Pe aceeași temă
Daniel Cristea-Enache: Riscul unei perspective „prezenteiste“ nu cred că poate fi evitat întru totul. Mi-l asum. Oricâte eforturi aş face în direcţia obiectivării, ca şi în cealaltă, a empatizării, probabil că rămâne întotdeauna un rest, o distanţă între ceea ce cred eu despre o epocă, ce îmi închipui că s-a întâmplat în anii ei – şi ceea ce s-a întâmplat efectiv. Suferinţele războiului, ale oricărui război, îmi rămân cumva străine, abstracte, venite pe diferite filiere documentare, dar nu dintr-o memorie a cărnii. La fel se întâmplă cu anii Gulagului, cu cei ai Holocaustului, cu acea teroare istorică pe care nu mi-o pot reprezenta în toată grozăvia ei.
De aceea, pe cât vreau să aflu, pe atât mă feresc să judec post-festum, să vin cu verdicte asupra comportamentului unor intelectuali aflaţi „sub vremi“. E extrem de comod să judeci dintr-un fotoliu confortabil ceea ce, pentru un altul, însemna o situaţie fără ieşire şi o alternativă teribilă...
|mi e destul de limpede că, prin coordonatele etice, psihologice, morale, sociale, culturale şi, nu în ultimul rând, etnice, nu puteaţi fi alături de adepţii „soluţiei finale“, ci numai şi numai împotriva lor. |nseşi democraţiile occidentale făcuseră opţiunea, alegând răul mai mic (pe Stalin) împotriva răului mai mare (Hitler). Că, apoi, Stalin şi-a luat „revanşa“, la modul oribil-totalitar, e la fel de adevărat.
Vom ajunge nu peste multă vreme la acea epocă a „dezmeticirii“ dvs., a ieşirii din proiecţiile utopice şi a contactului dur cu realitatea socialismului real, înşurubată cu forţa în România „burghezo-moşierească“. Până atunci însă, vă propun să ne întoarcem pe firul biografic, mergând spre figurile centrale din universul familiei (mama, tatăl) şi spre rădăcinile generaţiei precedente, a bunicilor. Aţi aruncat deja câteva flash-uri spre scene şi episoade din copilăria şi preadolescenţa dvs., dar haideţi să pătrundem (în acelaşi mod sistematic cu care văd că lucraţi în aceste convorbiri) în sfera familiei viitorului cărturar Paul Cornea, în istoria ei privată. De acord?
Paul Cornea: Ai dreptate în ce spui, deşi simt nevoia să-mi condiţionez asentimentul de o clauză restrictivă. Cred că nu trebuie să împingem neîncrederea prea departe. Argumentul meu ar putea fi de ordin epistemologic, dar mă mărginesc aici la o raţiune de ordin pragmatic, foarte la îndemână. Dacă nu ne-am învoi că putem restitui trecutul cu relativă fidelitate, chiar dacă nu i-am aparţinut nici ca participanţi, nici ca martori, atunci n-ar mai exista istoriografie. Adevărul e greu de găsit totdeauna – şi când ai fost actor sau spectator al evenimentului (evenimentelor) care te preocupă, cu atât mai mult când n-ai luat parte la el (ele) şi posezi doar versiuni diferite asupra modului în care s-au petrecut lucrurile. |n pofida tuturor dificultăţilor, care mai degrabă o stimulează decât s-o deprime şi s-o elimine din joc, istoriografia continuă să rescrie istoria, ajungând treptat la un consens pe chestiuni factuale. Dar, deşi rămâne doar la controverse aprig disputate pe teren interpretativ, ea păstrează totuşi vie speranţa de a reuşi, măcar punctual, să rectifice în mod plauzibil imaginea pe care ne-o facem despre acea frântură a trecutului care ne interesează. Impostura îşi manifestă prezenţa pretutindeni, dar nu totul e impostură. Fiecare îşi clamează subiectivitatea, dar asta nu înseamnă că totul e subiectivism. Chiar dacă riscul „prezenteist“ nu poate fi evitat „pe deplin“, adică în concret şi în profunzime, avem datoria să-i limităm implicaţiile, prin comprehensiune avizată şi empatie. Convingerea mea este că asta se poate. E, de altfel, ceea ce probezi şi d-ta, dragă Daniel, prin însuşi dialogul pe care-l purtăm.
Nu sufăr de complexul arborelui genealogic, ca atâţia inşi care depun eforturi laborioase spre a-l reconstitui, aşa cum văd adesea în documentarele de pe Viasat History. Mi-este indiferent dacă spiţa neamului meu poate fi datată cu unul, două sau cinci secole îndărăt. Oricum, ca evreu, n-am nevoie de un certificat spre a-mi demonstra vechimea: atestatul Bibliei e de ajuns. Mărturisesc însă că mi-ar plăcea să cunosc mai multe despre înaintaşii mei imediaţi, despre părinţii părinţilor şi bunicii lor. Din păcate, curiozitatea aceasta e tardivă: când aş fi putut afla, nu eram interesat să pun întrebări, acum, când vreau să ştiu, nu mai am pe cine întreba. |n orice caz, e sigur că ascendenţii mei aparţin masei anonime a evreimii est-răsăritene, căreia într-o carte celebră, dar contestată de majoritatea specialiştilor, Arthur Koestler i-a atribuit o origine khazară. E vorba de o populaţie trăind în sărăcie şi înapoiere, terorizată de pogromuri, cu ocupaţii de margine şi intermediu, izolată de mişcarea secolului prin îmbrăcăminte, cutume şi printr-o limbă care suna ca o germană stricată. Ea se deosebea de alte seminţii mai ales printr-o credinţă, tare ca stânca, într-un Dumnezeu atotputernic, pe cât de adorat, pe atât de sever în îndatoririle impuse comunităţii. Dar deja tatăl tatălui meu, bunicul necunoscut (răpus de tifos împreună cu soţia, în timpul primului război mondial), geamgiu şi dulgher, născut la Lespezi, lângă Botoşani, şi vorbind româna ca a doua limbă maternă, pare să fi amorsat ruptura de tradiţie. N-a făcut-o prin gesturi de insubordonare faţă de ritual, ci prin lenta golire de conţinut a vechilor practici, urmată de abandonarea lor treptată. Era o consecinţă inevitabilă a integrării într-o lume mai permisivă decât cea a Galiţiei ţariste, cuprinsă de vârtejul prefacerilor.
