Bucurestiul Cultural, nr. 111 - Nu poţi niciodată să judeci, ci doar să ajuţi

Neculai Ontanu | 28.02.2012

Pe aceeași temă

A fost o iarnă grea, care a pus multe probleme administraţiilor locale. În sectorul 2, ce s-a întâmplat cu oamenii străzii, cei mai vulnerabili în lupta cu frigul?
Fiecare anotimp are momente rele, determinate de vitregiile vremii. Vara ne luptăm să protejăm persoanele vârstnice de călduri sufocante, iarna avem în grijă oamenii străzii care pot îngheţa de frig şi bătrânii blocaţi în case de nămeţi, ger, gheaţă, polei. Pentru a veni în ajutorul lor, cele şase Ambulanţe Sociale ale Primăriei Sectorului 2 au preluat peste 20 de oameni ai străzii pentru a fi cazaţi gratuit la Adăpostul Social de Urgenţă „Sfântul Pantelimon“. Oamenii nu sunt indiferenţi la problemele semenilor, de aceea am pus la dispoziţia bucureştenilor un telefon la numărul 021/9862, unde pot anunţa cazuri de persoane fără adăpost, aflate în pericol de îngheţ, şi echipajele mobile vor interveni în sistem de urgenţă. Având în vedere condiţiile meteorologice nefavorabile din această perioadă, pentru a evita eventualele probleme care pot să apară (degerături, hipotermie, tulburări de ritm cardiac, agravarea bolilor cronice pulmonare şi chiar deces), echipajele Ambulanţei Sociale a Primăriei Sectorului 2 continuă să patruleze pe timpul nopţii, între orele 22.00 şi 06.00, pentru a găsi persoane fără adăpost care habitează pe străzile din sectorul 2.

Cum arată, de fapt, Adăpostul Social de Urgenţă „Sfântul Pantelimon“?
Înfiinţat în anul 2006 şi situat pe şoseaua Pantelimon, la numărul 500, adăpostul are o capacitate de 54 de locuri, 24 pentru femei şi 30 pentru bărbaţi, dormitoare, săli de baie şi cabinet medical. El oferă primire în regim de urgenţă; găzduire pe o perioadă de trei luni; asistenţă medicală prin intermediul proiectului „Ambulanţa Socială“; orientare către ofertanţii de servicii sociale; sprijin pentru obţinerea actelor de identitate; asistenţă pentru obţinerea serviciilor şi a prestaţiilor sociale şi/sau medicale; acompaniere în vederea obţinerii unei locuinţe cu chirie, dacă este cazul; asistenţă în vederea obţinerii unui loc de muncă; consiliere psihologică. În funcţie de necesitate, persoanele fără adăpost beneficiază din partea Primăriei Sectorului 2 de consulturi medicale, analize şi tratamente medicale din partea medicilor Ambulanţei Sociale şi, în funcţie de rezultatul investigaţiilor medicale efectuate de medicii Ambulanţei Sociale, se poate decide transportul persoanelor fără adăpost la diferite unităţi spitaliceşti, în vederea efectuării unor investigaţii suplimentare.
În această perioadă, am decis să le dăm şansa de a rămâne în Adăpost, dacă vor acest lucru, şi chiar am luat legătura cu parteneri de proiecte din mediul privat pentru a-i convinge să ne ajute cu o masă caldă pe zi pentru aceşti oameni. Sunt persoane care au nevoie de noi şi nu-i putem în nici un caz părăsi. Mi-am format un obicei ca, uneori, seara, să trec pe la ei să le duc câte ceva, ultima oară le-am dus sărmăluţe cu mămăliguţă şi ceai cald. Am stat la poveşti, le-am ascultat istorisirile lor triste şi am înţeles că sunt atât de nebănuite căile vieţii, încât nu poţi niciodată să judeci, ci doar să ajuţi.

Programul de consultaţii gratuite „Un pas înainte
spre sănătate“

Singurul scop al Ambulanţei Sociale este să identifice şi să aducă oamenii la acest adăpost?

