Pe aceeași temă
Veghe şi aşteptare
Pe frontispiciul unui şemineu impunător, din epoca victoriană, stă scris un aforism ce poartă semnătura lui Benjamin Franklin. „Iubeşti viaţa?“ (Dost thou love Life?) suna întrebarea-provocare a acestui om de mare anvergură culturală şi politică, urmată de un răspuns pe cât de scurt, pe atât de percutant: „Atunci nu irosi timpul, căci aceasta e materia/substanţa din care viaţa e făcută“ (Then do not squander Time for that’s the stuff Life is made of). Timpul, aşadar, este the stuff – substanţa, dacă ne gândim la concluzia lui Prospero, din finalul celui de-al patrulea act al Furtunii: We are such stuff/ As dreams are made on („Suntem făcuţi din substanţa viselor, iar mărunta noastră viaţă e înconjurată de somn“), din care suntem alcătuiţi, esenţa însăşi a trecerii noastre prin lume. Călători şi efemeri, trăim în timp, dar timpul nostru este unul măsurat, curgerea lui ireversibilă, iar structura sa este una profund narativă, întemeiată pe o continuă aşteptare, ce pune în evidenţă capacitatea noastră de a stabili relaţii cu ceea ce se află în afara noastră, în lume, în noi înşine, dar şi cu ceea ce se află dincolo de limitele vizibilului, cu transcendentul. |n fond, dacă e să-l credem pe Emmanuel Levinas, „timpul nu e produsul unui subiect izolat, ci produsul relaţiei subiectului cu celălalt“ (Le Temps et l’Autre, 1979), fie acesta om sau divinitate. Nu sunt religiile monoteiste centrate pe aşteptare, ca eveniment fondator al ordinii mundane? Fie că are ca obiect sosirea lui Mesia (în cazul iudaismului) sau cea de-a doua venire a sa (pentru creştini), ce va coincide cu ziua Judecăţii de Apoi, aşteptarea este starea naturală a celui ce crede în existenţa divinităţii, mărturisită ca atare atât în Crezul creştin, cât şi în cel islamic: „Aştept învierea morţilor şi viaţa veacului ce va să vie“ rosteşte credinciosul, ca semn că a asimilat învăţătura cristică şi că e pregătit, în orice clipă, pentru marea întâlnire: „Iar despre ziua aceea sau ceas nimeni nu ştie, nici îngerii în cer, nici Fiul, fără numai Tatăl. Luaţi aminte, privegheaţi şi rugaţi-vă, căci nu ştiţi când este timpul nimerit. Un om, ducându-se departe, lăsând casa sa şi dând slugilor sale putere şi fiecăruia lucrul lui, porunci portarului să vegheze. Deci vegheaţi, căci nu ştiţi când vine stăpânul casei, seara sau la miezul nopţii sau la cântatul cocoşului sau dimineaţa, ca nu cumva venind pe neaşteptate să vă afle dormind. Iată ce zic vouă, tuturor: vegheaţi!“ (Marcu, 13, 32-35). Ca stare de permanentă veghe, aşteptarea nu anulează valoarea prezentului, ci, dimpotrivă, o sporeşte, căci atenţia credinciosului nu e îndreptată către un viitor incert, ci către transformarea clipei prezente în clipa perfectă a marii întâlniri. Ce se întâmplă cu omul care nu mai are ce aştepta, pentru că şi-a pierdut credinţa în existenţa divinităţii? Devine el un „om problematic“, cum crede Gabriel Marcel în lucrarea omonimă din 1955? „Dacă avem în vedere evoluţia istorică şi sociologică aşa cum s-a desfăşurat ea în ultimele două secole, omul a pierdut referinţa sa divină – afirmă filozoful francez –, el încetează să se confrunte cu un Dumnezeu a cărui creatură şi imagine este. Moartea lui Dumnezeu, în sensul exact pe care Nietzsche l-a dat acestor cuvinte, nu ar fi oare la originea faptului că omul a devenit pentru el însuşi o întrebare fără răspuns?