Iosif, flăcău chipeş, peţit de mulţi intermediari de mariaje din Roman, n-o voia decât pe Fany
Un destin asemănător l-au avut şi predecesorii pe linie maternă, cu diferenţa că, în cazul lor, procesul emancipării a avansat într-un ritm mai rapid. Bunicul provenea din Roman, dintr-o familie de mici comercianţi, instalată acolo foarte probabil din primele decenii ale secolului al XIX-lea; bunica, al şaptelea copil din nouă, se născuse undeva în apropiere de Bacău; evenimentul crucial în viaţa ei
l-a constituit, în 1891, refuzul de a emigra cu întreaga familie în America, din motive de sentiment; în speţă, bunicul, care-i trăgea clopotele, nu voia cu nici un chip să se desţăreze. Poveste veche şi banală: tinerii se iubeau, voiau să se căsătorească, dar familiile, ambele familii se opuneau; însă Iosif, flăcău chipeş, peţit de mulţi intermediari de mariaje din Roman (în mediul evreiesc acest intermediu constituia o veritabilă meserie), n-o voia decât pe Fany; şi fiindcă întâmpina o opoziţie încăpăţânată, în cele din urmă a găsit metoda de a-şi atinge scopul; a înscenat o sinucidere, ceea ce a consternat pe toată lumea şi a avut darul să dezamorseze împotrivirile. |ncât nunta a avut loc în grabă, după care fraţii, surorile, părinţii, întreaga familie a bunicii, cu excepţia ei, au putut lua drumul pribegiei, cu sufletele împăcate.
Constat acum, scriind aceste pagini, cât de ingrată e memoria. Ea arhivează mai degrabă anecdoticul şi neobişnuitul decât cumintele şi familiarul, încurajează ce este „altfel“, ieşit din rând, excepţia, şi nu regula, individualul, nu categoria. De aceea, când încerc să spun câte ceva pregnant despre bunica, punând la contribuţie şi propriile mele amintiri, de până la 12-13 ani, cât timp, înainte de a se stinge din viaţă, am cunoscut-o, alături de ceea ce ştiu despre ea de la mama, observ că îmi lipsesc totalmente şi sarea şi piperul. Nu găsesc lucruri deosebite de relatat, nici haioase. Am de spus doar de bine, iar binele dă rău în literatură. E drept că eu n-am aici pretenţii literare, dar nici nu vreau să-l plictisesc pe cititor. Prin urmare, am s-o scurtez. Bunica a fost o femeie inimoasă, vrednică, o persoană decentă şi discretă, modestă, fără pretenţii, cu ceea ce se cheamă bun-simţ. Şi-a crescut copiii, pe mama şi pe fratele ei, mai mare cu trei ani, fără să-i răsfeţe, deprinzându-i să se poarte cuviincios, dar n-a stăruit să-l ţină la învăţătură decât pe băiat, cu vechea mentalitate că fetele n-au nevoie de şcoală. Deşi a traversat perioade grele în căsnicie, când până şi pâinea cea de toate zilele devenea o problemă, nu s-a plâns nimănui şi n-a cerut nimic de la nimeni. Iar când a văzut că bunicul nu mai răzbeşte cu atelierul lui de ceaprazar, s-a apucat de croitorie şi a ajuns destul de repede să facă bani buni. Şi-a iubit soţul, cu toate incartadele lui, iertându-i repetatele derive, desigur fiindcă avea o fire blândă şi tolerantă, dar cu siguranţă şi fiindcă ştia foarte bine că, de fapt, locul pe care-l ocupă în inima lui nu i-l poate lua nimeni. S-a stins din viaţă aşa cum trăise, fără zgomot, îndată ce a împlinit 70 de ani. Am plâns-o cu toţii, dar bunicul a fost dărâmat şi inconsolabil. De fapt, trebuie că avea atunci 77 de ani – şi era încă viguros; moartea bunicii l-a îmbătrânit dintr-o dată şi nu şi-a mai revenit.
