Pe aceeași temă
„Aveam cinci ani şi eram al naibii de ocupată“, scrie la un moment dat autorul/naratorul/personajul central din Exuvii, într-o autoproiectare ce va iniţializa, ca de atâtea ori în paginile cărţii, o descriere meticuloasă a experienţelor trecute. Puse la timpul lor, cu utilizarea imperfectului ce implică repetiţia (ori măcar predilecţia) şi aduce o undă nostalgică, aceste experienţe nu au nimic ieşit din comun, pe conturul lor real. Fetiţa care trăieşte în scrisul femeii care va fi nu traversează întâmplări nemaivăzute; şi biografia ei „exterioară“ seamănă mult cu a celorlalţi copii dintr-un oraş sau orăşel românesc al cărui nume nu va apărea pe parcursul „romanului“. Pun romanul între ghilimele fiindcă este încadrarea, convenţională, de pe pagina de gardă a Exuviilor; dar şi pentru că nu e mai nimic romanesc, în sensul tare al termenului, în această carte a memoriei „cu mii de aripioare“ şi a unui limbaj atât de personal.
Ca şi Mircea Cărtărescu (autor cu care a fost frecvent comparată de critici, deşi diferenţele sunt mai importante decât similitudinile), Simona Popescu face din decorul sărac şi cenuşiu, proletar-industrial al comunismului autohton, în care se înscriu existenţa copilului şi viaţa lui de familie, fundalul unui fabulos univers interior. Acesta se naşte foarte devreme, la primii ani, şi va fi apoi explorat minuţios, într-o autoscopie ce susţine procesul scrierii. La Cărtărescu, în Nostalgia şi în Orbitor, avem un imaginar în expansiune, aproape autonomizat în raport cu un subiect care îl „taie“ rar, niciodată decisiv. Materia viziunii debordează peste structura prozei. În Exuvii vedem, dimpotrivă, cum senzorialitatea şi hiperluciditatea trasează în materia amintirilor şi în corporalitatea lor culoare adânci pe care cartea avansează şi eul se devoalează. Finalul este cunoscut: este identitatea scriitoarei care, la borna celor 28 de ani, înaintea unei noi schimbări totale (din şapte în şapte ani celulele noastre se schimbă, se crede şi se spune în Exuvii), porneşte decisă înapoi, pe firul propriei evoluţii. Surprizele romaneşti sunt excluse: societatea e redusă la tăcere de Stat; şi ciclul primar, ciclul gimnazial, liceul (şcoala ca interfaţă între eu şi colectivitate, între noi şi societate) sunt pe coordonatele socialismului real pe care le ştim din n mărturii şi documentare postrevoluţionare. Autoarea riscă să facă autoficţiune aici, în această realitate cenuşie şi standardizată; şi să nu proiecteze, în afara spaţiului dat, un univers autonom, un cosmos compensator. Astfel că „expansiunile“ evazioniste sunt frânate şi cenzurate încă din stadiul iniţial: scriitoarea caută şi descoperă spaţii intime, breşe, fante prin care, în chiar corpul realităţii înconjurătoare, fantezia copilului să poată respira.
Dacă în Lucrări în verde sau Pledoaria mea pentru poezie (2006) va fi stridentă artificialitatea, Exuvii impresionează puternic prin autenticitate. Aceasta nu echivalează, cum mai cred „scriitori“ de-ai noştri neduşi pe la şcoală, cu expectoraţia; ea e un construct în care se filtrează întâmplările şi lecturile, experienţele „de viaţă“ şi cele cognitive: tot atâtea medii prin care autenticul brut devine autenticitate literară. La Simona Popescu apare astfel un decalaj, cu tensiunea lui specifică. Maturizarea scriitorului se va produce nu prin distanţarea de vârstele mici, prin maturizarea biologică; ci, dimpotrivă, prin regăsirea, izolarea şi continua actualizare a acelui stadiu de „copil puternic“, „neoten definitiv“ cu gândirea sa „cea tânără, sălbatică şi adevărată“.