“ (Marcel, 20). Ca moarte a iluziilor create de religia iudeo-creştină, moartea lui Dumnezeu are drept consecinţă scufundarea omului în neant. O eventuală sosire, inopinată, a Fiului în lume n-ar face altceva decât să tulbure, inutil, echilibrul relativ pe care obişnuinţa aşteptării l-a instituit. Aceasta e lecţia pe care Marele Inchizitor i-o serveşte Fiului, coborât incognito printre oameni, în romanul lui Dostoievski, Fraţii Karamazov. Bun psiholog al maselor, Marele Inchizitor îi refuză Fiului orice nouă întâlnire cu oamenii, pentru că ştie că singura posibilitate de a-i controla, în continuare, e să le insufle certitudinea că timpul Judecăţii n-a venit încă: „Taci, nu spune nimic. Ce ai putea să mai spui? Ştiu prea bine ce! Numai că tu n-ai dreptul să mai adaugi nimic la cele mărturisite odinioară. De ce ai venit atunci să ne tulburi? Căci venirea ta nu face decât să ne tulbure, cred că-ţi dai seama. Ştii tu, însă, ce-o să se întâmple mâine? Eu nu te cunosc, şi nici nu vreau să ştiu dacă eşti tu acela sau semeni numai cu el; oricum ar fi, mâine am să te osândesc şi am să te ard pe rug, ca pe cel mai nelegiuit dintre eretici, şi ai să vezi atunci cum norodul, care azi ţi-a sărutat picioarele, la un singur semn al meu se va repezi să adune tăciunii împrăştiaţi în jurul rugului tău, ştii tu asta?“.
Vidul instituit de aşteptare
Probabil că una dintre cele mai adecvate descrieri ale aşteptării este cea conţinută în paradoxul lui Zenon: orice lucru aflat într-un proces de schimbare, oricât de imperceptibilă, experimentează o stare de schimbare. Din momentul în care pleacă din arc şi până când îşi atinge ţinta, săgeata se află, în fiecare clipă, într-un punct anume, ca şi cum ar fi în repaus. Cu acest argument, filosoful din Elea respinge ideea de mişcare, pe care o consideră doar aparenţă. Invulnerabil la schimbare, mereu identic cu sine, fără început şi fără de sfârşit, Dumnezeu este, simultan, obiectul aşteptării umane şi aşteptarea însăşi, o perpetuă şi omniprezentă absenţă. Lucrul acesta îl intuiesc personajele lui Beckett, Vladimir şi Estragon, cei doi bieţi oameni care-l aşteaptă pe Godot, într-o pustietate de început şi de sfârşit de lume. „Ce-aş putea face – se întreabă Pozzo – ca timpul să li se pară mai puţin lung?“ El resimte plictisul împărtăşit de Vladimir şi Estragon ca pe o povară alienantă, căci aşteptarea la care sunt condamnaţi cei doi nu are nici început şi nici sfârşit. |n lumea lor nu există repere temporale sau spaţiale, care să „îmblânzească“ timpul. Ceea ce le lipseşte şi unuia, şi celuilalt este deprinderea de a gândi, exerciţiul reflecţiei, capacitatea de a imagina şi de a construi poveşti. Şi Vladimir, şi Estragon sunt absorbiţi de aşteptare, anihilaţi de imobilitatea desăvârşită a timpului, de obişnuinţa de a nu face nimic. Pentru ei nu există nici ieri, nici azi, nici mâine, ci doar o nesfârşită clipă suspendată. Le lipseşte deopotrivă noţiunea spaţiului şi a timpului, în aceeaşi măsură în care le lipseşte conştiinţa propriei identităţi. „Pe noi nu ne recunoaşte niciodată nimeni“ se plânge Vladimir, spre sfârşitul primului act. Şi asta nu pentru că, de la o scenă la alta, s-ar fi schimbat ceva în înfăţişarea lor, ci pentru că nu există nimic în fiinţele lor care să facă posibilă recunoaşterea. Memoria le joacă feste constant, iar numele la care răspund poate fi oricare (când Băiatul, trimisul lui Godot, i se adresează direct, numindu-l „domnul Albert“, Vladimir răspunde fără să ezite „eu sunt“). „Umbre pe pânza vremii“, Vladimir şi Estragon sunt personaje vide, ca şi Godot, cel pe care-l aşteaptă, fără să ştie nici cine este, nici dacă şi când va veni. Ei nu au biografie şi nu au istorie, iar încercarea lui Vladimir de a-i „aminti“ lui Estragon episoade din trecutul lor comun se soldează invariabil cu un eşec.
