Pe aceeași temă
În oraşul nostru străzile particulare răsar ca ciupercile. Mai legale, mai ilegale, cu porţi care se-nchid noaptea, gard de metal, câini de pază şi bodyguarzi care te legitimează să vadă dacă locuieşti acolo. Stai în casa ta care-i de fapt pe terenul altuia. Peste noapte un act de pe vremea lui Carol I spulberă toţi proprietarii mai recenţi. Avem şi noi un rege, şi-ăla pe şest, spune nea Balonţu, cofetarul, în timp ce, strângând între degete tubul cu frişcă, scrie pe tort cele două cuvinte atât de populare: Monarhia România. Regizorul Şerban Condrac se exprimă mai elevat: Domnule, iniţiativa privată e suverană, aşa că un rege particular se impunea... Doamna Victoriţa Caramangiu, renumita actriţă, spune: proprietarul străzii mele e un mafiot, Zimfereanu, şi-a câştigat strada la poker cu ministrul Muncii care i-a făcut rost de un xerox după un act vechi şi-au schimbat acolo nume, date, tot ce trebuie şi gata. Baldovin Capră, canotorul, e bucuros: Dom’le, singura mea proprietate e-un skif că-n casă-mi place să fiu numa’ chiriaş, să n-am belele, şi-acu’ am o chirie mai mică decât orişişcând, că i-o plătesc lui nea Tănase ori lui nea Năstase, treaba lor... Vinţe Carbea mustăceşte la un păhărel: Hă-hă... ăl de înhăţă străduţa mea, sărmanul, nu mişcă un degeţel, că-i om de paie al unui mahăr dă pă la arhive, că-mi spuse mie madam Ciovârtache şi ea află de la cumnatu-su care-i procoror... Bicu Zarvegea vinde lozuri robingo prin ganguri de metrou şi-i tare băşcălios: ia robingo, ia robingo, câştigi o stradă, domnul meu, ia lozu cu străzi particulare! Cristian Orbu nu ştie ce să zică: strada lui a fost câştigată doar pe jumătate. Casa lui e chiar la graniţă şi e încă proprietar pe ea. Vecinul, avocatul Tudor Vermezea, n-a avut norocul lui. A scris în schimb un gogeamite bestsellerul, un fel de manual: Cum să ne descurcăm cu străzile particulare. Cu banii pe carte îşi va cumpăra o nouă casă de la proprietarul unei străzi particulare, adică teren sigur, girat direct de Carol I. Carmen Sintel, cântăreaţa rock, a emigrat în Germania: ea nu vrea să i se fure strada de sub tălpi. Strada pe care a copilărit şi unde-a cunoscut primul băiat. S-a săturat de mafioţii României. Carmen Sintel a lansat un CD intitulat chiar aşa: Ni se fură străzile. A câştigat cu el premiul internaţional Unigavy. Refrenul central a devenit şlagăr mondial: Străzi furate / Străzi maculate / Zvârlite la coş / Ca un cocoloş. Când fredonează cântecelul cetăţenii de pe străzile particulare se simt îmbărbătaţi. Iată cineva se gândeşte la noi, îşi zic ei. Manifestaţiile de protest din faţa Primăriei şi-a Guvernului cuprind obligatoriu şi rockul Carmencitei, ritmul fiind susţinut din mulţime de nenumărate plăcuţe stradale lovite cu furie între ele. Un alt protestatar, pictorul Ion Stirina, actualmente paznic de cimitir, a inventat insignele străzi moarte. Contra o sumă modică îţi iei şi tu o plăcuţă emailată în formă de cap de mort, având în dreptul golului gurii numele străzii care ţi-a fost furată. Prinse în piept, asemenea insigne, văzute la tot pasul prin oraş, dau seama de amploarea fenomenului. Oficialităţile susţin că mulţi le poartă abuziv, că e o modă şi atâta tot. Aşa o fi, dar şoferii ştiu că după căderea înserării trebuie să faci ocoluri imense ca să ajungi acasă. Străzile cu lacăt, câine şi bodyguarzi fac deliciul tabloidelor europene. Unele titrează: De vânzare: odinioară nemţi şi evrei, acum străzi.
