Pe aceeași temă
Cronicar de cursă lungă, prinsă de mult timp în munca solicitantă de cernere a valorilor literare de astăzi, Bianca Burţa-Cernat se distinge în paginile publicaţiilor în care semnează prin siguranţa delimitărilor şi precizia verdictului, întotdeauna argumentat minuţios. Stilul său fin şi disociativ se exercită, cu o insistenţă evidentă, în discutarea autoarelor contemporane, cu dorinţa mărturisită de a contrabalansa astfel neatenţia colegilor bărbaţi. Prin câteva intervenţii din ultimii ani asupra „mansfieldianismului“ prozatoarelor din anii ‘30 sau a scandalurilor literare îngropate de memoria pioasă a dicţionarelor, tânăra autoare şi-a înscris în cartea de vizită specialitatea de analistă a feminităţii literare şi vocaţia pentru reinterpretări surprinzătoare, coerente şi de efect.
În aceeaşi linie se înscrie şi cartea ei de debut, Fotografie de grup cu scriitoare uitate, la origini o teză de doctorat încununată cu distincţia maximă. Aceasta explorează metodic un versant mai puţin cunoscut al literaturii române moderne, anume proza femeilor din perioada interbelică. Relectura scriitoarelor ajunse „marginale“ printr-o prejudecată sexistă a multora dintre cronicarii literari din interbelic şi chiar de mai târziu este făcută cu dorinţa reevaluării lor estetice, dar fără a afişa programatic dorinţa unor răsturnări şocante de perspectivă. Este aici o strategie de ordin retoric a modestiei, una cu efecte persuasive, probabil necesară în condiţiile adresabilităţii acestei cărţi către un public „generalist“, care trebuie instruit pe nebăgate de seamă, în acelaşi timp în care este informat. Modestia aparentă a demersului este corectată de o propunere îndrăzneaţă încă de la a treia pagină a cărţii: noua lectură este o probă a ceea ce ar putea fi o încă ipotetică „nouă istorie a literaturii române“. Din această perspectivă, propunerea Biancăi Burţa-Cernat reactivează întrebări ce plutesc de câţiva ani în aer, legate de soliditatea proiectului generaţional în critica mai nouă şi de nevoia acestuia de diferenţiere conceptuală. Va exista o „nouă“ istorie literară românească şi, dacă da, cum va arăta ea?
Deocamdată, în cartea de faţă, istoria literară îşi păstrează profilul bine cunoscut, tradiţional, iar opţiunile metodologice sunt cele canonice. Metoda Fotografiei de grup... este cea istoriografică clasică, adunând o serie de micromonografii a opt autoare „marginale“, prefaţate de câteva tablouri de epocă şi de o schiţă a impunerii femeii pe scena publică a literaturii în România. Bianca Burţa-Cernat afirmă „asumarea polemică“ a criteriului estetic în judecata literară, nedorind să facă rabat de la necesitatea unei ierarhii, inerente de altfel, spune însăşi autoarea, canonului literar. Dar ierarhia canonică este dictată şi de alte criterii axiologice decât cel estetic (aşa cum se arată şi în carte într-un rând), aşa încât cele două afirmaţii îmi par contradictorii. Miza pe criteriul estetic este de înţeles, în condiţiile în care autoarea doreşte să evite discriminarea pozitivă a scriitoarelor în baza „feminismului diferenţei“; din păcate, teoriile feministe nu sunt nicăieri dezbătute şi, deci, nici combătute temeinic: e vorba de feminismul lui Luce Irigaray?, de scrierile târzii ale Juliei Kristeva?, de Hélène Cixous? de constructivismul lui Judith Butler? Dar chiar şi refuzând această discuţie teoretică şi fixându-şi ca scop determinarea contribuţiei estetice a autoarelor analizate, cartea de faţă face, în repetate rânduri, trebuie s-o spunem, operă de pionierat în analiza feminităţii interbelice. Tematizarea obsesivă a feminităţii în operele scriitoarelor dintre cele două războaie (deşi nu doar a lor; dacă n-ar fi să amintim decât de Camil Petrescu sau de tipurile feminine din romanele lui Eliade...) sub forma armoniei patriarhale sparte, a răzvrătirii, a dezinvolturii regăsite sau a contorsiunii morale contribuie, fie şi indirect, la proiectul emancipării de gen, un proiect cu răsfrângere (chiar dacă nu şi expresie) politică.
Un mare atu al cărţii este lectura exhaustivă a unei bibliografii neglijate, ca şi cunoaşterea intimă a epocii şi biografiei scriitoarelor discutate. Schiţa de portret care deschide fiecare dintre cele opt „eşecuri exemplare“ (Ticu Archip, Sanda Movilă, Henriette Yvonne Stahl, Lucia Demetrius, Anişoara Odeanu, Cella Serghi, Ioana Postelnicu, Sorana Gurian) are rolul de a orienta lectura critică ce urmează, poate şi de a seduce cititorul întru apropierea de nişte autoare pe care istoriografia literară „clasică“ le-a discreditat în mod constant. Biografiile scriitoarelor interbelice sunt, adesea, spectaculoase, ele ilustrând în diferite grade atât marginalizarea relativă a femeilor într-o epocă încă mult prea discriminatorie, cât şi extraordinara varietate pe care acest grup neoficial o etalează. Scriitoarele sunt burgheze şi aristocrate, femei de lume sau profesoare fără instinct social, mondene sau timorate, cabotine sau confiscate de proiectul autodefinirii fără rest şi astfel participă la toate laturile de existenţă ale modernităţii româneşti, inclusiv pe latura politică (căci unele devin legionare, iar altele propovăduiesc idealul socialist încă de prin 1938). Experienţa lor este experienţa modernităţii româneşti, iar refuzul de a le înregistra aportul în dările de seamă literare din perioada comunistă, cum spune undeva autoarea, este un efect şi un simbol al refuzului modernităţii înseşi, în pluralitatea şi diversitatea ei, de către o ideologie totalitară, monocoloră.
