Pe aceeași temă
Pentru istoricul de artă, expoziţia dedicată sculpturii în lemn, deschisă la Muzeul Naţional de Artă al României, constituie o întâlnire specială şi rară. Să vezi concentrată la un loc o cantitate atât de mare de sculptură în lemn românească, lucrări pe care le ştii doar din titluri şi din fotografii, iată un tip de expoziţie care poate împlini sau înşela aşteptări. Curatoriată de către Ana Zoe Pop, expoziţia scoate din depozitele muzeului 75 de piese de sculptură în lemn, create de 22 de artişti, acoperind o perioadă cuprinsă între 1918 şi 1999: de la Hans Mattis-Teutsch, Miliţa Petraşcu, Borgo Prund, Romul Ladea, Vida Gheza, Szervatiusz Jenö, Ion Vlasiu, la artiştii afirmaţi la sfârşitul anilor ‘60 şi în anii ‘70, precum George Apostu, Balogh Peter, Gabriela Manole Adoc, Constantin Popovici, Ovidiu Maitec, Ion Alin Gheorghiu, Mircea Ştefănescu, Alexandru Gheorghiţă, Gheorghe Iliescu-Călineşti, Rodica Popescu-Racotă, Laurenţiu Mihail, Adrian Popovici. Iată la Muzeul Naţional de Artă o rezervaţie de sculpturi şi lemn cioplit cu ajutorul celor mai diferite tehnici. De altfel, în catalogul care însoţeşte expoziţia, organizatoarea şi curatoarea acesteia alege să scrie un text intitulat Sculptura în lemn. Mic îndreptar tehnic. Un document informativ despre modurile în care un sculptor se apropie de lemnul pe care urmează să îl lucreze, fie că vorbim de tei, nuc, stejar, plop sau esenţe mai nobile precum tuia, tecul sau trandafirul. Instrumentele de lucru, aşezate la un loc, te fac să înţelegi încet-încet ce înseamnă o sculptură în lemn. Vorbim de „secure, fierăstrău, teslă, dălţi de diferite dimensiuni, până la uneltele moderne, fierăstrăul electric, rindeaua electrică sau polizorul unghiular“.
Cunoscutul istoric de artă Ioana Vlasiu deschide expoziţia şi catalogul cu o întrebare simplă, care ar putea explica motivul pentru care secolul XX al artei româneşti este unul ce aparţine unor nume importante care aleg să lucreze cu lemnul: De ce sculptura în lemn?. Genealogia începe fireşte cu Brâncuşi („când vorbim despre sculptura în lemn, este aproape o fatalitate în spaţiul românesc ca orice discuţie să pornească de la Brâncuşi“, scrie autoarea). Cu ajutorul lui, poţi trasa istoria politică a artei româneşti recente: 1967, momentul recuperării artistului în România, considerat incomod în anii ‘50 şi începutul anilor ‘60, coincide şi cu afirmarea unei generaţii puternice de sculptori ai aşa-numitului taille directe. Ioana Vlasiu citează o expoziţie importantă dedicată sculpturii în lemn, din 1972 – debutul unui deceniu al eliberării artei de conţinutul ideologic –, organizată la Galeria Amfora de către Anatol Mândrescu şi Anca Arghir, Lemnul – expresie şi tehnologie. Era una dintre primele deplasări ale unei expoziţii „de la un conţinut explicit ideologic la unul axat pe materialitatea obiectului de artă, asupra lui cum şi nu asupra lui ce“. În 1984 şi, respectiv, 1985, istoricul de artă Anca Vasiliu curatoriază la Muzeul Satului expoziţiile Vatra. Locul – faptă şi metaforă şi Crăciun însângerat, aceasta din urmă aparţinând sculptorului Marian Zidaru. În spaţiul postcomunist, Ioana Vlasiu menţionează expoziţia Alexandrei Rus, la Muzeul de Artă din Cluj (1998, Sculptura românească în lemn) şi, în 2010, la Muzeul de Artă Contemporană, Lemn.ro (curator: Mihai Oroveanu, care leagă lemnul nu de tradiţia populară, ci cu industria lemnului din anii ‘20).
De la formele abstracte ale artistei Miliţa Petraşcu la sculptura monumentală şi dinamică a lui Vida Gheza şi obiectele esenţializate la maximum ale lui Ovidiu Maitec – expoziţia se construieşte ca o mare instalaţie în lemn. O anumită cronologie e greu de urmărit. Deşi acoperă tot secolul XX, Arhetipuri sculpturale nu îşi propune un demers puternic din punct de vedere al istoriei artei, ci mai degrabă scoate la lumină lemnul, sub diferitele lui forme şi intervenţii. De la lemnul lui Vida Gheza, care cioplea cu daltă şi topor, la lucrările lui George Apostu, care apela la fierăstrău. De la acele lucrări care lasă la iveală lemnul brut, noduros, împiedicat, la bijuteriile care cu greu trădează materialul din care au fost create.
