Pe aceeași temă
|n vara anului trecut, vorbeam despre un adevărat reviriment al benzii desenate în câmpul teoriei şi istoriei artei româneşti. Artistul Alexandru Ciubotariu deschisese, timp de patru luni, Muzeul Benzii Desenate româneşti la Muzeul Naţional de Artă Contemporană din Bucureşti – un proiect construit în jurul unui nucleu tare: istoria BD-ului autohton, alături de planşe originale. Acest extraordinar demers urma unei cercetări pe care artistul o efectuase, la biblioteci, în arhive personale, în căutarea artiştilor, a revistelor sau a desenelor. |n 2010, Alexandru Ciubotariu şi Dodo Niţă publicaseră un volum dedicat istoriei BD, la Editura Vellant, Istoria benzii desenate româneşti, despre care declarau că s-a născut firesc, „din necesitatea de a înlătura confuzia din jurul acestei forme de artă, adesea confundată cu ilustraţia de carte, caricatura, desenul animat sau filmul de animaţie“. O publicaţie foarte bine primită şi care se înscria într-un demers necesar, de recuperare a unei istorii aproape necunoscute. Acestor două iniţiative ieşite în public la nici un an distanţă li s-a adăugat un al treilea punct esenţial pe harta BD-ului: Benzile desenate şi canonul postmodern de Ion Manolescu, apărut în martie 2011 la Editura Cartea Românească. Volumul pledează pentru „un canon flexibil şi tolerant, un canon multiplu“, în care stau alături „unul lângă altul, cu drepturi egale, Noica şi Corto Maltese, Marin Preda şi Astérix, Cărtărescu şi Garfield, Sebastian A. Corn şi Pif“.
Exact el, Pif... Şi iată că, în iunie 2012, se deschide la Bucureşti, la Sala Dalles, organizată de Institutul Francez, Pif în România: un erou al epocii de aur, expoziţie gândită de o echipă de curatori: Jean-Pierre Dirick, autor de BD şi ilustrator pentru Pif, Ştefan Constantinescu, artist, Xandra Popescu şi studio BASAR.
Te întâmpină în sala de expoziţie un exemplar gigantic dintr-un Pif fictiv, fabricat din carton, „un sumar ideal cu ce e mai bun“. BD-uri supradimensionate, poveştile celor mai cunoscuţi eroi ai revistei (Pif, Hercule, fantoma Arthur, Doctorul Justice, Rahan, Tim, Pifou...), biografiile unora dintre desenatorii celor mai cunoscute personaje, istoria revistei şi a traseului ei din Franţa în România. E un miros proaspăt de hârtie, memoria afectivă se activează rapid, printre desene, bule şi expresii onomatopeice. Expoziţia marchează istoria acestui BD legendar, din perspectiva cordonului ombilical care a legat Franţa de România. Pif era singurul mod de evaziune, de a visa, revista fiind printre puţinele publicaţii occidentale distribuite în mod oficial în blocul estic (abonament sau uneori la chioşcuri), excepţie datorată relaţiilor bune dintre Partidul Comunist Francez şi Partidul Comunist Român. Pif îşi face mai întâi apariţia în ziarul comunist L’Humanité, încă din 1948. |n 1952, Pif iese pentru prima oară în culori în Vaillant. |n 1969, Vaillant, le journal de Pif se transformă în Pif-Gadget. Săptămânalul va avea vânzări istorice: 500.000 de exemplare pe săptămână, cu vârfuri atingând pentru numerele cu gadget-uri excepţionale un milion de exemplare. La începutul anilor ‘90, vânzările încep să scadă, iar revista îşi opreşte apariţia în iunie 1992.