Pe Strada Linteşti, în cufărul din pivniţă al doamnei Victoriţa Caramangiu se-adună de-a valma cămăşi, ciorapi, scrisori şi ilustrate. Uneori şi vreo cravată ori vreo carte cu dedicaţia autorului. Victoriţa are o anume vârstă, dar încă mai joacă roluri de codană cu gropiţe în obraji şi voce piţigăiată. Regizorul Şerban Condrac, fostul ei soţ (căsnicie de şase luni), continuă s-o scoată seara pe la localuri, că-i place să se afişeze cu trupul perfect şi figura ei distinsă. După mai multe păhărele – actriţa de lichior de ouă şi regizorul de whisky –, au loc înţepătoare apropouri melancolice. Bărbatul vrea să ştie ce-i mai fac vestigiile din pivniţă, dacă rolurile de pe scenă şi bărbaţii din viaţa ei nu şi-au încurcat cumva veşmintele. Femeia îl mângâie pe ceafă ca pe-un puşti şi-i spune: ţii minte când l-ai jucat pe băiatul care nu poate să se urce-n plop, dar ajunge aviator...? E, m-am prostit şi eu... un rol episodic... se scuză regizorul. Nu, reia Victoriţa, ai avut mare succes, îl jucai atât de bine pe copilul prostuţ încât toată lumea râdea... cum să nu fie în stare să se urce în plop?... ce-o fi în capul lui...? Şi eu mă întrebam ce-o fi fost în capul tău... Şi nu m-am dumirit nici până azi... Hai, gata cu vorbăria, e târziu, îi taie vorba regizorul. Aşa e, acceptă Victoriţa uitându-se la ceas. Se-mbarcă în maşinuţa Toyota şi zoresc spre vila actriţei. Dar, ghinion, porţile străzii Linteşti sunt închise, câinele lup latră de zor şi Bimbea bodyguardul nu-i de găsit. Dracu să-l ia pe Zimfereanu, blesteamă printre buze actriţa,
întrece măsura, o să-l dau în judecată. Ţi s-a urât cu binele, iubito? Cum să faci aşa prostie? Cu haita lui de avocaţi Zimfereanu te scoate cât ai clipi calomniatoare şi n-o să ai de unde plăti daunele decât amanetându-ţi vila. Poate că tocmai asta aşteaptă dumnealui ca să pună mâna pe ea. Să nu-i facem pe voie: vino la mine, ai camera ta, ai computer, ai tot ce vrei. Dar Victoriţa nu vrea să-şi
înădească fostul soţ, se dă jos din maşină şi-ncepe să zgâlţâie furioasă porţile metalice. Şi strigă disperată: Bimbea! Bimbea! Şi câinele latră, şi câţiva locatari ies în balcoanele cele mai apropiate şi-ncep şi ei să vocifereze, unii, revoltaţi, în sprijinul femeii, alţii dimpotrivă, cerând linişte. Şerban Condrac claxonează de câteva ori. Nu ştie ce să facă. În fond Victoriţa are dreptate, dar îi este teamă ca mafiotul să nu se răzbune. Lui, ca fost soţ, n-ar avea ce rău să-i mai pricinuiască, deşi nu se ştie niciodată. Aşa că, prevăzător, regizorul se duce şi trage pe plăcuţele cu numărul maşinii cele două micuţe huse cu gumilastic pe care le poartă tot timpul în servietă. Maşinuţe Toyota sunt cu sutele în capitală, dar fără număr nici o probă nu-i valabilă... În exact aceeaşi clipă Victoriţei îi vine brusc cheful să se ducă degrabă în pivniţă, să cotrobăie prin boarfele de acolo, să se-mbrace cu unul sau cu altul dintre costumele de scenă, să-şi mai ia un pahar de lichior cu ouă din bufet şi să plângă cât vrea în catifeaua lui părându-i-se că aude ropotele aplauzelor cerând-o iar pe scenă... Şi escrocul ăla de Zimfereanu o împiedică să facă ce vrea ea în casa ei, ar vrea să moară-n clipa asta, să moară sufocat, înecându-se cu icre negre, cu şampanie, cu ce-o fi să fie, proprietarul lui peşte, criminalul, cel ce-a făcut din strada tinereţii ei o otreapă de şters pe jos... Claxonul lui Şerban, durerea în oase, nu mă-ncurc eu cu un fost că nu-s proastă, o să încui uşa cu cheia, şi-o să-i vâr cheia pe gât dacă se dă la mine...