Va fi adusă în pagină, iar şi iar, sub un clopot transparent, magica reprezentare infantilă a lumii; şi vor fi execrate, cu aceeaşi insistenţă, „adăugirile“ aşa zicând culturale, bibliografiile şi gesturile obligatorii, „raclele de hârtie“ şi acele „filozofii de tablă suflate cu bronz ordinar“. Originalitatea şi stranietatea cărţii vin şi din această reorientare a unui parcurs cultural de tip Bildung, în care copilul devine adolescent, adolescentul devine tânăr, tânărul devine matur şi maturul devine bătrân consacrat, înţelept şi nostalgic, după un drum existenţial securizat de cărţi, repere şi întâlniri formative. Simona Popescu rupe acest vector şi modifică totalmente sensul „evoluţiei“, dând o notă ironică ori de-a dreptul polemică maturizării. Maturitatea este un plafon, un plafon strivitor prin conformism: tabloul va trebui răsturnat. În Exuvii, personajul merge, ca oricare altul, spre viitorul său plin de necunoscute, „rulând“ înainte; în schimb, scriitorul merge numai înapoi. O luptă copilărească, „epică“, purtată cu fratele angelic (până la proba contrarie), va da una dintre cele mai frumoase scene ale cărţii: „Ne alergam prin casă, aruncam unul după altul cu papucii şi jucării de plastic, aerul se încărca tot mai mult. Apoi se încingea bătaia. O bătaie surdă, cu icnete, nu cu strigăte şi urlete. Aveam o putere egală. Ne băteam pe bune, ca uriaşii de la începutul lumii, ca balaurul cu Făt-Frumos, pe viaţă şi pe moarte. În încleştare ne loveam zdravăn, ne căram pumni, ne trăgeam de urechi şi de păr. Până la urmă învingeam monstrul cel mic şi blond, îl ţineam la pământ în timp ce se zvârcolea neputincios, plângând de furie. Apoi se înmuia, se dădea învins şi era, toată ziua, sluga mea. Mergea la cumpărături în locul meu, ştergea praful şi apoi stătea la colţ pe coji de nucă. Ideea îmi rămăsese de la grădiniţă. E inexplicabil că nu m-a pârât niciodată părinţilor, că n-a spus nimic de cutia cu coji de nuci, pregătită pentru el, ascunsă într-un colţ, după nişte saci cu lână. N-am să înţeleg niciodată de ce n-a făcut-o, de ce nu se răzbuna cu ajutorul părinţilor. I-ar fi fost atât de uşor! Ar fi putut, apoi, s-o arunce măcar, doar îi ştia locul. Îl lăsam acolo la colţ, cu genunchii pe cojile ascuţite, plângând. Apoi îl chemam la mine. Era cald şi transpirat încă din pricina cumplitei lupte. Venea întotdeauna cuminte, cu mutra boţită de plâns. Mă uitam la el. Privea într-o parte. Îl luam în braţe şi plângeam amândoi, mult, mult, cu un soi de plăcere bizară care nu ştiu exact de unde venea şi ce era. Ţineam în braţe copilul pufos, fiara micuţă, îmblânzită. Niciodată n-am simţit satisfacţia iertării ca atunci, o iertare care se transforma
în cea mai mare dragoste, o dragoste luminoasă, aureolată, roz-aurie. Stăteam
îmbrăţişaţi, tremurând de oboseală şi plângeam într-un halou strălucitor.“ (pp. 51-52).
