Pe aceeași temă
O piesă despre „meşteşugul vieţii“
Nu ştim dacă traducerea titlului acestei piese a dramaturgului israelian Hanoch Levin este cea mai potrivită intenţiilor autorului, fiindcă în limba română meşteşug e ceva mai aproape de tehnică, de îndemânare şi deprindere, ceva de soiul ştiinţa (vieţii), şi nu de trăire, inspiraţie sau intuiţie, pentru a-l putea asocia cuvântului viaţă. Aşadar, dacă ne-am lua după titlu, am putea crede că acest frumos şi melancolic poem ar putea fi mai degrabă o reţetă dedusă din previziuni astrologice sau calcule meschine. Dacă vedem spectacolul de la Teatrul Bulandra însă, în regia lui Felix Alexa, vom avea cu totul altă percepţie şi vom simţi piesa lui Hanoch Levin ca pe o uimitor de adevărată replică la ceea ce s-ar putea numi meseria de a trăi. E adevărat că la sfârşitul vieţii, sau aproape de el, situaţie în care se află protagoniştii – un cuplu tipic familiei israeliene, covârşit de consecvenţa şi fidelitatea faţă de îndatoririle matrimoniale – şi privind retroactiv, devenim mai înţelepţi, mai critici, sau defetişti. Momentul bilanţului e întotdeauna dur, iar culpabilizările nu încetează să se manifeste. O concluzie pripită precum aceea că aici, ca şi în viaţă, triumfă deriziunea, decepţia şi inutilul e repede contrazisă de autor, care introduce ca pansament zâmbetul amar, duioşia şi, evident, şicana ironică. Din tot acest aliaj pândit de perspective tragice iese, în cele din urmă, o pledoarie tandră şi umană pentru viaţă, pentru viaţa în doi, culmea, aceea care părea a fi încurcat destinul familiei Popoh, împotriva singurătăţii pe care nu are curajul să o ia în piept bărbatul şi pe care o suportă cu atât mai greu vecinul Gunkel, care bântuie fantomatic pe la ferestrele celor doi în miez de noapte după un... antinevralgic!!! Mare meşter în crearea de discursuri dramatice credibile, cunoscutul dramaturg israelian (1943–1999) e şi un iscusit constructor, cu simţul teatralităţii şi al adevărului scenic. Piesa sa la care ne referim aici respectă unitatea clasică de timp, loc şi acţiune, dar primeşte, în acelaşi timp, suflul unei trăiri moderne, a omului de azi, supus presiunii anihilante a civilizaţiei urbane care-l însingurează. În acest spaţiu, în care libertatea interioară e limitată şi ea, trăiesc Iona şi Leviva, aflaţi la o cumpănă a vieţii lor, când, la cei cincizeci de ani şi peste, bărbatul face primul gestul de a respinge ritualul domestic care-l ţinuse înlănţuit de soţie până acum. Începe într-o noapte cu ploaie, când, trezindu-se, simte piciorul greu al Levivei peste al său. Încearcă fără succes să-l îndepărteze, pentru că femeia, mai consevatoare, mai supusă, nu?, nu se lasă smulsă din visul ei de fericire, în care mai „joacă“ şi o pălărie, şi prăvălia din colţ, şi alte ingrediente mărunte din care se compune viaţa lor diurnă. Răzvan Vasilescu şi Dana Dogaru compun exemplar din detalii şi gesturi inspirate acest tablou de familie cu care debutează spectacolul într-o tonalitate comică, cu toate că surpriza din glasul şi privirile Danei Dogaru, trezită brusc din somn pentru a i se comunica divorţul, sună înduioşător şi pe alocuri dramatic. Dezvăluirile