Pe aceeași temă
Laboratorul de noapte de la Bulandra
Sală de pictură a fost, ni s-a spus, spaţiul în care acum, în miez de vară, înainte de vacanţă, a fost inaugurat Laboratorul de noapte al Teatrului Bulandra. Un loc, s-o spunem de la început, minunat, cât trebuie de mare, ca suprafaţă, dar având o elansare generoasă pe verticală şi câteva accesorii arhitecturale (scări, uşi) foarte ofertante pentru scenografia spectacolelor ce vor avea loc aici. Cum era caniculă, ne-am temut că o să murim de cald în acel pod de la etajul doi, unde se ajunge traversând culoarele de la cabinele Sălii Liviu Ciulei (fostă Izvor), dar, ce să vezi?, aerul condiţionat era instalat civilizat, aşa încât am zis în minte un prim bravo! directorului Ducu Darie, care mai conduce şi Uniunea Teatrelor Europene, de unde se vede că preia numai obiceiuri bune.
Debutul acestui proiect generos, adresat mai ales tinerilor, dar şi altor vârste, în funcţie de tinereţea şi originalitatea ideilor, a fost cu un spectacol al primului grup de temerari, intitulat Arlechino moare?. Un text inedit descoperit în opera lui Nikolai Evreinov, adaptat de Oana Turbatu, care a devenit un excelent pretext pentru un exerciţiu profesional inedit (conceptul aparţine actriţei Antoaneta Cojocaru). Prima surpriză e textul şi trimiterile la figura lui Evreinov, reprezentant uitat al avangardei ruse de la începutul secolului XX. Cum afişul program nu dă nici o informaţie despre autor şi piesă (ar fi trebuit!), ne facem datoria noi. Născut în 1979 şi mort în 1953, regizorul şi dramaturgul Nikolai Nikolaievici Evreinov e asociat simbolismului rus. Din biografia oarecum excentrică a artistului se reţin mai întâi originea sa aleasă (avea mamă franţuzoaică), faptul că a fost clovn într-un circ în adolescenţă, că a montat peste 100 de piese, dintre care 40 ale lui, că la Petersburg a avut-o în distribuţia piesei Salomé, de Oscar Wilde, pe celebra actriţă Vera Komissarjevskaia, care dă astăzi numele unui vestit teatru petersburghez. Dintre scrierile proprii e citată piesa Inspectorul guvernatorului, considerată piatră de hotar, în care Evreinov parodiază teatrul realist al lui Stanislavski şi tehnicile lui Max Reinhardt şi Gordon Craig. E influenţat de clovneriile din filmele comice şi de curentele avangardiste germane şi franceze, cea mai mare parte a vieţii petrecându-şi-o la Paris. Teoria acestui interesant om de teatru rus, influenţat între alţii de Meyerhold, e cuprinsă în lucrarea Apologia teatralităţii, unde reflectează asupra convenţiei teatrale şi simbol, conchizând cum că scena nu împrumută de la viaţă cât împrumută viaţa de la teatru. Alegând subiectul, echipa spectacolului Arlechino moare?, din care mai fac parte, pe lângă Antoaneta Cojocaru (Pierrot), actorii Adrian Ciobanu (Arlechino), Ela Ionescu (Colombina), Mihai Marinescu (Dottore) şi soprana Raluca Oprea (Moartea), au fost evident cu gândul la cele câteva simboluri teatrale de notorietate pe care le conţine piesa. Personajele commediei dell’arte de al căror destin se ocupă Evreinov devin instrumente pentru expunerea, pe de o parte, a unui punct de vedere existenţial, pe de alta, a concepţiei