Pe cât era bunica de incoloră, pe atât de imprevizibil şi năstruşnic era bunicul. Avea un aer de boem incorigibil, pe care l-a păstrat, cu retuşuri datorate vârstei şi dificultăţilor vieţii, până la ieşirea din scenă. Făcuse doar câteva clase şi se împăcase atât de rău cu disciplina şcolară încât, prin numeroase absenţe şi note de corijenţă, îi convinsese pe ai săi să-l dea la o meserie. Trecuse întâi pe la un ceasornicar, apoi pe la un cizmar, în cele din urmă se fixase la un ceaprazar, unde învăţase să facă şepci, chipie şi scufe de mort, utilizate de evreii care vor să-şi îngroape răposaţii după ritual. Nu se putea câştiga prea mult cu asemenea profesie, dar el nu se prea sinchisea că nu-i merg treburile, ştiind că bunica îl va scoate din încurcătură cu economiile ei, făcute cu trudă în lungul anilor, din gologanii câştigaţi cu croitoria de cartier. Cândva totuşi, reuşind să obţină un credit, îşi deschisese un atelier, chiar în imensa curte din strada Bateriilor, aşezată sub Dealul Spirei, în cartierul Antim, căzut sub buldozerele lui Ceauşescu, unde locuiau. Vecinii se uitau la el cu mirare: „Ce-ai de gând, omule?“. El răspundea cu mândrie: „Mă extind“. Afacerea a ieşit însă prost. Neputând plăti ratele împrumutului la timp şi declarat în stare de faliment, s-a trezit într-o zi cu perceptorii în curte, însoţiţi, conform procedurii de atunci, de un agent care bătea voiniceşte din tobă, spre a-l face de râs pe datornic în faţa cetăţenilor şi a-l avertiza că i se vor vinde lucrurile din casă. Copiii au alergat de pretutindeni: „A venit cu toba la nenea Iosif“, lumea s-a strâns ca la bâlci, mama mare a început să plângă, câteva cumetre i-au luat la rost pe reprezentanţii autorităţilor. S-au auzit murmure şi proteste. Ca totdeauna, o solidaritate s-a creat în jurul victimei, mai ales că era o persoană la care toţi ţineau. |n vâjâiala produsă, singurul stăpân pe sine a fost bunicul. A apărut îmbrăcat la patru ace, în costumul lui de sărbătoare, şi-a făcut loc prin mulţime şi a ieşit în faţă, cu fruntea sus. Plin de demnitate, a semnat hârtia de luare la cunoştinţă şi s-a adresat executorului fiscal, pe un ton superb: „Data viitoare să aduceţi şi pe unul cu vioară, ca măcar să putem dansa“. Ştia să facă, vorba francezului, „bonne mine à mauvais jeu“. Oamenii l-au aplaudat, iar agenţii au considerat că e mai cuminte să bată în retragere.
„Unde am rămas? L-a biruit Prâslea pe vicleanul Mangur?“
|n copilărie, prezenţa bunicului mi-a fost familiară şi nespus de dragă. Venea pe la noi cel puţin de două ori pe săptămână. Câteodată, mă lua cu el la ceainărie, pe undeva prin Şelari, Gabroveni sau în jurul Halelor. Acolo se întâlnea cu prieteni la taifas şi la table. „Da-mi spui despre Prâslea?“, îmi condiţionam eu tovărăşia „Sigur, sigur“, îmi răspundea bunicul. Şi îndată ce porneam, se şi punea pe povestit. Era o istorie lungă, nesfârşit de lungă, fiindcă se iveau mereu alte şi alte complicaţii, care-l împiedicau pe viteaz să împlinească misiunea încredinţată de împărat. |n drum, ne opream să-mi cumpere alviţă ori îngheţată ori ciocolată. Mi-aş fi dorit să nu mai ajungem niciodată fiindcă intrarea în ceainărie ascundea primejdii, de care eram conştient. Problema era că, dacă bunicul pierdea partida de table, juca mai departe, ca să-şi înduplece norocul, iar dacă o câştiga, continua, ca să profite de şansă. Era deci foarte greu să-l scoli de la masă. Eu însă n-aveam răbdare: îl lăsam un timp în pace, apoi începeam să-l rog, întâi mieros, pe urmă tot mai insistent. |l trăgeam de haină, de pantaloni, mă învârteam în jurul lui ca un căţel hămesit. Partenerii de joc mă sâcâiau („Mai astâmpără-te, măi ştrengarule!“). Bunicul nu se supăra niciodată. Mă mângâia pe creştet, mormăia ceva, ca să mă potolească, iar când socotea că a întins coarda destul, profita de un sfârşit de partidă ca să se ridice şi să-şi ia ziua bună de la amici. Mă privea cu luare aminte, interogativ: „Unde am rămas? L-a biruit Prâslea pe vicleanul Mangur?“ „Nu, nu“ – spuneam eu, deşi episodul se petrecuse, însă îmi plăcea să-l mai ascult o dată şi încă o dată. Dar cine era Mangur? Un zgripţuroi, un zmeu cam ramolit, fiindcă scotea flăcări pe gură, dar mânca totdeauna bătaie. Un personaj scornit de fantezia bunicului, care combina în mod liber basmele pe care le ştia, pe Ispirescu cu Andersen, pe Grimm cu propriile sale născociri. Şi nu doar atât. Avea şi o ştiinţă a lui de a-şi interpreta personajele, de a le alinta cu voce tandră, de era cazul, ori de a da porunci, când era vorba de împăraţi, ori de a insinua ipocrit când se referea la curteni intriganţi, într-un cuvânt, poseda arta de a-l reprezenta pe fiecare, după merit şi situaţie. |l ascultam fermecat, vrăjit de vocea aceea care făcea să-mi defileze prin faţa ochilor viteji, fete de împărat, zmei şi fel de fel de lighioane năzdrăvane. A fost una dintre marile bucurii ale copilăriei să am o asemenea călăuză de peregrinări imaginare.