încep şi se acumulează în cascadă, trecând prin momente de furie, dar şi de sentimentalism, precum acea secvenţă antologică în care soţia, punându-şi pantofii de ocazie, schiţează câţiva paşi de tango, aşa, în cămaşă de noapte, lângă soţul ei, acum regăsit. Dana Dogaru joacă aici dumnezeieşte, revărsând asupra sălii un preaplin de trăire, în care cel mai puternic sentiment e legat de trecerea vremii, de ireversibila îmbătrânire. Timpul e, de altfel, o componentă însemnată a demonstraţiei în piesa lui Levin, pe care Felix Alexa îl evaluează în semnificaţia lui metafizică, printr-o subliniere a fiecărui moment din această privire retrospectivă. Gândirea sa regizorală caracterizată de precizie dă fluenţă spectacolului, distribuind cu măsură accentele, ruperile de ritm. Unul a fost evocat mai sus, altul ar fi sosirea lui Gunkel, în interpretarea suculentă a lui Dan Aştilean, ar mai fi şi tentativa de reapropiere fizică a celor doi Popoh, într-o scenă tragicomică petrecută la îmbinarea celor două paturi în echilibru precar, sau infarctul lui Iona şi mai ales sfârşitul, când, culcaţi pe podea, unul lângă altul, cei doi nu mai au deasupra decât înaltul cerului liber, acum şi la vedere, după ce decorul claustrofob al Ninei Brumuşilă se descompune, pierzându-şi tavanul. Ar fi de discutat, apropo de ritm şi fluenţă, dacă intervenţiile muzicale ale Adei Milea, cu songurile ei făcute să spargă atmosfera cu incantaţii grave în contrasens şi contrapunct, sunt adecvate, mai ales că actorii trebuie să cânte şi ei, părăsind stările în care se află la momentul respectiv. Unii au zis că da, că atitudinea face parte din spiritul lucid şi cinic al vremurilor, fiindcă versurile rostesc sentinţe dure despre deşertăciunea vieţii şi micimea omului, alţii, din contră, că ideea scoate din tensiune spectacolul şi-l abate de la direcţia lui reală. Personal, cred că cei doi interpreţi care duc greul spectacolului, Dana Dogaru şi Răzvan Vasilescu, cu talentul lor bine cunoscut şi printr-o flexibilitate maximă, trec cu uşurinţă de la momentele de cabaret negru la acelea de dramă, performând în ambele sensuri. E limpede că regizorul s-a temut de căderea în melodramă, de lacrimă şi foşnet de batiste printre spectatori (se plânge şi-aşa destul în sălile Bulandrei), apelând, pentru a ne scutura de întristare, la radicalitatea şi umorul Adei Milea. (Fata asta, într-adevăr, e atât de semeaţă în faţa vieţii, că te şi sperie. Mi-amintesc cum, odată, demult, la o cină oficială la Neptun, într-un cadru gomos şi protocolar, invitată să cânte, Ada şi-a pus chitara să zornăie ameninţător, agresându-i pe „îmbuibaţi“ cu texte ce le opreau friptura în gât. Condiţia ei de „prestator“, cu care mai sunt câteodată gratulaţi artiştii, era astfel răzbunată. Eu, una, n-am mai mâncat nimic.) Spectacolul cu Meşteşugul vieţii, care se joacă la Sala Izvor a Teatrului Bulandra, rămâne însă o izbândă a stagiunii, o creaţie de palmares a echipei în frunte cu actorii Dana Dogaru (care a obţinut de altfel premiul de interpretare la Festivalul de dramaturgie contemporană de la Braşov) şi Răzvan Vasilescu, în excelentă formă artistică. Profesionişti impecabili.
