlinise nici zece anişori. Mai târziu, după ce aceluia i se eliberase paşaport către America, iar România fusese inundată de mareea anilor ’90, lucrurile căpătaseră ceva înţeles şi poate tot de atunci îi şi venise ideea de-a se apropia de sfinţenie altfel decât făceau confraţii săi. Dacă îngerul e doar o prezenţă discretă, abia perceptibilă, şi aceasta după ce omul este el însuşi limpezit, dimpotrivă, sfântul este un model, acela care uneori chiar sub ochii noştri se transformă, din om obişnuit devine o forţă a binelui, urcă în icoană şi icoana îl găzduieşte. Slujea liturghia şi-şi dădea seama că toate au loc aievea. Nu era pic de repetiţie şi de uzură în ceea ce făcea. Ritualul aducea cerul pe pământ şi cu cât era credinţa mai puternică, cu atât şi venirea celor de sus, mai persuasivă. Cerul prin coborârea sa nu siluia pământul, ci îl modela, modelul li se arăta tuturor celor care deschideau ochii fiindcă ştiau că sub ochii lor şi nu sub cei ai strămoşilor se petrece minunea. Nu sunt preot degeaba, îşi spunea tot mai des şi aşa se simţea pregătit să-i confrunte pe cei conformişti şi laşi, liota acelora care făcuseră din numele lui Hristos o marfă ca oricare alta. Biserica unde slujea fusese în anul de graţie şi de mâhnire 1987 glisată vreo zece metri de la amplasamentul iniţial. Pe vremea aceea era încă elev la seminar şi, ascultător ca toţi ceilalţi învăţăcei, privea demolarea Bucureştiului fără să clipească. Nici unul dintre colegii săi nu îndrăznise să-şi întrebe profesorii ce se întâmplă de fapt, de ce se dărâmă biserici sau altele, cu cheltuieli serioase, sunt aşezate pe o platformă cu rotile şi deplasate centimetru cu centimetru spre un nou amplasament. Profesorii la rândul lor tăceau, se prefăceau că nu văd nimic, Noul Testament era studiat capitol cu capitol, paragraf cu paragraf, Domnul şi ucenicii lui ocupau Ierusalimul, iar acolo îi aştepta o mare suferinţă aureolată de speranţă, dar ce scria acolo în carte nu avea chiar nici o legătură cu prezentul lor, cu bisericile demolate, cu preoţii şi diaconii rătăcind şi scotocind prin mormanele de moloz pentru a mai găsi vreo icoană sau un agheazmatar uitate în iureşul evacuării? De pe atunci întrebările încolţiseră în pământul încă fraged al minţii sale şi toate se contorsionau fiindcă nu îi era uşor să se resemneze cu priveliştea zilnică, maidane peste care se opinteau buldozere şi screpere, şi excavatoare, mugete ale unor vite de metal mereu nesătule, târându-se prin nori de praf, împingând coline de pietriş şi de cenuşă şi fluturând perdele de funingine, acesta era şantierul Casei Poporului, şi cine nu cunoscuse ororile de acolo nu avea drept să facă gură mai târziu. Faptul că nu se resemnase în faţa acelui peisaj al distrugerii sădise în el revolta a cărei dezvoltare ulterioară nici nu ar fi putut s-o bănuiască. Astfel, nu avea de unde să ştie că va ajunge preot paroh tocmai într-una din bisericile mutate din loc. Biserica nu făcea parte din ansamblul ecleziastic al zonei Uranus-Antim, dar tot în centru se afla, Ştirbei Vodă colţ cu Berzei, o zonă boierească asupra căreia demolările se abătuseră din primăvara lui 1987. De acolo urma să ia naştere o altă arteră ce ar fi ras tot până în Piaţa Victoriei, poate doar Radiodifuziunea să fi scăpat, dar nu a mai fost timp, câteva clădiri de pe Berzei au rămas cu găuri în loc de ferestre şi cu tocăria furată, dar în picioare, eroice supravieţuitoare ale vremurilor, iar gloanţele care au muşcat din ziduri
în zilele de sfârşit de decembrie 1989 au fost şi ele mărturie a rezistenţei.
