Pe aceeași temă
Când, la sfârşitul lui martie 1990, am plecat din postul de lector la Cartea Românească în cel de redactor-şef adjunct al revistei 22, am lăsat colegilor de editură două romane de debut, abia predate: unul al Alinei Mungiu, celălalt al lui Bogdan Teodorescu. Nu mai aveam timp să le lucrez şi le-am încredinţat împreună cu recomandările cu care veniseră. Pe Alina Mungiu o recomandase Alexandru Călinescu, pe Bogdan Teodorescu nu-mi mai amintesc cine, tot un scriitor în care aveam încredere.
Ca şi alţii din generaţia lor, pentru care decembrie 1989 a însemnat şansa intrării în profesiuni mult mai potrivite decât cele pentru care se pregătiseră, şi Alina Mungiu, şi Bogdan Teodorescu au devenit cunoscuţi mai întâi ca jurnalişti.
Atunci, Bogdan Teodorescu era absolvent, din 1987, al Facultăţii de Instalaţii a UTCB. CV-ul actual arată traseul profesional al jurnalistului, implicat şi în campanii electorale, începând cu cea a lui Constantinescu. Absolvent, din 2000, al Colegiului Naţional de Apărare, cu doctorat în comunicare, luat în 2006, profesor de marketing politic şi electoral la SNSPA, secretar de stat în timpul preşedinţiei lui Constantinescu, preşedinte, între 2004 şi 2007, al Institutului Pro etc. etc.
Am descoperit abia acum, după publicarea celui de-al patrulea roman al său, Băieţi aproape buni, că Bogdan Teodorescu nu a părăsit nici un moment literatura, având, între altele, şi un volum de poezii, publicat cu un premiu al Editurii Albatros.
*
La prima vedere un thriller, Băieţi aproape buni este, mai degrabă, dacă ţinem să-l includem într-o categorie, un roman politic: fără îndoială, cel mai bun din perioada postdecembristă.
Mult utilizat în comunism, atunci când dezvăluia cititorilor o parte din realitatea socială şi politică ascunsă, termenul de roman politic s-a demonetizat între timp, critica postdecembristă aruncându-l, prea grăbită, după părerea mea, în deriziune.
Prin felul cum este construit, dar şi prin realitatea socială şi politică de azi, asupra căreia se concentrează, cu ochiul unui prozator dublat de un excelent analist politic, Băieţi aproape buni este diferit de romanele lui Augustin Buzura. (Acesta îl prezintă elogios pe coperta a patra a cărţii.)
Spre deosebire de scriitorii de dinainte de ‘89, împiedicaţi de cenzură să-şi ducă demonstraţia până la capăt, Teodorescu n-are nevoie să sugereze, să construiască simboluri transparente, să bage şopârle etc.
Dar cartea lui este incomodă, se pot presupune prototipuri din cea mai înaltă sferă politică etc. Acesta să fie motivul pentru care nu a trezit atenţia meritată?
Băieţi aproape buni este un roman despre o crimă, uciderea unei jurnaliste, dar şi despre un regizor american, Desmond Carr, care va reuşi, după multe obstacole, să facă un film despre această crimă. Un film al cărui model explicit ar fi romanul nonfiction Cu sânge rece, al lui Truman Capote. Regizorul Desmond Carr luptă din greu (în romanul lui Teodorescu) cu ciudata birocraţie din studiourile unui înalt mogul de presă şi film (prilejul unor şarje savuroase). Reuşeşte, când pierduse orice speranţă, să convingă mogulul, producătorul şi staff-ul lui, consultanţii filmului sunt chiar reprezentanţii poliţiei şi politicienii implicaţi în comiterea ori descifrarea crimei, premiera are loc cu fast.
Dar ce ecou stârneşte? „După patru zile, filmul a fost scos din cinematograful trustului şi după două săptămâni a fost scos şi din celelalte cinematografe din Bucureşti. |n ultimele zile de proiecţie a rulat cu săli goale sau cu maximum cinci-şase spectatori în ele. “
Destinul filmului lui Desmond Carr pare să simbolizeze, evident fără ştiinţa autorului, interesul, mai scăzut decât îl merita, al propriei lui cărţi.