Pe Strada Linului circulă o mie de zvonuri. Vali Biberea nu-i omul să aplece urechea la orice. Un controlor de calitate la fabrica de aparate optice e învăţat cu exactitatea micronică şi cu funcţionarea impecabilă a tuturor componentelor. Precaut din fire, îşi menajează glasul, căci nu se ştie când avea-va nevoie de el. Aşa că nu le răspunde celor ce-ar vrea să-l ia părtaş la acţiuni neclare, să-l coopteze în tot felul de asociaţii. A băga la cap, dar a te face că nu auzi i se pare o atitudine lipsită de risc, ba poate şi profitabilă. Totuşi, Vali Biberea nu poate ocoli faptul că tot mai mulţi vecini se tem că strada lor e ameninţată de pericolul de-a deveni şi ea stradă particulară. Adi Chelban, farmacistul, i-a spus cumva pe departe, servindu-i o parabolă spiţerească: în pilule substanţa activă e cam 10%, restul este praf fără valoare, pe post de pansament pentru stomac. Apoi a adăugat: să nu dea Domnul ca viluţele noastre să se dovedească a nu fi decât praf, iar substanţa activă acolo sus undeva să lucreze fără-ncetare... Sentimentul că li se trage pământul de sub picioare îl au şi fraţii Kringel, informaticieni la sucursala românească a IBM-ului. Păi pe net apar tot felul de postări cu tulbure provenienţă, dar cu mesaje străvezii. Se sugerează că s-ar fi format o conjuraţie care, încet-încet, „retrocedează“ toată suprafaţa ţării. Cui, încă nu e foarte clar. Oricum, nu posesorilor de-acum. Lui Alfred Kringel, fratele cel mare, i s-a întâmplat chiar un lucru nostim. A întâlnit pe stradă un bătrân pletos, cu barbă albă până la brâu, care de cum l-a văzut a venit şi s-a prosternat înainte-i, a îngenunchiat şi i-a pupat poalele pardesiului, murmurând: Să trăiţi, Luminăţia voastră... Aţi venit să vă luaţi înapoi Palatul de la Vântoasele? Mă numesc Kringel, domnule, şi n-am nici un palat nicăieri... Aşa..., a făcut ciudata arătare, aş fi jurat că sunteţi baronul Vămărăşteanu... dar poate aţi venit incognito... înţeleg... să nu-i stârniţi pe-ăştia de se-mpotrivesc... scuzaţi-mă, Luminăţia voastră, că mă bag unde nu-mi fierbe oala, dar de-acum n-o să vă mai deranjez... Arătarea a intrat repede într-un gang şi Alfred Kringel a rămas fără grai, la Vântoasele nu există nici un palat... dar poate că se inventează acum unul şi el nu ştie încă... Şi Sandu Cezarca a fost martorul unui fapt care l-a pus pe gânduri. În metrou, întorcându-se de la serviciu, s-a stins lumina câteva secunde, iar atunci când s-a aprins metroul s-a oprit. Erau în plin tunel. Prin difuzoare nu s-a transmis nici un mesaj. De altfel, metroul a pornit cam după un minut. Nu înainte ca nişte copii să se hlizească arătând cu degetul burtiera luminoasă unde trebuia să fie anunţat numele staţiei următoare. Sandu Cezarcea s-a uitat şi el şi, în loc de numele staţiei, stupefiat, a citit anunţul Atenţie retrocedări!. Copiii râdeau, el s-a frecat la ochi, metroul a pornit şi, pe măsură ce prindea viteză, de pe burtieră au început să dispară una câte una literele din coadă ale anunţului insolit, fiind înlocuite de cele dintotdeauna ale staţiei terminus: Dristor Doi. Iar Panţu Ionel, cu harul lui de-a nimeri oriunde în altă parte decât la propria-i casă, s-a văzut într-o zi pus în situaţia să pălmuiască un orb care cerşea lângă o statuie: aşa, să te-nveţi minte! Orbul a început să plângă ca un copil şi să se jelească în felul femeilor de la ţară: da’ ce făcui, domnule? Cu ce-ţi greşii? Panţu Ionel, sprijinit de statuie, nu-i putu da nici o explicaţie, dar gândi că lângă casa lui e o statuie şi probabil de aia... S-a observat că străzile cu statui devin, mai devreme sau mai târziu, străzi particulare. Când Panţu Ionel a nimerit acasă la familia Boscovici, un vlăjgan l-a invitat la masă şi i s-a recomandat: Dulu Kaspar. După masă i-a dat o şapcă plină cu felii de cozonac frumos învelite în celofan. Spune bogdaproste, i-a spus, că-i parastasul lui Porfir Kaspar, frati-miu vitreg, născut Boscovici. Pe când pleca cu şapca în mână, Panţu Ionel a văzut câţiva muncitori care începuseră să împrejmuiască strada cu un gard de metal. Unul căra într-o roabă o statuie de bronz. Cum opri în faţa casei Boscovici, Panţu Ionel crezu că este bustul lui Porfir Kaspar. Dar mai târziu, când nu mai puteau intra pe stradă decât locatarii, află că bustul era al proprietarului străzii, un tip care stătea în Canada şi care avea 107 ani. Acesta a fost momentul în care lui Panţu Ionel i s-a volatilizat harul de a confunda propria casă cu imobilele din tot oraşul. De la serviciu vine glonţ la căsuţa lui de pe strada Linului nr. 54, chiar dacă acasă nu-l aşteaptă nimeni. Vecinii îl văd adesea reparând uşi şi ferestre, dând cu var zidurile şi copacii, în fine, purtându-se ca un gospodar. I-o fi frică să nu-i fure careva căsuţa, şăguieşte Eric, fiul lui care vrea să-i bage pe gât un telefon mobil. Cu ăsta, îi spune tânărul, mă anunţi numaidecât ce observi ceva suspect. Dar Panţu Ionel nu vrea să se mai complice. Mobilul e-o pacoste, spune el, te sună noaptea şi nu ştii de unde şi de ce. Dulu Kaspar trece prin faţa porţii şi-i face un semn cu mâna lui Panţu Ionel. Vezi, îi spune tatăl fiului, Dulu Kaspar mă salută, ce nevoie am de telefon mobil?!
