Pe aceeași temă
|ntre Gheorghe Crăciun şi Emil Cioran nu există, în aparenţă, nici un fel de compatibilităţi. Dimpotrivă. De altfel, scriitorul optzecist şi-a afirmat, cu mai multe prilejuri, inaderenţa sau de-a dreptul ostilitatea faţă de ethos-ul iraţionalist al generaţiei „trăiriste“. Totuşi, la o privire mai atentă, putem identifica legături pe cât de surprinzătoare, pe atât de profunde între autenticismul postmodern al lui Crăciun şi existenţialismul crepuscular al scepticului de serviciu. Ele apar mai ales în volumul Trupul ştie mai mult. Fals jurnal la Pupa russa (1993–2000) unde întâlnim la tot pasul citate din moralistul răşinărean şi comentarii personale relevante pe marginea lor. Fragmentarismul notaţiilor alternează aici cu inserturi din scriitori şi gânditori afini (de la Roland Barthes şi Merleau-Ponty la Valéry şi Wittgenstein). Cu Emil Cioran ne întâlnim din primele pagini ale cărţii, după câteva citate din Barthes şi Sf. Apostol Pavel. Toate citatele oferite indică, fireşte, adeziunea intelectuală a autorului şi aproape toate problematizează preeminenţa trupului asupra conştiinţei, supratema falsului jurnal de creaţie. Iată-le, în integralitatea lor, pe cele din Cioran, în ordinea cronologiei biografice a consemnării: 1) „Paloarea ne arată până unde trupul poate să înţeleagă sufletul“. „Dacă am reuşi să devenim conştienţi de organe, de toate organele, am avea o experienţă şi o viziune absolută a propriului trup, care ar fi atât de prezent în conştiinţă, că n-ar mai putea îndeplini obligaţiile la care e constrâns; ar deveni el însuşi conştiinţă, încetând astfel să mai joace rolul de trup“. 2) „|ntotdeauna m-au atras cei obsedaţi de nuditatea cărnii, cei care au pus-o pe tapet: Baudelaire, Swift, Buddha… Carnea atât de evidentă e totuşi o anomalie; cu cât te gândeşti mai mult la ea, cu atât fugi de ea îngrozit şi sătul să o cântăreşti, te îndrepţi spre mineral, te pietrifici. Pentru a suporta spectacolul ori ideea cărnii, nu-i suficient curajul: îţi trebuie cinism. S-o numeşti ca Părinţii Bisericii nocturnă, înseamnă să te înşeli asupra naturii ei; înseamnă, de asemenea, s-o ţii la prea mare cinste; nu-i nici ciudată, nici tenebroasă; e perisabilă până la indecenţă, până la nebunie; nu doar că-i sediul bolilor, este ea însăşi o boală, neant incurabil, ficţiune degenerată în calamitate (...) Pe lângă soliditatea, pe lângă seriozitatea scheletului, ea pare ridicol de provizorie şi de frivolă!“. 3) „Din tot ce-i socotit a aparţine psihicului, nimic nu ţine mai tare de fiziologie ca melancolia; ea pătrunde în ţesuturi, în sânge, în oase, în orice organ luat separat. Lăsată-n voia ei ne-ar vătăma până şi unghiile“. 4) „Cel care trage după sine, de multă vreme, o infirmitate nu va putea fi niciodată luat drept veleitar. |ntr-un anume fel el s-a realizat. Orice boală este un titlu“. 5) „Cât de îndreptăţită pare acea idee din cabală, potrivit căreia creierul, ochii, urechile, mâinile şi chiar picioarele au un suflet distinct care nu e decât al lor“. 6) „|ncerc să mă împotrivesc interesului pe care mi-l trezeşte, mi-închipui, ochii, obrajii, nasul, braţele ei căzute-n putrefacţie. N-ajută la nimic, farmecul pe care-l degajă persistă. |n asemenea clipe, înţelegem cum a reuşit viaţa să dăinuie în pofida cunoaşterii“.
|n fapt, pe linia asumării corporalităţii somatice ca fundament al existenţei psihice, Emil Cioran poate fi aşezat, între scriitorii noştri interbelici, alături de Hortensia Papadat Bengescu şi M. Blecher, ambii – precursori ai teoriilor lui Gh. Crăciun despre relaţia dintre corp şi text. Diferenţele de perspectivă sunt însă marcante.