Fie că aşteptăm să se întâmple ceva anume în viaţa noastră – de la cele mai banale situaţii la cele mai importante evenimente –, fie că aşteptăm pe cineva, o persoană cunoscută sau, dimpotrivă, întâlnirea cu un necunoscut/o necunoscută, existenţa noastră se măsoară, zilnic, în ritmul când trepidant, când extrem de lent al aşteptării. De la nerăbdarea înfrigurată a celui care aşteaptă întâlnirea cu fiinţa iubită la neliniştea apăsătoare a bolnavului aflat în aşteptarea diagnosticului, de la monotona repetiţie a unui scenariu unic ce marchează destinul Penelopei la disperarea sumbră a lui Ivan Ilici, de la inaderenţa la real a Emmei Bovary, cea care se aşteaptă ca ficţiunea să prindă chip şi formă concretă, la spaima paralizantă pe care revelaţia vidului o generează în cazul personajelor cehoviene, iată o multitudine de ipostaze reprezentative pentru diversitatea inepuizabilă a aşteptării. Articulată în orizontul morţii, ca o naraţiune constituită pe fundamentul unei intrigi (ce presupune acţiune, personaje, temporalitate), condiţia umană se defineşte prin aşteptare, căci aceasta încorporează în sine temporalitatea, prezenţa şi absenţa şi instituie nu doar relaţia cu Celălalt, situat în afara sinelui, ci şi cu diversele ipostaze ale propriei persoane, desfăşurate în timp. Orice copil îşi doreşte/aşteaptă să se facă mare, proiectând necontenit variante alternative ale propriei identităţi viitoare, adolescentul nesigur aşteaptă să devină bărbat, să dobândească o profesie şi un statut social, maturul, la rândul lui, aşteaptă să-şi împlinească destinul, ştiind că, deşi nu-şi doreşte acest lucru, fiecare zi care trece îl transformă într-un bătrân şi-l apropie de ultimul prag. Bolnavul speră să se însănătoşească şi aşteaptă cu emoţie rezultatul examenelor medicale, iar condamnatul la moarte aşteaptă anularea sentinţei sau, dimpotrivă, executarea ei – între toate aceste tipuri de aşteptare, distanţa este de la speranţă la disperare, de la emoţie la resemnare, de la înfrigurare la nelinişte. Fiinţa umană este devenire, iar aşteptarea e conştientizarea acestei deveniri. Nefiind decât arareori neutră, aşteptarea potenţează condiţia umană, scoţând în evidenţă faptul că există, aşa cum spune şi Ecleziastul, un timp anume pentru fiecare lucru şi că, odată sosit sorocul pentru viaţă sau pentru moarte, intervalul în care totul e posibil ia sfârşit. Altfel spus, orice împlinire este, simultan, o pierdere, căci anulează multitudinea de posibilităţi care fac din aşteptare un intermezzo magic. Pentru Bergson, trăsătura specifică a aşteptării constă în atenţia specială acordată procesului căutării şi prea puţina (uneori absentă cu totul) atenţie acordată obiectului găsit. Aceleaşi resorturi psihologice îi determină pe trubaduri să celebreze absenţa iubitei/iubitului şi să idealizeze amor de lohn – iubirea de departe. Cu cât mai îndelungată şi mai intensă este aşteptarea, cu atât mai dulce clipa regăsirii. Una dintre legile iubirii curteneşti, formulate de Andreas Capellanus la 1180,
în tratatul cunoscut sub titlul de De arte honeste amandi (Arta de a iubi cuviincios), defineşte dorinţa ca aşteptare ce nu poate fi satisfăcută, ca aşteptare prelungită în mod voit. Dat fiind că, odată împlinită, dorinţa moare, suprema voluptate pe care trubadurii o evocă în poemele lor consta în amânarea satisfacţiei carnale.