Sănătatea oamenilor, în special a celor vârstnici, a fost o prioritate a mea, încă de la începutul primului meu mandat. Ca urmare a evaluării nevoilor din comunitate, s-a constatat necesitatea creării unui serviciu alternativ şi complementar Serviciului de Ambulanţă de Stat, care să contribuie la diminuarea cheltuielilor din sistemul sanitar şi să asigure servicii prompte membrilor comunităţii aflaţi în risc de marginalizare socială. Potrivit reglementărilor, beneficiază de serviciile Ambulanţei Sociale a Sectorului 2 persoanele aflate în situaţii de risc şi marginalizare socială, care necesită intervenţie imediată pentru prevenirea degradării fizice şi sociale, pentru evitarea riscului vital şi care îndeplinesc următoarele condiţii: sunt persoane vârstnice, dependente; sunt încadrate în categoria persoanelor cu handicap sau invaliditate, fiind dependente şi fără susţinători legali; sunt victime ale violenţei domestice; locuiesc în condiţii improprii. Încă din anul 2003, cetăţenii sectorului 2 au la dispoziţie acest serviciu de Ambulanţă Socială, unic în ţară, care are şase ambulanţe, cu echipamente corespunzătoare şi personal specializat, gata de intervenţie. 4.000 de persoane au supravieţuit graţie acestui proiect, pus în practică de o mână de specialişti în medicină şi în asistenţă socială, iscusiţi şi cu suflete mari. Proiectul Ambulanţei Sociale, în cei opt ani de existenţă, a reuşit să degreveze spitalele de uriaşele costuri reprezentate de spitalizarea hotelieră a pacienţilor şi să înglobeze asistenţa medicală şi cea socială într-o simbioză perfectă.
Pentru a eficientiza calitatea şi promptitudinea serviciilor, am împărţit sectorul în treisprezece zone de interes public, arondate oficiilor de asistenţă socială ale DGASPC deschise în teritoriu, urmând ca fiecare oficiu să fie deservit de o ambulanţă.
Serviciul Intervenţie şi Urgenţe Sociale al Primăriei Sectorului 2 oferă beneficiarilor un complex de servicii de natură socio-medicală: servicii de asistenţă medicală, în scopul de a preveni cazurile de îmbolnăviri severe; servicii de asistenţă socială, care stabilesc situaţia socio-economică a solicitantului şi acordă ajutoare materiale sau alte servicii. Serviciile medicale acordate sunt: serviciile prespitaliceşti (consulturi medicale; analize medicale la domiciliu; tratamente ambulatorii – tratament injectabil, tratament per os, pansamente; evaluări medicale periodice – monitorizare TA, puls şi temperatură, monitorizare glicemie, status neurologic; transportul asistat: transportul pentru internarea în unităţile medicale, atunci când starea sănătăţii o impune; transportul persoanelor nedeplasabile, la unităţile medicale în vederea efectuării de consulturi, analize şi tratamente de specialitate; transportul persoanelor cu dizabilităţi la Comisia de Evaluare a Persoanelor cu Handicap, în vederea evaluării pentru încadrarea în grad de handicap; transportul pentru internarea/externarea beneficiarilor din centrele Primăriei Sectorului 2 în/din unităţi medicale şi medico-sociale); serviciile postspitaliceşti (evaluări medicale periodice – monitorizare TA, puls şi temperatură, monitorizare glicemie, status neurologic) în perioada postspitalicească; analize medicale la domiciliu; tratamente ambulatorii (tratament injectabil, tratament per os, pansamente) recomandate la externarea din spital; transport pentru efectuarea de recuperare medicală.
O altă direcţie în care acţionează Ambulanţa Socială a Sectorului 2 este aceea de acordare a consultaţiilor periodice gratuite, în anumite puncte din teritoriu, de către echipe complexe de medici şi asistenţi, în cadrul unui program intitulat „Un pas înainte spre sănătate“.
Principalul scop al organizării acestor caravane medicale pe raza sectorului 2 este cel al prevenţiei şi al tragerii unui semnal de alarmă pentru îngrijirea sănătăţii – în cazuri cum sunt tensiunea arterială, diabetul, colesterolul. Ambulanţa Socială a Primăriei Sectorului 2 a oferit, în ultimii ani, consultaţii gratuite, timp de mai multe ore, locuitorilor cartierelor Pantelimon, Obor, Andronache, Colentina, Tei, Moşilor, Baicului, Floreasca, efectuând următoarele: măsurarea tensiunii arteriale, puls şi temperatură; analize medicale – glicemie, colesterol, hemogramă, uree, bilirubină şi creatinină; electrocardiograme. Persoanele depistate cu modificări de parametri clinici şi paraclinici au fost îndrumate către serviciile de specialitate corespunzătoare.
Ambulanţa Socială a Sectorului 2 a efectuat, numai anul trecut, 7.763 de deplasări ale echipajelor medicale la 3.867 de persoane aflate în evidenţa serviciului, dintre care: 1.881 persoane vârstnice; 178 persoane aflate în risc social; 246 persoane externate din spital; 650 persoane cu handicap; 409 persoane fără adăpost; 503 persoane fără adăpost.

