Bucurestiul Cultural, nr. 115 - Roman cu îngeri în blugi

Andreea Rasuceanu | 17.07.2012

Pe aceeași temă

Ca multe dintre romanele atipice, adre­sa­te unui public pasionat de inter­tex­tua­lism, dar şi de jocul cu locurile comune ale culturii de masă, Angelus-ul Ruxan­drei Cesereanu a avut parte de o recep­tare mai degrabă reţinută, bucurându-se de câteva cronici în reviste de specia­li­tate şi de unele comentarii, pe bloguri sau platforme culturale, cele dintâi mai entuziaste decât ultimele. Considerat tri­bu­tar pasiunii bine cunoscute a autoarei pentru Bulgakov (şi marketat ca atare), ro­manul îşi „împrumută“, aşa cum în­­săşi autoarea o afirmă, „dracii mucaliţi“ din opera autorului rus şi îngerii de la Andrei Rubliov, mizând pe o poveste barocă, cu infinite şi rafinate trimiteri li­te­rare, de citit şi recitit cu bucurie in­te­lec­tuală maximă. Pe scurt, într-un oraş numit, simbolic, Metropola, într-o zi se pogoară trei îngeri cu înfăţişarea unor rockeri-hippies blajini, muţi, cu „gâturi lungi ca de păsări flamingo“. Nimic neo­biş­nuit în înfăţişarea îngerilor: purtători de blugi, fără vreun rudiment măcar de ari­pă (aripile şi le vor căpăta abia în realitatea paralelă creată de Merlin, A Doua Viaţă), ei par izolaţi în tăcerea lor ca într-un glob de sticlă protectoare, de care se izbesc sunetele şi toate celelalte forme de agresiune ale lumii telurice. „Au­tismul funciar“, cum îl numeşte au­toa­rea, îi pune în încurcătură pe psi­hia­trii evaluatori, alături de alţi specialişti, ai stării de sănătate a îngerilor, la fel şi ri­nichiul uriaş al unuia, precum şi pie­lea lor ca de borangic auriu. Deşi mai de­grabă descriptivă, fără altfel de suspans narativ decât cel creat de astfel de ima­gini enigmatice, prima parte a cărţii exer­cită o fascinaţie graduală asupra ci­ti­torului care, pe măsură ce-i cunoaşte pe protagoniştii celeşti, e tot mai cucerit de prezenţa lor diafană şi echivocă, care nu frizează niciodată sentimentalismul dul­ceag. Cu un aer pretins serios, sobru, dis­cursul e tributar histrionismului au­toarei şi ludicului ce îi caracterizează în general scrierile. Aspectul de cronică obiec­tivă, de consemnare fidelă, deta­lia­tă a evenimentelor neverosimile e me­reu dinamitat de afirmaţii ironice, cu du­blu înţeles, care semnalează detaşarea şi intenţia clară a naratorului de a-şi râde, benefic, nemaliţios, de cititorul even­tual naiv care ar cădea în plasa lui narativă (deşi acestuia i se oferă, încă de la început, accesul în culisele poveştii, cu aceeaşi nonşalanţă este derutat, dez­orientat de pistele false, întrebările reto­rice, episoadele ambigue). Astfel, îngerii devin imediat obiectul major de interes în Metropolă şi sunt iniţial anchetaţi (şi chiar drogaţi cu serul adevărului). An­cheta seamănă cu cea dintr-un stat dicta­to­rial, amintind de romanele lui Bulga­kov, dar şi de cele ale lui Ismail Kadare, lipsind aici gravitatea scriitorului alba­nez, fireşte, căci romanul Ruxandrei Cese­reanu mizează pe satiric, parodic, pe ironie şi ludic. Dictatorul e o apariţie hilară, cu un discurs absurd, contradic­to­riu, demagogic, acesta fiind pus cu grijă în scenă, iar fiecare detaliu subliniază im­postura autorului său: acesta poartă hai­nele simple, ce seamănă cu ale înge­ri­lor, cere să fie machiat „ca un om sim­plu, de la ţară“ etc. Apar de asemenea si­tuaţii absurde, groteşti, precum dro­ga­rea îngerilor – cunoscătorii, prin exce­len­ţă, ai adevărului suprem – cu serul ade­vărului, precum şi tratarea acestora ca nişte potenţiali infractori şi intero­ga­rea lor cu mijloacele grosolane, trauma­ti­zan­te, folosite de anchetatorii univer­su­ri­lor dictatoriale, fără ca acestea să aibă însă vreo eficacitate, căci îngerii nu par afectaţi în nici un fel de tratamentul care le este aplicat. Inadecvarea este, de altfel, cuvântul de ordine în ceea ce pri­veşte relaţia pământenilor cu făpturile angelice şi nu e întâmplător că singurul limbaj în care reuşesc să comunice cu aceştia este cel al surdomuţilor.