Dacă m-aş fi aflat într-un juriu literar al anului 2010, aş fi propus Băieţi aproape buni pe listele de nominalizări pentru unul dintre premiile literare ale anului. Dar subiectul politic pare, mai degrabă, rezervat presei şi televiziunii, canalelor senzaţionalului şi manipulărilor curente, nu literaturii şi filmului.
*
„Dacă auzi poveştile aşa cum apar la prima vedere, ai putea trage o concluzie clară. Securiştii puţini şi răi, antisecuriştii mulţi şi buni şi gata reportajul, gata România. Dar e fals... De exemplu, liderul manifestaţiei din Piaţa Universităţii, un student cu barbă, care vorbea extraordinar şi care a fost stâlcit în bătaie de mineri şi după aia, culmea, tot el a fost arestat, după mai mulţi ani face un partid împreună cu şeful de atunci al unui serviciu secret, unul dintre coordonatorii mineriadei, fost ofiţer de Securitate. Securistul şi antisecuristul, umăr la umăr. Ştii care a fost partea cea mai ciudată? Au fost nişte comentarii, nişte ridicări din umeri, vreo două proteste, dar de mirat nu s-a mirat nimeni... Românii sunt oamenii din această lume cel mai greu de surprins cu acest tip de nepotriviri. Niciodată n-o să-i convingi că un om nu se poate răsuci cu 180 de grade şi că nu poate veni în faţa tuturor ca să spună că e negru ce ieri spunea că-i alb. Şi nu-i de mirare, şi nici de condamnat. Nimeni nu-i acolo definitiv rău sau incontestabil bun. Totul e fluid... Azi băieţi aproape buni, mâine băieţi aproape răi.“
Cel care creionează această „imagine a României“, pe care nu va fi uşor să o respingem cu argumente, este Desmond Carr, „străinul“, aflat în trecere pe meleagurile noastre. Raisonneur-ul acestui roman despre conexiunea dintre lumea afacerilor şi lumea politică, dintre mediul jurnalistic şi cel al serviciilor secrete, vechi şi noi, de unde le vin subiectele şi probele obţinute pe bani grei, despre corupţie, false restituiri de proprietate, complicităţi şi dezinformări.
Băieţi aproape buni nu este însă o carte teoretică despre manipulare, precum cea pe care Teodorescu a publicat-o în 2007, nici un roman cu aride pagini politice. Este un roman polifonic, cu o construcţie subtil şi solid gândită, a cărui acţiune înaintează prin intersectarea mai multor perspective asupra unei crime. Se poate foarte uşor face un film după el. Misterul uciderii jurnalistei îi oferă scriitorului ocazia să-şi pună în valoare abilităţile narative, utilizând strategii literare şi modalităţi jurnalistice variate, trecând de la monologuri la rapoarte secrete şi sinteze de monitorizare, de la dialoguri la scenarii de film, de la evocări şi descripţii cu o nostalgie bine ţinută în frâu la interviuri etc. Cititorul „vede“, de la primele pagini, cum se produce uciderea involuntară a Ioanei Arsene şi, pe tot parcursul cărţii, anchetatorii vor şti mereu mai puţin decât ştie el. Este plimbat în timp, înainte şi înapoi, ca să-şi cunoască personajele, cu trecutul din care au crescut şi care, măcar parţial, le explică, de la epoca ceauşistă a avorturilor la revoluţie, mineriade etc. Şi, de fiecare dată, o lumină neaşteptată, proaspătă, chiar paradoxală, coboară asupra evenimentelor.
Neavând de rezolvat, ca în cazul unui thriller clasic, întrebări precum cine este ucigaşul? de ce a omorât?, păstrând mereu un avantaj faţă de personajele romanului, cititorul va fi şi el surprins în final. Atunci va descoperi că nu crima a stat în mijlocul acţiunii, ci mecanismul complicat de funcţionare al unei societăţi întregi, până la vârful ei, cu explicaţiile ultime asupra reţelelor, în care indivizii impulsionaţi de dorinţa de revanşă, de răzbunare, lăcomie, vanitate sunt simple piese de joc, lipsite de opţiuni individuale. Trădătorii nu sunt pedepsiţi de o justiţie dreaptă, ci de curse pline de cruzime şi şiretlicuri, poţi pierde pe moment, dacă eşti într-o reţea, dar vei fi recuperat etc. etc.