despre cum teatrul prin personajele lui poate s-o redea. Simbolic, evident, şi convenţional, cu mijloacele scenice la îndemână. Dacă mai de mult, montând spectacolul dedicat lui Meyerhold, Cătălina Buzoianu a ţinut să facă o demonstraţie a biomecanicii, metoda inventată de regizorul rus, atelierul de faţă nu pare a proceda la fel cu Evreinov. Ce vedem în acest spectacol-studiu este un joc expresionist desfăcut, mişcări îngroşate, poze arhetipale, puţine vorbe şi multă pantomimă, elaborată probabil după simţiri proprii, fiindcă nu aflăm din program dacă s-a implicat şi vreun specialist. Arlechino începe şi sfârşeşte cu un hohot de râs (în faţa morţii, fireşte), grimasa îi rămâne pe chip tot timpul şi în toate situaţiile. Umblă cu moartea în spate la propriu, semn că n-are scăpare. E prea încrâncenat însă, iar în chinul lui de luptător pierde sensul şi frumuseţea pe care natura sa ludică i le conferă lui Arlechino. Adrian Ciobanu are momente puternice, dar şi multe altele repetitive, excese tragice care anulează efectul celor dintâi. |n plus, nu e bine la teatru, care e o bucurie, nu?!, să vezi efortul de creaţie al actorului, opinteala în a te convinge când suferă. Soprana Raluca Oprea e o binefacere pentru spectacol. Vocea ei splendidă şi muzica pe care o cântă, amplă şi senzuală, ne spală de toată oboseala pe care o resimţim, din când în când, în cele peste două ore ale reprezentaţiei. (Sunt momente redundante care ar trebui eliminate, plus cele câteva finaluri.) Disputa lui Pierrot cu Arlechino e tranşată de primul în favoarea unei seninătăţi juvenile, a unei candori cuceritoare. Coborât de la pod pe scara de incendiu, Pierrot mişună în jurul celorlalţi cu unduiri de felină şi ne priveşte cu ochi blânzi, asigurându-ne de toată compasiunea lui pentru Arlechino. Prietenia domină relaţia, ceea ce e foarte frumos. Mi-ar fi plăcut să văd în acest duo ceva din drumul în teatru al unui cuplu complementar de clovni, unul vesel, altul trist (o idee!). Ştim de mult că Antoaneta Cojocaru e o prezenţă expresivă pe scenă, că se mişcă bine şi empatizează convingător. Acum, în această desfăşurare de forţă, dă şi o probă de rezistenţă. Mihai Marinescu e un doctor cam îngroşat, care trage cu ochiul la filmul mut, fără umor însă, şi prea strigat. |n general, cu diapazonul vocilor e o problemă. Poate şi pentru că actorii noştri tineri nu prea ştiu să-şi calibreze glasurile la dimensiunile spaţiului. |n fine, într-o apariţie târzie, Ela Ionescu, în Colombina, revarsă asupra noastră toată sensibilitatea şi lumina acestei păpuşi cu suflet. Arlechino moare, evident, ca noi toţi, dar speranţa că totul va continua rămâne vie. Iată şi teza nietzscheanului Evreinov(?!) într-un spectacol încălzit de luminile studiate ale lui Ducu Darie, la care au mai contribuit şi scenograful Mihai Păcurar (excelent spaţiul ambiental), Octavian Neculai şi Daniela Făgăraş cu conceptul grafic al programului, o compoziţie picturală valoroasă în sine. Aşadar, Bucureştiul mai are o sală de teatru, şi nu una oarecare, un laborator, care, dacă ne gândim la Elisabeta Bam şi la interesul pentru avangardă al lui Toca, ar trebui să-i poarte numele.
