Pe aceeași temă
Nu cu mult timp în urmă, cotidianul spaniol El País publica un reportaj considerat de senzaţie, preluat de presa şi mediul online din România: un fost redactor-şef al ziarului Adevărul vrea să-şi deschidă un restaurant şi lucrează ca ospătar în Spania. A condus o redacţie de 200 de oameni şi aduce, acum, cafele pe mesele clienţilor – se miră jurnalistul iberic. Ar fi fost poate mai puţin surprins dacă ar fi cunoscut fie şi o mică parte din avatarurile de roman picaresc ale mass-media româneşti de la Revoluţie încoace. Nu doar redactorii-şefi deveniţi chelneri, ci şi şoferii sau muncitorii transformaţi în redactori-şefi, apoi în patroni sau milionari, legăturile presă-politică-afaceri-servicii de informaţii, ziarele cu tiraje-record falimentate peste noapte ş.a.m.d. – toate acestea ar fi fost greu de digerat pentru cititorul El País.
Cam în acelaşi timp cu publicarea articolului din publicaţia spaniolă, am început să citesc Mass Media Insider, romanul lui Tudor Călin Zarojanu. O operă ficţională în care convenţia manuscrisului găsit este înlocuită cu mai moderna variantă a e-mailurilor trimise de un anume Ştefan Barack, care povesteşte despre lumea presei „văzută din interior“. Aici, ar putea să existe două modalităţi de lectură. Pentru un tânăr născut după 1989 sau o persoană care a stat departe de România, periplul mediatic al lui Barack ar putea fi doar rezultatul unei imaginaţii debordante, un montagne-russe de măriri, căderi, aventuri şi reveniri în care eroii sunt, în cea mai mare parte, jurnalişti. „O să fiţi şocaţi, amuzaţi sau neîncrezători“ – ne avertizează autorul. Avertisment valabil doar pentru cititorii din această primă categorie. Fiindcă pentru cei care au fost contemporani sau au avut legături fie şi efemere cu presa românească din ultimele decenii, romanul este doar un fel de a spune că viaţa bate cartea: un colaj decupat cu umor din întâmplări în mare parte reale, parada de carnaval a unei bresle la fel de pestriţe şi schimbătoare ca societatea românească, o naraţiune situată la graniţa dintre ficţiune şi document uneori necruţător. Pentru aceştia din urmă, un zâmbet nostalgic şi amuzat va însoţi evoluţia de la maşina de scris declarată la poliţie înainte de 1989, trecând prin calculatoarele din generaţia 286 („pe care făceam tabelele cu liniuţe repetate orizontale şi I pentru verticale“) la primele agenţii de ştiri online. La fel, ne reamintim televiziunile născute în apartamente de bloc pentru a deveni fenomene mediatice şi „trusturi“, cameramanii de la Revoluţie transformaţi în moguli, perioada de haos politic din primele luni de libertate („...aflând că Asociaţia Civilă face un miting-spectacol dedicat Duminicii Orbului, m-am înfiinţat la sediul asociaţiei cu textul parodiei“), El-Dorado-ul tirajelor ameţitoare, tunurilor, marilor averi, chiolhanurilor şi cârdăşiei politico-mediatice-SRI-ste din anii ‘90, când totul părea posibil, urmate de reorientarea sau, uneori, profesionalizarea de mai târziu. Fiindcă presa lui Ştefan Barack nu este însoţită doar de oportunism, anecdotă şi burlesc: întâlnim şi vocaţii adevărate ori personaje de altitudine intelectuală sau artistică ce au de-a face doar tangenţial şi episodic cu această lume.
Deşi majoritatea numelor de publicaţii, televiziuni, jurnalişti, politicieni şi „vedete“ sunt fictive (amestecate cu nume reale), ele sunt recognoscibile. Nu e greu de ghicit ce se află în spatele denumirilor ca }ara Liberă, Curbe, Experimentul zilei, Zilnicul, Crucişătorul ori revista umoristică Farfuridi, a adevăratei identităţi a lui Andrei Socaciu („Regizor, e foarte tare, el a filmat în noaptea aia la CC, i-am dat o funcţie ca să... Ulterior-celebrul-mogul-de-bine trecu fără să ridice privirile“) sau a lui „Claudiu Teodor Popa, cel mai mare ziarist român în viaţă, conform tuturor clasamentelor, topurilor şi sondajelor şi – calitate cu mult mai importantă – fost coleg de şcoală generală cu mine“.
|ngropate pentru unii dintre noi în memorie, ies la suprafaţă episoade care păreau uitate, acum însoţite de distanţarea ironică adusă de trecerea anilor. Cum am putut uita întreaga tevatură pricinuită de căpitanul Soare sau de ceaţa răspândită de Mihai Pelin şi a sa Carte albă a Securităţii? Dar febra conferinţelor de presă de la sediile partidelor la începutul anilor ‘90, cu personajele lor pitoresc-ridicole, fenomen astăzi căzut în desuetudine? Publicaţiile fără număr din seria Infractoarea mov, care acopereau tarabele? Plecările spectaculoase de întregi echipe editoriale de la o publicaţie la alta? Televiziunea publică din primul deceniu postdecembrist, cu bârfele, concursurile aranjate, lupta pentru influenţă, veşnica suspiciune de „pile“? Vizita lui Jacques Chirac făcută „prietenului“ Emil Constantinescu (savuros narată în carte, cu bâjbâielile şi incompetenţa unei organizări balcanice în care nici măcar SPP-iştii nu-l ascultau pe preşedintele României) sau a lui Bill Clinton, venit să consoleze după prima respingere a intrării în NATO, şi febra jurnalistică adiacentă?