În străinătate, voluntariatul este foarte important. În ce măsură cetăţenii sectorului 2 se implică în acţiunile dumneavoastră? Cum îi convingeţi?
Comunitatea noastră, a cetăţenilor din sectorul 2, nu a putut să rămână indiferentă la suferinţa românilor prinşi sub troiene. M-au sunat oameni simpli, m-au sunat oameni cu stare, m-au sunat preoţi şi m-au întrebat: „Ce facem?“.
Le-am răspuns, ca de obicei, atunci când trebuie să ne înhămăm la treabă: „Ne organizăm şi pornim!“. Cu douăzeci de persoane din Garda Civică Voluntară, instruiţi pentru situaţii de urgenţă, cu câteva snowmobile, cu wole şi cu Ambulanţa Socială a Sectorului 2, cu 100 de pachete mari cu cele necesare unor oameni flămânzi şi înfriguraţi, convoiul nostru a mers la Armăşeşti de Ialomiţa. N-aş fi povestit episodul, când mulţi îşi fac imagine, cum se spune, pe suferinţa unor oameni. Un proverb al creştinilor greci ne învaţă să nu ne lăudăm cu faptele bune: „fă binele şi aruncă-l în mare“. Dar, pentru cei care s-au mirat că am ajutat un primar liberal, le răspund că nu m-a interesat nici o clipă culoarea lui politică. Am aflat-o de la televizor. Putea să fie şi liber-schimbist, şi ultra-progresist, să fie sănătos. Nu am ajutat un primar, ci nişte semeni în nevoie. Am făcut cu toţii un lucru bun, la momentul potrivit şi nu singurul, ci având alături de mine oameni care nu au pregetat să se implice pentru cei aflaţi în mare necaz.
Pentru că vă vorbeam despre colegii mei de la Garda Civică a Sectorului 2, colaboratorii mei în multe proiecte, vreau să vă spun că am pornit acest proiect anul trecut, ca pe un parteneriat aşa cum există şi în străinătate – voluntari care pur şi simplu sar în ajutor, la nevoie, în cazuri de calamităţi. Spre uimirea şi admiraţia mea, au fost mulţi bucureşteni interesaţi să ajute necondiţionat, care după programul de la serviciu îşi fac timp să dea o mână de ajutor celor în nevoie. Aşa se face că, în ultima lună, pe ger şi ninsori, şi-au arătat cu prisosinţă sprijinul: am anunţat în mass-media că persoanele vârstnice şi imobilizate în casă pot suna la telefoanele 0314.039.980 şi 0800.800.386, pentru a chema Garda Civică să le cumpere, contra cost, alimente de strictă necesitate. Colegii mei au răspuns la zeci de apeluri, au mers prin nămeţi la femei şi bătrâni care nu aveau altă şansă să îşi poată procura medicamente, pâine şi altele necesare într-o gospodărie. Deci, iată că se poate şi la noi ca spiritul civic să se păstreze nealterat şi, iată, nu suntem o cauză pierdută, cum spun mulţi.

La sfârşitul anului trecut, Biserica Sfântul Pantelimon a suferit un grav incendiu şi, atunci, a fost menţionat sprijinul Primăriei Sectorului 2. Cum s-a întâmplat, de fapt?
Un incendiu fulgerător a distrus în noaptea de 9 ianuarie acoperişul şi turla Bisericii Sf. Pantelimon, situată pe strada Iancu Capitanu, nr. 24. Chiar din acea seară i-am promis preotului paroh Marian Constantinescu, în timp ce flăcările îmbrăcau crucea de pe turlă, că-i voi acorda tot sprijinul pentru reparaţiile necesare. Lucru care s-a şi întâmplat a doua zi, dis-de-dimineaţă, am dispus efectuarea, în regim de urgenţă, a lucrărilor de reparaţii la interiorul şi exteriorul bisericii, astfel încât, duminică 15 ianuarie a.c., părintele Constantinescu să poată ţine slujba obişnuită în cele mai bune condiţii. Am adus echipe de muncitori care au demolat părţile distruse din turla bisericii şi au consolidat celelalte structuri. Apoi, au pus acoperişul din tablă, au refăcut toată instalaţia electrică şi au executat unele lucrări de igienizare. Demonstraţia de solidaritate creştină şi comunitară m-a impresionat, pentru că am văzut câţi oameni au sărit în ajutorul părinţilor de la această biserică. Zi şi noapte, constructorii au lucrat în două schimburi pentru ca lucrările să fie gata la timp, iar, în paralel, în curtea bisericii, o serie de enoriaşi au spălat şi curăţat icoanele şi obiectele de cult salvate de la incendiu. Cei care au lucrat de zor la ştergerea urmelor incendiului au avut parte de o adevărată minune atunci când au descoperit, intactă, sub grinzile carbonizate ale cupolei, crucea veche, de peste o sută de ani, căzută de pe catapeteasma situată la opt metri
înălţime. Ore în şir, crucea a stat sub flăcările arzând şi în apa aruncată de pompieri pentru stingerea incendiului. Muncitorii au demolat şi curăţat resturile de la vechea turlă distrusă de incendiu şi au construit o nouă cupolă, astfel. De asemenea, la solicitarea noastră s-a
înlocuit întreaga instalaţie electrică şi a fost schimbat acoperişul afectat de incendiu şi de apa folosită pentru stingerea acestuia. Tot din acelaşi motiv, s-au executat o serie de lucrări de zugrăveală şi vopsitorie ale elementelor de tâmplărie ale lăcaşului de cult.