Ajuns în biserică şi-a luat treaba în serios încă de la început, atrăgând astfel atenţia unor figuri de vază care locuiau în vecinătate. Săptămânal acestea veneau la liturghie şi îi ascultau predica până când renumele său de preot inteligent şi angajat a început să apară şi în câteva publicaţii, dat exemplu pentru felul în care un reprezentant al clerului se străduieşte să clădească o punte între Biserică şi intelectuali. S-a simţit tare mândru, dar a înţeles uşor că, dacă se lasă astfel încântat, e tot vorba de vanitate, şi de asemenea îi era din ce în ce mai limpede faptul că alta este menirea lui, nu aceea de-a fi pe placul unor indivizi snobi şi cocheţi, cu ifose, care-şi dădeau aere, deşi în inima lor nu încolţea fir de credinţă. Aşa se face că într-o bună zi, luând legătura cu oameni mai în vârstă, un preot bătrân care slujise în biserică încă din anii ’60 şi un arhitect care cunoştea planul iniţial al construcţiei, a putut să calculeze cu precizie locul unde se aflase altarul original, iar acolo, fără să pregete, a aşezat o piatră dreptunghiulară cu toate datele necesare spre a-l lămuri pe trecător. Altfel spus, omul era făcut să înţeleagă că dacă acolo se aflase altarul vechiului amplasament şi tot acolo pogorâse Duhul Sfânt pentru săvârşirea liturghiei, mutarea ulterioară, în pofida salvării zidurilor, tot silnicie se cheamă. E drept că nu puţini îşi exprimau scepticismul privind ideea acelui marcaj. La ce mai foloseşte asta, părinte? Bine că a rămas biserica şi ai mata loc acum unde să lucrezi. Da, era bine, dar pe el nu-l mulţumea acest soi de împăcare cu soarta şi tare mult i-ar fi plăcut că măcar o dată să iasă din biserică şi să facă liturghia acolo, în dreptul pietrei unde fusese altarul. Locatarii blocului care împrejmuia zona ar fi fost amuzaţi de ceea ce ar fi văzut şi probabil de la ferestre şi balcoane ar fi salutat evenimentul. Sau experimentul. Totuşi, era de presupus că, în timp, acelora de la Arhiepiscopie aveau să le parvină informaţii despre un preot special care face exces de zel şi probabil nu ar fi stat cu mâinile în sân. Împotriva părintelui Pena nu putea fi formulată nici o acuzaţie explicită, doar că nu strica dacă măcar bilunar s-ar fi deplasat acolo cineva din personalul instituţiei şi aşa, ca un bun creştin, ar fi ascultat cam ce vorbeşte părintele. Ar fi ascultat, ar fi notat, chiar şi cu riscul de-a da de bănuit. Numai că, având o fire deschisă şi nesuspicioasă, preotului nostru nici nu-i trecea prin minte că ar putea fi urmărit de mai marii săi, iar predicile, chiar înregistrate. De la o duminică la alta el intensificase mesajul acestora. I se părea că oamenii îl ascultau cu tot mai multă devoţiune, ceea ce-l umplea de bucurie şi-i sporea puterile. Într-un anume fel se simţea intrat în pielea părintelui Calciu, care trecuse de câţiva ani în rândul drepţilor, dar exemplul său rămânea viu şi de aceea găsea de cuviinţă că urmându-l se află pe calea cea bună. Doar că discursurile sale nu puteau fi aidoma celor ale părintelui din urmă cu treizeci de ani. Vremurile se schimbaseră, autoritatea statală represivă pierise în volbura unor răzvrătiri sociale care inflamaseră imaginarul Europei, libertatea se lăfăia de la un capăt la altul al continentului şi toţi se bucurau de ceea ce dobândiseră. Cu toate acestea, el trăia sub semnul unei sacre împotriviri faţă de tot ceea curgea molcom şi parcă fără sfârşit. Ştia prea bine că în continuare împărăţia cerurilor le cere creştinilor s-o cucerească, şi cum altfel să pornească o asemenea cruciadă decât solicitând înaltului cler şi tuturor arhiereilor suiţi în tronurile lor să regândească strategia canonizărilor: părăsiţi noaptea litaniei şi susurul psalmilor, întoarceţi-vă cu faţa la lumină şi găsiţi jertfa de lângă voi, verdele crud şi sângele neînchegat, soarele care abia a murit şi vrea să învieze, treziţi-vă din somnolenţa seculară, scuturaţi agheazmatarele şi engolpioanele, trimiteţi noi sfinţi într-o cavalcadă cerească! În momentul în care mesajul său despuiat de vestmintele metaforice a ajuns citit de ierarhi, aceştia au căzut pe gânduri şi nu au mai ştiut ce hotărâre să ia, dacă au de-a face cu un caz de revoltă sau e cu totul altceva, adică înfiriparea unor idei reformatoare asupra cărora au tot dreptul să se aplece şi să ia aminte. La urma urmei ce le reproşa lor părintele tânăr? Faptul că printre cei canonizaţi de Sfântul Sinod nu se numără nici măcar un contemporan, adică unul dintre aceia prigoniţi de regimul pe care tot biserica pretinsese că-l învinsese. Cum vine asta, Prea Sfinţiile voastre? Doar persoane din veacurile trecute au dosar bun şi urcă la cer? Ştefan cel Mare, Brâncoveanu, voievozi care nu s-au lăsat turciţi, de ce nu l-am sfinţi atunci şi pe Ioan Vodă cel Cumplit? Dar cum nota ar fi cam forţată şi am face din cerul neamului doar un panteon de lideri de stat, să ne întoarcem tiptil, mergând în vârful picioarelor, spre Iosif şi Chiriac de la Bisericani, Simion şi Amfilohie de la Plângăreţi, Sofronie de la Cioara, cine-i mai ştie, moaştele lor nu ne dau dureri de cap, mai mult, stau sub pernă şi ne apără de vise rele. Părintele nu şarjase chiar într-atât, dar câteva din predicile sale fuseseră destul de aspre cu mai marii din Deal, lăsând să se înţeleagă că aşa nu se mai poate, ori se gândesc să canonizeze măcar un contemporan dintre cei care au suferit, s-au rugat şi au murit în temniţele comuniste, ori să se lase de meserie – nu aceasta era expresia, dar ideea exprima aceeaşi radicalitate –, fiindcă nu sunt de folos nimănui popi şi călugări de acum cinci veacuri. În ciuda criticilor, nu s-au luat măsuri împotriva lui prin care, bunăoară, s-ar fi trezit mutat din buricul oraşului undeva la periferie, şi câte altele nu pot fi exercitate asupra unui om dacă acesta nu-şi vede de treabă. Preotul nostru a rămas la locul lui şi evident cu timpul a început să obosească, mai ales că nu primea nici o reacţie prin care să i se confirme că totuşi nu vorbeşte în van. Aceasta până într-o zi...
(Fragment din romanul Ghetsimani 51, în curs de apariţie la editura Lumea credinţei)