Etimologii şi nuanţe
Derivat din latinescul pati (a suferi, a îndura, a răbda), care provine, la rândul lui, din grecescul pathe (suferinţă, durere), pacienţa este o altă formă, mult mai dramatică, a aşteptării. A îndura suferinţa provocată de aşteptare înseamnă a pătimi la modul absolut, căci pathema desemnează, în greaca veche, tot ceea ce afectează corpul şi sufletul. Pathos-ul nu este altceva decât o experienţă dobândită la capătul unui traseu existenţial, ca urmare a unor încercări sau peripeţii (gr. peripeteia – trecere subită de la o stare anume la contrariul ei; eveniment neprevăzut sau extraordinar) ce au scos la iveală tăria de caracter a celui aflat în luptă cu timpul. Solitudinea inerentă aşteptării face din om o fiinţă metafizică, aflată mereu în căutarea unui răspuns pe care cu greu îl poate găsi în interiorul său (v. şi Grimaldi, Traité des solitudes, Presses Universitaires de France, 2003, p. 76).
|n definiţia de dicţionar a verbului a aştepta, intră deopotrivă starea („a sta undeva pentru a fi de faţă la ceva“), speranţa („a spera ca cineva să facă ceva sau să se întâmple ceva“), dar şi credinţa în Dumnezeu („a crede în Dumnezeu“ – cf. Micul dicţionar academic). Indiferent că e vorba de forma tranzitivă sau de cea reflexivă, a (se) aştepta (la) presupune apelul la imaginaţie şi intuiţie, la capacitatea de a prevedea posibilul şi probabilul (v. Larousse). Dimensiunea statică a aşteptării este, astfel, deturnată spre sensul unei mişcări lăuntrice, imperceptibile cu ochiul liber. Un studiu comparativ al sensurilor cuvântului aşteptare în română, engleză, germană şi franceză, sensuri consemnate în dicţionarele explicative ale fiecărei limbi, confirmă intuiţia ce a funcţionat ca premisă a acestei conferinţe: în tot ceea ce facem, în toate acţiunile pe care le întreprindem şi în toate stările pe care le experimentăm de-a lungul existenţei noastre, ne comportăm clipă de clipă ca aşteptători ai ceea ce va fi sau doar ar putea să fie, proiectând necontenit „umbre pe pânza vremii“, ţesând asemeni Penelopei, pânza subţire a vieţii noastre.
Sfântul Augustin a formulat, pentru prima oară, paradoxul inerent al căutării, reluat, ulterior, de Pascal: „Nu m-ai căuta dacă nu m-ai fi găsit“. Doar ceea ce a fost cândva prezent, sub o formă sau alta, poate fi resimţit ca absenţă şi căutat îndelung. Căutăm, de regulă, ceea ce deja cunoaştem – intuitiv, imaginar, senzorial –, iar căutarea este, implicit, aşteptare, tendinţă către. Aici, etimologia ne-ar putea veni în ajutor, căci termenii latini attendere (a aştepta) şi tendere (a întinde), care au dat în franceză verbul attendre şi, respectiv, verbul tendre, din care derivă substantivul tendance, au un etimon comun. |ntindere temporală, aşteptarea este, invariabil, tendinţă către, deplasare, cu viteze diferite dinspre este înspre va fi.
Arghezi a intuit, printre alţii, erotismul profund al aşteptării, ca promisiune a împlinirii. |n Melancolie, autorul Psalmilor rescrie, în cheie modernistă, poemul eminescian Lacul: dar, în vreme ce, pentru poetul romantic, absenţa iubitei era motiv de suferinţă, pentru poetul modernist tocmai apariţia celei îndelung aşteptate devine prilejul unei amare dezamăgiri: „Am luat ceasul de-ntâlnire/ Când se tulbură-n fund lacul/ şi-n perdeaua lui subţire/ îşi înfige steaua acul.// Câtă vreme n-a venit/ M-am uitat cu dor în zare/ Orele şi-au împletit/ Firul lor cu firul mare.// Şi acum, c-o văd venind/ Pe poteca solitară/ De departe simt un jind/ şi-aş voi să mi se pară“ (Melancolie).