Pif-ul cel mare de la Sala Dalles nu e doar unul al rememorării unor eroi BD. Dacă ar fi aşa, poate că ar plictisi şi s-ar depărta de la adevăratul spirit Pif. Expoziţia vorbeşte despre un trecut afectiv comun, despre moştenirea culturală pe care revista a lăsat-o în România şi în mentalul unei generaţii. |ncă de la intrare, înainte să începi călătoria propriu-zisă prin Pif, stau aliniate pe o tablă de plută mărturiile, cam ca la un avizier la şcoală. Ce influenţă a avut Pif pentru unii ca Alexandru Ciubotariu, Dana Deac, Ruxandra Demetrescu, Ştefan Constantinescu şi mulţi alţii. Mă miră absenţa unei poveşti cu Pif din partea lui Ion Manolescu, unul dintre puţinii experţi autohtoni în BD. Mă aşteptam să o văd acolo. Dar poveştile prinse pe foiţe de hârtie sunt în sine o lume, amintiri dintr-o copilărie veselă, în perioada comunistă. Pif e echivalentul primelor ore de franceză, primul manual, primul caiet-vocabular – o franceză care descoperi mai târziu că e făcută din expresii învechite („Am învăţat să citesc în franceză ca Tarzan“, scrie Adrian Mihălţeanu). Pif e poarta nu doar spre o lume paralelă (cea a aventurilor şi a imaginaţiei), ci şi ieşirea în lumea reală, cea din scrisorile de la cititorii mici. Ştefan Constantinescu descrie savuroasa luptă pentru a avea un gadget Pif şi invidia în faţa vitrinei de gadget-uri a vecinului, care e frumos aşezată pe mileuri şi iese cu grijă de-acolo o dată pe an, de ziua proprietarului lor. Absurdul situaţiei stă în faptul că visatele jucării din fiecare exemplar Pif îşi contrazic tocmai funcţia, nu sunt folosite, ci puse la păstrare, şterse de praf atent, admirate. Revista e obiect de troc (trei maşinuţe de fier la schimb pentru un exemplar), e lectură colectivă, în urma generozităţii celui care o are şi îţi permite şi ţie să o „consulţi“. E – într-una dintre cele mai interesante mărturisiri, cea a Danei Deac – sursa unor lecţii periculoase, o lecţie a Partidului Comunist Francez, strecurată într-un BD: să ieşi în stradă dacă un şef te nedreptăţeşte, o lecţie de nespus în afara casei în societatea comunistă românească. „Am intrat bine antrenată în noua eră capitalistă, formată de şcoala Pif“, conchide ironic jurnalista.
Revista Pif supradimensionată e – cum spuneam – un prilej de a spune istorii întinse pe o perioadă de 40 de ani. Dar nu doar atât. Numărul fictiv obţine şi un alt fel de insert-uri. Dacă gadget-urile la care fiecare copil visa lipsesc din expoziţie şi asta poate că înşală aşteptările vizitatorilor nostalgici, ele sunt în schimb înlocuite cu lucrări de artă presărate printre paginile mari ale revistei. Artiştii contemporani îţi arată fie influenţa directă a revistei asupra vieţii lor, fie ceea ce s-ar putea numi influenţă secundară: în modul de lucru, în practicarea fără oprire a desenului. Sunt mai multe generaţii de artişti în expoziţie, artişti precum Ion Grigorescu, aparţinând generaţiei ‘70, sau artişti tineri, precum Larisa Crunţeanu sau Răzvan Botiş, născuţi în anii ‘80. Ceea ce mi se pare interesant, în primul rând, este cronologia acestor lucrări: dacă unele dintre ele aparţin perioadei recente, altele sunt din copilăria artiştilor şi reprezintă dialogul clar al acestora cu banda desenată. Aşa se întâmplă cu artistul Victor Man, ale cărui benzi desenate realizate la 12 ani sunt impresionante: el creează o întreagă lume, cu eroi inventaţi, scenarii şi desene complicate. Artistul nu copiază pur şi simplu personaje (o practică foarte frecventă pentru o întreagă generaţie Pif), ci imaginează o lume nouă, autohtonă (ce ziceţi de eroul de BD Mihai Viteazul?). |n cazul lui Ion Grigorescu, avem de-a face cu mai multe lucrări, datând din perioade diferite. Artistul îşi creează în copilărie propriile jucării, maşinuţe sculptate în lemn (sfârşitul anilor ‘50), al căror design pare inspirat din pagini de BD. Planşa care povesteşte Istoria bastonului poate fi asimilată unui BD matur, redus la câteva elemente grafice esenţiale. Cele două secvenţe succesive au în centru două personaje, miliţianul cu baston de cauciuc şi anonimul – cetăţeanul. Bastonul – în prima imagine ancorat la uniformă – loveşte cetăţeanul în cea de-a doua secvenţă. Legenda care însoţeşte imaginile (din 15 iulie 1977) vorbeşte despre dreptate socială şi imposibilitatea unei democraţii reale într-un stat al controlului.