În catalog, Ioana Vlasiu, după cum am văzut, face o trecere în revistă a expoziţiilor importante dedicate sculpturii în lemn în spaţiul autohton şi stabileşte o cronologie a sculpturii româneşti în lemn. În continuarea acestui tip de analiză, aş menţiona o altă prezenţă constantă a acestor sculptori de-a lungul anilor ‘60-’70. Este vorba despre Pavilionul României la Bienala de artă de la Veneţia. De altfel, multe dintre lucrările din expoziţia de la MNaR au fost expuse la Veneţia, de-a lungul timpului. De exemplu, lucrări precum Dans din Oaş (prima lucrare pe care o vezi în faţa ochilor când intri în expoziţie) sau Cap de ţăran ale lui Gheza Vida, ori Radar aparţinând lui Ovidiu Maitec. Comisarii care de-a lungul anilor se vor ocupa de prezenţa ţării noastre la bienală vor apela
în mod constant la sculptură în lemn, chiar dacă, logistic vorbind, aceasta nu era o alegere comodă.
Decizia de a expune sculptură în lemn în perioada când Pavilionul României este unul profund marcat de realism socialist (sfârşitul anilor ‘50, începutul anilor ‘60), apoi în deceniul şapte al liberalizării artistice este un fenomen care merită analizat: alegerea lemnului scapă ideologic şi totuşi serveşte ideologiei; în acelaşi timp, se plasează întotdeauna într-un demers puternic din punct de vedere identitar, naţional. În 1958, iată cum comisarul Ligia Macovei justifică prezenţa lui Vida Gheza la Bienala de artă de la Veneţia: „Subiectele sale familiare tuturor sunt inspirate din viaţa ţăranului. Felul direct, vijelios, de o rar întâlnită forţă epică, în care le descrie, atestă o profundă fuziune a artistului cu spiritul popular. (...) Gheza Vida nu va repeta, totuşi, niciodată, cunoscutele motive ale sculpturii populare. Valoarea lui constă în măiestria interpetativă a elementelor specifice româneşti, ale Maramureşului său natal“. În 1968, Ion Frunzetti va apela la o selecţie mare din opera lui Ovidiu Maitec. După cum ne spune istoricul de artă Ruxandra Juvara-Minea, în studiul său dedicat participării României la Bienala de artă de la Veneţia, sculpturile lui Maitec, „deplin reprezentative pentru spiritualitatea românească“, o impresionează pe cunoscuta expertă în sculptură modernă Carola Giedion Welcker, „prin forţa expresivă a arhitecturii compoziţiilor lor, bazate pe raportul dintre plinuri şi goluri“. George Apostu va fi în Pavilionul României în 1970, Gheorghe Iliescu-Călineşti doi ani mai târziu, iar George Apostu, alături de Ovidiu Maitec, din nou, într-o expoziţie de mari dimensiuni, în Pavilionul României, în 1980. Din aceeaşi serie a prezenţelor sculptorilor în lemn la Bienala de artă de la Veneţia, trebuie să menţionăm expoziţia pe care Coriolan Babeţi şi Dan Hăulică o realizează în 1995 (sunt prezenţi, printre alţii Apostu, Maitec, Marian Zidaru, Constantin Popovici, Aurel Vlad). Moştenirea lui Brâncuşi în România: între tăietură directă şi sculptura mentală, 1965-1995 este titlul acestei expoziţii, care supune atenţiei publicului occidental noua sculptură ce irumpe imediat după 1964 în România. Sculptura în lemn va fi constant un punct de reper pentru arta românească a secolului XX şi pentru modul său de reprezentare într-un context occidental. Va fi una dintre imaginile artei româneşti.
Expoziţia Arhetipuri sculpturale este, pentru istoricul de artă, o experienţă importantă pentru că dă prilejul unor întâlniri cu lucrări de artă rareori scoase la lumină, dar cunoscute. Catalogul apărut cu această ocazie e un instrument util pentru cercetător, atât datorită eseului Ioanei Vlasiu, cât şi datorită aparatului bibliografic ce însoţeşte fiecare artist. Totuşi, pentru simplul vizitator, expoziţia nu face foarte mult. Cred că acesta din urmă are nevoie de mai mult decât de o aşezare în spaţiu a operelor. Are nevoie de stabilirea clară a unui context, a unei cronologii, de plasarea acestor artişti în peisajul care i-a format. Pentru că un asemenea tip de demers expoziţional are – tematic vorbind – toate premisele să treacă dincolo de specialist, către marele public.
Arhetipuri sculpturale. Sculptură în lemn. Opere din patrimoniul Galeriei Naţionale. 1918-1999, 5 iulie–28 octombrie 2012, Muzeul Naţional de Artă al României