Sectorul cu cele mai multe blocuri reabilitate termic

Oamenii deja aşteaptă, cu teamă, facturile de la încălzire din acest an. Ce soluţii a găsit Primăria Sectorului 2 pentru a-şi ajuta cetăţenii?
Suntem sectorul cu cele mai multe blocuri aflate în diverse stadii de reabilitare termică. Nu numai că vara se bucură de răcoare şi pot face faţă rezonabil arşiţei toride, dar iarna căldura se păstrează mai mult timp, nu consumă atât de mult agent termic, plus că beneficiază de un bloc practic nou nouţ, cu termopane la geamuri şi balcoane. Programul Naţional de Reabilitare Termică, un sistem ce a fost foarte bine implementat la nivelul sectorului 2, îşi produce efectul. Facturile primite de proprietarii blocurilor ce au fost reabilitate termic s-au dovedit a fi chiar şi cu peste 40% mai mici decât cele sosite la uşa celor care locuiesc în clădiri nemodernizate.
Pentru a vă demonstra acest fapt, am solicitat mai multor administratori şi preşedinţi de blocuri din mai multe zone ale sectorului – Baicului, Colentina, Mihai Bravu, Obor, Pantelimon, Tei – listele la întreţinere din care am extras costurile suportate de locatarii apartamentelor de două şi trei camere pentru factura la căldură, în luna decembrie a anului 2010. Calculul mediei per apartament a costului încălzirii la două şi la trei camere nu face decât să întărească şi mai mult ideea că locatarii imobilelor reabilitate termic, dincolo de confortul din propriile apartamente, beneficiază şi de reducerea substanţială a costurilor la factura de întreţinere în perioada de iarnă, aceasta mergând de la 6% până la 43%. Proprietarii apartamentelor de trei camere din Bl 7D Sc C-D, reabilitat termic în strada Zambilă Ioniţă nr. 4, au primit, în medie, factura pentru caldură cu 51,60 lei mai puţin decât proprietarii apartamentelor de trei camere din Bl 7D Sc A, din strada Zambilă Ioniţă nr. 4, bloc nereabilitat termic. Pentru apartamentele de două camere, diferenţa maximă la factura de căldură între un bloc reabilitat termic (Bl P7 Şos. Mihai Bravu nr. 64-88) şi unul nereabilitat termic (Bl P38, Şos. Mihai Bravu nr. 9) a fost de 44,34 lei.



Ambulanţa socială

Echipele multidisciplinare ale Ambulanţei Sociale monitorizează principalele zone din sector, în vederea identificării tuturor persoanelor fără adăpost. În perioadele în care condiţiile meteorologice sunt nefavorabile, se întreprind acţiuni diurne şi nocturne. Serviciile oferite prin intermediul echipelor mobile, multidisciplinare, de intervenţie sunt acordate, în urma unei evaluări socio-medicale, de echipaje mobile care activează pe cele şase ambulanţe sociale: medic, asistent medical şi asistent social/psiholog. Este vorba despre: 1) o ambulanţă destinată intervenţiei de urgenţă şi transportului medical asistat al pacienţilor tip B, marca Fiat Ducato, prevăzută cu aparatură electromedicală, sistem centralizat de oxigen – terapie şi truse medicale de urgenţă şi resuscitare conform standardelor; 2) două ambulanţe de transport tip A, Fiat Doblo, prevăzute cu sistem centralizat de oxigen – terapie şi truse medicale de urgenţă; 3) trei ambulanţe destinate intervenţiei de urgenţă şi transportului medical asistat al pacienţilor tip B, Fiat Ducato, prevăzute cu aparatură electromedicală, sistem centralizat de oxigen – terapie şi truse medicale de urgenţă şi resuscitare conform standardelor, precum şi analizoare portabile pentru efectuarea la faţa locului a unor analize medicale ce permit o diagnosticare rapidă şi sigură.

