Pe aceeași temă
Şi cum călătoream eu, aşa, cu trenul spre Galaţi, am văzut deodată pe o măsuţă din acelea pe care abia dacă încape o carte mică, un titlu: Why look at Animals? şi am încercat să-l traduc. De ce să te uiţi la animale? mi s-a părut cam prea rapid, simplu, superficial, în schimb De ce să priveşti animalele? se impunea ca mai serios şi mai profund. Dar asta numai în primele secunde, pentru că mi-am luat seama şi am pus pe un cântar invizibil cele două cuvinte, a te uita la şi a privi (cu un pe sau tot la, subînţelese). Aici, lucrurile nu mai arătau defel ca-n prima mea încercare de traducere şi de comparare a celor două. Acum, dimpotrivă, a privi mi se înfăţişa ca mai plat, cu o suprafaţă vizibilă pe toată întinderea ei şi fără a da vreo bănuială de ceva ascuns în vreun subsol al său. Un verb obişnuit, fără relief, aşadar. |n schimb, a te uita bătea mult înspre celălalt sens al cuvântului, cu subterane sensibil diferite. Când te uiţi, te uiţi pe tine pentru obiectul sau fiinţa la care te uiţi. Mă uit la nori, mă uit pe mine în favoarea norilor, mă uit la animale, la pisica mea neagră şi calină, mă uit pe mine în favoarea ei. Mă uitam la copacul care a fost tăiat acum câteva săptămâni şi mă uitam pe mine în favoarea coroanei sale bogate, în care-şi făcuse cuib o familie (dacă o fi existând aşa ceva) de ciori.
Câte posibilităţi de a ne uita pe noi înşine ne-a dat Dumnezeu! Nici dacă am sta închişi în camera căptuşită cu plută a lui Marcel Proust şi tot nu am fi lipsiţi de asemenea posibilităţi. Şi asta pentru că Acela care ne-a creat ştia mai bine decât noi că nu ne suportăm în permanenţă numai şi numai propriile fiinţe, nu suportăm să nu vedem, deci să nu pătrundem mereu, în lumea altora, fie fiinţe, fie obiecte neînsufleţite, dar însufleţite de fapt de viaţa anterioară, dacă sunt vechi, a celor care şi-au petrecut umbrele prin faţa lor, iar dacă sunt noi de presimţirea celor care o vor face de atunci înainte, adică din clipa contactului nostru optic cu ele. Privesc şi uit. Mă uit la această pendulă veche şi mă gândesc la orele mamei mele şi la cele ale tatălui meu şi la cele ale mele de acum zeci de ani, pe care le-a bătut la fel de egal cum le bate pe cele ale vârstei mele de azi. Şi gândindu-mă aşa, fireşte, mă uit pe mine însumi în favoarea lor şi pe mine însumi de azi în favoarea altuia care aş fi fost, zice-se, tot eu, dar altădată, într-o formă evident mai bună.
John Berger, autorul acestei cărţi esenţiale, cum o prezintă Penguin Book, în colecţia Great Ideas, n-a presupus cele de mai sus când s-a întrebat de ce să ne uităm la animale, dar, fără să intenţioneze, ne-a dus într-acolo, căci lumea pe care o evocă el, aceea în care omul trăia alături de animale, la un fel de paritate a celor două vieţi paralele, era aceea în care el, omul de mai sus, se ştia mai puţin pe sine, doar pe sine, în favoarea lumii largi, care nu însemna atunci cine ştie ce Uniune Europeană, ci chiar Uniunea Vieţii pe Pământ, indiferent că e a omului sau a animalelor şi, poate, ceea ce autorul acestei cărţi nu mai presupune, a pietrelor şi-a neînsufleţitelor de alte feluri. Dar să nu introduc aici şi alte elemente străine demonstraţiei sale.
Marginalizarea de azi a animalelor, la Zoo, acest cuvânt, devenit aproape magic, face ca oamenii mari şi copiii, mai ales aceştia, cei care, oricum, trebuie să-şi caute evaziunea cu orice preţ şi o fac cu mare virtuozitate, să se ducă înadins acolo, în faţa animalelor, captive tocmai ca să poată fi privite în voie, ca să poată, copiii şi adulţii, să se uite pe sine uitându-se la ele. Şi stând acolo, în celulele lor mai mari sau mai mici, animalele care nu mai ştiu ce-i aia libertate, sunt probabil uzate de atâtea priviri care se preling peste corpurile lor, se tocesc ele însele, aşa cum era tocit cornul din fruntea lui Moise al lui Michelangelo de care s-au frecat generaţii şi generaţii de privitori, dornici de uitarea de sine, de ei înşişi, sau altă parte a unei statui de la San Pietro, tot aşa, frecată de frunţile oamenilor dornici a se uita pe ei în favoarea Creatorului lor. Aşa cum se tocesc scările palatelor multiseculare de miile de tălpi care le-au călcat de-a lungul veacurilor.
Am fost dus şi eu, ca adult, de două ori, la Zoo, aceste epitafuri, spune John Berger, pe mormântul animalului generic. Odată, foarte de mult, totuşi, a fost fantezia lui Mihai Ursachi, împreună cu care petreceam câteva zile la Budapesta, întorşi de la Sárospatak, unde nimerisem, eu sigur din greşeală, la un congres Lenau, de atunci îmi amintesc privirea de oţel, deja puţin oxidat, a unei pume care locuia un fel de cub imens de beton, cu nişte gratii inexpugnabile între privire şi noi. A doua oară, la Viena, mi s-a fixat hrănirea gheparzilor cu un biet iepure, încă viu, dar cică anesteziat, ca să nu fie ucis ci eutanasiat, procedeu la modă care va trebui, probabil, să ni se aplice şi nouă, oamenilor, în curând.
Acum câţiva ani, la Animal Planet sau poate la Discovery, mai era o emisiune dedicată animalelor dispărute în ultimul secol dinaintea noastră sau chiar mai de curând. O să trebuiască, într-o zi, să ne suportăm numai pe noi sau o să ne privim unii pe alţii aşa cum privim, încă, animalele, fie şi numai la Zoo Park? O evadare va exista întotdeauna, dar ea va fi mult mai puţin interesantă, va fi mult mai terre à terre, aşa cum sunt toate în această viaţă modernă şi, dacă doreşte cineva, postmodernă.