Pe Strada Lipatti Dinu sunt două blocuri mari, recent construite, a căror umbră acoperă nenumăratele căsuţe de odinioară, cu grădiniţă, livadă, acareturi şi bătrânei în târlici ori în şlapi trebăluind de zor ca să le mai treacă timpul. Timpul celor în vârstă e un obiect capricios care trebuie întreţinut mai ceva ca un bibelou de porţelan aşezat pe-un mileu croşetat şi şters zilnic de praf, iar câteodată spălat cu spirt îndoit cu apă ca să nu se izinească. Ce ne aduce aminte umbra nesfârşită a blocului alergând de-a lungul străzii, pe iarbă ori pe zăpadă, şi-ntâmpinând trecătorii care nu s-au mai abătut demult prin cartier şi habar n-au de prefacerile de ultimă oră? Dindu Golombreanu, de exemplu, cu cele trei trotinete pe umăr şi cu valiza de cuţite inoxidabile în mână, căutând din priviri căsuţele dispărute, cu copii şi bunici dornici de cumpărături ieftine şi cu-o masă în curte sub un copac unde puteai adăsta în timp ce trotinete şi cuţite sunt încercate pe-ndelete de viitorii proprietari, iar tu îţi sorbi lichiorul de casă şi-ţi mănânci plăcinta cu care eşti omenit. Halal bloc, numai sticlă şi metal sclipitor, dar umbra aia lungă te pătrunde şi te răscoleşte ca un junghi în tot trupul, ce se întâmplă cu tine, nu ai unde fugi, picioarele ţi se-mpleticesc, eşti gata să cazi, o sudoare rece îţi curge pe ceafă şi pe braţe, dar cu un efort supraomenesc te smulgi din moleşeală şi-o iei la goană, goneşti, goneşti atât de tare încât cuţitele zornăie şi trotinetele îşi izbesc roţile şi ghidoanele metalice, iar capul tău e asurzit de dangătul a zeci de clopote care de care mai mari, când apropiate, când depărtate, brusc stomacul ţi se întoarce pe dos, îţi vine să verşi şi-ţi juri că nu vei mai reveni nici mort pe strada asta. De fapt, strada e moartă, iar tu eşti încă viu atâta timp cât te ţii departe de ea, Dindu Golombreanu, trotinete şi cuţite, lucruri veşnice şi perisabile, asemeni căsuţelor şi meselor de grădină, asemeni ploilor scurte de vară care trec odată cu copilăria. Iar pilotul Viniciu Baştină, rămas fără picioare după accidentul aviatic, goneşte într-un scaun electric cu rotile prin tot cartierul şi fluieră arii din operă cu un colţ al gurii căci în celălalt atârnă o havană care lasă-n urmă o trâmbă de fum mai abitir ca o locomotivă cu cărbuni. Pensia lui e-atât de mare încât şi-a permis să ia o garsonieră în imensul bloc din colţul străzii. Cum intrările blocului sunt pe bulevard, locatarii nu se tem de eventualitatea că într-o bună zi s-ar închide Strada Lipatti Dinu. Iar Viniciu Baştină nici atât, căci el e plecat în nesfârşite croaziere prin toată lumea, lipsa picioarelor i-a adus în schimb libertatea totală de mişcare şi nepăsarea în faţa primejdiilor: lui ce i s-ar mai putea întâmpla?