Ca anticameră a dragostei (şi, în egală măsură, a morţii), aşteptarea este, în mod fundamental, o anticipare a ceea ce „ar putea fi“, o temporalitate privilegiată, ce presupune existenţa simultană a tuturor posibilităţilor. Singură aşteptarea face posibilă trăirea simultană a aproapelui şi a departelui, a absenţei şi a prezenţei – cu atât mai intensă aceasta, cu cât este amplificată de imaginaţie. Câtă vreme întâlnirea nu s-a produs, spectrul sfârşitului este încă departe, iar cel ce aşteaptă are, astfel, şansa de a experimenta în mod direct ceea ce Levinas numeşte „infinitul timpului“, sentimentul de „a fi la infinit“ (infiniţia), care suspendă (chiar şi temporar) limitele. „Prin această distanţă a timpului – scria Levinas în Totalitate şi infinit (1963), 1999, p. 253 –, definitivul nu e definitiv, fiinţa, fiind, nu e totuşi încă, rămâne în suspans şi poate, în orice clipă, să înceapă.“ Sau altfel spus, în cuvintele lui Ion Barbu, „vinovat e tot făcutul/ şi sfânt doar nunta, începutul“. Nu alta e „concluzia“ lui Arghezi, formulată pregnant în ultimele două versuri din Cântare (poezie inclusă în volumul Cuvinte potrivite), care surprind ambiguitatea deplină a prelungirii suspansului aşteptării: „Apropiată mie şi totuşi depărtată/ Logodnică de-a pururi, soţie niciodată“.
Irosire şi barbarie
Mircea Eliade recurge, în Jurnalul portughez, la o formulă inedită pentru a desemna condiţia umană; ca muritor, omul este, din chiar momentul naşterii sale, un „aşteptător al morţii“ (p. 136). Dominat de aceeaşi impacienţă pe care o mărturisea şi Kierkegaard, Eliade echivalează aşteptarea cu o moarte „pe nesimţite“, refuzând să vadă în ea altceva decât irosire: „Nu mai vreau să trăiesc aşteptând – izbucneşte el –, adică să mor pe nesimţite, aşteptând o dată, un eveniment, ceva care trebuie să vină, care şi-a anunţat venirea şi care ne împiedică să existăm până la apariţia ei“ (p. 262). Este ceea ce se întâmplă cu Giovanni Drogo, personajul lui Dino Buzati din Deşertul tătarilor. Drogo este ofiţerul a cărui viaţă se risipeşte în Fortăreaţa Bastiani, locul unde, în pofida tuturor fantasmelor eroice ale locotenentului Drogo, nu se întâmplă nimic. Misterios şi neliniştitor, monoton şi pustiu, Deşertul tătarilor e o metaforă a irosirii existenţiale în aşteptarea marelui eveniment, improbabil şi îndepărtat, care se produce întotdeauna, dacă se produce, mult prea târziu: „Acolo, în ţinutul acela, îşi irosise întreaga lui existenţă izolată de lume, se chinuise mai mult de treizeci de ani în aşteptarea duşmanului, iar acum, când străinii năvăleau în sfârşit, acum era pur şi simplu alungat de acolo!“ (222). Câţi dintre noi îşi mai aduc aminte de traversarea lentă şi chinuitoare a marelui deşert totalitar, când „timpul părea că avea cu oamenii infinită răbdare“, când, uneori, ore întregi se scurgeau aşteptând în staţii sosirea unui autobuz supraaglomerat sau stând la cozi interminabile pentru a procura cele necesare hranei zilnice?! Câţi dintre bunicii şi părinţii noştri nu şi-au sfârşit viaţa aşteptând ca bucla istoriei să se închidă, imaginând scenarii în care ajutorul (ca şi duşmanul) venea întotdeauna din afară, ratând iremediabil întâlnirea cu propriul destin?! Cu toţii am trăit aşteptând să izbucnească istoria, cu sentimentul că suntem prizonieri într-un timp circular. „Ce ne-a împiedicat să trăim în sânul timpului ca peştii în apă, ca păsările pe cer, ca nişte copii?“ se întreabă magistratul din romanul lui Coetzee, Aşteptându-i pe barbari. „E vina Imperiului! – răspunde tot el, pasând responsabilitatea pentru propriul eşec asupra unui agent impersonal, atotputernic şi implacabil. Imperiul a creat timpul istoric. Imperiul şi-a plasat existenţa nu în vârtejul timpului ciclic al anotimpurilor, ci în timpul ştirbit al măreţiei şi al descreşterii, al începuturilor şi al sfârşiturilor, al catastrofei. Imperiul se condamnă neîncetat să trăiască în istorie şi să conspire împotriva ei“ (175). |n timp ce, pentru locotenentul Drogo, anii petrecuţi în Fortăreaţa Bastiani înseamnă, de fapt, ieşirea din timpul istoric, pentru locuitorii fortului din romanul lui Coetzee, viaţa petrecută în aşteptarea barbarilor – despre care nimeni nu ştie mare lucru, nici cum arată şi nici ce obiceiuri au – scoate la iveală propria barbarie interioară. Existenţa celor ce veghează ca liniştea Imperiului să nu fie tulburată din exterior se rezumă la a inventa duşmani, a imagina ameninţări improbabile şi, în final, la a-i construi pe duşmani, după chipul şi asemănarea lor.