Ceea ce aici este conturat din exterior, ca o scenă, cu verbe ale acţiunii succedate rapid, va fi în majoritatea paginilor din Exuvii urmărit din interiorul câte unei secvenţe percepute cu toate simţurile deodată. E o simultaneitate a vârstelor, dar şi una a percepţiilor care „apucă“ obiectul (ce poate fi orice), îl înfăşoară în starea de transă a copilului şi îl oferă, pentru a-l disocia analitic, scriitorului matur. Acesta din urmă însă are o intuiţie remarcabilă, ca şi capacitatea artistică de a o susţine: momentele febrile de existenţă, secvenţele feerice ori coşmareşti, reprizele de râs sălbatic sau convulsiv, frisoanele bolii şi lălăielile plictiselii nu trebuie descompuse analitic pentru a fi transformate în literatură. Ele sunt literatură: proză poematică, basm postmodern, deopotrivă feeric şi ironic. Literatura adevărată e şi ceea ce ai fost, exact aşa cum şi cât ai fost. Mecanismul textual şi constructul literar al autenticităţii nu vor falsifica nimic din aceste trecute experienţe printre lucruri care se „trezesc“ şi aventuri exotice cu obiecte familiare. Exuvii e astfel un repertoar de episoade extraordinare nu altfel decât prin senzaţiile şi emoţiile pe care le suscită. Înainte de apariţia cititoarei-model (avatarul adolescentin cel mai nesuferit scriitoarei), fetiţa care stăpâneşte „regatul lui AFAR@“ e un „vânător de senzaţii“ proaspete, actualizate în procesul scrierii cu o infinită atenţie la nuanţele lor. „Cască de fum pe cap“, „armură de abur“, „folie subţire şi rece“... Anterior fazei, întristătoare, în care corpul „se îngraşă cu nepăsare“, vocile, chipurile, „muzica“ umană, gesturile, zgomotele, sevele „emoliente, colorate“, cotloanele şi cămările, aerul „violet“ şi timpul „lent şi mult“ în care toate acestea sunt procesate şi impregnate în pielea cerebrală – se transformă într-o lume magică. Lumea unei Alice contemporane şi „eternale“, cum o găsim şi în proza scurtă a Adrianei Bittel: „copilul care lălăie undeva în fundal, la marginile gândirii active“...
Lupta dură a scriitoarei autoproiectate va fi nu atât cu lumea văzută, romanesc, ca o societate în care apari, îţi faci loc şi avansezi, cât cu influenţa acestei lumi prea normative asupra fazei „de ciorapi treisferturi“ din copilărie: adevărata noastră maturitate senzorială şi creativă. Adolescenţa cu lecturile ei obligatorii şi cu literatura comme il faut stârneşte, retrospectiv, o veritabilă repulsie tocmai prin indicele ei de falsitate „culturală“, prin obligativitatea reperelor, clişeizarea lor şi anularea funcţiei iniţial catalizatoare. E o continuă negociere simbolică, de la un capăt la altul al cărţii, între eul care nu se lasă asimilat şi un plural social văzut în latura conformist-mortificantă. Persoana a II-a din Exuvii se fixează, uneori, pe o audienţă colectivă, sceptică, greu de convins de scriitoarea care ajunge la ce are mai preţios în exfolierile şi exuvierile ei: „Cine ar crede? Deşi, aduceţi-vă aminte, toţi v-aţi ameţit, copii fiind, fiecare în felul lui, cu toate aiurelile astea“ (p. 93); „Credeţi ce poftiţi! E, cum spuneam, doar o joacă“ (p. 241). Alteori, adresarea se „fixează“ pe o prietenă dragă din copilărie, reînviată ca personaj în alte scene memorabile: „A trecut atâta timp de când nu mi-ai mai spus nimic despre tine. Cum nici eu n-am ce să-ţi spun, fac din tine ficţiune. Fac pentru tine ce fac pentru mine“ (p. 207). Persoana a II-a plural, cu auditoriul de azi, persoana a II-a singular, cu prietena de ieri, acum persoana a II-a singular, în dialog cu sine: „Despre Dumnezeu nu auziseşi nici o poveste. Petronela, prietena ta, îţi promisese că o să ţi-l arate...“ (p. 102). Iar trei pagini mai încolo, „încâlceala“ şi confuzia vârstei vor fi surprinse printr-un joc şi mai rapid, cu comutarea şi alternarea de persoană. De la eu la tu şi înapoi: „Apoi a urmat încâlceala. Curând, totul s-a întunecat în jurul meu. Au venit ani în care doar dragostea te-a salvat, şi, mai mult decât toate filozofiile la un loc, cuvintele unui cântec de sinucigaş...“ (p. 105).
Cu această atât de specifică amendare a ceea ce de obicei ne impresionează mai mult („filozofiile“), să închei cronica pe marginea unei cărţi puternice şi intense ce consacră, aş spune, un scriitor, fără riscul de a-l oficializa.
Simona Popescu, Exuvii, roman, ediţia a V-a, Editura Polirom, Iaşi, 2011, 312 p.