Pe Aleea Lipăneşti, într-o viluţă, stau bătrânul lustragiu Corblea şi fiul său, parlamentarul Corblea. Lustragiul Corblea lustruieşte pantofii celor ce trec pe Bulevardul Înfrăţirii. Se mută cu lădiţa lui de lemn între cinematograful Curcubeul şi cofetăria Zambilica. Puf-puf cu periile pe bombeuri. Puf-puf din ţigara de foi. Tata nu se lasă de meseria lui, se mândreşte Corblea junior, că-n democraţie nu-i ruşine să munceşti. Lustragiul Corblea muri într-o zi. Capul îi căzu peste pantofii unui cetăţean. De la jarul trabucului se-aprinseră şireturile. Ieşi tărăboi mare. Cetăţeanul se vădi a fi parlamentarul Pentereu. Din partidul advers domnului Corblea-junior. „L-a lăsat pe taică-su să moară lustruind pantofi, halal parlamentar!“ opină candriul. Dar Corblea junior îi răspunse: „Tata a trăit regeşte, eu îi dădeam de toate, distinsul meu coleg n-a vrut să vadă că fuma havane de-alea scumpe şi că purta jachetă Armani. Oricum, tata lustruia pantofii cetăţenilor, pe când colegul meu pe-ai şefilor dintr-un partid care a dus la sapă de lemn o întreagă ţară“. Nu se ştie exact cum s-a întâmplat, dar, pe când era dus, cu mare pompă şi cu un cortegiu impresionant de limuzine, către Cimitirul Bellu, trupul neînsufleţit al celui ce a fost lustragiul Corblea, dricului i s-a rupt o osie, coşciugul a căzut şi s-a răsturnat. Din pieptul mortului au izbucnit roiuri de albine care s-au abătut asupra îndoliaţilor care-l urmau... Cortegiul s-a destrămat la repezeală. A rămas fiul defunctului, parlamentarul Corblea, cu o plasă pe faţă şi cu mănuşi albe, încercând să momească din nou albinele în coşciug. Ziarele au comentat răutăcios acest episod amintind că „pentru o jumătate de oră parlamentarul a avut ocazia să-şi reamintească de meseria sa de bază care nu este alta decât aceea de albinar. Păcat numai că defunctul n-a mai apucat să se bucure de această reîntorcere la izvoare a iubitului său fiu. Şi păcat pentru toţi cetăţenii acestei ţări că domnul Corblea-junior nu a catadicsit măcar de acum înainte să se ocupe de ce ştie el mai bine pe lumea asta şi să scutească parlamentul de tăcerile lui fără egal, desfăşurate cel mai adesea în braţele lui Morfeu“. Aşa că atunci când a aflat din ziare că „în cel mai scurt timp Aleea Lipăneşti va trece în categoria străzilor particulare“, parlamentarul Corblea nu s-a mai îndoit că aici e mâna duşmanului său, parlamentarul Pentereu, care uzează de toate mijloacele pentru a-l elimina din cursa politică. De altfel, consultând manualul avocatului Vermezea, un specialist în domeniu, Corblea a putut citi negru pe alb: Dacă strada Dvs. are mai puţin de zece case, sau este o alee mai îngustă, adică un spaţiu care n-ar putea interesa cu adevărat o persoană importantă, fiţi sigur că închiderea ei nu este altceva decât o şicană a unui mărunt adversar al Dvs. În astfel de cazuri vă sfătuim să aproximaţi cine ar putea fi persoana (ori persoanele) şi, dacă aveţi posibilitatea, răspundeţi-i (răspundeţi-le) cu aceeaşi monedă. Întrând în felul acesta în poziţia de Pat (de la jocul de şah) veţi obliga adversarul să stea la masa tratativelor şi, vă garantăm, că sloganul Cât mai puţine străzi închise în oraş!, lansat de Organizaţia Pentru Drepturile Străzilor (OPDS), are toate şansele să îi deschidă ochii şi să-i domolească furia acum devenită nefolositoare. Să-i dea Dumnezeu sănătate lui Tudor Vermezea, îşi spune parlamentarul Corblea făcându-şi trei cruci mari. Sfatul lui minunat îl va pune în practică fără nici o ezitare. Vrei dinte pentru dinte, domnule Pentereu, ei bine, vei avea stradă căpăcită pentru stradă căpăcită. Aşa să-mi ajute Dumnezeu!