Pentru Gheorghe Crăciun, autenticitatea nu aparţine doar „trăirii“ de dincoace de limbaj, ci trăirii în şi prin limbaj. Asumarea corporalităţii are loc, la el, prin intermediul scriiturii, al corpului textual, ceea ce Blecher doar intuise. „Autenticitatea ca metodă de lucru“ teoretizată într-un cunoscut articol programatic din 1983, la asta se referă – în fond. Nu e însă vorba de o tehnică „în sine“, ci de un modus operandi „pe viu“: a scrie cu propriul trup „ştie mai mult“ decât intelectul obligat să ţină seama de el. Spirit analitic ireductibil, Gheorghe Crăciun e un scriitor captiv imanenţei corporal-lingvistice. Singura transcendenţă a limbajului pe care-o acceptă nu este una metafizică, ci una corporală, fizică. Pentru Crăciun, limbajul nu are doar o funcţie instrumentală, nu e un cod menit să pună cât mai eficient în valoare un mesaj, ci o problemă existenţială şi o obsesie. Deşi îl reciteşte pe Apostolul Pavel prin reflecţiile corporeiste ale lui Roland Barthes, nu m-aş hazarda să vorbesc, în cazul său, despre o metafizică a corpului. Citez totuşi un fragment ilustrativ în acest sens: „Această idee care mi-a plăcut atât de mult, a lui Roland Barthes: «Corpul meu gândeşte altfel decât mine» – regăsită astăzi la Sf. Apostol Pavel: «Văd în mădularele mele o altă lege, care se luptă împotriva legii primite de mintea mea» (Rom. 7: 22)“. Avem de-a face, în fond, cu o „gâlceavă a sufletului cu trupul“, în cheia visceralizantă a luptei între mădulare şi minte... Revenind însă la afinităţile lui Gh. Crăciun cu corporeismul lui Emil Cioran, reţine atenţia o însemnare unde cel dintâi îşi asumă legătura conceptuală dintre manuscrisul său în curs de elaborare şi Tratatul de descompunere prin care eseistul interbelic redebuta în limba franceză: „Ieri am dactilografiat primele 20 de pagini ale acestui caiet, cu gândul de a i le încredinţa lui V. Le-am intitulat Mic tratat de impudoare, deşi mi-am dat imediat seama că asta poate duce la Tratatul de descompunere al lui Cioran. Mă interesa, totuşi, mai puţin acest lucru“.
|n fapt, asemănările sunt la fel de relevante ca şi diferenţele. Şi la Crăciun, şi la Cioran avem de-a face cu o reflexivitate fragmentaristă, omoloagă discontinuităţilor şi sincopelor existenţiale, cu precizarea că, la Crăciun, moralismul – atât cât este – e centrat pe angajamentul scriptural în existenţa contingentă. Nu întâmplător, următoarele notaţii ale lui Cioran vor declanşa, din partea autorului Pupei Russa, ferme reacţii de apărare şi, totodată, de autodefinire prin opoziţie. Emil Cioran: „Adevăratul scriitor scrie despre fiinţe, lucruri şi întâmplări, nu scrie despre scris, se foloseşte de cuvinte, dar nu-şi pierde vremea cu ele, nu face din ele obiectul meditaţiilor sale. Va fi orice, afară de un anatomist al verbului. Disecarea limbajului este obsesia celor care, neavând nimic de spus, se închid în spunere“.
Şi reacţia de apărare a lui Crăciun: „Din păcate, Cioran nu are dreptate. «|nchiderea în spunere» nu înseamnă că nu ai despre ce să vorbeşti. Dacă eşti un scriitor adevărat, limbajul nu te obsedează ca obiect improvizat al căutării tale, ca paliativ al adevăratelor teme. Dimpotrivă, mie mi se pare că spunerea e o temă care le condiţionează pe toate celelalte, iar un scriitor care se arată indiferent la felul cum spune ce are de spus e un scriitor de la bun început resemnat.
Te concentrezi asupra limbajului atunci când i-ai simţit deficienţele, insuficienţele, neputinţele, convenţionalitatea mincinoasă. |l examinezi cu speranţa că este cu putinţă să depăşeşti limitările lui sintactice şi lexicale, tot ceea ce în el ţine de déja connu, déja dit. Vrei să înţelegi ce te condiţionează, vrei explicaţii pentru ceea ce poate părea la fel de firesc ca aerul sau hrana. Şi nu poţi să nu te opreşti asupra limbajului atâta vreme cât simţi că el nu e al tău, ci al celorlalţi“.