Vecinii din Bateriilor îl socoteau puţin într-o ureche. Şi, de fapt, aşa şi era. Căci ce om cu scaun la cap şi-ar fi permis, cum i se întâmpla lui, să-şi abandoneze, din când în când, sculele şi treburile din atelier, ca să iasă în curte şi să ia parte la joaca dezlănţuită şi gălăgioasă a copiilor? }âncii, desigur, erau fericiţi. |l puneau să stea capră ori să ia parte la de-a v-aţi ascunselea. O misie şi mai însemnată consta în arbitrarea meciurilor pe care chiar el le organiza, desemnând echipele şi stabilind, cu autoritatea pe care şi-ar dori-o adevăraţii „cavaleri ai fluierului“ (cum îi dezmiardă presa de specialitate), cine a încălcat regulile şi ce sancţiune i se cuvine. O adevărată sărbătoare care însă avea loc mai rar (căci intră în natura simandicoasă a sărbătorilor să se lase aşteptate) era cea a înălţării zmeelor. Spre încântarea celor tineri, de toate vârstele, bunicul ştia să confecţioneze din carton, hârtie, câteva stinghii subţiri de lemn şi puţin clei nişte instrumente de zbor de toată frumuseţea. Le punea şi coadă, dintr-o fâşie lungă de pânză albă, care şerpuia în aer, descriind volute capricioase. Momentul hotărâtor era al lansării. După ce cerceta direcţia vântului şi mângâia cu privirea încă o dată minunăţia de zmeu, bunicul îl încredinţa unui băiat, care avea sarcina să-l poarte cu grijă până în fundul curţii. Apoi, la comandă, acesta alerga cu el câţiva metri, dându-i drumul, în vreme ce bunicul începea să tragă cu mişcări feline, de o parte şi de alta, sfoara de legătură, spre a prinde un curent de aer. Avea trucul lui, încât reuşea mai totdeauna. Şi desigur, când impozantul obiect de pânză şi carton începea să se ridice peste acoperişuri şi hornuri, în văzduhul liber, toţi izbucneau în urale.
O ispravă cu adevărat nemaipomenită s-a petrecut cândva, prin 1905; mama avea pe-atunci 3 ani, frăţiorul ei – 5. Bunicul plecase prin provincie cu două geamantane încărcate cu marfă, cum obişnuia cam o dată pe lună. Când, deodată, stupoare: bunica primeşte o scrisoare a lui, trimisă din Budapesta! Ceea ce a citit a consternat-o, a mai citit-o şi a recitit-o, doar, doar să înţeleagă ce se întâmplase. Bunicul o informa, fără multe detalii, că plecase în Ungaria la chemarea unui bun cunoscut, care-i găsise o slujbă, plătită mai mult decât onorabil, la o firmă de transport internaţional. |i cerea să încuie locuinţa, predând cheia unei vecine de încredere, să-şi ia bilete de tren pentru ea şi copii, şi să vină de urgenţă la Budapesta, ca să vadă mai exact cum stau lucrurile. Dăduse peste noroc – asta era, cel puţin, asigurarea lui – şi ar fi fost cea mai mare prostie să lase ocazia să-i scape. Ar fi urmat ca după instalarea acolo, unul dintre ei să revină în ţară pentru a lichida apartamentul şi a tria ce ar trebui transportat şi ce putea fi vândut. Bunica era pusă în faţa unei alegeri dificile, peste puterile ei. După ce s-a gândit şi s-a răzgândit câteva zile, când şovăielile începuseră tocmai s-o orienteze către soluţia amânării, a sosit o nouă scrisoare şi mai insistentă şi mai plină de făgăduieli. De data asta, se hotărî să plece. |şi puse la bătaie economiile, împrumută şi ceva bani ca să nu fie complet lipsită de mijloace printre străini, făcu bagajul, un minim necesar, şi ţinându-şi copiii de mână se sui în tren – ea, care până atunci nu cred că ieşise din Bucureşti. La Budapesta, la adresa indicată întâmpină o surpriză care o făcu aproape să leşine: bunicul nu era acolo! |i lăsase însă o scrisoare de explicaţii: firma la care urma să lucreze avea o filială la Viena, unde ar fi putut fi angajat pe un salariu încă mai gratifiant, deci plecase într-acolo, spre a-şi încerca şansa. Se scuza – acţiona numai şi numai în interesul comun –, o ruga să-l aştepte. Nici n-avea altceva de făcut. |nsă aşteptarea se dovedi zadarnică. Zilele treceau unele după altele, de la Iosif nu venea nici o veste. La un moment dat, văzând că resursele i se epuizează şi înţelegând că buclucaşul ei de soţ va fi comis cine ştie ce năzbâtie, bunica se hotărî să se întoarcă acasă. De data asta – şi pe bună dreptate – supărarea ei nu mai avea margini. Când, după vreo zece zile, Iosif reapăru, pleoştit, cu hainele boţite şi ochii roşii de nesomn, fără nici un gologan, deşi plecase cu punga plină (având în ea şi doi napoleoni de aur, cum avea să se afle ulterior), nici nu voi să-l primească în casă. Dar după două zile şi două nopţi de asediu, se înduplecă de suspinele şi făgăduinţele lui. |şi reluară traiul comun, iar el căpătă o lecţie pe care n-avea s-o uite curând. |nsă, cu trecerea timpului şi în perspectiva amintirii, drama s-a convertit în anecdotă. După cât se pare, fiindcă amândoi au păstrat o mare discreţie asupra celor petrecute, explicaţia nesăbuitei aventuri era foarte simplă: bunicul fusese pur şi simplu victima unui escroc, care ştiuse să profite de bonomia şi naivitatea lui. Dar faptul că se lăsase atât de lesne înşelat spune multe despre fluturii ce-i umblau prin cap. Avea un simţ deficitar al realului: imaginaţia îi mobila mintea, dar îi strica uneori viaţa.