Pe de altă parte, apariţia îngerilor e speculată imediat, pe toate planurile şi la toate nivelurile societăţii Metropolei: pre­şedintele hotărăşte să se folosească de prezenţa acestora în promovarea pro­priei imagini, fizicienii şi matematicienii reuniţi la Academie, organizaţi într-o „co­misie de investigare a autenticităţii“ străinilor, îi pun în legătură cu existenţa găurilor negre, elaborând teorii menite să le aducă gloria ştiinţifică, Patriarhul, dar şi cei mai importanţi doi teologi ai Metropolei, Atotştiutorul şi Atotînţele­gă­torul, încearcă şi ei să dezlege enigma, Pitica (directoarea reţelei fabricilor de jucării) concepe un plan de marketing me­nit să exploateze la maximum pre­zen­ţa îngerilor, expertul culinar Chocolax se gândeşte să lanseze un nou tip de cio­co­lată, denumită Angelus, iar Unchiul, marele parfumier al oraşului, ca un veri­tabil Grenouille, trage nădejdea să recu­pe­reze o pieliţă din carnea îngerilor, care să-i desăvârşească noul parfum. Pro­blema e discutată pe larg şi la Crâş­ma-n proţap, dar ajunge şi „în lumile de jos“, unde Diavolul-şef, băutor de şam­pa­nie Veuve Cliquot, îşi trimite aghio­tan­tul, pe Aghiuţă, să facă o consemnare a evenimentelor supraterane.

Cu o structură fragmentară, alcătuită de fapt pe principiul unei înlănţuiri a epi­soadelor narative, care urmăreşte deopotrivă un efect de domino social, re­flec­tat de modurile în care extraor­di­na­rul eveniment e receptat în diversele stra­turi sociale şi profesionale ale Me­tro­polei, romanul e şi o satiră a societăţii consumeriste, unde cuvintele de ordine sunt egoismul şi manipularea în vederea obţinerii diverselor interese economice (sunt memorabili câţiva dintre magnaţii Metropolei, moguli neîndurători care îşi conduc cu mână de fier afacerile: Cre­ie­rul sau Trabucul, cum e poreclit pa­tro­nul studiourilor Metropolcin, „cu burdi­han şi pălărie de mafiot“, dar şi cu vagi şi rare crize de sentimentalism, sau mica dar tenacea Pitică, pe care statura ne­semnificativă n-o împiedică să-şi exer­cite autoritatea). Unul dintre cele mai savuroase episoade care îi introduc pe protagonişti e fără îndoială cel dedicat Vânătorului de umbre: colecţionar şi mă­su­rător avid de umbre, acesta e inte­re­sat cu deosebire de cele mai degrabă ati­pice (de uriaşi, gemeni, vampiri chiar), fiind totodată un abil filozof al alteri­tă­ţii; de asemenea, episodul cu Merlin Mis­tral, mefistofelicul autor al celebrului joc A Doua Viaţă, care vrea să creeze ava­tari ai îngerilor pentru realitatea vir­tuală.

Partea a doua a cărţii debutează cu dia­logul prichindeilor orfani cu îngerii (aceştia vorbesc pentru prima oară în ro­man), care adânceşte, în loc să lim­pe­zeas­că, enigma provenienţei şi a realei iden­tităţi a acestora. Refugiaţi la peri­fe­ria Metropolei – supranumită, la suges­tia autorităţilor, Baraca îngerilor –, lao­lal­tă cu nedreptăţiţii soartei şi ai so­cie­tă­ţii, îngerii îşi exercită în mod miraculos puterile vindecătoare asupra (unor) bol­navi – mai cu seamă a surzilor şi muţi­lor. Aceştia călătoresc din uşă-n uşă, vizi­tând bolnavii, în mijlocul unei mul­ţimi aflate în degringoladă, cuprinse de frenezia speranţei, într-un tablou vivant amintind, în cheie ironică, de atmosfera dulce-amară din finalul atipicei capo­do­pe­re neorealiste a lui De Sica, Miracolo a Milano. Retraşi într-o Zonă care pare să-i coalizeze pe adepţii lor, a căror exis­ten­ţă se duce în abstinenţă şi credinţă, în­­gerii intră însă în colimatorul auto­ri­tă­ţilor, lucrurile mergând spre un final, aşa cum s-a mai observat, mai degrabă abrupt, al romanului.

Alegând un motiv uzat, exploatat în fel şi chip de practica literară, şi eli­be­rân­du-l de balastul clişeelor, autoarea reu­şeşte o impresionantă echilibristică cu referinţele – teme majore ale litera­tu­rii, simboluri, structuri se îmbină într-un roman spectaculos şi neobişnuit, care dă măsura întreagă a inteligenţei şi ima­ginaţiei efervescente, inepuizabile a au­toa­rei. |ntrebarea care rămâne totuşi după parcurgerea romanului Ruxandrei Cesereanu e dacă nu cumva reciclarea, resemnificarea unor structuri, simboluri, motive, precum şi suprasaturarea tex­tu­lui cu acestea, lasă prea puţin loc origi­na­lităţii, vocii proprii a autorului, care, poate numai la o primă lectură a roma­nu­lui, se simte prea puţin.

Ruxandra Cesereanu, Angelus, Editura Humanitas, 2010

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22