Ştim foarte bine cât de mult însemna limbajul, nu doar stilul, pentru Emil Cioran. Pe de altă parte, respingerea autoreferenţialităţii limbajului, prezentă la noii romancieri francezi, indică un refuz al limbajului ca problemă centrală a fiinţei care scrie şi învestirea lui cu o valoare instrumentală, vizând o transcendenţă a spunerii. Pentru Cioran, naturalitatea „spontană“ a limbajului există, sau nu e încă pusă în discuţie. Gh. Crăciun însă nu mai poate crede în această iluzie, preferându-i, probabil, altele. Refuzul finalismului implică, la el, negarea oricărei finalităţi „moraliste“, fie şi cinice, a discursului, căreia îi preferă, probabil, autenticitatea gratuităţii pure: „Groaznic lucru ar fi să mă trezesc cândva în postura unui moralist, fie el şi unul cinic, precum Cioran! Practic aici, în aceste pagini, un fel de intimitate publică, insuficient de secretă, care nu urmăreşte să ajungă undeva“. |n fine, dar nu în cele din urmă, Cioran e suspectat de premeditarea scrisului cu plasă de siguranţă: „Fiind un filosof al spontaneităţii corporale şi al cinismului logic, ferindu-se să cadă cu adevărat în propria filozofie, Cioran ştia bine ce făcea. Se iubea atât de mult, încât se simţea obligat să-şi distrugă pas cu pas această iubire de sine. Mai mult nici nu cred că se poate. Diferenţă uriaşă. Şi eu vreau să distrug ceva (adică şi eu vreau să mă eliberez), dar trag la întâmplare, în toate direcţiile, ca un disperat“.
Despre preeminenţa corporalităţii, a fiziologicului şi a somaticului, asupra intelectului şi raţiunii intelective la Cioran au scris, deja, pagini revelatoare Ion Vartic şi Marta Petreu. |n Cioran naiv şi sentimental, Ion Vartic atrage atenţia, printr-o paralelă cu teoriile disidentului freudian Georg Groddeck, că „Tânărul Cioran acordă (...) o mare atenţie propriilor simptome psihofiziologice, fiind la un pas de a descoperi, pe cont propriu, probabil, o psihanaliză a organicului. (...) Pentru el, ca pentru Groddeck, maladiile sunt simboluri, forme ale creativităţii corporalo-spirituale. (...) |n esenţă, însă, Cioran e opusul lui Groddeck, căci la el se cristalizează nu o viziune psihosomatică, ci una somatopsihică, deoarece, aproape fără excepţie, el vorbeşte insistent despre presiunea corpului asupra psihicului, nu invers. (...) Corpul bolnav începe să ştie de el însuşi, se oglindeşte în sine, devenind lucid, fiindcă «organele prind conştiinţă». Şi mai târziu, în Caiete, Cioran rămâne teoreticianul «ţesuturilor lucide» autoexplicându-se tot în mod somatopsihic: «Toate opţiunile mele sunt organice, viscerale, înainte de a fi intelectuale, elaborate, conştiente. Sunt prizonier al organelor mele»“. |n cazul lui Gheorghe Crăciun, nu doar gândirea, ci şi limbajul, scriitura sunt, aşa-zicând, prizonierele propriei condiţii „somato-psihice“. |n pofida diferenţelor epistemice, continuitatea în raport cu Cioran este însă evidentă. Mai mult: dacă Tratatul de descompunere poate fi privit un punct de inflexiune al concepţiei cioraniene, care – adoptând identitatea lingvistică franceză – glisează dinspre vitalismul liric al tinereţii „disperate“ către scepticismul cinic al maturităţii dezabuzate, radical-deziluzionate, Trupul ştie mai mult – „tratatul de descompunere“ al lui Gheorghe Crăciun! – indică o alunecare a prozatorului şi eseistului de la militantismul filo-optzecist spre un soi de progresivă distanţare critică în raport cu „viciile lumii postmoderne“.
Nu în ultimul rând, poziţiile lui Cioran, respectiv Gheorghe Crăciun faţă de relaţia corp-gândire ţin de opţiunea lor autenticistă, cu toate diferenţele de rigoare. Autenticismul modern al lui Cioran este însă centrat pe ceea ce ţine să comunice. Pentru el, transcendenţa limbajului există. |n schimb, neo-autenticismul lui Gheorghe Crăciun este unul captiv imanenţei – corporale şi scripturale deopotrivă –, o imanenţă pe care aspiră, totuşi, s-o depăşească din interior, sublimând-o estetic până la puritatea ideală a unei „frumoase fără corp“.
Trupul ştie mai mult. Fals jurnal la Pupa russa (1993-2000), Gheorghe Crăciun, Editura Paralela 45, 2006