Nu mi-e uşor să vorbesc despre părinţii mei pe un ton detaşat şi neutru, cum s-ar cuveni
Păstrez încă o fotografie a părinţilor mei făcută în 1922, în primele luni după căsătorie. E una dintre acele poze cu protagoniştii încremeniţi în atitudini artificiale, cu aer stingher, zâmbet de circumstanţă şi ochi inexpresivi, la care familia ţine ca la o relicvă preţioasă. Scopul acestui document, realizat cu tehnica primitivă a vremii, era să depună mărturie asupra momentului fast şi memorabil al unirii nupţiale. De-aici, falsa lui monumentalitate, stângăcia dispunerii mamei şi tatălui meu, ea pe un jilţ, el aplecat pe speteaza fotoliului, ca şi când i-ar oferi ocrotire, parcă în dorinţa de a sublinia o preponderenţă masculină, în spiritul ideilor paternaliste dominante în epocă. Pentru mine însă, care, dincolo de reprezentarea convenţională, pot citi întregul context existenţial, fotografia îmi relevă, în primul rând, marea diferenţă, nu numai de fizionomie – asta este vizibil –, ci şi de fire şi de predispoziţii, între bărbatul şi femeia ce urmau să-mi devină părinţi. Această diferenţă avea să se estompeze cu trecerea anilor, printr-un proces insezisabil, pe termen scurt, de interacţiune şi adaptare reciprocă, prin integrarea adusă de înfruntarea aceloraşi vicisitudini şi bucurii, a concentrării în jurul aceluiaşi obiectiv major: creşterea şi formarea mea. |nsă atunci, aşa cum o evocă poza, în imediata apropiere a startului căsniciei, exista o certă incompatibilitate de aspect şi fond sufletesc între viitorii mei părinţi. Cum de s-au îndrăgostit unul de celălalt? Cum se explică faptul că frumoasa domnişoară brunetă, cu ochi încinşi, în jurul căreia roiau curtezanii, l-a preferat dintre toţi pe tatăl meu, cu păr castaniu şi ochi de un albastru spălăcit, cu aer stingher şi timid, de provincial, interesat de cărţi şi de cultura înaltă, bun la vorbă, dar neştiind să danseze şi lipsit de orice aplomb de cuceritor? Cum, necum, cu unele neînţelegeri şi dispute pe care le-au ascuns de mine, dar pe care le-am intuit încă din copilărie, ei şi-au trăit în mod satisfăcător viaţa comună.
Nu ţin să intru în detalii biografice, dar mă simt dator să arăt de unde mă trag, deşi nu mi-e uşor să vorbesc despre părinţii mei pe un ton detaşat şi neutru, cum s-ar cuveni. Tatăl meu a rămas orfan la 17 ani, dar fiind cel mai vârstnic dintre copii, a devenit, vrând, nevrând, un fel de şef al familiei, trebuind să poarte de grijă fratelui mai mic şi celor două surori. A abandonat atunci şcoala, din nevoia de a munci şi a strânge ceva bani, dar şi fiindcă voia să-şi dedice cât mai mult timp lecturii. Era evident o decizie pripită, pe care avea s-o regrete amar mai târziu. Ea a constituit, de fapt, marea dramă a vieţii lui, creându-i complexe şi împiedicându-l să-şi valorifice mintea ascuţită şi memoria excelentă. A rămas un autodidact foarte citit, dar cu lacune inerente unui ins fără cultură sistematică, incapabil de o expertiză într-o disciplină anume, dar ştiind multe lucruri în domenii din cele mai variate. Setea lui de a se instrui era nepotolită, iar lectura – singurul viciu. Şi când spun asta nu fac o figură de stil, fiindcă, realmente, el nu fuma, nu umbla prin cârciumi, nu era fustangiu, nu trăgea chiulul, îşi îndeplinea îndatoririle cu punctualitate. Cărţile îi erau pasiune, poate nu doar pasiune – cuvântul nu e suficient –, ci patimă şi aş merge mai departe, nu numai cărţile, ci hârtia tipărită. De aceea, nu mi se pare deloc surprinzător că, dintre drumurile care i s-au deschis când a descins în Bucureşti, cu un singur costum, cel pe care-l purta, câteva schimburi şi un geamantan mare, îndesat cu literatură şi broşuri socialiste, s-a lipit de o mică tipografie a unei rude îndepărtate. Ruda aceasta îşi zicea, printr-un bizar oximoron onomastic, Haim Popescu („Mie – explica el – îmi place să fiu băgat în seamă. |nsă dacă spui unui evreu că te cheamă Haim nici n-o să clipească, iar dacă unui creştin îi spui că eşti Popescu este ca şi cum ai declara că iarna ninge sau că vara e cald; dacă însă te recomanzi Haim Popescu într-o societate, toţi ciulesc urechile şi se holbează la tine“). |n această tipografie a învăţat zeţăria şi linotipul, azi meserii dispărute, iar după relativ puţină vreme a ajuns conducător tehnic. Pentru cineva care voia să-şi întemeieze un cămin nu era o situaţie grozavă. S-a întâmplat însă atunci să i se ofere un post bine retribuit la Băicoi, un mic sat în judeţul Prahova, unde un consorţiu petrolier anglo-olandez plantase tocmai nişte sonde şi avea nevoie de agenţi care să supravegheze extracţiile, la faţa locului. Tata a acceptat, nu fără ezitare, şi îndată după căsătorie şi-a luat slujba în primire. N-a regretat. Munca nu era grea, îi lăsa mult timp disponibil, ceea ce îi permitea