|n aceeaşi cheie politică se citeşte şi prezenţa lui Mihai Stănescu în expoziţie, artist hiperactiv al anilor ‘90. Caricaturile sale sunt despre cenzură şi dictatură, lucrarea 1979–1989 analizând cu ajutorul satirei tocmai anii cei mai complicaţi ai perioadei comuniste, ani când nici revista Pif nu se mai distribuie în România. |n ceea ce o priveşte pe artista Daniela Bălăneanu, aceasta reconstituie, folosindu-se de ficţiune, imaginile iconice din timpul Războiului Rece, într-o serie de ilustraţii intitulată Dincolo de Cortina de Fier. Practic, artista produce noi posibile imagini iconice, aşa cum este cazul celei care îl are drept protagonist pe Nikita Hruşciov dus de mână de către Minnie Mouse spre intrarea în Disneyland. Artista mută accentul de pe importanţa vizitei preşedintelui URSS în Statele Unite pe un vis nerealizat şi pe o întâlnire „neoficială“, rămasă doar în stadiul de dorinţă: Hruşciov nu ajunge să viziteze Disneyland-ul, dar se spune că era primul loc unde ar fi vrut să ajungă.
Dan Perjovschi, desenatorul prin excelenţă al realităţii noastre (fără oprire, de peste 20 de ani, în paginile revistei 22, în toate marile centre de artă din lume şi pe multe alte suporturi în afara hârtiei), este şi el copilul Pif. Pentru el, revista Pif devine oglinda societăţii, de aici şi lucrarea lui, similară aproape unei parabole, a gadget-ului Pif furat de către poştaş, poveste care activează alte amintiri din perioada comunistă: cea a cărţilor „pe sub mână“, a relaţiilor strânse de care aveai nevoie pentru a obţine ceea ce îţi doreai.
Tot despre gadget vorbeşte artistul conceptual Răzvan Botiş. Născut în 1984, acesta nu este un membru al generaţiei Pif, el mai degrabă este martorul poveştilor despre Pif şi contemporan cu istoria scurtă a revistei imediat după ‘90. Obiectele pe care el le expune sunt multifuncţionale şi absurde în acelaşi timp. Două perii industriale devin pereche de încălţăminte tradiţională japoneză şi preiau un nume de brand, Wash and go. Alături de ele, artistul expune un neon pe care scrie de mână povestea Lămpii lui Aladdin. |n cazul artistei Larisa Crunţeanu (născută în 1986), video-ul expus şi intitulat Home Made Heroes vorbeşte despre dorinţa şi imposibilitatea de a fi erou în lumea reală. Comică şi dureroasă în acelaşi timp, lucrarea sa, filmată cu mijloacele cele mai simple, glosează pe marginea jocurilor video şi pe imersiunea tot mai puternică a lumii virtuale în cea reală.
Artistul Ciprian Mureşan este, probabil dintr-o eroare, prezent cu o altă lucrare decât cea care ar fi trebuit să fie expusă. Pe etichetă, titlul video-ului este The Invisible Hand (lucrarea în care artistul ia de la bibliotecă o copie a romanului „Avuţia naţiunilor“ de Adam Smith, o desface, introduce un desen al său cu o scenă din „Oraşul damnat“ al fraţilor Strugaţki, o coase şi repune în circuit, returnând-o la bibliotecă). |n realitate, pe monitor, vedem o altă lucrare, din 2011, cea în care călugării copiază în creion lucrări de artă iconice (Malevici, Mondrian, Rothko). Această din urmă lucrare a lui Ciprian Mureşan îşi găseşte totuşi locul în logica expoziţiei Pif, bazându-se tocmai pe ideea de copie vs. original.
Pif în România: un erou al epocii de aur, expoziţie deschisă până pe 22 iulie la Sala Dalles, nu e doar o reîntâlnire cu o lume, cea a lui Pif. E mai mult decât atât. Pif a fost o pată de culoare şi de mişcare, iar expoziţia documentează modul în care o revistă pentru copii modifică percepţii şi te transformă într-un om mare. O revistă care reuşeşte să creeze o societate şi o economie paralele. Vorba lui Ion Manolescu, Pif a fost al tuturor, de la „tineri furioşi“ la „puşti conformişti“, al tuturor claselor sociale.