Este un roman despre culisele puterii, tot mai întunecate şi tot mai adânci, pe măsură ce înaintezi, care duc direct spre societatea trecută, dar şi spre cea a prezentului. O societate etern guvernată de reguli mafiotice.
*
„... |n România jurnaliştii nu au soarta celor bulgari, ucraineni sau ruşi. |n principiu, puterea tremură din cauza ziarelor şi a emisiunilor de televiziune, nu jurnaliştii din cauza puterii. De fapt, escaladarea violenţei verbale a presei române împotriva politicienilor nu are echivalent nicăieri în Occident. Un paradis al pamfletului, al patronilor de presă influenţi, al liderilor de opinie foarte bogaţi şi, destui dintre ei, corupţi în egală măsură cu politicienii pe care îi desfiinţează în direct şi cu care, apoi, fac afaceri profitabile şi pe termen lung. Aici nimeni nu moare pentru o idee. Poţi să-ţi pierzi afacerea, poziţia, intrările, postul într-un trust de presă, dar nu mai mult... Un lucru pe care l-am aflat din prima clipă în care am ajuns în Bucureşti a fost că aici secretele nu rezistă. Orice discuţie discretă între trei persoane în zece minute este în presă sau pe bloguri. Nimeni nu este loial până la capăt şi nimeni nu-şi riscă pielea pentru un altul, indiferent de bani, de datorii sau de uniformă.“
„Străinul“ Desmond Carr are această privire distanţată faţă de realităţile româneşti, pe care de altfel le cunoaşte dintr-un contact direct. Privirea lui Desmond Carr se încarcă de întreaga experienţă de analist politic a autorului. Dar finalul romanului va dovedi, nici el nu a reuşit să înţeleagă mecanismul şi personajele. Pentru că, aşa cum am mai spus, nu avem de-a face cu o carte teoretică, ci cu un roman dens, cu excelente descrieri de mediu, exacte şi totuşi aburite de o ceaţă nostalgică:
„Ca totdeauna, casa maică-sii mirosea a gudron. Şi a găinaţ. Curtea plutea în praf şi dacă ploua se scufunda în noroi. Gardul, din şipci putrezite, se ondula în bătaia vântului, iar iarna dispărea sub zăpada viscolită. Uşa de la intrare se deschidea direct într-o cameră cu un pat lipit de perete şi un godin cu care iarna se încălzeau şi la care se gătea în toate anotimpurile. A doua cameră avea încă un pat, dar n-avea godin. Acolo dormise el. Primăvara, vara şi toamna şi uneori chiar şi iarna, când în patul din prima cameră se întâmplau lucruri la care
n-avea voie să asiste, dar pe care le auzea prin perdeaua cu ciucuri soioşi care despărţea cele două incinte. |ntre privată şi casă supravieţuia într-un echilibru provizoriu o şandrama în care, pe o tablă găurită, se coceau seminţele de dovleac şi floarea-soarelui pe care apoi el le îndesase în cornete din hârtie de reviste furate de la centrele de achiziţionare a maculaturii. Mâinile lui negre se înnegriseră şi mai mult de la cerneala tipografică de proastă calitate şi de la cenuşa râcâită de pe tabla ruginită.“
Citatul rezumă trecutul unuia dintre poliţiştii care vor ancheta uciderea jurnalistei. „Nu există nici un colţ frumos al copilăriei, nimic romantic, nimic duios, nimic înălţător. Mizerie, ruşine şi muncă. A învăţat cât a putut şi cât l-a dus mintea şi s-a bătut cât a putut şi cât l-au dus pumnii. N-a făcut foamea, dar nici departe n-a fost, n-a umblat dezbrăcat, dar niciodată nu a avut haine noi. Şi toată viaţa lui a ştiut că este doar un ţigan. Nu s-a mândrit cu asta, ar fi dorit să fie confundat cu un român mai brunet, dar nu exista nici o şansă. Nu numai că avea trăsături care nu păcăleau pe nimeni, dar taică-su îl botezase Mannix. Florea Mannix.“
Chiar dacă, atunci când primeşte câte un pont, ia şi plicul cu bani al interesatului, poliţistul Florea este un profesionist şi un băiat mai degrabă bun, dacă este comparat cu ceilalţi băieţi. Este construit fără ajutorul vreunei stereotipii, aşa cum sunt şi celelalte personaje ale romanului. (Un pic cam multe, la ritmul rapid la care se succed scenele, dacă aş ţine neapărat să strecor o observaţie critică. Numai că la recitire se vede cât de coerent este ansamblul.)