să-şi satisfacă aspiraţiile intelectuale (a început atunci să înveţe singur franceza şi a ajuns să se poată descurca onorabil). Banii câştigaţi le-au permis alor mei să-şi cumpere toate cele de trebuinţă, mobilă, îmbrăcăminte, utilităţile necesare într-o gospodărie, chiar şi un patefon. Când mi-am făcut şi eu apariţia pe lume, m-am trezit într-o locuinţă spaţioasă, cu o curte enormă, unde veneau oameni de la firmă iarna, ca să facă potecă prin troienele de zăpadă, iar primăvara să se îngrijească de grădină. Nu am amintiri din această preistorie a fiinţei mele, ceea ce ştiu mi-au spus-o probabil ceilalţi, dar nu e defel dificil să înţeleg cum s-a încheiat episodul „băicoian“ şi de ce. Pe cât l-am cunoscut pe tata, am toate motivele să cred că era foarte mulţumit cu poziţia pe care o avea. Nu acelaşi lucru era valabil pentru mama. Ea moştenise vitalitatea şi deschiderea spre socializare a bunicului. |n acel mic sat, unde mirosea puternic a păcură, se simţea pierdută, izolată, fără anturaj, fără putinţa de a merge la spectacole, de a-şi întâlni prietenele, de a se plimba printre oameni eleganţi şi vitrine sclipitoare. Adevărul trebuie să fi fost că se plictisea de moarte. Şi e probabil că nemulţumirile ei au explodat la un moment dat atât de puternic, încât tata va fi înţeles că, pentru a-şi salva căsnicia, singurul lucru de făcut e să renunţe la slujbă şi să revină în Bucureşti. Ştia probabil că lua o hotărâre greşită, dar socotea că n-are încotro. Şi-şi făcea totuşi anumite speranţe, fiindcă la el iluziile erau mai tari decât experienţele de viaţă. Altminteri, din punct de vedere obiectiv, luând în calcul doar situaţia materială, comisese neîndoielnic nu doar o eroare, ci o mare prostie. Ireparabilă. Colegul lui de birou şi prietenul de o viaţă, Dinu Sabetay, de care am mai pomenit, cu o poziţie absolut echivalentă, dar posedând un fler incomparabil în construirea unei cariere, a rămas pe loc, răbdând încă o vreme dezavantajele locuirii într-un sat mizerabil. Apoi, cum era de prezumat, a fost adus la oraş, promovat şi şi-a început ascensiunea care avea să-l ducă la bogăţie.
|n 1940, tata n-a mai găsit slujbă
Judecând întregul itinerar al copilăriei şi adolescenţei mele, e absolut evidentă constatarea că, sub raport material, acest parcurs a urmat o curbă descendentă. La Bucureşti, tata şi-a căutat de lucru şi nu i-a fost uşor să găsească la nivelul pe care şi-l dorea. O bucată de vreme a avut şansa unui angajament la Tipografia Cartea Medicală, unde, în 1928, aveau să apară Biletele de papagal ale lui Tudor Arghezi. Cunoaşterea marelui poet, pe care-l admira din tinereţe, şi munca în apropierea sa au constituit pentru el o imensă bucurie. Dovadă pietatea cu care a păstrat într-un dosar o serie de bileţele olografe, fără nici un interes literar ori biografic. De pe la 8-9 ani, de când conştiinţa de sine începe să se desprindă din magma de amintiri confuze ale copilăriei, deci de pe la începutul anilor ‘30, slujbele tatei au fost din ce în ce mai instabile, iar locuinţele în care ne-am instalat, de un nivel tot mai coborât. Liceul mi l-am început stând pe Calea Moşilor, într-o casă azi demolată, cu trei camere, şi l-am încheiat, după eliminarea de la Mihai Viteazul, la Cultura B, de astă dată mutaţi în extremitatea Căii Dudeşti, într-un apartament cu două odăi, fără baie, cu un antreu de ciment pe jos. |n 1940, tata n-a mai găsit slujbă. Câştiga ceva bani ca achizitor, din comisioanele primite pentru intermedierea comenzilor de imprimate de birou. De aceea, când a primit ordinul de mobilizare la muncă obligatorie pentru construirea de fortificaţii în Moldova, a fost cuprins de panică la gândul că ne lasă pe mama şi pe mine fără mijloace de trai. M-a chemat atunci şi mi-a vorbit cu o tristeţe amară, pe care n-o pot uita: „Băiete – mi-a spus –, nu mai eşti copil, ştii bine cu ce greutăţi ne confruntăm. Economiile pe care le avem n-or să vă ajungă mai mult de trei ori patru săptămâni. Nici dacă adaugi toţi banii pe care-i iei din meditaţii (aveam două meditaţii şi, cu aprobarea lui, îmi păstram jumătate din banii câştigaţi) tot nu faceţi mare lucru. Dacă pe mine mă ţin acolo mai mult decât o lună, te duci la Sabetay şi-l rogi să te împrumute cu ceva. Am să vorbesc cu el“. Şi apoi, înainte de a ne despărţi, mi-a mai spus cu o voce sugrumată de emoţie: „Ai grijă de mama!“. Cu Sabetay n-a fost nevoie să vorbesc. A venit el pe la noi, după câteva zile. Nu eram acasă. Când m-am întors, mama m-a informat: „A trecut Dinu pe-aici. De ce crezi? Ca să-mi restituie nişte bani pe care zicea că tata i-a depozitat la el şi s-a gândit că acum am avea nevoie“. Era naivă? Se prefăcea? Nu ştiu să răspund. Despre delicateţea cu care a procedat prietenul tatei ce să mai spun? Era un om de omenie.