Privire din ultima bancă
Juan Mayorga, dramaturgul spaniol la modă pentru teatrul implicat pe care-l cultivă, ca şi pentru tehnica sa dramatică originală, revine pe scenele bucureştene cu Băiatul din ultima bancă, spectacol montat la Teatrul Naţional de Theodor Cristian Popescu. Ca şi în Hamelin, de acum câţiva ani, care n-a avut din păcate o viaţă prea lungă pe scena Teatrului Mic, autorul e preocupat de investigaţia socială, pe care o iniţiază, la vedere, prin ochii şi judecata unui personaj care se implică iscoditor în acţiune cu rol manipultor. În Hamelin, acesta era anchetatorul unui caz notoriu din sfera furturilor de copii descoperite în Germania sub masca legendei lui Hamelin, vrăjitorul al cărui flaut fermecat chema fiinţele nevinovate. În piesa Băiatul din ultima bancă, misiunea de observator al realităţii îi revine unui tânăr adolescent care-şi descoperă vocaţia scrisului, atras fiind de câteva situaţii cu potenţial critic care dezvăluie malformaţii ale societăţii contemporane. Privind pe gaura cheii în viaţa familiei înstărite, dar nefericite a colegului său, va afla ulterior că nici pe la profesorul său, care se oferă să-l îndrume, lucrurile nu stau altfel. Aparent seducătoare, piesa scriitorului spaniol are o ambiguitate riscantă pentru că, la urma urmelor, nu ştim dacă băiatul s-a apucat de scris incitat de ce vede, băgându-şi nasul în viaţa altora, sau era în căutare de subiecte. Dacă tema călăuzitoare e, cu alte cuvinte, voyeurismul, un mod condamnabil de violare a intimităţii celorlalţi, sau dacă e vorba aici doar de relaţia artei cu viaţa, capacitatea acesteia din urmă de a-i descoperi complexitatea cu ajutorul imaginaţiei. Cum textul are şi o structură de making off, procedeu la modă, asistăm de fapt la punerea în paralelă a realităţii şi ficţiunii, trecând evident prin procesul de fabricaţie, de creaţie a celei din urmă, respectiv a paginii scrise. Pe acest parcurs se inserează rolul profesorului, cel care, descoperind în compunerea elevului său semnele vocaţiei, se oferă să-l îndrume. Doar că această îndrumare transformă drumul creaţiei într-o analiză fadă, cazuistică ce doar în viziunea unui moralist poate deveni benefică literaturii. Adolescentul-scriitor îşi impune cu greu, în consecinţă, punctul de vedere privindu-l pe tatăl superficial, grobian, pe soţia nefericită, pe colegul dezorientat şi pe el însuşi, prins în plasa propriei curiozităţi. Nu e clar însă dacă viaţa văzută de el din ultima bancă, de unde perspectiva este cuprinzătoare, dar lipsită de detaliul clarificator, trebuie corectată de o eventuală imagine artistică (aici literară) sau trebuie doar fotografiată, ceea ce e imposibil până la urmă, pentru că ar însemna ca fotograful (scriitorul) să se excludă pe el din cadru? Dintre toate aceste unghiuri, Mayorga îl alege pe acela la îndemână şi aproape putem spune că nu era nevoie de atâta tevatură tehnico-literară ca să ne spună că adolescentul voyeurist, ca şi întreaga lui generaţie, are simţurile proaspete şi dorinţa de a fi altfel, într-o lume care să nu repete rutinier relaţiile false şi alienante dintre părinţi şi copii, soţi şi soţii, profesori şi elevi. Regizorul Theodor Cristian Popescu, înrudit prin viziune cu autorul spaniol, recunoaşte că ceea ce l-a atras la piesă a fost acest joc al imaginaţiei, provocator din punct de vedere teatral. Cu adevărat, structura de puzzle a textului e de o dificultate maximă pentru regizor, obligat să dea coerenţă şi limpezime spectacolului, ca şi pentru actori, care trebuie să creeze personaje din apariţii secvenţiale. Piesa are mai degrabă o structură cinematografică, de unde şi dificultatea transpunerii scenice, prin care echipa a trecut onorabil. S-au detaşat Rareş Florin Stoica, în rolul elevului Rafa, şi Mihai Călin, în cel al profesorului Germán, care au şi cele mai grase partituri.