Iată, şi tot la întâmplare, o ambianţă diferită.
„Terasa însorită de vilă, mărginită de o piscină albastră-albastră şi de un teren de tenis cu zgură roşiatică şi fileu verde incisiv, gazon impecabil, scaune albicioase, de bambus, aduse din Indonezia, o carafă de cristal colorat în roşu, albastru şi galben, plină cu limonadă şi gheaţă. Zgomotul discret al cicadelor, adieri ale vântului dinspre lac (da, există şi un lac pe fundal, dincolo de vilă, dincolo de piscină, de terenul de tenis şi de gazon, pe lac se află un ponton, lângă ponton o barcă albastru metalizat cu un motor de vreo 125 de cai) şi o muzică lină, ambientală, venită de undeva din casă. Fostul iubit al Ioanei Arsene, Tiberiu Sas, bărbat bine, înalt, la vreo 45 de ani, bronzat şi lucrat, îmbrăcat în alb, îşi fumează relaxat trabucul scurt şi gros, lângă un pahar de cocktail uşor din rom ambrat.“
Autorul nu diabolizează şi nu idealizează. Nici măcar victima, jurnalista Ioana Arsene, care o aminteşte, prin ambiţie şi agresivitate jurnalistică pe Tina Marcu, personajul lui Stelian Tănase din Maestro. Nu cred că printr-o influenţă directă apariţia celor două romane este aproape concomitentă, ci, mai degrabă, pentru că ambii autori au avut ocazia să întâlnească acest gen de ziaristă.
„... prieteni nu prea avea. Fiindcă zi de zi călca oameni în picioare. Era extrem de enervantă şi de nesinceră... Dar era o fată frumoasă, zâmbea minunat, se îmbrăca cu gust. De asta era şi aşa de greu cu ea. Niciodată nu ştiai cu cine ai de-a face, nu ştiai ce-o să zică sau ce-o să facă în următoarele zece minute.“
„... Ioana era jurnalistă cu sufletul. Cu limba română, cu logica şi cu meseria era Alin. De-aia lucrau împreună.
Ce scria ea nu se prea putea publica. El are talent, ea avea stil. Şi ea mai avea ceva. Relaţii. Afla ponturi. Subiectele erau ale ei.“
Cine era cel care îi dădea Ioanei ponturile, subiectele? Cine şi de ce a vârât-o în ancheta în care avea să moară, din pură întâmplare?
Misteriosul nea Vio, patronul restaurantului Tarabostes, este cel care pune
în mişcare această jucărie mecanică în care se învârt, în jurul unui cadavru, trei poliţişti, un ministru de Justiţie, un patron de presă, un om de afaceri, trei body-guarzi, aparent ai lui, de fapt ai unui general SRI, un consilier al preşedintelui pe probleme de siguranţă naţională, patronul unui trust de presă şi mulţi alţii. Şi se dovedeşte că, aşa cum a spus Desmond Carr, „există un preţ corect pentru fiecare conştiinţă, pentru fiecare condei şi pentru fiecare ideal înalt“.
Numai că nici Nea Vio nu este stăpânul jocului. Şi, ca orice roman bun, Băieţi aproape buni are un final deschis.
Bogdan Teodorescu, Băieţi aproape buni, Editura Tritonic, Bucureşti, 2010.