Nimic dincolo
Când nu (mai) există aşteptări şi presentimente, când aptitudinea de a imagina viitorul lipseşte, fiinţa umană se află în situaţia-limită descrisă de Tolstoi în Moartea lui Ivan Ilici. Ins fără calităţi, banal şi conformist, a cărui viaţă se desfăşoară monoton şi repetitiv, Ivan Ilici devine un personaj tragic din momentul în care relaţia lui cu propria moarte revelează, retrospectiv, o existenţă fără sens. Căci Ivan Ilici, individul comun, ale cărui aşteptări erau cât se poate de umane şi de previzibile – aştepta să fie avansat, să se mute într-o locuinţă mai bună, să termine de aranjat casa –, descoperă într-o bună zi, cu mirare şi parcă nevenindu-i să creadă că i se întâmplă chiar lui, că este bolnav. Din acest moment începe pentru el un cu totul alt tip de aşteptare: confruntat cu „o durere surdă, sâcâitoare, care nu înceta nici o clipă“, Ivan Ilici aşteaptă tensionat rezultatul analizelor şi diagnosticul. Este intervalul de scurtă durată în care disperarea şi speranţa se împletesc, când irump simultan presimţirea neantului şi bucuria de a trăi. Confirmarea diagnosticului îl aruncă pe Ivan Ilici pe culmile disperării, cu atât mai profunde, cu cât boala nu este doar un prilej de descoperire a propriului corp, ci şi revelaţia solitudinii absolute. Nevoit să înveţe „să trăiască aşa, la marginea pieirii lui, singur, fără un om care să-l înţeleagă şi căruia să-i fie milă de el“, personajul lui Tolstoi îşi pierde, la început insesizabil, apoi din ce în ce mai rapid, interesul pentru prezent şi pentru viitor. |ntors cu spatele la ceilalţi, înstrăinat de ei şi de el însuşi, mereu cu faţa la perete, în aşteptarea morţii, Ivan Ilici devine un „eu muribund“, care îşi simte conştiinţa invadată de conţinutul memoriei sale (v. Bergson). Un alt prilej de a înţelege că existenţa lui a fost „o amăgire cumplită, imensă, care acoperea şi viaţa, şi moartea“. Omniprezentă, moartea anulează toate aşteptările personajului, instituindu-se ca unic obiect al Aşteptării. Dacă e adevărat că, aşa cum observa Bergson, „cea mai mare parte a timpului trăim în exteriorul nostru, nu percepem din eul nostru profund decât fantoma sa decolorată, umbra pe care durata pură o proiectează în spaţiul omogen. Existenţa noastră se derulează, aşadar, mai curând în spaţiu decât în timp; noi trăim pentru lumea exterioară mai curând decât pentru noi; vorbim mai curând decât gândim; suntem «acţionaţi» mai curând decât acţionăm noi înşine“ (Eseu asupra datelor imediate ale conştiinţei, 1889), vieţuirea în proximitatea neantului face posibilă descoperirea eului profund, care irumpe ca eu muribund. Ivan Ilici a încetat să mai trăiască pentru lumea exterioară în momentul în care, din pricina bolii, a devenit incapabil să vieţuiască în spaţiu, condamnat fiind să experimenteze durata pură, lipsită de speranţă şi de aşteptări, sinonimă cu contemplarea neantului. Deznădejde profundă, furie şi revoltă, tristeţe copleşitoare, ură nestăvilită faţă de cei sănătoşi, singurătate paroxistică, oboseală şi umilinţă sunt, toate, stări pe care Ivan Ilici le resimte simultan sau alternativ, până când sufletul său e invadat de milă şi de linişte.