Trebuie aici să deschid o paranteză. Firea mamei nu era uşuratică. Avea temperament şi simţea nevoia convivialităţii, dar îl moştenise nu numai pe bunicul, ci şi pe mama mare, femeie de bun-simţ, deprinsă să rabde şi să dea piept cu greutăţile. Atunci, la Băicoi, era încă foarte tânără, de-abia trecuse de 20 de ani, îi lipsea experienţa, avea încă naivităţi pe care viaţa avea să i le spulbere curând. Dacă ar fi ştiut ce avea să vină, n-ar fi forţat lucrurile. Când însă s-a stârnit furtuna şi situaţia familiei noastre a început să se deterioreze fără scăpare, ea a fost la înălţime. A traversat vremurile grele cu un curaj rar şi un devotament fără cusur. Nu ştiu cum reuşea, cu banii tot mai puţini de care dispunea, să ne dea să mâncăm onorabil, zi de zi. Spăla şi călca rufele, ţinea casa curată, ne cârpea ciorapii rupţi, cosea nasturii desprinşi, făcea totul fără ajutor, aşa cum fusese obişnuită la Băicoi şi, în primii ani, la Bucureşti. N-am auzit-o totuşi niciodată să se plângă sau să-i facă tatei imputări. |nsă, lucru şi mai uimitor, după ce îşi încheia treburile casnice, pe la orele 16 după masă, îşi punea o rochie bună, se gătea, se farda şi pleca. Unde? N-am întrebat-o, pe vremea aceea nu eram interesat să aflu, iar acum nu sunt defel ispitit să fac pe detectivul.
După război, situaţia materială a tatei s-a ameliorat. S-a sfârşit cu pribegia atât de traumatizantă prin diverse slujbe efemere. Pe la începutul anilor ’50, a reuşit să intre în departamentul tehnic al Editurii pentru Literatură (ESPLA), unde în scurtă vreme a ajuns să ocupe o poziţie centrală. Era încântat de ceea ce face şi se simţea în largul său printre tinerii redactori care-i cereau sprijinul şi-l respectau pentru seriozitatea, competenţa profesională şi simţul său de răspundere. Ca om de stânga, cunoscut încă din tinereţe cu Ştefan Voitec şi Ion Pas, fusese atras încă din 1945 în PSD-ul renăscut după dictatura antonesciană. Nu s-a manifestat în nici un fel – politica îl interesa ca s-o comenteze, nu ca s-o practice. Când, prin tertipurile cunocute şi aplicate pretutindeni în lagărul socialist, Partidul Comunist a absorbit PSD, a devenit şi el, automat, membru al singurului partid muncitoresc admis. Faptul a rămas fără nici o influenţă asupra vieţii sale. |n 1964, a ieşit la pensie, ceea ce s-a dovedit a fi o catastrofă. |n principiu, dispunea de astă dată de răgazul pe care totdeauna şi-l dorise, de a putea să se dedea în voie lecturii şi să-şi aştearnă gândurile pe hârtie. Ieşirea din viaţa activă i-a anulat însă justificarea simbolică a existenţei. Nu mai avea acum răbdarea şi imboldul de a citi. Continua să se scoale foarte devreme dimineaţa, între 5.30-6, cum făcuse de când se ştia, dar se trezea în faţă cu un imens spaţiu vid: nu-l solicita nimeni, nu-l aştepta nimic important. Rămânea dezorientat, anxios şi fără reacţie, căci atunci când totul devine în mod egal posibil dispare parcă şi interesul de a face ceva. |i pierise motivarea. I-am scos un permis la Biblioteca Academiei Române în vederea realizării unei istorii a artelor grafice în România, vechi proiect pentru care strânsese încă de mult ceva material. Am crezut atunci într-un reviriment. Câteva săptămâni a trăit sub imperiul bucuriei de a răsfoi toate revistele posibile şi de a căuta în fişier cărţi dorite, pe care apoi le putea şi avea sub ochi. |nsă când a pornit de-a dreptul lucrul la istoria plănuită, entuziasmul s-a stins. Şi, printr-o coincidenţă care s-ar putea să nu fie întâmplătoare, cam tot pe-atunci s-a declanşat şi boala care avea să-l răpună: o leucemie galopantă. Era deja acaparat de umbrele sfârşitului când a aflat de naşterea celui de-al doilea fiu al meu, nepotul său, Octav. Un surâs de împăcare şi fericire i-a luminat faţa suptă de boală. Se va fi gândit poate la spusa poetului latin: non omnis moriar.