„O gaşcă mică, dar veselă“ – este citat la un moment dat Fănuş Neagu pentru a caracteriza sprinţara şi gălăgioasa breaslă jurnalistică. Veselă, uneori – însă nevrotică, neputincioasă şi lipsită de solidaritate, mai mereu, mărturiseşte Ştefan Barack: „«|n bătaia Vântului, în taverna Sârbului» scria cineva, inspirat, despre soarta ziariştilor. 90% dintre cei vreo două sute de jurnalişti pe care i-am cunoscut bine au lucrat în cel puţin cinci locuri diferite. Mai exact, au fost siliţi să se fâţâie atât, să nu prindă cheag, să nu devină vedete şi să NU facă bani“. Sau: „După plecarea Tatianei am propus să facem un comunicat. Sobru, nepatetic, la obiect: este dreptul patronilor să facă orice schimbări vor, dar nu ni se pare normal să aflăm asta din altă parte (...) am trimis comunicatul, cu tot cu semnături, la principalele canale mass-media. A fost una dintre primele revolte făţişe ale unor ziarişti faţă de patronat în toată presa postdecembristă, dominată de munca la negru, ameninţarea permanentă a concedierii şi inexistenţa sindicatelor. Scriu aceste rânduri la opt ani distanţă, nu mult după scandalul Experimentul zilei, urmat de scandalul }ara liberă, urmat de scandalul Crucişătorul... Toate, cum ştiţi, înmormântate. Spaima în presa română este atât de mare, încât, deşi ahtiate după scandaluri, unele ziare n-au avut curaj să mediatizeze fronda noastră“.
Ştefan Barack, alter-egoul autorului, este, ca şi acesta, un insider şi un outsider în egală măsură. El rămâne, esenţial, un scriitor nevoit să facă jurnalism în colcăiala tranziţiei româneşti, cu o reacţie paradoxală de atracţie-respingere faţă de gaşca mică, dar veselă. De câteva ori, îşi citează un confrate care mărturiseşte, siderat: „Măi, eu cu ăştia n-am citit aceleaşi cărţi!“. „Dubla breaslă“ jurnalistico-literară îşi creează un loc aparte şi propriile metode de promovare în spaţiul mediatic: „Solidaritatea de «dublă breaslă» (jurnalişti-scriitori) funcţionează şi în regim de lanţul slăbiciunilor. M-am zbătut, de pildă, să obţin cronici când i-a apărut prima carte prietenului meu Cornel Elan. Mai mult, pentru lansare am venit cu o idee: cum tot era afară o vreme câinoasă, în holul Universităţii Dalles s-a servit... ţuică fiartă! Un ziarist ştie prea bine că un coleg, ca să poată strecura o ştire considerată minoră, are nevoie de ceva de care să se-agaţe şi cu care să-şi convingă şefii. Or, evident că mai multe publicaţii au titrat «ţuică şi poezie»“...
|n această lume nebună şi adeseori crudă, relaţiile interumane şi personale se formează greu: ele sunt însă cu atât mai preţioase. |n redacţiile unde se munceşte la foc continuu, colegii ţin locul, vrei-nu vrei, vieţii private. Cu atât mai trist este episodul disoluţiei echipei deosebite de la cotidianul Zilnicul dezmembrată peste noapte, după numai şase luni de funcţionare, prin aducerea la conducere a lui Iulian Chirvase, „făcătorul de gazete“, mentorul găinii care a născut pui vii. Un alt episod greu de crezut doar pentru cine nu cunoaşte lumea presei româneşti este acela în care Ştefan Barack este nevoit să plece din postul de şef de secţie al agenţiei de ştiri Online fără nici un motiv, cu excepţia mâncătoriilor şi loviturilor sub centură „colegiale“.
După 18 ani de presă, Ştefan Barack trage concluziile. Cu excepţia celor îmbogăţiţi din afaceri conexe sau folosiţi ca mascote, cei mai mulţi ziarişti români, chiar dintre cei foarte buni, trăiesc de azi pe mâine. I-au mai rămas întâlnirile cu oameni deosebiţi, celebri sau nu, câteva prietenii, experienţa, amintirile şi o scurtă listă de cadouri mărunte – cel mai bucuros fiind de cărţile primite şi de câteva sticle de whisky. Revenind în presa reală a acestor zile, nu ştim cu ce a plecat în Spania redactorul-şef din povestea El País. Poate vom afla, anecdotic, din Mass Media Insider, vol. II.
Tudor Călin Zarojanu, Mass Media Insider, Editura Polirom, 2012