 

Fişă de caz

Domnul C.L., 35 ani, aflat în evidenţa Ambulanţei Sociale a Primăriei Sectorului 2 de doi ani. Căsătorit cu doamna A.L., împreună cu care are un copil în vârstă de zece ani. Problemele de sănătate au început din 2008, când medicii au constatat că nu mai este apt de muncă, fiind diagnosticat cu tumoră intramedulară cervicală, afecţiune care i-a afectat atât membrele superioare, cât şi pe cele inferioare, boala avansând foarte rapid. Atunci când boala s-a localizat şi la nivelul sistemului nervos, medicii nu i-au mai dat nicio şansă de supravieţuire. Soţia a fost nevoită să renunţe la serviciu, pentru a se ocupa de îngrijirea lui. Din cauza lipsurilor majore la nivelul familiei, copilul a decis să abandoneze şcoala pe parcursul anului şcolar 2008-2009. Graţie comunităţii, care i-a donat banii necesari operaţiei efectuate cu succes în străinătate, în 2009, a beneficiat, în permanenţă, de supravegherea personalului medical al Ambulanţei Sociale a Primăriei Sectorului 2. La recomandarea medicilor a urmat recuperarea medicală prin kinetoterapie şi fizioterapie în mod gratuit, în cadrul Centrului de Servicii de Recuperare Neuromotorie de tip Ambulatoriu, situat în str. Gheorghe Şerban nr. 7, sector 2, Bucureşti, reuşind să se recupereze în proporţie de 80%.


Fişă de caz

C.Ş., 89 de ani, se află în evidenţa Serviciului Intervenţie şi Urgenţe Sociale din cadrul Direcţiei Generale de Asistenţă Socială Sector 2. Împreună cu C.V., 83 de ani, se află la al doilea mariaj. Unicul fiu din prima căsătorie, desfăcută prin divorţ, se află în Germania. Soţia C.V. şi-a pierdut soţul din prima căsătorie şi fiica. În 1947, C.Ş. a fost arestat de autorităţi, sub motivaţia de denigrare a sistemului comunist. Pensionat în 1980, după ce a fost inspector în cadrul Ministerului Agriculturii. Din ianuarie 1990, preşedintele Uniunii Veteranilor de Război şi a Urmaşilor Veteranilor din România s-a implicat în restaurarea şi edificarea de monumente. Ajuns la 89 de ani, a fost depistat cu hipotensiune arterială ortostatică, insuficienţă respiratorie, atrofie cerebrală, tulburare afectivă pe fond organic şi adenom de prostată. A solicitat ajutorul Ambulanţei Sociale a Sectorului 2, care îl monitorizează din data de 22.06.2011.


Reabilitare termică

Programul Naţional de Reabilitare Termică, iniţiat în anul 2005 de Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Locuinţelor în colaborare cu autorităţile publice locale, se adresează blocurilor de locuinţe – condominiu realizate în perioada 1950–1990. Reabilitarea termică a clădirilor impune refacerea elementelor de construcţii aflate în proprietatea comună indiviză, respectiv termoizolarea pereţilor exteriori, termoizolarea planşeului peste ultimul nivel, termoizolarea planşeului peste subsol sau pardoseli dispuse la sol, refacerea teraselor, înlocuirea uşilor şi ferestrelor, intervenţii la conductele şi armăturile cu pierderi, intervenţii la instalaţiile de încălzire, montarea de repartitoare de costuri şi de robinete cu termostate.
În acest moment, situaţia în cadrul Programului Naţional de Reabilitare Termică a blocurilor din sectorul 2 se prezintă astfel: 172 de blocuri finalizate: 52 de blocuri recepţionate şi 120 de blocuri aflate în faza de recepţie; 93 de blocuri în execuţie; 245 de blocuri aflate în faza de licitaţie, cu începerea lucrărilor de reabilitare termică în acest an; 598 de blocuri în faza de demarare a procedurilor pentru contractarea lucrărilor de proiectare.

 

Interviu cu NECULAI ONŢANU, primar general al sectorului 2, realizat de Gabriela Adamesteanu

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2021 Revista 22