La peste 90 de ani, mama venea totdeauna proaspăt coafată şi îmbrăcată cu grijă
Mama a mai trăit încă 31 de ani, într-o formă excelentă până aproape de capăt. I-am propus să locuiască împreună cu noi, însă m-a refuzat net. Printr-un schimb, a obţinut o garsonieră pe care şi-a aranjat-o confortabil, unde a trăit mulţumită, după pofta inimii. A apucat ani buni, s-a ocupat de nepoţi cu dragoste, fermecându-i cu poveşti născocite, cum o făcuse altădată şi bunicul cu mine. La peste 90 de ani, invitată la reuniunile mele aniversare, venea totdeauna proaspăt coafată şi îmbrăcată cu grijă, cum o făcuse toată viaţa, chiar în cele mai negre momente. Ne amuza de obicei, citindu-ne cronici rimate, cu poante nostime. O făcea cu mare firesc, nu ca un autor sensibil şi orgolios, ci cu verva unui om simplu, care-ţi vinde ultima anecdotă, fără să se ia în serios pe el însuşi. O admiram pentru modul în care ştia să-şi formeze şi să-şi conserve un anturaj simpatic. Cu prietenele şi prietenii anilor de amurg, toţi mai tineri decât ea, a călătorit prin toate locurile pitoreşti ale ţării, a voiajat şi peste hotare: avea peste 80 de ani când a descoperit minunile Italiei, a cunoscut Veneţia, Florenţa şi Roma. Credeam cu toţii, după cât de bine se ţinea, că va ajunge centenară. A avut însă ghinionul că, din motive necunoscute, degenerescenţa maculară de care suferea a scăpat, la un moment dat, de sub control, intrând într-o fază de accelerare neobişnuită, care n-a mai putut fi stopată, ducând-o până aproape de pierderea vederii. Faptul că n-a mai reuşit să citească, ulterior nici să se uite la televizor, au constituit pentru ea un veritabil dezastru. Izolată de exteriorităţile care-i umpleau viaţa cu culoarea, freamătul, forfota lor, lipsită de prietene apropiate, căci treptat, treptat, ajunsese să le supravieţuiască tuturora, neputând să se mai deplaseze, a căzut într-o stare de melancolie neagră, care nu-i era defel familiară. Stătea cu noi în casă (căci în ultimii ani acceptase să se mute) şi încercam s-o binedispunem, dar aveam tot mai puţin succes. Ea, atât de jovială şi atât de deschisă spre oameni, se însingura pe zi ce trecea. Părea că ia distanţă faţă de lume şi o simţeam cum se îndepărtează. Până la urmă, a căzut într-un soi de somnolenţă impenetrabilă, fără voinţa, poate şi fără putinţa de a comunica. Mi-a dat impresia că, într-o bună zi, şi-a hotărât ea singură plecarea şi atunci s-a dus, fără
să-şi mai ia adio.
Dincolo de exemplul pe care-l puteam culege din locuirea cu părinţii – onestitatea, idealismul şi hărnicia tatălui meu ori gustul independenţei, exuberanţa vitală şi imaginaţia mamei –, dincolo de această influenţă formativă exercitată indirect, fără discursuri şi îndrumări explicite, nu pot spune că am fost obiectul unei educaţii metodice. Sigur, mi-au explicat totdeauna ce trebuie să fac într-o împrejurare sau alta, însă n-au avut probleme cu mine, fiindcă învăţam bine, nu eram nici râzgâiat, nici recalcitrant şi mă integram condiţiilor noastre modeste, fără a formula pretenţii imposibile. |nsă de pe la 9-10 ani în sus, când copiii încep să pună întrebări, cu deosebire în adolescenţă, când conştiinţa sinelui devine imperioasă şi apar marile frămânări ale cunoaşterii şi identităţii (de unde venim? care e rostul nostru? există Dumnezeu? ce înseamnă a fi evreu?), părinţii nu păreau să aibă timp să stea cu mine de vorbă. Iar când se întâmpla câteodată să discutăm, era la iniţiativa mea: ceream o lămurire, ridicam o problemă, puneam o întrebare. Tata pleca de dimineaţă devreme şi revenea seara, rupt de oboseală. Mama îşi îndeplinea conştiincios treburile casnice, apoi, după prânz, pleca invariabil, ca şi cum s-ar fi dus la serviciu. Ce le puteam cere peste ce-mi ofereau? Mă bucuram de o libertate deplină. Nu se îngrijeau dacă-mi fac ori nu lecţiile, nu aveau curiozitatea de a afla unde mă duc şi ce întreprind, nu-mi impuneau restricţii, îmi acordau o încredere nelimitată, ceea ce, fără îndoială, a însemnat mult pentru responsabilizarea mea. M-au iubit amândoi, cu afecţiunea unor părinţi devotaţi, şi au făcut tot ce le stătea în putinţă spre a-mi ocroti copilăria. Dar pe măsură ce intelectualmente mi-am luat zborul, răsucindu-mă în toate direcţiile, cu o imensă frenezie de a-mi găsi „calea“, aportul lor nu mai putea fi îndestulător. Mi-ar fi fost necesar un maestru, un om care „să ştie“ şi în care să cred, care să mă suscite şi să-mi evite rătăcirile tinereţii. Din păcate, nu l-am avut. Cu toate riscurile, a trebuit să-mi asum faptul de a fi singurul autor al propriului meu personaj.
(Fragment din volumul Convorbiri cu Paul Cornea, in lucru.)