Cu toată modernitatea ei descoperită de timpuriu, lumea românească nu a fost pregătită pentru apariţia scriitoarelor, arată Bianca Burţa-Cernat. În cadrul patriahal al celor mai avansate grupări literare (autoarea intitulează inspirat capitolele dedicate femeilor de la Viaţa Românească şi Sburătorul – „tablouri de familie“), prezenţa lor este primită bine, dar cu limitări simptomatice. Cazul, reamintit apăsat de Bianca Burţa-Cernat, al plagiatului sadovenian după Constanţa Marino-Moscu, din 1906, evocă un mod de a gândi discriminatoriu, pe care societatea de litere nu l-a lepădat prea curând. Chiar şi asumarea propriei feminităţi pe planul literar se face timid, cu întârzieri caracteristice. Hortensia Papadat-Bengescu va fi acceptată ca o mare scriitoare, concedându-i-se de către critica contemporană, ca un mare compliment, neasumarea feminismului. În fapt, aşa cum arată autoarea lucrării de faţă, scriitoarea nu doar milita în reviste ale femeilor, ci realiza în cărţile ei o poetică corporală şi construia o constelaţie de metafore ale feminităţii, analizate în capitole excelente dedicate metaforei păpuşii, deconstrucţiei masculinităţii şi triumfului Naratoarei. Poetica corpului le diferenţiază, de altfel, pe multe dintre scriitoarele analizate, pe care autoarea Ciclului Hallipilor le rezumă, fără să le poată ţine locul în totalitate: „Marea dramă pusă în scenă în cărţile Hortensiei Papadat-Bengescu este aceea a unei modernităţi în criză, aflate în căutarea identităţii, drama unei umanităţi reificate, lipsite de perspectiva transcendenţei, drama corpurilor fără suflet (sau în conflict cu acesta), drama sufletelor moarte“.
În afara acestui triumf literar amplu analizat, cele mai multe cazuri inventariate în carte reprezintă nişte „eşecuri“, deşi, aşa cum arată autoarea, eşecul nu poate fi cuantificat decât urmărind reacţia publicului cititor, oricum preponderent inerţială, moştenind prejudecăţile şi animozităţile concrete ale primilor comentatori. Romane precum Voica al Henriettei Yvonne Stahl sau Într-un cămin de domnişoare al Anişoarei Odeanu nu pot fi socotite eşuate nici măcar în termenii epocii (Voica este un „altfel de“ roman ţărănesc, iar Într-un cămin de domnişoare conţine o curajoasă propunere de epică minimalistă, ingenios relevată de către critic). Între celelalte titluri ale autoarelor evocate sunt destule care „se salvează“ la o lectură estetică. Scriitoare precum Ticu Archip, Sanda Movilă, Lucia Demetrius, Cella Serghi, Ioana Postelnicu şi Sorana Gurian activează pe terenul prozei autoscopice, al „trăirismului“, al decadentismului sau al percepţiei stranii, de inspiraţie blecheriană. Ele nu preiau doar sugestii ale modelelor lor masculine (Eliade, Camil, Sebastian, Blecher), ci adesea propun drumuri noi, inovează tematic, polemizează implicit, în linie estetică, dar şi ideologică, cu colegii lor, construiesc pe spaţii mari şi fără complexe. Dacă în generaţia afirmată în jurul lui 1920 mai există încă o anumită timiditate faţă de colegii bărbaţi, generaţia scriitoarelor din anii ‘30 (Lucia Demetrius, Cella Serghi, Anişoara Odeanu, Sorana Gurian) este lipsită de complexul inferiorităţii şi înţelege să câştige competiţia canonică aducându-şi în faţă identitatea personală, inclusiv de gen, „ieşind din ghetou“. În afara subtilelor analize ale prozei scrise de Hortensia Papadat-Bengescu, o frumoasă reuşită este reevaluarea lui Ticu Archip, Lucia Demetrius şi Anişoara Odeanu, după cum proza estetizantă şi decadentă a Henriettei Yvonne Stahl şi a Ioanei Postelnicu suferă şi ele o binemeritată revalorizare.
Nu e o simplă rearanjare pe podium între învinşii competiţiei (deşi deocamdată Bianca Burţa-Cernat nu pretinde a merge mai departe de atât), pentru că nu poate avea prea mari consecinţe promovarea unor scriitori de pe locul patru pe locul trei. Dacă e să apelăm la metafore critice, aş spune că, în loc să fie o simplă vânturare a cernoziomului pentru însănătoşirea solului canonic stabil, operaţia de redistribuire canonică a scriitoarelor interbelice trebuie să aibă însemnătatea unei reaşezări a plăcilor tectonice de adâncime, după care urmează cu necesitate o deplasare a continentelor. În această direcţie văd desfăşurându-se proiectul „noii istorii literare“ pe care autoarea îl anunţă în cartea sa şi pe care mă aştept ca mai mulţi colegi de generaţie să îl îmbrăţişeze. Critic sagace, cu analiza reglată fin şi cu ştiinţa contextualizării, perseverând cu o răbdare admirabilă asupra unui subiect nu întotdeauna îmbietor, Bianca Burţa-Cernat dă în volumul de faţă o probă certă de maturitate.
Bianca Burţa-Cernat, Fotografie de grup cu scriitoare uitate. Proza feminină interbelică, Bucureşti, Cartea Românească, 2011