Nimic din toate acestea la personajul lui Samuel Beckett, Malone, cel imobilizat într-o cameră de spital, aşteptându-şi, şi el, sfârşitul. Malone scrie şi se lasă să moară, fără să grăbească lucrurile, fără să-şi propună să înregistreze schimbările ireversibile ale propriei fiinţe, preocupat doar ca, de acum încolo, să-şi spună poveşti. A spune poveşti pentru a amâna sfârşitul nu e o îndeletnicire nouă, Şeherezada o încercase, cu mult înaintea lui, timp de o mie şi una de nopţi. |n cazul lui Malone, aşteptarea declanşează mecanismul ficţiunii, iar aceasta, la rândul ei, induce tensiune şi suspans, transformând inerţia în creaţie. Avem de-a face cu o treptată „golire de sine“ (gr. kenosis), asumată conştient, ca alternativă la „ştergerea de tot“, căci Malone respinge gândul sinuciderii: „mai bine să mă las să mor, fără să grăbesc lucrurile. Poate că are loc o schimbare. Nu vreau să mai apăs pe nici unul din talerele balanţei, nici de o parte şi nici de cealaltă. Voi fi neutru şi inert. |mi va fi uşor. Singurul lucru important e să fiu atent la tresăriri. (...) Da, voi fi în sfârşit aşa cum îmi vine să fiu, voi suferi mai mult, apoi mai puţin, fără să trag de aici nici un fel de concluzii, mă voi asculta mai puţin, nu voi mai fi nici rece şi nici fierbinte, voi fi călduţ, voi muri călduţ, fără entuziasm. Nu mă voi privi cum mor, asta ar falsifica totul. Oare m-am privit cum trăiesc? M-am plâns vreodată?“. |n aşteptarea morţii, Malone decide să renunţe la tot ceea ce, în timpul vieţii, falsifică eul autentic, promiţându-şi să fie, în sfârşit, el însuşi, spontan şi neutru. Nimic din atitudinea lui Ivan Ilici nu regăsim în decizia lui de a se abandona timpului care devoră. Hotărârea de a spune poveşti îl scoate însă din inerţia dorită, căci aşteptarea ultimei clipe devine interval creator: „Dacă pot, de acum încolo îmi voi spune poveşti. Doar că nu va fi acelaşi gen de poveşti ca altădată. Vor fi nişte poveşti, nici frumoase şi nici urâte, în ele nu va mai exista nici urâciune, nici frumuseţe, nici ardoare, vor fi aproape fără viaţă, ca şi artistul.“ (pp. 7-8). Sfârşitul vieţii, sfârşitul poveştii – al poveştilor, pentru Malone sfârşitul devine pretextul pentru joc, un joc al vieţii şi al morţii în deplină singurătate, un mod ingenios de a petrece timpul rămas, cu atât mai incitant cu cât nu va şti niciodată dacă e vorba de timp pierdut sau câştigat. De câte ori nu ne-am întrebat, la rândul nostru, dacă timpul petrecut aşteptând e timp pierdut sau câştigat? Răspunsul variază, desigur, de la un caz la altul.
Să privim o clipă în interiorul celui care aşteaptă: memoria, imaginaţia, activitatea creatoare determină „calitatea“ aşteptării. Plictisul traduce o patologie a aşteptării, căci, de regulă, se plictisesc aşteptând cei lipsiţi de imaginaţie şi de amintiri, cei care nu au proiecte şi nici idei. Mişcările interioare, ritmul acestora, trecerile frecvente de la o stare la alta determină dinamismul (de multe ori, imperceptibil în exterior) al aşteptării. Malone nu e doar un tip creator, ci şi un om cu un apetit ludic debordant. Pentru astfel de oameni, aşteptarea nu e niciodată timp mort, inerţie a viului, ci provocare a latenţelor, prilej de a prefigura o multitudine de ipostaze existenţiale.