4 Dansuri la Teatrul Excelsior – Ion Lucian
Maestrul Ion Lucian a închis ochii după ce şi-a văzut visul împlinit. Anume, mutarea în casă nouă a Teatrului Excelsior. O clădire cochetă în buricul târgului (pe Calea Victoriei), în care ţi-e drag să intri şi te simţi confortabil. Cei care au rămas după el îi datorează totul şi au răspunderea să gestioneze această preţioasă moştenire cum trebuie. O şi fac. Un semn e şi această premieră, un proiect girat de maestrul dispărut, care a ales piesa pentru a fi cap de serie într-un program de seară, destinat adolescenţilor şi părinţilor lor. Gustul rafinat al omului de cultură Ion Lucian nu putea să dea greş. Cu spirit tânăr şi deschidere pentru nou, a ales piesa 4 Dansuri a dramaturgului Albert Espinosa, propusă de traducătoarea Luminiţa Voina Răuţ. Textul inedit şi autorul său aparţin unei direcţii mai puţin agresive a generaţiei contemporane de dramaturgi spanioli, deşi mesajul lui e tot de avertisment la adresa mediului de indiferenţă în care cresc azi adolescenţii, prilej de a se însingura şi de a devia comportamental. E poetică, spun realizatorii spectacolului, şi rafinată. Asta probabil cu referire la cele 4 dansuri care marchează etapele de timp şi de evoluţie în acţiune (nu degeaba avem în titlu un D mare), respectiv boleroul, tangoul, rock and roll-ul şi valsul. Un ax structural generos pentru construcţia spectacolului, folosit din păcate cu stângăcie de tânăra regizoare Adriana Zaharia. Despre ce e vorba în piesă încerc să vă povestesc, în ciuda licenţelor de logică din scenariul de spectacol. O tânără, Patricia, considerată handicapată, deşi ea e doar ciudată şi visătoare, aflată în grija fratelui ei după dispariţia părinţilor, e supravegheată de un babysitter, în timp ce acesta merge la nişte cursuri de dans. Babysitter-ul e şi el un tânăr hărţuit de problemele vieţii. |şi câştigă existenţa singur, dând prin cluburi spectacole de lupte şi clovnerie sau îngrijind copii. Scrie povestiri, în schimb. De pe laptopul său, Patricia îşi va deschide sufletul continuându-i povestirile. |ntre cei doi se înfiripă o prietenie delicată, dar solitudinea destinelor lor e mai puternică, aşa că în final dansează fiecare pe cont propriu, în avanscenă. Atmosfera spectacolului, îmbibată de muzică, beneficiază de contribuţia artistului vizual Darie Armin Alexandru, care produce un fundal de imagini în mişcare simbolizând în abstract stările prin care trec personajele. Coregrafa Andreea Duţă conduce mişcarea scenică, care balansează între dans şi plastică corporală echivalentă replicilor, iar scenografa Ana Iulia Popov reduce la o platformă înclinată, luminată din interior, lumea din piesă. Spectacolul se joacă într-o penumbră aluzivă, dar misterul visului se instalează doar arareori. N-am înţeles de ce într-un loc anume, pe această platformă se culcă pe rând personajele, ca într-un pat procustian. Orice s-ar spune, şi semnele teatrale necesită un cod la vedere. Actorii, care de obicei joacă la acest teatru copii, zâne, feţi frumoşi sau zmei, se confruntă cu dificultatea interpretării oamenilor adevăraţi, oricât de suprarealistă am considera a fi piesa. Am remarcat delicateţea şi graţia Anneimary Ziegler (Patricia), poezia din ochii albaştrii ai lui Bechet (Babysitter), care dau un ton de confesiune caldă, plăcută spectacolului. Dacă ar fi să ne înfioare ceva, apropo de avertismentul adresat adulţilor, înseamnă că jocul ţeapăn al fratelui Patriciei pe post de frate e potrivit. Cei doi bătăuşi de ocazie rămân de ocazie. Cu bune şi rele, noua premieră de la Teatrul Excelsior ne arată un drum plin de speranţe al acestui teatru, care a debutat-o de curând pe autoarea Carmen Dominde într-un spectacol colorat şi vesel, în regia lui Mihai Lungeanu, intitulat Tărâmul fermecat. Mai sunt şi alte proiecte îmbucurătoare pe drum. Le aşteptăm la toamnă.